Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Tack för all peppning och alla snälla människor!! Buke är ett så bra forum! Idag är jag inte riktigt lika ledsen för det som har hänt, det har sjunkit in mer, och hunden är bättre, märks inget direkt på henne förutom att hon är irriterad över den hårda skenan som är lindad kring benet.
Sen undrar man ju om operation verkligen är nödvändigt? En pytte lite bit har lossnat från ett ben uppe vid ytterkanten av armbågen, min häst fick lösa benbitar när han växte och om inte hästen har problem med dem så betalar ju inte försäkringen en sådan kostnad.
Är det så tror ni att vet vill plocka pengar? Och ha sin rygg fri? bara en liten spekulation...
Men självklart om op behövs så ska den ju göras. Men vad säger ni kloka här inne?

:bow:

Olyckor kan alltid hända oavsett vart man befinner sig och vad man gör.

Det skulle inte gå att leva ett normalt liv om man hela tiden måste utvärdera olycksrisken i alla situationer. Då är det nog bäst att söka terapihjälp.

Jag har tagit risker med min hund och har gjort det för att hon ska kunna njuta av livet och t.ex. inte behöva gå kopplad hela tiden. Det kan hända tusen saker, men jag vet att risken är minimal och kan därmed slappna av och veta att jag tar rätt beslut.

Man gör så gott man kan.

Tar du på dig ansvaret så är det en annan sak än att ta in en häst från hagen.

Du har ju knappast utsett dig själv att vara ansvarig på dessa hästar så son i detta fallet. Hade du däremot haft hand om hästarna som ett åtagande och genom slarv orsakat att någon av dem skadat sig så tycker jag att du ska stå för det

Man kan slarva när man tar in en häst, samma nivå som det så kallade slarvet med hunden är väl att gå nära en bil eller en skottkärra och hästen blir rädd och sparkar. Och i båda fallen så kan man ha blivit ombedd av ägaren att göra en tjänst och i båda fallen riskerar man att djuret inte är försäkrat. Ska man göra en bra jämförelse så bör man gå lite längre och tänka sig att någon passar hästen under en vecka när ägaren är borta och tar ut och in ur hagen bl.a. Och hästen skadar sig på något sätt man skulle ha kunnat förebygga/förutse (som en bil som skrämmer, en hund som jagar, en skottkärra som är i vägen...

Nu anser jag inte att någotdera är slarv.

Senast ändrad:

Tar du på dig ansvaret så är det en annan sak än att ta in en häst från hagen.

Du har ju knappast utsett dig själv att vara ansvarig på dessa hästar så son i detta fallet. Hade du däremot haft hand om hästarna som ett åtagande och genom slarv orsakat att någon av dem skadat sig så tycker jag att du ska stå för det

Och när tar jag på mig ansvaret? Om grannen åker bort ett par dagar, ber mig titta till hästarna på betet och fylla på vatten - är det då mitt ansvar om det händer något under tiden? Om någon knackar på dörren och ber mig passa hunden en timma eller två - har jag tagit på mig ansvaret då och måste skriva kontrakt för att inte riskera bli betalningsskyldig?

För mig är försäkringsfrågan faktiskt ganska ointressant i de här fallen eftersom jag ändå anser att det fortfarande är ägarens ansvar så länge inte någon annan avsiktligt skadat djuret. Antingen får man betala premier + självrisk, eller så får man ta hela smällen den dagen det händer något. Det är väl inte konstigare än så och måste vara upp till var och en hur stora risker man vill ta?

En annan sak är ju om det är jag som ber att få ha hand om någon annans häst eller hund.

Vill ägaren operera så får den göra det själv, du har gjort mer än du kan förväntas göra.

Jag tror att en bra princip när det gäller väntjänster är att man om man inte medvetet gjort fel eller varit mer än lovligt hänsynslös ska man inte behöva gå back på att ha försökt hjälpa. Du har redan gjort det med råge.

Exakt, det blir ett konstigt samhälle om amn inte vågar hjälpa till för att man kanske klantar till det på något vis.

T.ex

Flytthjälp - kontrollerar inte att en flyttlåda är hel, den går sönder och så även söndagsservisen.
Flytthjälp - Mobilen ringer, man släpper vad man har för händer och sätter sig på närmsta låda som går i sönder liksom innehållet.
Passa djur - ja som här får betala 10.000 tals kronor för en missbedömning.
Barnvakt - Låter barnen gunga, och de hoppar av i farten och barnets glassögon far av och går i sönder.
Går och handlar - Slänger in maten i bilen och en syltburk går sönder.
Blomstervakt - Övervattnar en blomma som dör.
Tapetsering - Gör ett misstag med limmet så det inte fäster och tapeterna ramlar ner.
Rensar rabatter - Är ouppmärksam och råkar dra upp fel växter.

Ja man gör nog bäst i att aldrig hjälpa tänk om man gör en missbedömning och förstör något.

Tack för all peppning och alla snälla människor!! Buke är ett så bra forum! Idag är jag inte riktigt lika ledsen för det som har hänt, det har sjunkit in mer, och hunden är bättre, märks inget direkt på henne förutom att hon är irriterad över den hårda skenan som är lindad kring benet.
Sen undrar man ju om operation verkligen är nödvändigt? En pytte lite bit har lossnat från ett ben uppe vid ytterkanten av armbågen, min häst fick lösa benbitar när han växte och om inte hästen har problem med dem så betalar ju inte försäkringen en sådan kostnad.
Är det så tror ni att vet vill plocka pengar? Och ha sin rygg fri? bara en liten spekulation...
Men självklart om op behövs så ska den ju göras. Men vad säger ni kloka här inne?

Jag tycker att det har spårat lite över lag bland alla svar ;) men jag måste säga att jag tycker du tänker helt rätt och det är väldigt ädelt av dig att erbjuda att betala för hunden. Du verkar vara en vettig människa, haha!
Försäkrad eller inte så var det Du som hade ansvar för hunden, det var inte ägarna som hade med den till stallet och det var inte deras häst som sparkade hunden. Hade det varit min hund hade jag tyckt det var självklart att det var ditt ansvar, även om jag säkert hade erbjudit mig att betala en del av summan.

För att övertala andra att tycka som mig kan vi vända på frågan :p :
Du åkte bort och din granne tog hand om din hund. Grannen tar med sig hunden till sitt stall och där händer en olycka med grannens häst, så att Din hund hamnar hos veterinären. Hur är det Ditt ansvar som ägare till hunden att ha sett till att olyckan inte skedde i en situation där någon annan hade ansvar för hunden? Olycka eller inte så var det fortfarande grannen som tog med sig hunden till stallet och det var grannens häst som gjorde illa hunden.

Tror faktiskt att även om det var så att hundägarna var de som tog med hunden till Ditt stall och om den då blev sparkad av Min häst så hade jag utan tvekan erbjudit mig att betala. Kanske inte hela summan m. tanke på att hunden sprang in till hästen och inte tvärt om.

Kan medge att det är otroligt klantigt att inte ha sitt djur försäkrat (och om man passar en hund åt någon annan antar man ju att den är försäkrad, för ALLA djur ska enligt mig vara försäkrade!), det är just i såna här situationer som man verkligen ser hur viktigt det är!
Jag skiter fullständigt om grannen inte har sin hund försäkrad, det är deras dumdristighet som borde ha drabbat dem istället för dig. Men "gjort är gjort" och jag tror nog att de lärt sig en läxa.

Vi har inte våra hundar försäkrade, varför skulle det vara klantigt? Det är ett medvetet val.

Svårt fall, doktorn grät.

1 det föreligger ett avtal: A har tagit på sig att ta hand om B;s hund.
Att Hunden ämnas tillbaka i oskadat skick ingick i detta avtal.

2 A klarar inte av att fullfölja avtalet.

3 Är A skyldig att med tunga ekonomiska följder "fixa" detta?

Min åsikt:

Har A blivit lovad kompensation för hundvakten eller var det en kompisfavör?
Är det det senare så anser jag att man ska dela på kostnaderna.

Har A blivit kompenserad eller blivcit lovad kompensation för hundvakten så föreligger ngt annat = A ska stå för hela kostnaden.
Sedan är det en annan femma att jag aldrig skulle kräva en hundvakt på pengar om han/hon inte varit extremt vårdslös. En olycka händer. Och jag tror knappast hundvakten var glad över vad som hände.
För hundägaren kan väl knappast varit omedveten om att det fanns hästar i bilden?

Senast ändrad:

Vi har inte våra hundar försäkrade, varför skulle det vara klantigt? Det är ett medvetet val.

Om du har din hundar försäkrade eller ej har nada med din kompetens som hundägare att göra.Och kompetensen betvivlar jag inte ;)

För som de flesta försäkringslösare inte tycks vara medvetna om är att föreligger grov vårdslöshet så betalar ens bolag ut pengarna men det kommer surt efter..ditt bolag kräver sedan pengarna av dig.

Och då har man ju s a s betalt försäkringspremier för ingenting.

Kan du förklara närmre jag förstår inte dina tankegångar här?. Finns ingen försäkring som täcker så får man inga pengar. Täcker försäkringen så betalas det ut pengar. Självklart kan ett försäkringsbolag stämma förövaren om det föreligger brott, men det är knappast tillämpligt här.

Förstår att det känns jättejobbigt...

Ok, ingen verksamhet, då blir det ditt privata försäkringsskydd man får titta på.

Man måste se vad det är för typ av skada som skett och vilket typ av skadeståndskrav som kommer gälla. I det här fallet så är det ju en annan persons hund som blivit skadad av din häst. De enda försäkringar som kan täcka det är alt 1: Att du har en hästförsäkring med ett tillägg som täcker skador hästen orsakar på annan egendom/person/djur.
alt 2: Din ansvarsförsäkring i hemförsäkringen (obs, inte allrisk, det är ngt helt annat men ordet allrisk används ofta fel i dagligt tal som en försäkring som liksom täcker allt).

I det här fallet tycker jag att du ska ringa ditt försäkringsbolag och be dem pröva om du kan få hjälp till ersättning för skadorna. Det är ansvarsförsäkringen som KAN gå in och täcka, men det beror på omständigheterna, samt vilket försäkringsbolag du har och med vilka villkor. Ring dem direkt och berätta vad som hänt för att höra hur de bedömer detta.

Lycka till//Sydney (jobbar med sakförsäkring/skador hemförsäkring)

Där har du fel, i vissa fall ersätts även skador som inträffat vid grov vårdslöshet. Finns försäkringar för sånt också:angel:

Och framförallt beror det på vem som varit grovt vårdslös.

Kan medge att det är otroligt klantigt att inte ha sitt djur försäkrat (och om man passar en hund åt någon annan antar man ju att den är försäkrad, för ALLA djur ska enligt mig vara försäkrade!), det är just i såna här situationer som man verkligen ser hur viktigt det är!
Jag skiter fullständigt om grannen inte har sin hund försäkrad, det är deras dumdristighet som borde ha drabbat dem istället för dig. Men "gjort är gjort" och jag tror nog att de lärt sig en läxa.

Alltså jag förstår inte den här åsikten att alla "ska" ha sina djur försäkrade. Vilken skillnad gör det för djuret om man betalar veterinärvård ur egen ficka eller om de kommer från försäkringsbolaget? Det är ju upp till var och en hur man vill göra. Det finns massor av fall där jag tycker att premien är alldeles för dyr i förhållande till vad man får för ersättning.

Yes! ........

Lösa benbitar på en häst är en medfödd defekt således behöver det inte orsaka problem, i detta fallet så är en bit avsparkad(?) och då är det i annat läge.

Och jo försäkringsbolagen betalar operation för lösa benbitar om de orsakar skada dvs om hästen är halt. Visserligen skiljer det sig från olika bolag men vi har opererat och fått det ersatt av två olika bolag.

Liksom min häst för två månader fick en flisa avslagen i en kota vilket medförde omedelbar operation då flisan skadade omkringliggande vävnad, ligament.

Dock så tycker jag att 20 000kr låter ovanligt dyrt när det kostar 10 000kr att ta ut benbitar i en has.

Är det en privat vet du gått till eller ett djursjukhus?

*kl*

Det är hundägaren som har valt att inte ha sin hund försäkrad och är villig att ta den risken. Hundägaren vill åka på semester och behöver en hundvakt. TS är snäll och ställer upp som hundväakt iställer för att exempelvis ha hunden på hundhotell eller någon verksamhet som tar hand om hundar. Hunden är kopplad och på ett ögonblick for in bakom hästen. Hästen reagerar intsinktivt med att försvara sig mot det som far in bakom genom att slå.

Jag tänker så här..

Om jag har djurvakt så kan saker hända, MEN är jag ovillig att betala gigantiska summor på ev skador så är djuren försäkrade så det inte blir lika dyrt. Annars finns ju alternativet att ha hunden i detta fall i en verksamhet där det troligtvis finns försäkringar som täcker ev skador inom den verksamheten.

TS har varit väldigt tillmötesgående genom att ta hand om hunden när ägaren åker på semester.. Ägaren valde själv att ha hunden oförsäkrad och ta den risken att något händer för att hundägare visste ju troligtvis att TS har häst..

NÄ hundägaren är det som bör stå för samtliga veterinärkostnader på deras hund.

Det finns alltid en risk att låna ut djur till någon som inte känner djuret helt och då om någon gång är det viktigt med en försäkring..

När jag var på semester för ett par år sen så dog det några hönor här, jag skulle aldrig ens tänka tanken att kräva att djurvakten ska betala för dessa.. Det hade likagärna kunnat hänt även om jag var hemma..

Man kan slarva när man tar in en häst, samma nivå som det så kallade slarvet med hunden är väl att gå nära en bil eller en skottkärra och hästen blir rädd och sparkar. Och i båda fallen så kan man ha blivit ombedd av ägaren att göra en tjänst och i båda fallen riskerar man att djuret inte är försäkrat. Ska man göra en bra jämförelse så bör man gå lite längre och tänka sig att någon passar hästen under en vecka när ägaren är borta och tar ut och in ur hagen bl.a. Och hästen skadar sig på något sätt man skulle ha kunnat förebygga/förutse (som en bil som skrämmer, en hund som jagar, en skottkärra som är i vägen...

Nu anser jag inte att någotdera är slarv.

Nej. Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar..

Är det genom slarv så anser jag att man skall stå för det.

Tycker det är väldigt väldigt underligt att INGEN tycker det minsta synd om ägaren i detta fallet. Det är för mig helt ofattbart

Vill ägaren operera så får den göra det själv, du har gjort mer än du kan förväntas göra.

Jag tror att en bra princip när det gäller väntjänster är att man om man inte medvetet gjort fel eller varit mer än lovligt hänsynslös ska man inte behöva gå back på att ha försökt hjälpa. Du har redan gjort det med råge.

Ursäkta mig men jag tycker det är rätt horribelt att man kan så totalt skita i ägaren i detta fallet :crazy:

Tacka gud för att jag själv och de jag känner inte är så enormt hjärtlösa utan hade tagit sitt ansvar om en sådan här sak hade hänt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka