Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Exakt, det blir ett konstigt samhälle om amn inte vågar hjälpa till för att man kanske klantar till det på något vis.

T.ex

Flytthjälp - kontrollerar inte att en flyttlåda är hel, den går sönder och så även söndagsservisen.
Flytthjälp - Mobilen ringer, man släpper vad man har för händer och sätter sig på närmsta låda som går i sönder liksom innehållet.
Passa djur - ja som här får betala 10.000 tals kronor för en missbedömning.
Barnvakt - Låter barnen gunga, och de hoppar av i farten och barnets glassögon far av och går i sönder.
Går och handlar - Slänger in maten i bilen och en syltburk går sönder.
Blomstervakt - Övervattnar en blomma som dör.
Tapetsering - Gör ett misstag med limmet så det inte fäster och tapeterna ramlar ner.
Rensar rabatter - Är ouppmärksam och råkar dra upp fel växter.

Ja man gör nog bäst i att aldrig hjälpa tänk om man gör en missbedömning och förstör något.

Jag tycker du överdriver något enormt.....

Det är bara barnsligt det du skriver och de allra mesta som du radar upp i detta inlägg anser jag vara rent slarv och kunde hur enkelt som helst undvikits

Tycker det är väldigt väldigt underligt att INGEN tycker det minsta synd om ägaren i detta fallet. Det är för mig helt ofattbart

Vem har sagt att det inte är synd om ägaren? Jag tycker att det som hänt är jättetråkigt för både ägaren och TS och det tror jag ingen säger emot. Det som diskuteras är ju vem som är ansvarig för att betala skadorna och det beror väl inte på vem det är mest synd om?

Jag tycker du överdriver något enormt.....

Det är bara barnsligt det du skriver och de allra mesta som du radar upp i detta inlägg anser jag vara rent slarv och kunde hur enkelt som helst undvikits

Och då anser du att man är ansvarig för att ersätta det som hade kunnat undvikas om man varit mer försiktig? Om du hjälper en vän att flytta och tappar en låda, ska du då betala för porslinet som går sönder? Den som flyttar hade ju annars kunnat lägga de pengarna på en flyttfirma.

Jag tror att de flesta av oss är mer eller mindre slarviga, det är svårt att ha koncentrationen på topp hela tiden. Små olyckor händer mest hela tiden. Vill jag ha hjälp väljer jag hjälp efter vem jag tror klarar uppgiften bäst, men aldrig att jag skulle lägga något ansvar på den personen om det händer något.

Kan du förklara närmre jag förstår inte dina tankegångar här?. Finns ingen försäkring som täcker så får man inga pengar. Täcker försäkringen så betalas det ut pengar. Självklart kan ett försäkringsbolag stämma förövaren om det föreligger brott, men det är knappast tillämpligt här.

Har du ingen föräkring så får du naturligtvis stå för fiolerna själv.

Om du väljer att spara på försäkringspremier så står du själv för den risken.

Ta ex helförsäkring på ett hus. På ca 50 år så betalar du in pengarna till ett nytt hus. Jag bor i ett hus där vår familj bott i tre generationer. Vi har tillsammans betalat in 2 hus i form av premier.
Har man en god ekonomi och ser långsiktigt så blir det billigare att avstå försäkring.
En hund kostar 3 till 4 tusen per år i föräkring. På 10 år kan du köpa 2 till 4 hundar för dessa pengar.
Eller lägga dem på vetrinärvård. De flesta hundar kostar nog bara 10 till 20 tusen på en tioårsperiod.
Nu har du valet.
1 Den dyra men säkra =betala föräkring
2 Den billiga med osäkra.=stå för dina egna kostnader.

Jag skiter inte i ägaren, ingen här har skrivit något i den riktningen alls. Du kan uppenbarligen inte skilja på sakfrågan, alltså vem som är ansvarig och känslorna kring händelsen. Bara för att jag anser det är ägarens ansvar så innebär det inte att jag tycker synd om ägaren (men framförallt hunden). För mig handlar det dock om vem som lagligt och moraliskt sett är ansvarig.

Moraliskt anser jag att det är ägaren, olyckan kunde lika gärna hänt när denne hanterade hunden (eller liknade olycka) och äger man en hund ger man ett djur så anser i varjefall jag att man även påtagit sig att se till att det har det bra. Man kan inte lättvindigt lämn över det på kompisar som ställer upp när man vill åka på semester etc. Lagligt sett vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om en domstol anset hundpassaren skyldig att betala då det inte föreligger varken skrifligt eller muntligt avtal angående eventuella kostande eller överförande av ansvar.

Där håller jag med. Fast när det gäller djur är nog affektionsvärdet större än det ekonomiska värdet.

Javisst, det kan undvikas väldigt lätt, det är det som är poängen, ett enkelt sätt att undvika det är att betala en flyttfirma som har ordentliga försäkringar (om det trots allt inträffar) bra utrustning och är vana vid jobbet. Proffesen gör färre misstag än amatörer.

Problemet är att olyckor händer, flertalet beror på mänskliga faktorn, att man gör ett mindre misstag. Anlitar man vänner att hjälpa till gratis (eller för en symbolisk ersättning) så anser jag att man får ta risken själv. Vill man att någon annan ska överta risken så gäller det attt plocka fram plånboken. Det gäller även djurpassning.

Måste bara inflika med att en ganska normal premie på en villaförsäkring (ca 2500-5000kr/år) på 50 år ger en total inbetald premie på max 250000kr (givetvis +- några tusenlappar) och det är inte många ställen i landet man kan köpa ett nytt hus för det priset(med vissa undantag såklart i de kommuner där fastighetspriserna är väldigt låga). Så exemplet när det gäller villaförsäkring tror jag inte är särskilt bra.

Annars håller jag med om att man mycket väl kan chansa och ej ha försäkring och istället spara pengar för att köpa nya föremål när skador inträffar. Har man tur gör man en bra affär, har man otur förlorar man investerade pengar.

Vem har sagt att det inte är synd om ägaren? Jag tycker att det som hänt är jättetråkigt för både ägaren och TS och det tror jag ingen säger emot. Det som diskuteras är ju vem som är ansvarig för att betala skadorna och det beror väl inte på vem det är mest synd om?

Tycker att det är en tongång i tråden att ägaren får "skylla"sig själv

Har du ingen föräkring så får du naturligtvis stå för fiolerna själv.

Om du väljer att spara på försäkringspremier så står du själv för den risken.

Ta ex helförsäkring på ett hus. På ca 50 år så betalar du in pengarna till ett nytt hus. Jag bor i ett hus där vår familj bott i tre generationer. Vi har tillsammans betalat in 2 hus i form av premier.
Har man en god ekonomi och ser långsiktigt så blir det billigare att avstå försäkring.
En hund kostar 3 till 4 tusen per år i föräkring. På 10 år kan du köpa 2 till 4 hundar för dessa pengar.
Eller lägga dem på vetrinärvård. De flesta hundar kostar nog bara 10 till 20 tusen på en tioårsperiod.
Nu har du valet.
1 Den dyra men säkra =betala föräkring
2 Den billiga med osäkra.=stå för dina egna kostnader.

För att inte tala om vad våra hästar kostar per år :crazy: Vi har alla försäkrade i lägsta livvärde oavsett utbildning och ålder vi betalar i runda slängar ca 65000kr året så ibland så undrar man om det verkligen är värt det eller om det inte är billigare att lägga allt i en pott till kommande vetkostnader

Jag skiter inte i ägaren, ingen här har skrivit något i den riktningen alls. Du kan uppenbarligen inte skilja på sakfrågan, alltså vem som är ansvarig och känslorna kring händelsen. Bara för att jag anser det är ägarens ansvar så innebär det inte att jag tycker synd om ägaren (men framförallt hunden). För mig handlar det dock om vem som lagligt och moraliskt sett är ansvarig.

Moraliskt anser jag att det är ägaren, olyckan kunde lika gärna hänt när denne hanterade hunden (eller liknade olycka) och äger man en hund ger man ett djur så anser i varjefall jag att man även påtagit sig att se till att det har det bra. Man kan inte lättvindigt lämn över det på kompisar som ställer upp när man vill åka på semester etc. Lagligt sett vet jag inte, men jag skulle bli förvånad om en domstol anset hundpassaren skyldig att betala då det inte föreligger varken skrifligt eller muntligt avtal angående eventuella kostande eller överförande av ansvar.

Jag tror faktiskt tvärtom att i en tvistfråga så är jag inte alls säker på att ägaren skulle få ansvaret för olyckan.

Jag tycker inte att ägaren är delaktig i olyckan överhuvudtaget alls. Hur sjutton skulle den kunna vara det??? De var ju inte på plats!

Det är ju bara att se på alla fodervärdar där fodervärden blivit ersättningsskyldig till ägaren efter vanvård av olika slag.

Problemet är att olyckor händer, flertalet beror på mänskliga faktorn, att man gör ett mindre misstag. Anlitar man vänner att hjälpa till gratis (eller för en symbolisk ersättning) så anser jag att man får ta risken själv. Vill man att någon annan ska överta risken så gäller det attt plocka fram plånboken. Det gäller även djurpassning.

Detta du skriver ovan tycker jag är horribelt :crazy:

Så du menar att man bara skall behöva känna fullt ansvar genom att få pengar eller att känna sig helt säker genom att betala??

Fruktansvärt synsätt anser jag :(

Tycker att det är en tongång i tråden att ägaren får "skylla"sig själv

Nej tongången är, har man skaffat sig ett djur så får man ta ansvar för det och inte begära att godhjärtade kompisar som ställer upp hjälper till betalar.
Väljer man dessutom att att inte försäkra så får man ta kostnaderna själv oavsett anledningen till att försäkring saknas.

Din tongång verkar dock vara att är man snäll och ställer upp så får man även ta konsekvenserna för det och ta upp plånboken och betala om man begår ett misstag/har otur, även om det är ett som ägaren mycket väl kunde göra och även om ägaren anlitar dig för att denne vill slippa hyra in folk.

Jag skulle inte gilla att leva i det samhälle du verkar vara ute efter, ett där man inte vågar hjälpa folk utan att skriva avtal och frånskriva sig allt annars kan man riskera att betala om man inte sköter sig perfekt.

Nej tongången är, har man skaffat sig ett djur så får man ta ansvar för det och inte begära att godhjärtade kompisar som ställer upp hjälper till betalar.
Väljer man dessutom att att inte försäkra så får man ta kostnaderna själv oavsett anledningen till att försäkring saknas.

Din tongång verkar dock vara att är man snäll och ställer upp så får man även ta konsekvenserna för det och ta upp plånboken och betala om man begår ett misstag/har otur, även om det är ett som ägaren mycket väl kunde göra och även om ägaren anlitar dig för att denne vill slippa hyra in folk.

Jag skulle inte gilla att leva i det samhälle du verkar vara ute efter, ett där man inte vågar hjälpa folk utan att skriva avtal och frånskriva sig allt annars kan man riskera att betala om man inte sköter sig perfekt.

Jag anser att det är naturligt att känna ansvar ÄVEN om det inte är ens eget.. OCH även om man inte får betalt för det

Du skriver ytterligheter jag skriver om olyckor som orsakas av slarv, stor skillnad på att leva ett vardagsliv mot att slarva när man har hand om andras saker..

Du verkar tycka att det är helt ok att göra hur som helst med andras saker och helt slippa ansvar :crazy:

Detta du skriver ovan tycker jag är horribelt :crazy:

Så du menar att man bara skall behöva känna fullt ansvar genom att få pengar eller att känna sig helt säker genom att betala??

Fruktansvärt synsätt anser jag :(

Ja vi är olika, jag hjälper gärna folk, men inte om jag riskerar att få betala för äran att hjälpa till även om jag försöker efter bästa förmåga.

Jag hoppas innerligt att du upplyser dina vänner om att du vill ha betalt om de råkar tappa en tallrik när de dukar av hemma hos dig, det är uppenbarligen en olycka som så gott som alltid går att förhindra om man är tillräckligt försiktig. Det är nämligen att inte betala som du anser vara horribelt.

Ditt synsätt ger enorma konsekvenser, ingen kommer att vilja hjälpa någon utan papper på att slippa betala.

Ska jag vara ärligt hade jag varit riktigt kokt på någon som - oaktat försäkring - varit så oansvarig vid handhavandet av mitt djur. Nu vet vi inte exakt hur det gått till men bara att hunden faktiskt KUNDE komma in i hästhagen tycker jag är helt galet oansvarigt.

För mig är det inte en ekonomisk fråga främst. Jag räknar med att den som passar min hund är van att göra riskbedömningar och känner djur och deras beteende och därför kan förutse vilka situationer man bör undvika eller i alla fall säkra upp. Hästar och hundar är ju en klassisk risk, och särskilt om det är en hund man inte känner som sin egen.

Jag tycker det är givet att passaren varit oansvarig i sitt handlande, inte handlar det om en olyckshändelse (kopplet brast tycker jag är en olycka). Här tog man en kalkylerad risk som inte höll, och p g a det riskerade faktiskt hundägaren att stå utan sin hund. Ägaren litade säkert på att hundpassaren hade bättre omdöme än vad som visats genom händelsen, själv hade jag varit väldigt besviken över att någon utsatt min hund för sådan fara.

Ja vi är olika, jag hjälper gärna folk, men inte om jag riskerar att få betala för äran att hjälpa till även om jag försöker efter bästa förmåga.

Jag hoppas innerligt att du upplyser dina vänner om att du vill ha betalt om de råkar tappa en tallrik när de dukar av hemma hos dig, det är uppenbarligen en olycka som så gott som alltid går att förhindra om man är tillräckligt försiktig. Det är nämligen att inte betala som du anser vara horribelt.

Ditt synsätt ger enorma konsekvenser, ingen kommer att vilja hjälpa någon utan papper på att slippa betala.

Vad exakt är det som är svårt att förstå???

Är ditt slarv direkt orsak till en olycka så är det väl självklart att det hör till vanligheten att man står för det. Tycker att det är normalt och de allra flesta människor gör det också

Jag anser att det är naturligt att känna ansvar ÄVEN om det inte är ens eget.. OCH även om man inte får betalt för det

Du skriver ytterligheter jag skriver om olyckor som orsakas av slarv, stor skillnad på att leva ett vardagsliv mot att slarva när man har hand om andras saker..

Du verkar tycka att det är helt ok att göra hur som helst med andras saker och helt slippa ansvar :crazy:

Nej jag skriver om vardagsolyckor som händer då och då, inte om slarv utan mänskliga faktorn, att man är trött, att man blir distraherad, att man halkar/snubblar. Det må vara att du är perfekt och aldrig någonsin begår ett misstag, jag är det inte och jag känner ingen som är det heller.

Ska jag vara ärligt hade jag varit riktigt kokt på någon som - oaktat försäkring - varit så oansvarig vid handhavandet av mitt djur. Nu vet vi inte exakt hur det gått till men bara att hunden faktiskt KUNDE komma in i hästhagen tycker jag är helt galet oansvarigt.

För mig är det inte en ekonomisk fråga främst. Jag räknar med att den som passar min hund är van att göra riskbedömningar och känner djur och deras beteende och därför kan förutse vilka situationer man bör undvika eller i alla fall säkra upp. Hästar och hundar är ju en klassisk risk, och särskilt om det är en hund man inte känner som sin egen.

Jag tycker det är givet att passaren varit oansvarig i sitt handlande, inte handlar det om en olyckshändelse (kopplet brast tycker jag är en olycka). Här tog man en kalkylerad risk som inte höll, och p g a det riskerade faktiskt hundägaren att stå utan sin hund. Ägaren litade säkert på att hundpassaren hade bättre omdöme än vad som visats genom händelsen, själv hade jag varit väldigt besviken över att någon utsatt min hund för sådan fara.

Tack jag kan bara hålla med. Du skriver det jag menar fast betydligt mer tydligt :bow:

Nej jag skriver om vardagsolyckor som händer då och då, inte om slarv utan mänskliga faktorn, att man är trött, att man blir distraherad, att man halkar/snubblar. Det må vara att du är perfekt och aldrig någonsin begår ett misstag, jag är det inte och jag känner ingen som är det heller.

:rofl::rofl:

Nej jag har aldrig skrivit att jag skulle vara perfekt och hade du läst så har jag skrivit att jag hade ersatt om det hänt något. När det gäller djur så nej där tar jag inga risker om det är en annans djur

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka