Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Tycker du detta gäller i alla situationer??

Och vilka är alla situationer? Jag pratar om den situation som beskrivs i tråden. Generellt tycker jag att den som hjälper någon annan inte ska behöva stå för risken att det händer något. Jag hade aldrig passat någon annans hund om det innebär att jag kan bli betalningsskyldig för att det händer en olycka.

Men du verkar tycka att det handlar mer om att hunden är utlånad för hundpassarens nöjes skull? Då skulle jag kanske se annorlunda på saken, om någon ber om att få ta ut hunden på en promenad och sedan kommer tillbaka med en skadad hund.

Så du menar att hundvakten fått den stora ynnesten att LÅNA hunden av ägarna. Du tror inte att det är hundvakten som gör ägarna en tjänst genom att passa hunden när de uppenbarligen har annat för sig?

Nu skrev jag lånar ut för mig själv

Naturligtvis ska man vara försiktig men olyckor kan hända.

Som nån annan sagt, din hund hade jag inte velat passa.

Det hade du sluppit för jag har den både försäkrad och medföljande överallt!!

VÄLJER man att inte ha hunden försäkrad är det en sak, det har ägarna gjort. Hundvakten har däremot sannolikt inte haft en aning om att det var ett oförsäkrat föremål den skulle ta hand om.

Just därför skall man fråga om detta!! Finns ingen undanflykt på det!

Ska jag låna en bil vill jag veta hur den är försäkrad. Hade tex inte lånat grannens splitter nya BMW om den inte vore helförsäkad, helt enkelt för att jag skulle gå i personlig konkurs om jag råkat kvadda den.

Men här är det ok att betala??? Dvs på en bil?

Största misstaget från hundvaktens sida tycker jag är att inte ha kollat om hunden vara försäkrad.

Ja det tycker jag med

Eller ska man helt enkelt låta bli att hjälpa vararandra för att inte riskera att bli ersättningsskyldig till folk som inte har vett att hålla sina grejer försäkrade?

Nej absolut inte, men man skall både skriva papper och se till att kolla upp om den är försäkrad.

Och vilka är alla situationer? Jag pratar om den situation som beskrivs i tråden. Generellt tycker jag att den som hjälper någon annan inte ska behöva stå för risken att det händer något. Jag hade aldrig passat någon annans hund om det innebär att jag kan bli betalningsskyldig för att det händer en olycka.

Även om du är ytterst skyldig till olyckan??

Men du verkar tycka att det handlar mer om att hunden är utlånad för hundpassarens nöjes skull? Då skulle jag kanske se annorlunda på saken, om någon ber om att få ta ut hunden på en promenad och sedan kommer tillbaka med en skadad hund.

Nej inte i ts fall, men om jag skulle låna ut/låna ett djur så hade jag sett till att den var försäkrad och om inte så skulle det skrivas papper.

Finns inga fall som är värre än tvistmål vänner mellan

Jag anser att man borde beräkna riskerna oavsett.

Och jo jag anser att man inte bör ta med sig en hund som man inte känner så nära att det finns risk för att den skadas oavsett om det är på en väg eller vid en hästhage.

Innan du går ut med hunden i ett för dig främmande koppel så borde du rimligtvis kontrollera funktionen på kopplet. Det anser jag ganska naturligt

Hästar är farliga djur och detta är inte första gången en hund blir sparkad av en häst

Vilken dag det blir.

8:00 väckarklockan ska ringa, men tänk om hunden blir rädd för ringsignalen, bäst att hoppas på att jag vaknar själv.
8:10 frukost till hunden, hm bäst att öppna en ny burk, den jag öppnade i gårkväll kanske är dålig- matförgifting är inte kul.
8:45 Hm, problem att gå på promenad, bäst jag stannar på gården, minst risk att bli överkörd.
10:00 Behöver damsuga, tänk om hunden blir rädd, jag stänger in den i buren.
10:15 öppnar fönstret.
10:30 Klar med damsugandet, bäst att hunden stannar i buren, den kan kanske krångla sig ut genom det öppna fönstret.
11:00 Dags att gå och handla, passerar flera bilvägar på vägen, bäst att först låta hunden komma ut på gården och sedan tillbaks till buren. Handla får jag göra själv för riskabelt.
12:00 Dags att åka till stallet, tar för lång tid så jag måste ta med hunden. Visserligen är det promenadavstånd men bilen behövs för att stänga in hunden den kan ju skada sig i stallet. Och det finns bilvägar så där kan den ju springa ut och bli skadad. Vid närmre eftertanke så får jag nog stanna hemma, jag kan ju råka ut för en bilolycka.
12:30 Rasta hunden på gården 8efter att ha bett grannen ta in sin livsfarliga tax, de kan ju börja slåss)
13:00 in med hunden i buren och snabbt iväg och fodra hästen.

Och så vidare. D

Det mesta är faktiskt mer riskfyllt än att kolla vattnet hos hästen så det blir inte mycket tid utanför den trygga hundburen.

Men hur kan det bli hundpassarens uppgift att kolla upp om hunden är försäkrad? Självklart finns det ingen lag på att ha hunden försäkrad, men då får ju också ägaren stå för den risken. Och att jämföra med en bil är förstår jag inte hur man kan göra, det ligger knappast i ägarens intresse att du ska låna den. Skulle väl isåfall vara om du tex kör bilen till besiktningen åt ägaren som fått förhinder.

Tycker du överdriver..

Och jo jag anser att hundar i närheten av hästar är farligt

Det du tar upp är bara barnsligt och jo jag kalkylerar risker mer än något annat, men jag gör inte avkall på något i livet ändå.

vet man om en risk så agerar man utifrån det

Men hur kan det bli hundpassarens uppgift att kolla upp om hunden är försäkrad? Självklart finns det ingen lag på att ha hunden försäkrad, men då får ju också ägaren stå för den risken. Och att jämföra med en bil är förstår jag inte hur man kan göra, det ligger knappast i ägarens intresse att du ska låna den. Skulle väl isåfall vara om du tex kör bilen till besiktningen åt ägaren som fått förhinder.

Så du passar andras djur utan att veta om de har en gällande försäkring eller inte??

Då är det du som är godtrogen

Även om du är ytterst skyldig till olyckan??

Alltså, som Lobelia skrev så finns det ju hur mycket risker som helst när det handlar om djur. Och det är klart att mycket hade kunnat undvikas genom att hålla hunden instängd hela tiden, men är det rimligt? Om jag med flit skadat djuret så är det väl en annan sak...

Så du passar andras djur utan att veta om de har en gällande försäkring eller inte??

Då är det du som är godtrogen

Så om jag tar in grannens hästar från hagen och de sliter sig och skadar sig, då menar du att jag skulle bli betalningsskyldig för vetvård om jag inte kollat upp hur de är försäkrade? För nej, jag kollar inte upp försäkring så fort jag gör någon annan en tjänst.

En av mina hästar är oförsäkrad och jag skulle då inte kräva någon annan på ersättning för det, det är ju mitt val.

Tycker du överdriver..

Och jo jag anser att hundar i närheten av hästar är farligt

Det du tar upp är bara barnsligt och jo jag kalkylerar risker mer än något annat, men jag gör inte avkall på något i livet ändå.

vet man om en risk så agerar man utifrån det

Och du jag tycker du överdriver när det gäller risken natt hunden blir sparkad när man inte ens har för avsikt att gå in till hästen. Den risken är troligen bra mycket mindre än att bli påkörd av en bil eller att hunden råkar i slagsmål med en annan hund.

Menar du att det är mindre risk att hunden springer ut i gatan än att den springer in till hästen, jag förutsätter att man har samma grad av uppmärksamhet och koppel?

Menar du att du anser att det är hundpassarens fel att hästen smiter in till hunden men inte att den hoppar ut genom fönstret och skadar sig?

Menar du att det är okej att ha hunden i stallet men inte att ta den på promenad för att kolla vattnet? ( i så fall är du mer än lovligt inkonsekvent).

Jag tolkar alltså din kommentar som att du anser dig själv vara barnslig ;)

Jag tror du tänker fel, det strikta ansvaret gäller för skador som hunden orsakar och inte för skador på hunden. I ditt fall så var du som hästägare inte oaktsam och därmed ersatte inte din försäkring.

Det hade dom inte gjort ändå, då det faller på hundägaren helt och hållet.

T om om du har hunden inne på din tomt och det kommer en lös hund in på tomten, din hund blir inte skadad men däremot besökaren så hade du varit skyldig att ersätta skador på den hunden. Hade det då varit så att även din hund hade fått skador så hade den hundägaren fått ersätta din hunds skador.

Jag skulle inte kunna låna grannens bil, krocka den och lämna tillbaka den och säga att det är hans bil hans ansvar[/QUOTE]

Varför inte det?

Svarar allmänt i tråden.

Nej har ingen verksamhet, visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.
Passar hunden pga att ägarna är på semester, visst skulle jag kollat om hunden var försäkrad, men så är inte fallet. Är dessutom inte första gången jag passar deras hund.
Jag tror att ägaren vill betala för operationen, men det känns så fel. Jag tar på mig ansvaret för att passa deras hund, vilket inne bär att jag har allt ansvar, det är verkligen jättetråkigt och pinsamt det som har hänt. Men tyvärr går det inte göra det ogjort. Ska kolla med försäkringsbolagen idag,

Min försäkring på hästen, min hemförsäkring.
Men kan inte hundägarens hemförsäkring tecka detta? Bara en tanke.
Vill inte att folk säger, du skulle tänkt på det, du skulle gjort si/så. Jag mår dåligt av det som hänt ändå och skäms något så fruktansvärt, men det går inte komma ifrån att det var en olyckshändelse. Men det är som sagt en väldigt tråkig situation.

Känns fel att jag ska ha betalt av ägarna för skador som jag ändå på något sätt orsakat. :(

Svarar allmänt i tråden.

Nej har ingen verksamhet, visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden.
Passar hunden pga att ägarna är på semester, visst skulle jag kollat om hunden var försäkrad, men så är inte fallet. Är dessutom inte första gången jag passar deras hund.
Jag tror att ägaren vill betala för operationen, men det känns så fel. Jag tar på mig ansvaret för att passa deras hund, vilket inne bär att jag har allt ansvar, det är verkligen jättetråkigt och pinsamt det som har hänt. Men tyvärr går det inte göra det ogjort. Ska kolla med försäkringsbolagen idag,

Min försäkring på hästen, min hemförsäkring.
Men kan inte hundägarens hemförsäkring tecka detta? Bara en tanke.
Vill inte att folk säger, du skulle tänkt på det, du skulle gjort si/så. Jag mår dåligt av det som hänt ändå och skäms något så fruktansvärt, men det går inte komma ifrån att det var en olyckshändelse. Men det är som sagt en väldigt tråkig situation.

Känns fel att jag ska ha betalt av ägarna för skador som jag ändå på något sätt orsakat. :(

Det är fint av dig att du tycker att det känns fel att ägarna ska betala för att hunden blivit skada medan du haft hand om den men de har valt att inte ha den försäkrad och måste således ha kalkylerat med att om den blir skadad genom olycka/sjukdom får de stå för kostnaden eller avliva den.

Hade du valt att passa den om du vetat om att den var oförsäkrad? Hade du i så fall skrivit något om vem som skulle stå för kostnaderna i händelsa av skada?

Men här är det ok att betala??? Dvs på en bil?

En bil är ett dött ting, den kan inte sticka iväg på egen hand och bli sparkad av en häst.
Dessutom lånar jag knappst bilen för att vara snäll mot ägaren utan för att JAG behöver den. Dock föredrar jag att hyra bil för att slippa såna bekymmer.

(numera ar jag egen bil så jag slipper dilemmat).

om jag vetat att hunden varit oförsäkrad hade jag nog passat den ändå, fast då hade jag sett till att vi hade skrivit något ifall något hände under tiden.

Jag tog det som en självklarhet att man har sin hund försäkrad, trodde faktiskt inte att folk struntar idet, det är ju som sagt en väldig kostnad OM det händer något.. Så de där 100-1000 lapparna man lägger på ett år är värda vartenda öre, så man slipper bry sig om pengarna utan det är bara att åka in.

Olyckor händer alltid, det går aldrig att helt gardera sig mot. Vi har haft flera hundar som blivit sparkade, en var nära att stryka med och det var aldrig tal om att det var någons fel, utom möjligen hundens.

Att jag talade om oaktsamhet var enbart ur ett försäkringsperspektiv och inte alls något med var det moraliska ansvaret ligger. Skulle som ägare aldrig lasta dig eller kräva dig personligen på ersättning, allra minst när du så tydligt visar hur du ser på händelsen.

Nej det som i dagligt tal kallas drulle är det som i många bolag heter allriskförsäkring eller otursförsäkring, och den gäller då om man skadar el förstör sin egen egendom. Hund är ingen egendom, egendom är lösöre ej levande djur.

Ansvarsförsäkring är ett eget moment i hemförsäkringen, den gäller om man förstör el skadar någon annan person, djur eller annans egendom.

Jag tycker INTE du är skyldig att betala en operation på en hund som ägaren inte valt att försäkra .

Ägaren måste ta ett eget ansvar när man väljer att inte försäkra hunden såväl som det gäller sjukdom eller skada /olycka och om du varit snäll och varit hundvakt till hunden så är det fortfarande ägarens ansvar om en olycka händer även om du är vållande eller vad man nu ska säga om denna tråkiga olyckshändelse ( som kan hända vem som helst ).

Jag är ledsen för din skull och tycker att du ska ringa till ditt försäkringsbolag och säga att din häst sparkade en hund så den blev så dålig och måste opereras .

Har du allriskförsäkringen så torde den utgå om dom anser dig eller rättare sagt din häst som vållade olyckan .
Jag skulle börja med det ,inte för att du igentligen är skyldig att betala för hundens op privat men det kanske är bästa sättet för både dig och ägaren att lösa denna tråkiga situation .

Skickar en styrkekram till dig och hoppas ni kan lösa det på bra sätt men du är inte skyldig att betala en op på 20 000 kr för en annans hund även om du är hundvakt ....

Så om jag tar in grannens hästar från hagen och de sliter sig och skadar sig, då menar du att jag skulle bli betalningsskyldig för vetvård om jag inte kollat upp hur de är försäkrade? För nej, jag kollar inte upp försäkring så fort jag gör någon annan en tjänst.

En av mina hästar är oförsäkrad och jag skulle då inte kräva någon annan på ersättning för det, det är ju mitt val.

Tar du på dig ansvaret så är det en annan sak än att ta in en häst från hagen.

Du har ju knappast utsett dig själv att vara ansvarig på dessa hästar så son i detta fallet. Hade du däremot haft hand om hästarna som ett åtagande och genom slarv orsakat att någon av dem skadat sig så tycker jag att du ska stå för det

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka