Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??

Det är alltid knepigt, men lämnar jag ett djur i en annan persons vård (obs privatperson inte verksamhet) så har jag godkänt dennes kunskaper och omdöme på förhand.

Visar det sig då att jag gjort en felbedömning anser jag att jag får stå mitt kast så länge jag vet att personen gjort ditt bästa. Har personen medvetet gjort hästen illa eller varit medvetet grovt oaktsam kanske jag omvärderar situationen.

Håller helt med om detta. Det känns helt fel att en person som hjälper till med någon annans djur ska behöva ansvara för det som inträffar. Det är självklart en tråkig situation, men jag kan inte se att ts skulle behöva betala för detta.

Kopplet var ju ett flexikoppel som tillåter hunden att rusa ut såvida det inte var spärrat. Så oaktsamhet är med i fallet.

Ja det beror väl på vad man anser vara oaksamhet. Man kanske bara skulle ha hunden på inhängnat område för att vara riktigt säker på att inget skulle kunna hända, eller vad tycker du?

Har varit utbränd i 3 år och haft massor att göra med försäkringskassan. Det var till och med så att min läkare och psykolog fick gå in och prata med dom.

Vad jag menar är inte att man ska ljuga, men felet med mig är att jag alltid försöker vara positiv till allting. Om man är sjuk, så kanske man inte ska låta jätteglad och säga att allt kommer ordna sig, för då fasen fick jag inga pengar. Man måste säga att allt är jättedåligt och att man kommer kunna jobba, men att det kommer ta tid.

Förstod du skillnaden? Förstod du vad jag mena? :)

Det är en sak att vara realistisk och en helt annan sak att ljuga.

Det där får du nog göra upp med hundägaren. Har du kontaktat dem?
Kommer dem att betala för op?

Det är deras val att ha hunden oförsäkrad o du är ingen företagare som tagit dig an den.

jag skulle erbjuda mig att betala en liten del o sen ha lite ångest.

Visst ska du kontakta försäkringsbolaget genast. Det kunde ha varit vems häst som helst. Du var inte blixtsnabb nog bara.

hoppas att det reder sig för allas bästa o hundägaren lär sig att man ska ha hunden försäkrad;)

Det är väl självklart att man som passar ett djur har fullt ansvar.

Jag hade aldrig kunna tänka som du gör för felet är ju faktiskt mitt eget om jag väljer att göra som ts gjort dvd ta med sig hunden ut till hagen.

Spelar väl ingen roll om det inte är ett företag har du åtagit dig att passa något så ska man även se till att olyckor inte ska kunna hända

Snälla upplys folk om din inställning innan du ber dem passa dina djur, kanske med att säga "Du vet om mitt djur råkar ut för en olycka som så är ansvaret ditt och du får stå för veterinärkostnader etc."

Så folk ger vet vad de ger sig in på. Man kan alltid vara efterklok och säga att så borde jag nog inte gjort.

Fullt ansvar har enligt mig djurägaren och ingen annan.

Senast ändrad:

Tänker som du o Lobelia.

sem undrar jag ändå om det inte är ägarens ansvar såsom det är vid utlånande av bil- ägaren har alltid det yttersta ansvaret.

Jag sitter i en sits där jag sålde en gammal trasig avställd bil där jag var så korkad att jag förlitade mig på att köparen la ägarbytet på lådan.
Nu står jag fortfarande som ägare i 3 år då jag inte ens har ägarens identitet-

Slarv. Hur många heter inte Muhammed o vad hette kusinen- bulvanen.:crazy:

Vad menar du nu? Att bilens ägare är ansvarig för olyckor som bilen är inblandad i eller?

Om du menar det så har du fel för det är alltid föraren som är ansvarig oavsett vem som äger bilen

Nu har inte jag läst hela tråden, men jag hade en försäkring (Agria) på en av mina hästar som täckte upp om han skadade någon annan (då tror jag även djur var inräknat!). Dock var det mamma som hade hand om hans försäkring så jag är inte helt insatt i hur det fungerade, men vi hade den iaf! ;)

Jag hade aldrig kunna tänka som du gör för felet är ju faktiskt mitt eget om jag väljer att göra som ts gjort dvd ta med sig hunden ut till hagen.

Spelar väl ingen roll om det inte är ett företag har du åtagit dig att passa något så ska man även se till att olyckor inte ska kunna hända

Fast olyckor inträffar ju även om man är försiktig, allt kan inte förutses, då får man ha hunden i bur.

Jag tycker att det är oansvarigt och oschysst av ägarna att lämna bort en hund som man vet är oförsäkrad. Att man själv är beredd att ta smällen om hunden skadas är en sak men att den man lämnar hunden till ska tvingas riskera att punga ut med tiotusentals kronor är riktigt ruttet. Det här är en skada som hade gått på hundens verinärvårdsförsäkring om den haft någon, ägarna har valt att inte ha försäkring, inte hundvakten.

Jag brukar alltid lämna med försäkringsbrev + stamtavla när jag har hunden hos hundvakt just för att det inte ska bli problem om hunden måste till veterinären.

Senast ändrad:

Jisses, dig skulle jag inte vilja passa djur åt!
Tänk om din katt sätter kattmaten i halsen och dör när den äter i mitt kök.
Menar du att jag blir skadeståndsskyldig till dig då?
Eller att jag ska betala veterinärvården när hunden jag är snäll och rastar mitt på dagen när du jobbar råkar trampa på en glasbit i dikesgräset?
Eller att (ditt) koppel går av när jag håller din hund, och den blir överkört och ska jag då betala 50.ooo kr i veterinärvård, eftersom jag inte hållbarhetstestade kopplet innan jag gick ut med vovven?

Om man väljer att inte ha sin hund försäkrad så får man räkna med att betala om den blir skadad. Hade de berättat för dig att den var oförsäkrad?

Att hunden skulle rusa in i hagen kunde du inte veta (du hade den kopplad och gick inte in med din i hagen) så det fanns inget uppsåt från din sida. En mkt tråkig olyckshändelse som jag anser att ägarna får betala för eftersom de inte haft hunden försäkrad.

Ev att det kan vara rimligt att du betalar motsvarande en normal självrisk.

Förstår mig inte på detta tankesätt faktiskt.

Finns ingen lag om att du ska ha dina djur försäkrade.

Lånar jag ut något oavsett så anser jag att man inte bör utsätta det för risker på något vis.

Jag hade aldrig tagit med mig en främmande hund som jag passade i närheten av mina hagar. Jag tycker att det är oaktsamt faktiskt.

Däremot så är ju själva saken oturligt men att man anser att hundägaren bär allt ansvar för att hunden inte är försäkrad anser jag vara befängt!

Det bästa är ju att ts tar en diskussion med ägaren och ev pratar med kliniken och förklarar lägen och försöker "pruta" lite på kostnaderna..

Jo håller med helt. Angående ansvarsbiten så vet jag inte exakt var gränsen går, men det vore sorgligt om man som hundvakt måste tänka igenom allt man gör noggrannt för att inte riskera att åka på stora skadestånd. Det är en väldigt normal handling att ta med hunden på prommenad när man ska exempelvis kolla vattnet i hagen, ofta är det en bit bort. Skulle en sådan handling bedömas som oaktsamt i en domstol så är det väldigt mycket som är oaktsamhet. Så mycket att det blir svårt att handla alls utan att göra en ordentlig konsekvensanalys.

Om jag prommenerar längs vägen så finns det risk att hunden blir påkörd, tar jag med den och tittar på en fotbolls träning kan den få en boll i huvudet, åker man his kan hunden skada sig om den kommer för nära dörren och så vidare. Världen är full av riskmoment som om man har ordentlig otur kan leda till skador.

Jag anser att man borde beräkna riskerna oavsett.

Och jo jag anser att man inte bör ta med sig en hund som man inte känner så nära att det finns risk för att den skadas oavsett om det är på en väg eller vid en hästhage.

Innan du går ut med hunden i ett för dig främmande koppel så borde du rimligtvis kontrollera funktionen på kopplet. Det anser jag ganska naturligt

Hästar är farliga djur och detta är inte första gången en hund blir sparkad av en häst

Håller helt med om detta. Det känns helt fel att en person som hjälper till med någon annans djur ska behöva ansvara för det som inträffar. Det är självklart en tråkig situation, men jag kan inte se att ts skulle behöva betala för detta.

Tycker du detta gäller i alla situationer??

Snälla upplys folk om din inställning innan du ber dem passa dina djur, kanske med att säga "Du vet om mitt djur råkar ut för en olycka som så är ansvaret ditt och du får stå för veterinärkostnader etc."

Så folk ger vet vad de ger sig in på. Man kan alltid vara efterklok och säga att så borde jag nog inte gjort.

Fullt ansvar har enligt mig djurägaren och ingen annan.

Eftersom jag själv aldrig skulle se det som många gör här dvs om jag är orsak till en olycka så är ägaren skyldig..

Nej jag tycker det är fel!! Är jag orsak till en olycka så skall jag självklart även stå för de kostnader som denna olycka medfört..

Sedan finns det ju olyckshändelser där man inte kan rå för det som händer men det är en annan sak

Jag lånar btw inte ut ett enda djur något mer i mitt liv

Jag hade kontaktat mitt försäkringsbolag i första hand, ingen ide att spekulera ...................
Passa ett oförsäkrat djur hade jag aldrig gjort, om inte ägaren från 1:a början tog på sig allt ansvar ekonomiskt.

Nu när olyckan skett så tycker jag att du bör stå för självrisk & dom dom 10-20% utöver som är brukligt på hundförsäkringar,då du varit oaktsam. Därutöver bör & SKA ägaren betala. Det hade lika gärna kunnat hänt när dom varit ute på promenad, en olycka menar jag då.

Oftast missar folk att komma överrens om vad som gäller OM olyckan skulle vara framme. Så det kan man ta lärdom av med denna fadäs.
När jag passar någons djur så ber jag alltid om försäkrings nummer, kontaktinfo & annan info som är av vikt för djuret i fråga.

Normalt sett lånar man inte en hund utan man tar sig an den för att vara snäll mot ägaren då den exempelvis ska bort.

Om nu någon till äventyrs lånar en hund för att denne av någon anledning vill ta hand om den och ägaren är snäll och går med på det så visst då kan jag tycka att den som lånar den för stå för kostnaderna (om det nu inte är barn som lånar hund för att prommenera). Det händer dock inte så ofta till vardags utan i så fall mer för avel och då reglerars det vanligen genom kontrakt.

Fast olyckor inträffar ju även om man är försiktig, allt kan inte förutses, då får man ha hunden i bur.

Jag tycker att det är oansvarigt och oschysst av ägarna att lämna bort en hund som man vet är oförsäkrad. Att man själv är beredd att ta smällen om hunden skadas är en sak men att den man lämnar hunden till ska tvingas riskera att punga ut med tiotusentals kronor är riktigt ruttet. Det här är en skada som hade gått på hundens verinärvårdsförsäkring om den haft någon, ägarna har valt att inte ha försäkring, inte hundvakten.

Jag brukar alltid lämna med försäkringsbrev + stamtavla när jag har hunden hos hundvakt just för att det inte ska bli problem om hunden måste till veterinären.

Du som tar emot hunden borde ju fråga om hur det ligger till. Man tar inte ansvaret för något djur hur som helst, det hade i vart fall inte jag gjort.

Och nej jag anser inte att djurägaren skall stå för allt dock så borde ju ts och denne prata om saken och kanske komma fram till en lösning

Jag vände mig emot att många här anser att ägaren är ansvarig för olyckan endast för att hunden inte är försäkrad vilket jag inte tycker är rimligt.

Förstår mig inte på detta tankesätt faktiskt.

Finns ingen lag om att du ska ha dina djur försäkrade.

Lånar jag ut något oavsett så anser jag att man inte bör utsätta det för risker på något vis.
Jag hade aldrig tagit med mig en främmande hund som jag passade i närheten av mina hagar. Jag tycker att det är oaktsamt faktiskt.

Däremot så är ju själva saken oturligt men att man anser att hundägaren bär allt ansvar för att hunden inte är försäkrad anser jag vara befängt!

Det bästa är ju att ts tar en diskussion med ägaren och ev pratar med kliniken och förklarar lägen och försöker "pruta" lite på kostnaderna..

Så du menar att hundvakten fått den stora ynnesten att LÅNA hunden av ägarna. Du tror inte att det är hundvakten som gör ägarna en tjänst genom att passa hunden när de uppenbarligen har annat för sig?

Naturligtvis ska man vara försiktig men olyckor kan hända.

Som nån annan sagt, din hund hade jag inte velat passa.

VÄLJER man att inte ha hunden försäkrad är det en sak, det har ägarna gjort. Hundvakten har däremot sannolikt inte haft en aning om att det var ett oförsäkrat föremål den skulle ta hand om.

Ska jag låna en bil vill jag veta hur den är försäkrad. Hade tex inte lånat grannens splitter nya BMW om den inte vore helförsäkad, helt enkelt för att jag skulle gå i personlig konkurs om jag råkat kvadda den.

Största misstaget från hundvaktens sida tycker jag är att inte ha kollat om hunden vara försäkrad.

Eller ska man helt enkelt låta bli att hjälpa vararandra för att inte riskera att bli ersättningsskyldig till folk som inte har vett att hålla sina grejer försäkrade?

Eftersom jag själv aldrig skulle se det som många gör här dvs om jag är orsak till en olycka så är ägaren skyldig..

Nej jag tycker det är fel!! Är jag orsak till en olycka så skall jag självklart även stå för de kostnader som denna olycka medfört..

Sedan finns det ju olyckshändelser där man inte kan rå för det som händer men det är en annan sak

Jag lånar btw inte ut ett enda djur något mer i mitt liv

Nu har du missuppfattat åtminstone mig, jag anser inte att den som passar hunden är ansvarig för det var just en olyckshändelse. Den dagen någon gör djuret illa med flit eller är direkt oansvarig då kan man börja prata om ersättning. Nu väljer jag folk som ser till mina djur med omsorg och därmed är den risken någonstans mellan minimal och obefintlig.

Jisses, dig skulle jag inte vilja passa djur åt!
Tänk om din katt sätter kattmaten i halsen och dör när den äter i mitt kök.
Menar du att jag blir skadeståndsskyldig till dig då?
Eller att jag ska betala veterinärvården när hunden jag är snäll och rastar mitt på dagen när du jobbar råkar trampa på en glasbit i dikesgräset?
Eller att (ditt) koppel går av när jag håller din hund, och den blir överkört och ska jag då betala 50.ooo kr i veterinärvård, eftersom jag inte hållbarhetstestade kopplet innan jag gick ut med vovven?

Det är väl inte rimligt att jämföra en situation där en hund blir sparkad av en häst med att sätta maten i halsen :crazy:

Var lite realistisk!

Och skadestånd var är det skrivet någonstans??

Om jag har någon annans häst så står väl jag självklart för de kostnader som uppkommer på den i min vård om jag farit med oaktsamhet!!

Jag ser dessutom till att den är försäkrad innan jag tar emot den vilket jag även hade frågat om jag skulle passa någons djur oavsett sort.

Är djuret inte försäkrat så hade jag nog sagt nej alt skrivit papper.

Men att friskriva mig från ansvar hade jag inte gjort.

Jag skulle inte kunna låna grannens bil, krocka den och lämna tillbaka den och säga att det är hans bil hans ansvar

Jag hade kontaktat mitt försäkringsbolag i första hand, ingen ide att spekulera ...................
Passa ett oförsäkrat djur hade jag aldrig gjort, om inte ägaren från 1:a början tog på sig allt ansvar ekonomiskt.

Nu när olyckan skett så tycker jag att du bör stå för självrisk & dom dom 10-20% utöver som är brukligt på hundförsäkringar,då du varit oaktsam. Därutöver bör & SKA ägaren betala. Det hade lika gärna kunnat hänt när dom varit ute på promenad, en olycka menar jag då.

Oftast missar folk att komma överrens om vad som gäller OM olyckan skulle vara framme. Så det kan man ta lärdom av med denna fadäs.
När jag passar någons djur så ber jag alltid om försäkrings nummer, kontaktinfo & annan info som är av vikt för djuret i fråga.

Ja jag håller med.

*kl*

TS är ju en hemsk sits du hamnat i men jag hoppas att ni finner en lösning

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka