Sv: Min häst sparkade hund som jag var hundvakt åt, Hur gör jag nu??
Enkelt applicerat så är det precis samma typ av händelse som provats ett antal gånger i rätten bara byt ut hund mot häst. Det har prövats många gånger rättsligt när någon lämnat iväg hästar till helinakodering, antingen bara för skötsel eller för utbildning, träning odyl alltså fall där det inte är den som har djuret som har det för sitt eget nöjes skull (som tex fodervärd odyl där det är den som tar emot djuret som har en önskan att ha det).
Den enda gång någon som helst betalningsskyldighet hamnar på den som tar emot djuret är om det kan bevisas att denna varit grovt oaktsam och det skall till ordentligt grova saker för att det skall vara aktuellt. Ingen skulle väl drömma om att kräva att tex unghästutbildaren du anlitat för att utbilda hästen skulle betala veterinärräkningen om hästen medans den befann sig där blev sparkad i hagen av en hagkompis. Inte heller skulle du kräva denna på veterinärkostnad om hästen kastar av den och sedan springer iväg och blir skadad. För att ens komma i gråzonen så skulle denna ha släppt ut hästen ihop med en häst som har som favoritsysselsättning att sparka sönder och samman alla andra.
Det är alltid upp till ägaren att själv hålla sitt djur försäkrat och den som tar sig an att ta hand om ett djur för ägarens skull är aldrig anvarig för djuret på det sättet, det är alltid ägaren som är ytterst ansvarig för sitt djur, det samma gäller tex om hunden skadar någon annan tex biter någon när någon annan passar den så är det ändå alltid ägaren som är betalningsansvarig så länge inte den som tar hand om den varit grovt oaktsam.
Man kan aldrig dra paralleler till tex att låna en bil, det är inget du gör för ägaren utan det är något som du gör för din egen vinnings skull.
Så sålänge det inte handlar om att TS lånat hunden för att hon vill ha en hund att ta hand om utan har gjort det för att ägaren behöver hjälpen att ta hand om hunden så har inte TS något betalningsansvar alls för skadorna om det inte kan bevisas att hon var grovt oaktsam. Detta skulle man möjligen kunna få det till om det var känt för TS att denna häst sparkade efter hundar och TS trots det LÄT hunden gå fram till denna häst. TS kan däremot aldrig lastas för att hunden av misstag kom fram till denna häst det är inte tillräckligt oaktsamt för att räknas som grovt.
För övrigt så skulle jag aldrig drömma om att kräva pengar av någon som ställt upp och tagit hand om ett djur jag behöver hjälp med om olyckan är framme och djuret skadas, så länge inte den som passade den varit just grovt oaktsam och gjort något riktigt dumt.