Sv: Min häst skulle få stå ensam!!
Araton skrev:
Japp, i dag är det alla taggarna ut!
Jag fattar inte alls vad som är så speciellt med islandshästar som inte kan gå tillsammans med vanliga dödliga halvblod som inte är ett dugg mer trögfattade än islandshästar!!
Det finns många halvblod som oxå är uppväxta i flock, unghästbeten osv. Varför skulle islandshästar vara bättre bara för att de "växt upp i flock.
Hästar som föds upp i flock, oavsett ras, och där uppväxten i flock är konstant (dvs. de står fortfarande i flock när de är 25)
får ett annat beteende än hästar som föds upp och som mest får stå med kanske 2 andra hästar (så ser våra stora hbl/fbl/ponny/kallblod/mm flockar ut, jag står på en anläggning med medelstora vinterhagar).
Det är inte frågan om rasistisk syn på en annan ras eller att det är något korkat över HBL utan en fråga om etologi, kunskapen om djurs beteende.
Om en häst föds upp i liten eller ingen flock alls lär sig inte de sociala regler som finns i en stor flock. Den kan till och med missa att lära sig hästens språk om den föds upp utan kompisar. Den har ju ingen att träna på. Det är precis som om ett barn skulle födas upp med en eller två kompisar (kanske inte ens i sin egen ålder) och den ska kunna lära sig att förstå (läsa mellan raderna) människors språk. Det krävs fler än 3 individer för att man ska kunna lära sig.
Nepp, vanliga hästar trampar inte sönder mer. Mitt halvblod har samma skostorlek som den största islandshästen i stallet och det blir precis lika myckte trampat om inte mer av islanshästen. Sen blir det ju mkt mer trampat av en islandshäst med skor än av ett halvblod utan! :smirk:
Stora skodda hästar trampar sönder mer än
små skodda hästar,
stora oskodda hästar trampar sönder mer än
små oskodda hästar. Det finns inget i världen som säger något annat eftersom det är fysikens lagar!
Sen om du har ett litet Hbl som är nätt och väger knappt någor, och den går oskodd, ja då gör den kanske mindre skada (eller lika mkt) som en islänning som är skodd och stor.
Sen blir väl inte underlaget förstört bara för att man hoppar?! Det går ju att harva till igen!
Jo, det blir det, för man river upp botten på vissa ställen, där man landar.
I ett ridhus som harvas ordentligt kan man fortfarande tydligt se var favoritställerna att ställa hindrena på är, det är mjukare där, trotts ihärdigt harvande.
Ang att HBL skulle vara mer trögtänkta:
Ja och nej.
HBL är inte mer trögtänkta, det är tron att de är gjorda av glas som gör att de kan ses mer trögtänkta.
En individ som inte förstår (häst eller människa) kan ses som trögtänkt för att den inte fattar, men det är för att et inte vet något annat, den är inte trögm, den saknar erfarenheter.
I detta fall är det erfarenhet av flock och hästens beteende som hästar som inte är uppfödd kontinuerligt i stor naturlig flock saknar. Det gör att man ser den som trög för att den inte förstår vad de andra säger till den, resultatet blir att de andra måste skrika, som de måste när de inte blir hörda av oss männisor (ex. när de har ont). Hästar börjar alltid med att viska, händer inget så ökar de på signalerna så en häst so blir "surare och surare" försöker faktiskt säga något åt oss.