Min häst skulle få stå ensam!!

Sv: Min häst skulle få stå ensam!!

Ursäkta, kom på att jag kan missuppfattas i förra inlägget. Jag skrev att min häst står som ensam isis i ett stall med porslinshästar. Det kan låta som att jag anser att alla icke-islandshästar är porslinshästar och så är absolut inte fallet. Men i just vårat stall står några hästar som inte ens kan galoppera fritt i sin egen hage utan att drabbas av sträckningar och veckolånga hältor, iallafall om jag får tro deras ägare... och det har bara blivit att jag kallat just dem porslinshästar, utan vidare eftertanke. Missförstå mej rätt, så att säga!

Araton skrev:
Japp, i dag är det alla taggarna ut! :devil:
Jag fattar inte alls vad som är så speciellt med islandshästar som inte kan gå tillsammans med vanliga dödliga halvblod som inte är ett dugg mer trögfattade än islandshästar!! :mad: Det finns många halvblod som oxå är uppväxta i flock, unghästbeten osv. Varför skulle islandshästar vara bättre bara för att de "växt upp i flock.

Hästar som föds upp i flock, oavsett ras, och där uppväxten i flock är konstant (dvs. de står fortfarande i flock när de är 25) får ett annat beteende än hästar som föds upp och som mest får stå med kanske 2 andra hästar (så ser våra stora hbl/fbl/ponny/kallblod/mm flockar ut, jag står på en anläggning med medelstora vinterhagar).
Det är inte frågan om rasistisk syn på en annan ras eller att det är något korkat över HBL utan en fråga om etologi, kunskapen om djurs beteende.

Om en häst föds upp i liten eller ingen flock alls lär sig inte de sociala regler som finns i en stor flock. Den kan till och med missa att lära sig hästens språk om den föds upp utan kompisar. Den har ju ingen att träna på. Det är precis som om ett barn skulle födas upp med en eller två kompisar (kanske inte ens i sin egen ålder) och den ska kunna lära sig att förstå (läsa mellan raderna) människors språk. Det krävs fler än 3 individer för att man ska kunna lära sig.

Nepp, vanliga hästar trampar inte sönder mer. Mitt halvblod har samma skostorlek som den största islandshästen i stallet och det blir precis lika myckte trampat om inte mer av islanshästen. Sen blir det ju mkt mer trampat av en islandshäst med skor än av ett halvblod utan! :smirk:

Stora skodda hästar trampar sönder mer än små skodda hästar, stora oskodda hästar trampar sönder mer än små oskodda hästar. Det finns inget i världen som säger något annat eftersom det är fysikens lagar!
Sen om du har ett litet Hbl som är nätt och väger knappt någor, och den går oskodd, ja då gör den kanske mindre skada (eller lika mkt) som en islänning som är skodd och stor.

Sen blir väl inte underlaget förstört bara för att man hoppar?! Det går ju att harva till igen!
:D

Jo, det blir det, för man river upp botten på vissa ställen, där man landar.
I ett ridhus som harvas ordentligt kan man fortfarande tydligt se var favoritställerna att ställa hindrena på är, det är mjukare där, trotts ihärdigt harvande.

Ang att HBL skulle vara mer trögtänkta:
Ja och nej.
HBL är inte mer trögtänkta, det är tron att de är gjorda av glas som gör att de kan ses mer trögtänkta.
En individ som inte förstår (häst eller människa) kan ses som trögtänkt för att den inte fattar, men det är för att et inte vet något annat, den är inte trögm, den saknar erfarenheter.

I detta fall är det erfarenhet av flock och hästens beteende som hästar som inte är uppfödd kontinuerligt i stor naturlig flock saknar. Det gör att man ser den som trög för att den inte förstår vad de andra säger till den, resultatet blir att de andra måste skrika, som de måste när de inte blir hörda av oss männisor (ex. när de har ont). Hästar börjar alltid med att viska, händer inget så ökar de på signalerna så en häst so blir "surare och surare" försöker faktiskt säga något åt oss.

Jag har hört av många av mina vänner som har isisar att deras hästar inte kan gå ihop med annat än andra isisar för då tappar de gångarterna! :eek: :confused:
Jag ställer mig väldigt frågade inför detta, borde då inte mitt halvblod fått sämre gångarter när hon gick med mitt varmblod? Gångarterna är (enligt mig) helt pga hästens fysik och träning, inte sällskapet i hagen.

Men jag håller med om skillnaden mellan flockuppfödda hästar och "trädgårdsuppfödda" hästar. De hästar som är uppvuxna i en stor flock har ett annat sätt mot andra hästar, det är inte något big deal om man släpper in en häst till i hagen. Den får gå avsides ett par dagar men sen är den välkommen in i gemenskapen.

:bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Vi erbjuder lösdrift året om med tillgång på lästall. Vi har mellan 10-15 hästar i flocken som rör sig under året på C:a 10 ha. Kravet på de som vill ha sina hästar här är att de helst ska ha flockvana d.v.s. födda och uppväxta i flock.Vi har bara Islänningar här vilket nog beror på att det är betydligt vanligare med Islänningar med flockvana. Hästar som är uppfödda i bur (box) (oavsett ras) har lärt sig ev. olater av husse eller matte och inte fått uppfostran som häst av andra hästar i varierande ålder.

Även om det kan vara hallabaloo när man släpper in ny häst till flocken lugnar det snart ner sig när de kommunicerar på samma språk.
Själv föredrar jag Islandsfödda då de oftast är födda och uppväxta i flock och i "vilt" tillstånd. Lär man sig "hästspråket" är det mycket lättare att kommunicera med dessa hästar. Och hur ofta, t-ex. när man rider Hubertus, ser man röda rosetter på svansen på en Islänning och särskilt på en Islandsfödd.
Men som sagt, det diskvalifiserar inte andra hästraser om de har fått vara häst under uppväxten ;-) men de är sällsynta.....

Rolle på Österlen, som gillar hästar som är hästar.....

Senast ändrad:

Uppväxten är jätteviktig, sedan kan man bara göra modifikationer vad gäller intelligens, flockbeteende, mod, härdighet, uthållighet mm, oavsett ras. Man har ju vissa anlag förstås, men alla är beroende av miljön för att utvecklas till sitt personbästa. Gäller både djur och människor.
Det där stallet som mellon hade sin häst i borde gett halvblodet en ärlig chans, eller ägaren den ärliga förklaringen till att man inte givit hästen en chans.
Med mitt tidigare inlägg ville jag bara ge ett exempel på att det går att samsas under samma tak, även om man är varandras motsatser, bara man vill.
Ett halvblod är större och kan inte röra sej lika kvickt som en liten ponnyhäst och får därav en naturlig tröghet på några mikrosekunder, i ett eventuellt hästmöte. Däremot kan storleken göra att den ibland får ett mentalt övertag över en mindre häst, och att den kan dirigera den mindre hästen genom att den springer snabbare, om relationen är sådan.
När man rider ut ihop kan ibland storleksskillnaden göra att det blir lite stressigt första gångerna för en del hästar, halvblodet är inte van vid allt hovklapper och islänningen får knata på ordentligt när halvblodet skrittar. Men båda parter bör ju vänja sej.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 790
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar