"Min" häst litar inte på mig

K

karismaslillebror

Min skötponny, ett gotlandsruss, litar inte på mig,
har någon ett förslag på övningar eller saker som kan bygga upp tilliten?

jag vill ju att han ska känna att jag är tryggheten

tacksam för svar! :D
/emma&lillebror

Sv: "Min" häst litar inte på mig

Tilliten till dig är något du måste jobba med varje ögonblick som du är med ponnyn. Det går förstås att göra övningar, men om du slutar att vara trygg/någon att lita på för ponnyn när ni övat färdigt (och du slappnar av för att ni gör något annat), så gör övningen ingen nytta.

Ofta är de små russen också väldigt smarta och tar varje chans att få latja lite istället för att göra något tråkigt. :D

Utrusta dig med tålamod, var (alltid) konsekvent och, så som jag känner russen, bestämd så in i norden. Var också rättvis mot ponnyn, bråka inte i onödan men var inte rädd för att kräva "självklara" saker. Passa på att ha kul på vägen! Övningar och lekar är något som de brukar älska att göra!

Ledarskapssövningar kryllar det av alla möjliga varianter på. (Glöm inte att vara rättvis mot ponnyn bara.) Att leka med ponnyn brukar vara roligt! Ha på hjälmen och håll dig på säkert avstånd från bakhovar ifall den blir för uppspelt. Släpp ut den på en inhägnad ridbana och låt den springa runt och busa, kasta in en fotboll, led den över pressenning, ställ upp ett hinder, göm undan morötter som den får leta efter, eventuellt lek följa John. (Nästan alla hästar som inte har något mer intressant för sig följer efter en människa, vilket ofta misstolkas som att människan har ett befäst ledarskap).

En "enkel" övning kan vara att träna på att leda ponnyn i träns. Ditt mål kan vara att du inte ska behöva dra runt på hästen i bettet utan den ska vara lyhörd mot dig och gå framåt med egen motor. Testa att gå en bit närmare skänkelläget (från nosen) när du leder och håll spöt med tygeländen i vänsterhanden. Ponnyn ska vara uppmärksam på dig och gå fram för din smackning och du ska kunna leda den framåt i den positionen. Var bestämd och konsekvent i vad du gör. Träna på halter, igångsättningar, följsamhet om ni t.e.x går i serpentiner.

Nästa steg om det första går bra kan vara att testa att flytta på den i sidorna (flytta framdel/bakdel). Lägg då trycket med handen vid skänkelläget. Tydliggör för den om den inte förstår och peta med spöt på t.ex. bakbenen om det är dem som ska flyttas. Eventuellt vänta med att backa den om inte någon redan har lärt den det. Många kan inte backa sina hästar korrekt från marken (även om de går bakåt), så om du vill behålla att ponnyn ska "tänka framåt" vid ryggning, och just nu inte vet hur, så avvakta med detta. Det kan t.ex. en tränare hjälpa till med senare i så fall.

/V

Jag brukar säga att det finns inga mirakel övningar. Det finns egentligen ingen övning som får hästen att lita på en, om man inte hanterar den rätt överlag.

Det spelar ingen roll VAD du gör utan HUR du gör det.

Det är i vardags hanteringen som du måste ta tag i problemet. Var konsekvent i din hantering, ex. om hästen står i stallgången och går fram ett steg, så rygga tillbaks hästen ett steg -för den ska stå stilla där du ställt den.
När du ryggar hästen så rör hästen inte. Du kan aldrig bestämma över en häst med hjälp av kroppslig styrka. Hästen kommer alltid att vara starkare än dig, fysiskt.
Tänk istället: Du har en bubbla runt dig, som ingen får gå in i utan fråga om lov, samma sak med hästen, -den har en bubbla runt sig också! Så istället för att rygga hästen med hjälp av din kropp så är det istället en "kamp" Bubbla mot bubbla och din bubbla ska vara starkast.

Det det lugnt bara, det finns inga mirakelövningar som flera redan sagt :). Du bevisar för hästen att du är att lita på varje gång du hanterar den, varje dag. Tillit byggs upp under tid, och tar den tid det tar.

Var lugn, säker och förutsägbar för hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka