Min häst har börjat hata mig..

K

knife

Hej, hoppas att nån här kan hjälpa mig..
det är så att min häst sen ett halvår tillbaks har börjat hata mig, vet inte varför. Det som är mest akut nu är iaf att hon inte kommer fram till mig i boxen. Hon går iväg och ställer sig med huvudet inne i hörnet och går bara undan eller vänder baken åt ifall jag försöker gå in och ta henne, fattar inte varför.. om jag går ut ur stallet och nån annan står kvar så går hon fram dit, hon lägger öronen bakåt men hon låter sig iaf fångas.
Jag får inte nån hjälp av nån heller så jag har ingen aning om vad jag ska göra. Vet nån här hur jag ska göra för att få henne att komma fram till mig i boxen? jag vet ju att jag måste ta itu med ledarskapet på riktigt sen men bara som en tillfällig lösning, jag måste ju kunna ta ut henne.. tack på förhand..
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Varför har hon blivit såhär då?
Det finns ju en anledning och den måste du nog göra något åt..
Hur ser din vardag ut med henne? Hur ofta rider ni, vad gör ni osv?
Vad går hon i för hage?
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Jag vet inte, det har inte hänt nåt speciellt som skulle kunna startat det tycker jag..
Jag rider väl varannan dag men är i stallet och sköter om henne varje kväll vid insläppet. Vi rider mest på olika ställen i skogen, tränar dressyr i ridhus max två gånger i månaden.. hagen är medelstor, hon går med hästkompisar som hon tycker om.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Är det bara i boxen hon är sån? Locka med lite godis kanske till en början?
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Vissa hästar tycker inte om att man borstar och "duttenuttar" för mycket på dom, om det kan vara det som är felet.

annars har ju hästar som vi, bra och dåliga dagar, försök va lyhörd för det.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Min förra häst blev skitsur och visade liknande tendenser om jag inte motionerade henne ordentligt.
Att stimulera en hästs hjärna är otroligt viktigt. Kanske hon är uttråkade och eftersom det är du som är matte och har "makt" att göra något åt det så visar hon sitt missnöje bara för dig.

Om det inte finns något problem för hästen att röra sig mer och träna på nya saker så rekomenderar jag mer hjärngympa.
Det behöver inte bara vara mer dressyrträning eller hoppträning utan det kan vara alla möjliga olika sorters stimulin.

Lycka till!
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Jag tror att du någon gång har visat lite osäkerhet när du ska ta henne, kanske när hon vände första gången? Det känner hästar direkt och vissa utnyttjar det! Hon testar och du blir osäker.. Gå in med självsäkra steg och bry dig inte om ifall hon vänder sig, gå bara efter och ta henne! Jag är helt övertygad om att hon inte hatar dig, hon bara testar och kommer undan med det!
Lycka till!
//C
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Hon är inte den keliga typen, men vissa dagar kan hon klia tillbaka när man borstar henne, när hon väl står på gången då.. fast hon är ändå likadan när man ska in i boxen och ta henne och det beror inte på att hon har nån dålig dag, utan hon beter sig likadant hela tiden.

Jag kan gå in i hagen och ta henne utan att hon går iväg eller visar några tendenser att sparka, men det vore ju trevligt om hon kunde göra likadant i boxen också..
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Så är det nog säkert, jag vet att hon vet hur man använder bakbenen :smirk: så jag har alltid varit reserverad när hon vänt baken till.. jag går ju in och försöker få tag i henne så långt jag kan men när hon står med huvudet i andra änden av boxen och vänder baken till vågar jag inte riskera nåt :crazy:
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

hon har inte ont någonstans då?
vissa hästar blir ju allmänt väldigt sura/irriterade när dom har lite små ont nånstans.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Sen kan jag ju tillägga att hon aldrig är "dum" när jag är där på dagarna för att rida och hämtar in henne från hagen, utan bara på kvällen precis efter kvällsinsläppet..
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Nej det tror jag inte. Hon är ju bara så i boxen.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Antingen har hästen ont någonstans eller så har den kommit på att du backar för den i boxen. Dom kan vara ganska smarta med att skrämmas.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Sen kan jag ju tillägga att hon aldrig är "dum" när jag är där på dagarna för att rida och hämtar in henne från hagen, utan bara på kvällen precis efter kvällsinsläppet..

kan det vara så att hon är hungrig å vill ha sin mat?

gillar hon när du leder henne i skogen?? du kanske ska "umgås" med din häst med sånt hon gillar??? typ upptäcktsfärd i skogen å berömma å busa lite?

vet inte hur ditt stall ser ut å om det ens skulle funka.. men vad händer om du öppnar boxdörren å låter henne gå löst till uppställningsplatsen?
jag tar ibland av grimman i uppställningsspiltan å pekar mot boxen, så får hon gå dit själv...
då slipper du ju hämta henne å så kan du berömma...

tror inte du ska ta åt dig att hon är "snällare" mot andra... min är lite lika dan, om jag och stallägaren står utanför boxen så är hon mer intresserad av henne... samma om jag har med någon kompis... nyhetens behag ;)
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Sen kan jag ju tillägga att hon aldrig är "dum" när jag är där på dagarna för att rida och hämtar in henne från hagen, utan bara på kvällen precis efter kvällsinsläppet..

Hon kanske bara vill vara ifred.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

min ena häst är tjurig i boxen. hon är jättelätt att fånga i hagen och snäll och lugn att hålla på med och älskar att bli riden och borstad, MEN INTE I BOXEN! när hon kommer in vill hon ha sin mat och vara ifred. jag får inte hålla på med henne i boxen när hon fått sin mat.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

HEJ!
Är det ett sto, isånna fall tror jag att det är en "vanlig" humörsvängning som ev kommer i samband med pälssättning, hon kanske är "öm i pälsen" Du kanske ska pröva att ge hästen extra vitamniner, det finns på Granngården "Chevaleux" eller något sånt det inne håller många bra vitamniner som har bra inverkan på både päls och humör.
Det har hjälpt oss med vårat sto. från den ena dagen tillden andra tog tre timmar att lasta , hon lastade sig själv innan. Och många andra problem löste sig när hon fick extra vitmaniner.

Lycka till!!
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Får hästen tillräckligt med mat? För lite mat gör hästen otillfredställd och stressad och det kan göra även den mildaste hästen argsint. Även om du ger hästen tillräcklig mängd näringsmässigt så kan det vara så att den står utan mat för långa stunder och inte får sitt ätbehov tillfredställt. Hästar ska ha något att äta på större delen dygnet. Om jag råkade ut för det du gör med din häst så skulle jag först utesluta att det beror på brist på mat.

Om ovanstående inte är bekymret så skulle jag ignorera henne och bara gå in och ta henne även om hon vänder baken till. Här måste du övertyga dig själv och inte visa osäkerhet.

Om du känner dig osäker så är det ett alternativ att alltid ha med en morot/annat in så att hästen kommer självmant till dig och sedan kanske det löser sig av sig självt.

Hotar hon dig i boxen genom att måtta sparkar mot dig och sura? I så fall skulle jag träna ledarskap i boxen. T.ex. när du ger mat i krubban eller kommer in med hö så får hästen inte äta förrän du ger din tillåtelse. Alltså hon får inte vräka sig över maten så att du knappt hinner ge det innan hon börjar äta. Här kan du vara tuff tycker jag. En ranghögre häst (du i detta fallet) tillåter inte en häst med lägre rang att äta först om det är något den verkligen vill ha. Du ska alltid gå först in och ut ur boxen när du har hästen med dig. Flytta dig aldrig för hästen utan hon ska snällt gå runt dig om du står i vägen. Kommer hästen för nära så be henne backa/flytta på sig. Låt henne inte knuffa och putta på dig i nuläget. Glöm absolut inte att berömma hästen när hon gör rätt.

Du kommer ganska snabbt att märka om ovanstående ledarskapsövningar hjälper. Blir hon värre av det så försök att skaffa hjälp annars kan det bli farligt för dig. Utmana henne inte om du märker att det blir värre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Du har inte hållt på med NH-stuk= flyttat på henne i tid o otid?

Jag skulle inte gå in o "fånga" henne, utan sagt-kom! o smackat på henne om hon vänder rumpan till o berömt o smekt henne där hon tcker att det är skönt.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Du har inte hållt på med NH-stuk= flyttat på henne i tid o otid?

Precis min tanke:idea:

Ts:

Håll inte på med så mycket "ledarskaptstankar" utan gör det du ska göra med pållen och låt dej nte störas av at thon tjurar lite ibland det är ett sto, dom kan ha mycket synpunkter. Bli inte försiktig och börja undra vad du gör fel, utan var bara som vanligt.

Kanske har hon märkt att du reagerar, kanske tror hon du ska rida när hon vill sova i boxen, det kan vara vad som helst.
Ge henne en morot när du kommer och ska ta henne i boxen och gulla lite så ska du se att hon snart står med spetsade och öron och ropar när hon ser dej:idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 933
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 092
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp