Sv: Min häst har börjat hata mig..
Är det hela tiden så i boxen, eller bara direkt efter intag? Dvs om du tar in, lämnar stallet ett par timmar och kommer tillbaka, gör hon likadant?
Om det är 'okej' senare, så vill hon vara ifred med sin mat vid intag, vilket jag tycker man kan acceptera i de fallen. Naturligtvis måste man kunna visitera hästen direkt vid intag om man skulle se ett sår eller liknande, men i övrigt så de där som så tydligt talar om att 'lämna mig ifred' kan man lyssna på i övrigt.
En annan för mig VIKTIG sak är - vad gör hon om du ändå går in när hon vänt baken till? Sparkar hon, eller positionerar hon bara om sig så att hon ha baken mot dig hela tiden?
Fblstoet här talade med all önskvärd tydlighet om för mig att 'försvinn! lämna mig ifred! gå din väg, hejdå!' när jag kom in i boxen efter några dagars medicin i sprutform. Genom att just ställa sig med huvudet i ett hörn och vända bakdelen till. Gick jag in ändå slog hon inte utan positionerade om sig så hon hela tiden hade bakdelen mot mig. Vid första anblicken ser det ut som ett hotbeteende, men studerar man det nogrannare så det hon säger är 'lämna mig ifred, jag vill inte'.
Jag gjorde som så att jag dels vid intag gick med henne in i boxen, vände runt därinne, kliade (det är en kelig häst egentligen), hon fick äta ur krubban och jag stod bredvid och kliade henne, och sen släppte jag och gick ut. Lät henne vara ifred tills hon ätit klart och landat, gick in i boxen igen (hon vände baken till), och fyllde på vatten, fluffade upp höet, gav någon morotsbit i krubban - olika saker varje gång, men jag gick in, IGNORERADE fullständigt hästen, gjorde något, och så gick jag ut igen. Kom hon fram medan jag höll på så strök jag henne förstrött på mulen, gärna med ryggen mot henne och gick ut.
Dvs hon lärde sig att 'den där människan' inte alltid kommer beväpnad med nålar och mediciner, och inte har all fokus på mig när hon kommer in.
När hon insett det tog jag steg två, jag gick in, sen stod jag bara och väntade, tittade på något annat (dvs inte direkt ögonkontakt) och höll fram en hand och väntade. Såfort hon kom fram kliade jag en kort, kort stund och gick ut. Det viktiga var att JAG avbröt och gick innan hon vände baken till igen.
Jag blandade medvetet inte in godis.
All visitering, av/påklädning av täcke osv gjorde jag på stallgången. Såfort jag ville göra något med henne så ut med henne ur boxen.
När hon började 'smälta' lite, dvs när hon intresserat stod och kikade på vad jag gjorde när jag rörde mig i stallet och började visa intresse för mig så började jag gå in och fylla på vatten eller något när hon åt, liten klapp på halsen och ut igen. Fokus på något annat än hästen.
Nu är det inga problem - trots att hon fortfarande sprutas - att gå in och känna igenom benen eller liknande i boxen, även vid maten. Jag lämnar henne fortfarande ifred och om hon skulle glömma sig och vända baken emot så låtsas jag som om jag inte märkte det, utan stökar klart det jag tänkt och går igen utan att låtsas om henne. Gick jag in för jag tänker göra något med henne stannar jag och låter henne vända sig och komma till mig, sen kel och kolla vad det nu var jag ville. Aldrig 'snabbfånga', hugga tag i grimman eller liknande, utan det är i hennes takt och på hennes villkor.
Det ÄR hennes box, och hennes zon, det enda jag begär är att jag får vistas i den utan 'fara'. Sen om hon äsger 'hejdå, gå härifrån' så vinner hon inget på det, förlorar eg inte heller något utom kel, vilket hon snappat direkt.