Min häst har börjat hata mig..

Sv: Min häst har börjat hata mig..

Jag tycker som många andra, ge henne nåt gott men överdriv inte med "gullandet" det kanske det hon inte upskattar. Backa inte för henne gå bara efter men kolla inte i ögonen på henne. Hoppas att går bra.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Nu svarar jag på alla frågor i ett inlägg, blir så mkt annars..

Nej jag är inte alls insatt i NH, har ingen kunskap om det alls.
Jag är inte ute och går med henne så mkt nu på vintern, bara nån gång ibland. Har märkt att hon tycker det är tråkigt, men jag brukar försöka skritta henne på långa tyglar rätt ofta och låta henne gå och titta i skogen lite som hon vill. Så hon inte bara förknippar mig med att jobba.
Släpper jag henne så hon får gå själv brukar hon gå iväg och hälsa på hästkompisarna, är föga intresserad av mig :smirk:

Jo, hon vill säkert vara ifred om hon får välja, men jag kan ju inte ge vika för det, måste ju kunna ta ut henne och visitera, kolla broddarna eller vad det nu kan vara för nåt.

Det är ett sto som sagt ja ;) men jag själv tror inte det är nåt med pälsen eller så. Hon är ju som sagt bara sur på kvällarna och aldrig annars, jag tror att det säkert har nåt med den kommande fodringen att göra.

De har inte fri tillgång på hö men hon får större högivor hela dagen (08 - 13 - 19 - 22, hon går in ca 18:30). Hon har aldrig slagit rätt ut mot mig i boxen, men hon vänder ju som sagt baken åt och jag vet att hon är vass med bakdelen i vanliga fall, så jag vill inte riskera nåt.
Men ska iaf tänka på tipsen jag har fått av alla här och testa ikväll, tack :)
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

när jag köpte min fjording så blev min gamla ponny-dam skit sur på mej och betedde sej precis likadant som din gör.. vänder baken till och "hotar".. och hon lyckades skrämma mej.... Nu har jag börjar grejja mer med henne.. motionerar henne och ger henne mycke tid tillsammans med mej och det har blivit mycke, mycke bättre.. så hon var antagligen bara svartsjuk och besviken på mej för att jag "hittat en annan älskling".
Hur är hon att rida annars då? Sur och tvär då också?
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Nä, hon är väldigt pigg och glad att rida, aldrig några problem..
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Har hon ont någonstans??

Om hästen har problem som den känner av vid ridning kan den reagera i och med att den förknippar dig med ridningen. Det är inte första gången en häst surar till om den förknippar ägaren med något jobbigt. Till exempel var (är) inte Stig H den populäraste hos alla hästar, eftersom de visste att det blev springa av när han dök upp för ett träningspass...
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

hur länge har du haft hästen? litet eller stort stall? bytt stall/skötare/boxkompis på senaste? försökt ändra rutiner och se om hon bara är uttråkad? frågar du "om lov" innan du kliver in i hennes box? kan mycket väl vara pga fodringen men hon ska aldrig ta över ditt ledarskap på det sättet hur som helst. när du väl får ut henne så träna träna och åter igen träna ledarskap. att hon flyttar runt dig, backar när du bestämt ber henne, hon ska respektera din "zon" och du ska respektera hennes.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Ett halvår ungefär. Hon står i ett stall med 3 andra hästar nu och vi har stått där i ca 3 månader, har inte bytt nån hästkompis eller så annars och det är bara jag och stallägaren som hanterar henne på dagarna.
Jag har inte provat att byta några rutiner, hon är ju snäll och är pigg och trevlig på dagarna så jag tycker inte det behövs. Frågar om lov vet jag väl inte om jag gör.. brukar hälsa och prata med henne när jag går in i boxen. Är varken för förlägen eller för burdust tycker jag.

Sen när hon väl är ute ur boxen och står på gången så brukar det inte vara några problem med nåt sånt där alls. Inte för min del iaf, däremot kan hon börja tjura mot min pappa, men han är hästrädd så det har sin naturliga förklaring.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Är det hela tiden så i boxen, eller bara direkt efter intag? Dvs om du tar in, lämnar stallet ett par timmar och kommer tillbaka, gör hon likadant?

Om det är 'okej' senare, så vill hon vara ifred med sin mat vid intag, vilket jag tycker man kan acceptera i de fallen. Naturligtvis måste man kunna visitera hästen direkt vid intag om man skulle se ett sår eller liknande, men i övrigt så de där som så tydligt talar om att 'lämna mig ifred' kan man lyssna på i övrigt.

En annan för mig VIKTIG sak är - vad gör hon om du ändå går in när hon vänt baken till? Sparkar hon, eller positionerar hon bara om sig så att hon ha baken mot dig hela tiden?

Fblstoet här talade med all önskvärd tydlighet om för mig att 'försvinn! lämna mig ifred! gå din väg, hejdå!' när jag kom in i boxen efter några dagars medicin i sprutform. Genom att just ställa sig med huvudet i ett hörn och vända bakdelen till. Gick jag in ändå slog hon inte utan positionerade om sig så hon hela tiden hade bakdelen mot mig. Vid första anblicken ser det ut som ett hotbeteende, men studerar man det nogrannare så det hon säger är 'lämna mig ifred, jag vill inte'.

Jag gjorde som så att jag dels vid intag gick med henne in i boxen, vände runt därinne, kliade (det är en kelig häst egentligen), hon fick äta ur krubban och jag stod bredvid och kliade henne, och sen släppte jag och gick ut. Lät henne vara ifred tills hon ätit klart och landat, gick in i boxen igen (hon vände baken till), och fyllde på vatten, fluffade upp höet, gav någon morotsbit i krubban - olika saker varje gång, men jag gick in, IGNORERADE fullständigt hästen, gjorde något, och så gick jag ut igen. Kom hon fram medan jag höll på så strök jag henne förstrött på mulen, gärna med ryggen mot henne och gick ut.

Dvs hon lärde sig att 'den där människan' inte alltid kommer beväpnad med nålar och mediciner, och inte har all fokus på mig när hon kommer in.

När hon insett det tog jag steg två, jag gick in, sen stod jag bara och väntade, tittade på något annat (dvs inte direkt ögonkontakt) och höll fram en hand och väntade. Såfort hon kom fram kliade jag en kort, kort stund och gick ut. Det viktiga var att JAG avbröt och gick innan hon vände baken till igen.

Jag blandade medvetet inte in godis.

All visitering, av/påklädning av täcke osv gjorde jag på stallgången. Såfort jag ville göra något med henne så ut med henne ur boxen.

När hon började 'smälta' lite, dvs när hon intresserat stod och kikade på vad jag gjorde när jag rörde mig i stallet och började visa intresse för mig så började jag gå in och fylla på vatten eller något när hon åt, liten klapp på halsen och ut igen. Fokus på något annat än hästen.

Nu är det inga problem - trots att hon fortfarande sprutas - att gå in och känna igenom benen eller liknande i boxen, även vid maten. Jag lämnar henne fortfarande ifred och om hon skulle glömma sig och vända baken emot så låtsas jag som om jag inte märkte det, utan stökar klart det jag tänkt och går igen utan att låtsas om henne. Gick jag in för jag tänker göra något med henne stannar jag och låter henne vända sig och komma till mig, sen kel och kolla vad det nu var jag ville. Aldrig 'snabbfånga', hugga tag i grimman eller liknande, utan det är i hennes takt och på hennes villkor.

Det ÄR hennes box, och hennes zon, det enda jag begär är att jag får vistas i den utan 'fara'. Sen om hon äsger 'hejdå, gå härifrån' så vinner hon inget på det, förlorar eg inte heller något utom kel, vilket hon snappat direkt.
 
Sv: Min häst har börjat hata mig..

Min häst är också så där ibland. För det mesta kommer hon fram till mej men om jag tex. vill ta ut henne i gången när hon nyss har kommit in för att göra något eftersom man inte kan hantera henne i boxen. Då kan hon vända rumpan mot mej och så står hon bara där och ser sur ut. Eftersom hon visat vid andra tillfällen att hon inte drar sej för att sparka mot folk så vågar jag inte gå in till henne då.

I somras var hon på en kurs för blivande NH-instruktörer och jag bad dem att försöka reda ut det här. Nu hade dom bara testat någon gång (hästarna gick ute hela tiden) och hon hade inte varit sån då men hon som hade kursen sa att hon förstod ändå problemet genom att hon lärde känna hästen under kursen.
Det hon rekomenderade mej att göra var följande: Alltid ha en pinne eller käpp till hands utanför boxen och när hästen vänder baken till mej så ska jag peta på henne med den (absolut inte slå utan bara peta henne på rumpan) pinnen är bara min förlängda arm för att jag inte ska bli sparkad.

Första gången det hände så petade jag tills jag blev helt bortdomnad i armen, bytte arm och petade vidare men inget hände, hon sparkade inte hon reagerade inte överhuvudtaget jag tänkte att jag blir snart tokig vad fan ska jag göra:eek: då tog jag ett långt grimskaft och rullade ihop det och kastade på henne och då vaknade hon upp ur sin "trans" vände sej om och ställde sej med rumpan in ett annat hörn och tittade på mej med spetsade öron och då vågade jag gå in och ta henne.

Nästa gång det hände så petade jag en liten stund sedan flyttade hon sej igen likadant som första gången.

Tredje gången så petade jag bara till henne en gång så flyttade hon direkt och jag kunde ta henne.

Sen har det inte hänt mer men det beror nog inte på att hon är botad utan mera att det inte har varit några sådana situationer. Men "pinnemetoden" verkar ju fungera i allafall och det känns bra.

Jag har ju dessutom tränat Nh övningar med hästen efter den där kursen och det kanske också har bidragit till att hon beter sej bättre nu.

Men du var ju ute efter ett akut tips som kunde hjälpa dej så detta är vad jag kan rekommendera.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 932
Senast: Hedinn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 079
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp