min häst går på tårna!

Sv: min häst går på tårna!

Sista hovbilden (den med smetat bajs på golvet;)) är kanske ngt bättre än den över, men fortfarande hemskt understucken:crazy:

Hon ser även ut att hänga en del i sina framknän, är det vinkeln som luras?

Tänker du på den första eller andra bilden eller båda?
Det gör hon säkert... Du menar fram va?

Jag får grått hår när jag tänker på hennes hovar. :crazy:

Jag ser inte de två översta bilderna. De två hovbilderna jag ser visar bägge rejält understuckna trakter.

Att hon hänger i framknäna är ett typiskt smärtsymptom- hur ser hennes framhovar ut?

jag skulle ha satt på tvärtåade skor, dvs att hovis kapar tårna en bit ;)

FT_tvrt.jpg

Ungefär såhär ser hon ut nu. En framhov:

23765580.jpg

Såhär såg hon ut när jag fick henne:

22207324.jpg

Det där beteendet kan komma av att musklerna i baklåren och triceps (mm) håller fast så rörelsen "huggs av" innan hoven sätts ner. Kolla in den här bilden o jämför framsteget på de här hästarna:

029.jpg

Den svarta har helt lösa bogar och kan "släntra" i traven. Den vita har ofta korta muskler över lag och särskilt i triceps (baksida armbåden) och baklåren. Hon är lite kompakt och raketsnabb men behöver vara helt loss i musklerna för att kunna vila på steget och sätta i trakten först.

Hon har även plattfot och kan lätt få understuckna trakter. Då hon gick barfota utan att verkas i tån slutade det med att hon stod och knep med kohaser och långa tår bak. Noll steg och bara mer och mer hårdhet i baklåren och över ryggen.
Fodervärden blev oroad över försämringen och kunde se koppling till de låga nernötta trakterna.

Så, jag tror det mkt väl kan bero på muskelspänningar, kanske pga dåliga vinklar på hoven. Men även andra orsaker kan ge muskelspänningarna
Hoppas det löser sig!

Jag tycker att bilden och beskrivningen av den vita hästen stämmer bra på henne. Om det nu är muskelspänningar det beror på, hur kommer man tillrätta med detta? Jag har haft både ET och massör men ingen har sagt något om detta. Eller jo fast mer "Oj, här var hon spänd... och här..." men inget mer specifikt och vad det kan leda till etc och så har de behandlat men det har inte löst problemet.

Hur löste det sig med den vita hästen? Vad hände med musklerna/hovarna?

Hade samma problem med mitt sto, och 3 hovslagare kollade en efter en och ingen tyckte att det var något att haka upp sig på utan "hon går så" "hon har jätte fina hovar. ( säkert) Sen kom min räddande ängel min nuvarande hovslagare och det första han sa var OJ. Hon var skodd med två stolekar försmå skor. Innan var hon trippig, obalanserad och fick tillslut kotledsinflammation, och nu har hon ett helt annat steg, ett regält undertramp och finner sig väl i alla gångarter. Så även om man anlitar en väl utbildad fackman behöver det inte betyda att dom kan sina saker. Nu dömer jag inte alla. Dom fletsa är mkt skickliga men en lite miss på den fronten kan ställa till MKT stora problem i hela hästens anatomi.

Båda mina hästar växer väldigt mkt i tårna, den ena är plattfot. En har nu i snart 2 år haft problem med hovböld (nu utläkt :bow:).
Allt pga av att min förra hovlagare inte ville kapa henne för mkt i tårna samt att hon är världsmästare på skoavtagning vilket gör att man inte kan ha något utlägg alls i trakterna. Hom fick till slut så mkt tryck inne i hoven när hon rullade över denna långa tå att det blev en förtjockning av hovväggen i trakten som var helt abnorm.

Hur som helst... Första gången hon kom in på klinik och de röntgade henne sa de till sin hovis. -Vi tar av 2 cm i tårna :eek: Han var tvungen att titta extra på bilderna för han trodde inte vet. Nu har hon gått barfota sedan i våras och jag raspar tårna minst en gång/vecka, hoven är i mkt bättre balans och trakterna börjar komma. Hon är inte alls så hovöm längre trots att hon fortfarande är plattfot. (hon är dräktig så hon rids inte alls nu för det går inte utan skor)
Så en bra hovslagare är guld värd MEN nu till det jag fick höra om idag och som din häst kanske skulle må bra av.

Jan Brinks hovslagare (Thomssen) har tagit in en sko från USA där överrullningspunkten är bakflyttad till 2 cm in under hoven. Det krävs lite specialkunskap hos hovis men blir bara ca 100 kr dyrare än vanliga skor. Ska testa detta på min andra häst nästa skoomgång eftersom den även fungerade bra på hästar som slår i sko. The natural balance shoe, heter den och Thomssen hade en kurs kring hur man skor med den nere i Malmö i början av september i år. Kolla med din hovis om han känner till detta.

ser inte så bra på kropps bilden,men tycker det ser ut som om ryggmusklerna är mindre utvecklade?(eller tillplattad päls efter ridning??) ont i ryggen ger ju oftast problem i andra muskler/ ben osv. och sen om hovarna inte heller är i balans så kan det resultera i konstigt rörelse schema

ser inte så bra på kropps bilden,men tycker det ser ut som om ryggmusklerna är mindre utvecklade?(eller tillplattad päls efter ridning??) ont i ryggen ger ju oftast problem i andra muskler/ ben osv. och sen om hovarna inte heller är i balans så kan det resultera i konstigt rörelse schema

Det där är innan ridning. De ser mindre utvecklade ut men de är inte obefintliga. Det har dock varit svårt att få henne att muskla ryggen. Är det orsaken eller är det följden av hur hon bär sig? Ibland (men bara ibland) har hon dock känningar längre bak, ungefär ovanför virvel, i ländryggen. Är vad jag fått förklarat den mest känsliga punkten i ryggen, även hos oss människor. Hon kanske är som jag själv är... har ont i ryggen för att jag är för svag och överrörlig, saknar stabiliserande muskulatur och behöver styrketräna.

svårt att säga vad som är primär orsaken i detta fall. men läser i hästfocus 9 september 08.

Balansen är viktig, En häst som har balans i sin hov ges möjlighet att landa korrekt, dvs med trakten först (inte dubbelslående hovnedslag som en fånghäst, utan endast nätt och jämt skönjbart), därigenom kommer strålen o den elastiskaputan genon trycket uppifrån och nerifrån att trycka hovens vägg utåt, och fixera hovbenet. De nedre falangerna hamnar i linje, och hästen har fullföljt sitt steg.

Hästen med obalans i sin hov däremot landar med tån först, och har inte fullföljt benets rörelse. Därigenom är inte de nedre falangerna i linje med varandra och stöd saknas för hovbenet genom strålen.

De stötar som uppstår när benet sedan belastas maximalt o falangerna söker sin linje skadar såväl ben som brosk som senor/senfästen. Hästen upplevs som snubblig. Obalansen orsakar också att små avvikelser som tillexempel att hästen skruvar sina bakben, el stryker sig. Läs gärna hela artikeln själv

Intressant. Hur får jag tag på hela artikeln? Tidningen finns ej i butik längre. Hon är inte snubblig men hon skruvar bakbenen, oftast bara det ena men ibland båda. Hon stryker sig också bak.

Jag har lovat en film men har tyvärr inte lyckats med det :(

Inte vad jag vet. Men man kan beställa alla gamla nummer på hemsidan. Får göra så.

Vem är det som har sagt detta? Det låter precis som det som Brinks hovslagare Thomssen sa och sedan drog vidare genom att använda den nya skon som jag skrev om tidigare.
Med den skon blev balansen i hoven bättre och man minskade risken för dubbelslag och även mkt av det som följde på dubbelslag som t ex slå i sko mm.

hovisen i repotaget heter A.Banke,är tradiotinellt utb, men har tydligen lärt mkt av M.Thomsson (natural balance hoof care system)och hon anv sig tydligen enbart efter den metoden nu. Både skoning och verkning

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur