min häst går på tårna!

Sv: min häst går på tårna!

Eftersom inte veterinärerna (en på klinik och en "vanlig") har reagerat så har jag inte trott att det är så allvarligt. Sedan har samtliga erfarna hästmänniskor i min närhet tagit det lugnt och det har väl gjort att jag inte fått bråttom in. Visst är det onormalt men är det så onormalt att det blir akut? Det är så många som inte ens reagerat på att hon gör såhär! Det är däremot många som tycker att hon har blivit så fin sedan hon kom och då är det ju också svårt att tro att allt är hemskt. Jag vet inte vad du har fått för bild av min häst... eller av mig. Hur vet du att du inte överdriver? Jag har för länge sedan slutat att försöka göra något som hon motarbetar. Jag försöker bara hålla henne nöjd och glad. Och tro mig. Jag hör när hon skriker. Däremot har jag fått hemskt många "tips" om graman och "var mer bestämd, du är för snäll".

Men någonting är fel, annars skulle jag väl inte gjort allt jag gjort eller ens brytt mig om att fråga här. Då skulle jag bara dragit i gramanen eller pessoabettet och varit nöjd och glad (vilket de verkar ha gjort i några år redan). Jag är här för att resonera med folk som har olika infallsvinklar. Så jag tycker visst att jag har något att hämta här. Jag har inget emot att åka till klinik men där kan man inte heller hitta alla svar alltid.

Ett klinikbesök ger ändå beydligt större chans att hitta vad som är fel än en vanlig gårdsbesiktning. Där finns ju röntgenapparater, helt pnal löpargång, många gånger en klinikhovslagare med erfarenhet av olika sorters sjukbeslag etc.

Hon är undersökt på klinik. Veterinären tyckte inte att det var något fel på hästen. Efter det besiktigad hemma. No problem.
Därför har jag inte den råångest som sidekick beskriver. Om någon av veterinärerna hade rekommenderat röntgen eller dylikt så hade jag inte backat. Eller om någon som sett henne hade sagt något men alla ser en frisk häst. Om ingen ser problemet, var ska man börja? Vad ska man röntga? Hela hästen?

Jag kanske överdriver (eftersom det nästan bara verkar vara jag som ser problemet). Jag kanske bara rider så uselt att jag inte kan få henne att bära sig. Jag har nämligen problem med min sits efter 2 år av ryggproblem. Det kan ju vara detta som är problemet. Jag skulle även behöva hitta en tränare som vi trivs bra med. Har även noterat att hon är betydligt bättre dagen efter en ordentlig uteritt än dagen efter vila eller ett lagom tömkörningspass. Detta är anledningen till att jag rider på henne, men försöker även variera och låta henne jobba själv med sin egen kropp.

Om man aldrig har sett hästen eller har alla pusselbitar så behöver man inte bete sig förhastat och skriva med en massa utropstecken eller fet stil... Tycker jag...

Kan du inte visa bilder? Både på hela hästen och på hennes hovar och hur hon väljer att ställa sig/belasta.

Hel häst för några månader sen.
23765887.jpg

Hästens ena bakhov precis innan första skoningen i min ägo

23765831.jpg

Samma bakhov efter skoning förra hovisen

22425114.jpg

Hennes andra bakhov (tyvärr blev bilderna på v.b för dåliga) idag i vecka 4 (Ursäkta skiten. Hon bajsade på gången och envsades med att trycka ner det ordentligt med ena hoven så att det inte gick att sopa bort)

23765586.jpg

Och såhär hittade jag henne i hagen för några dagar sedan.

23765599.jpg

Hoppas bilderna syns nu...

Om man aldrig har sett hästen eller har alla pusselbitar så behöver man inte bete sig förhastat och skriva med en massa utropstecken eller fet stil... Tycker jag...

Då måste du överdriva, för en häst som går på tårna HAR fel någonstans. Så är det, det finns inte ens häst som gör så 'bara för att'
Det jag stör mig att läsa är ''Hon blir värre och värre i ridningen'' och sen få uppfattningen om att hästen inte ens är röntgad eller gjort UL. Och på sättet du skriver så låter det som om du sitter och jobbar hästen trots att hon protesterar (läs sätter inte inunder sig)
Och vill du verkligen ha ett svar, beställ en helundersökning med röntgen, bedövning mm på klinik.

Som sagt, skulle det vara min häst som betedde sig så skulle jag inte tveka en sekund på att åka in.
Och även om hästen ''alltid gjort så'' eller ''har gjort så länge'' betyder det inte att hästen är ok.
Och ingenstans skrev jag med massa utropstecken, men jag gissade ju rätt, de var inte va du ville höra.

Det tål jag att höra men ditt inlägg tog jag som ett påhopp. Utropstecken efter många meningar tolkar jag som många, de behöver inte vara "!!!!"

Jag gissar att hon har gjort så länge. Jag har inte haft henne mer än några månader.

"Värre och värre" är också en tolkningsfråga. Vi har nog missförstått varandra.

Nej! Eftersom det sitter i hoven. På longeringen ser man det dock och går hon rent på hårt underlag borde det väl inte vara det? Tror jag? Tant Ester,:angel: är du här?

Strålbensprobelm eller något så enkelt som strålröta kan det också vara.
Något som gör att hästen är känslig i bakre delen av hoven
"helt enkelt"

Kan det vara att hon skjuter på mkt när hon går. Det är inte en travare?
Hugger tag fram och skjuter på bak, då brukar man se bara spår av tån där hästen gått. Då behöver hon helt enkelt mer lugn och vila på steget. (På såna slits tådelen på skorna ofta mer)

Eller ser du att hästen verkligen "går på tå"?

Hon fick strålröta när vädret slog om efter sommaren då hagarna gick från jättetorra till jätteblöta på ett dygn. Då blev hon väldigt öm i fötterna faktiskt. Men hon har det inte längre. Reagerar inte heller för tryck med visitertång.

Där säger du nåt!:bump:

Hon är inte travare men hon kan få till en jäkla trav faktiskt. Nästan så att hon breddar bak. Hon skjuter på mycket och springer en hel del istället för att bära. Hon har inget lugnt vilande steg utan det blir ganska trippigt. Försöker få henne att gå lugnare...

Hon använder hela hoven egentligen men intrycket blir "på tå". Jag har en film men det är inte jag som rider så jag måste kolla om jag får lägga upp den... om jag kan fundera ut hur man gör detta... jag kan försöka filma i helgen, det har varit mörkt varje dag när jag varit i stallet på sistone.

Men? Ett trampavtryck blir väl alltid mest nertryckt i tån? Har inte tänkt så mycket på avtryck, men på människor ser man ju om man tex går i sand att det blir djupast vid tån.

Du, om hästen har mycket påskjut och inte vill kliva under sig och samla sig så kanske det är nått mickel med ryggen?
Hur passar sadeln egentligen?
Hur beter hon sig om du en längre tid skulle markarbeta enbart?

Med så understuckna trakter förstår jag att hon inte vill belasta dem:crazy:

Förstår att hästen går på tårna med dom hovarna :crazy: Har i stort sätt inga trakter att gå på. Byta hovslagare som kan få ordning på fötterna så tror jag säkerligen det blir bra.

Jo det kanske är svårt att säga med just trampavtrycket... det låter ju logiskt.

Sadeln har vi kollat. Det är den fjärde i raden vi provar och den hon har nu ska ligga perfekt enligt två stycken oberoende sadelmakare/sadelutprovare, som jag dessutom förstått ska tillhöra bland de mest pålitliga. Dock är jag väldigt misstänksam mot sadeln hela tiden... hon har reagerat starkt på de som suttit sämre.

Ryggen KAN vara en orsak! Ingen ET eller vet. har anmärkt på den men den är en misstänkt kandidat. Kanske där man ska börja i en klinikundersökning.

Markarbete tolkar jag som ridning men jag antar att du menar från marken? Har provat att inte rida henne veckovis utan bara gått promenader, löslongerat och tömkört. Blir inte så stor skillnad.

Hon använder hela hoven egentligen men intrycket blir "på tå". Jag har en film men det är inte jag som rider så jag måste kolla om jag får lägga upp den... om jag kan fundera ut hur man gör detta... jag kan försöka filma i helgen, det har varit mörkt varje dag när jag varit i stallet på sistone.

Åh... svårt att beskriva egentligen. Inser att jag var lite dramatisk i första inlägget. Trakterna nuddar ju underlaget men det ser ut som om nedslaget kommer med tårna först. Ska försöka filma!

Förstår att hästen går på tårna med dom hovarna :crazy: Har i stort sätt inga trakter att gå på. Byta hovslagare som kan få ordning på fötterna så tror jag säkerligen det blir bra.

Jag tycker att hon har jättestora trakter på de första bilderna! :crazy: Fast de ligger ju ner och bjussar inte på något stöd direkt. På den sista bilden är trakten ganska låg.

Det är lite det jag tror... att fötterna kan vara kärnan... men det kan väl lika gärna vara en följd av något annat? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V