H
Hanna_S
Jag har flyttat till en gammal gård och tagit över stallet i det skick det var. Har mätt att boxarna uppfyller gällande krav vad gäller storlek och mått mellan gallrena. Nu har jag nyligen köpt en 16 årig ridskolehäst som INTE gillar att vara ensam. Men det måste han ju komma över, så jag stängde helt enkelt in honom i boxen och den andra hästen var i hagen. Han har varit instängd i boxen själv hela natten vid två andra tillfällen sen han kom hit ( har dem normalt på lösdrift ) och då har det gått bra. Men nu blev han ganska uppstressad och efter ett tag så började han att sparka och stegra sig mot väggarna. Han lyckades att stegra sig så att han fastnade med båda hovarna mellan gallren! De är gjorda av armeringsjärn och när han drämde till med fullkraft så böjde de sig helt enkelt, så att hans hov gled igenom. De gled dock inte ut lika lätt. Det har aldrig föresvävat mig att något sån´t här skulle kunna hända. Det var superläskigt! Man han lyckades att ta sig loss själv ganska snabbt och han skadade sig inte heller,vad jag har kunnat se så här direkt efter, tack och lov! Men det kunde han ju verkligen ha gjort! Så jag var tvungen att släppa ut honom innan han hade lugnat sig. Så nu blir det väl verkligen ur-svårt att ha honom själv i stallet efter den här upplevelsen! Men min fråga är i alla fall hur jag skall kunna stänga in honom så att han inte riskerar att skada sig själv? Idagsläget är det alltså trä nedtill och därefter armeringsjärn. Jag är inte särskilt sugen på att köpa helt nya boxar utan är väl mer inne på att bygga om de jag har. Jag har tittat på lite bilder här på Buke på boxar. De här utan galler kanske är bäst? Eller är det risk att han blir hängande på magen? Usch vad otäckt!!! Om någon har något annat tips i största allmänhet kring detta med hästar som inte vill vara ensamma, så tar jag gärna emot dem också.