Min häst dricker dåligt!

IrishHarmony

Trådstartare
Den senaste veckan har min häst inte druckit mkt alls! En halv hink ungefär per dygn !
Ute dricker han inte heller?
Han är inte uttorkad om man drar i huden så åker den snabbt tillbaka!
Hur pigg och fin som helst i övrigt !
Men han borde dricka mer! Ngn som vart med om samma eller vet vad man kan höra så att han dricker mer vatten:)
Tacksam för alla svar!

Sv: Min häst dricker dåligt!

Har din häst tillgång till saltsten? Att hästen dricker mindre kan bero på saltbrist. Prova att ge lite extra salt (ngn tesked) i fodret.

Jag har ett shettissto som knappt druckit alls i vinter.
Inte ens ute.
Och hon slickar flitigt på sin saltsten.
Kanske att det 2 ggr i veckan saknas 1 liter i spannen.

Nu har hon blivit lite bättre på att dricka. Men hon dricker endast ute.

Jag hällde ½-1 liter vatten i fodret. Hon får betfor så det smakade ju gott och det surplade hon i sig.

Sådär har min häst gjort hela vintern :/ förstår inte hur han klarar sig men han lever än och är lika pigg som vanligt. Kan hända att han dricker i nån pöl ute men det är ju svårt när det vart frost..

Min häst har både Himalaya sten å en vanlig salt sten.. Himalaya verkar han slicka på men inte den vanliga..
Han får uppblött betfor 3 ggr om dagen så där får han ju lite "soppa":) så lite vatten får han väl allt i sig men de är typ mer än hälften så lite som i början på vintern ändå .. Får väl se hur det tar sig:)
Tack för alla svar:D

Har två pållar i stallet som under vintrn druckit oerhört dåligt! Jag har gjort så att jag har tillsatt 1-2dl betfor per 20l vatten direkt i vattenhinken så vattnet smakar betfor och sen maten de får i krubban har vart soppa, minst sagt! :laugh: Det har hjälpt!

Får hästen vanligt hö eller hösilage?
Jag fodrade mina hästar med hösilage nu i vintras och det var lite blötare än vad jag vill ha det så då drack dom dåligt, men när jag frågade veterinären om jag skulle vara orolig så sa hon att dom förmodligen får i sig tillräckligt med vatten genom fodret. Men nu när dom äter HÖ igen så dricker dom betydligt bättre. :)

Han får salt, visar inget tecken på uttorkning och är pigg och glad. Varför tycker du då att han skulle dricka mer? Är han insjunken i flanken? Kissar han dåligt? Brukar han dricka mer så här års och med det arbete han har?

Nu när snön smält undan och "gräset" kommit fram har jag märkt att våra pållar också dricker lite sämre, antagligen får de i sig en del vatten med det gula, blöta gräset. Men det är snarare så att de har druckit ovanligt mycket i vinter (när de inte kommit åt gräset för snön) och nu är på en mer "normal" nivå igen. De är islandshästar och brukar så här års dricka ungefär som din, runt en halv hink om dagen.

Han får salt, visar inget tecken på uttorkning och är pigg och glad. Varför tycker du då att han skulle dricka mer? Är han insjunken i flanken? Kissar han dåligt? Brukar han dricka mer så här års och med det arbete han har?

Nu när snön smält undan och "gräset" kommit fram har jag märkt att våra pållar också dricker lite sämre, antagligen får de i sig en del vatten med det gula, blöta gräset. Men det är snarare så att de har druckit ovanligt mycket i vinter (när de inte kommit åt gräset för snön) och nu är på en mer "normal" nivå igen. De är islandshästar och brukar så här års dricka ungefär som din, runt en halv hink om dagen.

Jag tycker han verkar pigg å fräsch men jag har för mig att han drack mer förra vintern?!
Kan bero på mkt, säkert ingen fara men bra at höra andras åsikter å erfarenheter:)

Jag har varit med om samma sak den senaste veckan. De dagar jag har haft mockningen så har min pålles vattenhink varit orörd. Hon är pigg och glad och verkar inte uttorkad. Antar att hon dricker i hagen och för hon mår ju som sagt bra. Men jag har aldrig varit med om det på under de 8 år som jag har haft henne så lite orolig är jag ju..

Häromdagen hittade jag en av hästarna liggandes i hagen med svår kolik. En häst som också druckit dåligt. Var pigg och glad och hungrig vid frukost och jättedålig vid lunch. Efter att distriktaren gjort flera förök att häva koliken hemma fick jag åka in till Ulltuna på kvällen. Hästen har nu stått där i fyra dygn och är fortfarande inte helt kurant.

Tycker alltså man ska ta dåligt drickande på allvar för det kan svänga fort. Smaksatt vatten och blött foder!

Jag kapar tråden!

De flesta tips om hur man ska få hästen att dricka mer går ut på att hälla socker i vattnet (juice, melass).
Om man har en häst som inte får äta socker men måste få i sig mer vatten, vad har ni för tips?

Hej
Vad jag märkt på mina två är att de druckit mer när de fått ljummet/varmt vatten ca 37 gradigt sen så kan man ge dem extra vtn i betfor givan så får de i sig mer vtn,

jag fyller krubban med vatten när det är fodring. mitt matvrak kan dricka många liter bara för att komma åt maten på botten :D

jag fyller krubban med vatten när det är fodring. mitt matvrak kan dricka många liter bara för att komma åt maten på botten :D

Vet en annan som också gör så, helt sjukt!!! :eek:

Eller är det bara jag som reagerar stark på det?

Varför skulle inte en HÄST känna av hur mycket den ska dricka (förutsatt att den inte är sjuk eller liknande). Varför ska en människa anta vad som är bäst för hästen och "tvinga" i den vatten? Tänk dig själv om du inte är törstig men jättesugen på godis och någon tvingar dig att dricka en kanna vatten innan du får godiset? Jag skulle bli skitförbannad och inte acceptera det, tyvärr kan ju inte hästar säga ifrån på samma sätt. Dom är bara till lags..

Jag skulle aldrig utsätta mina hästar för något liknande, dom dricker så mycket dom behöver utan min hjälp, i perioder nästan inget alls, ibland dricker dom väldigt mycket.

jag ger också min massa vatten i maten pga att hon dricker knappt ½ spann om dan å hon väger kanske 550 kg och är dräktig å då vill jag hällre att hon får i sej för mkt vätska än för lite så jag tar hennes vanliga spann å lägger 2 dl betfor i den å sen fyller jag hela spannen med vatten å låter betforen svälla sen lägger jag i resterande mat.. så hon får i alla fall i sej lite mer än ½ spann vatten i maten.. hon hade kolik med jämna mellanrum innan å sedan jag började göra detta har hon vatt ok utan några problem.

Hon har alltid fri tillgång på salt, vatten och hösilage...
Så de va vet som tipsade om de...
han sa även att vägrar dom dricka vattnet i maten så ta en balja å lägg höet i den å sen fyll den med vatten å låt henne äta höet så nån dag i veckan så får hon i sej lite extra vätska..

I fallet med min häst blev den sjuk av att inte ha druckit tillräckligt dvs förstoppad och uttorkad. Så det är verkligen inte så att alla hästar känner efter själva. Vi människor dricker också dåligt i perioder, med olika konsekvenser som följd, så varför ska vi tillskriva hästarna en högre intelligens?

Om ens häst i normalfallet dricker kanske 30 l om dygnet och den en period bara dricker 5 så låter det i mina öron som att det är otillräckligt. Speciellt om den rids.

Min häst har fått klartecken att åka hem idag, efter fyra dygn på klinik. Kan man undvika en sådan ekonomisk och känslomässig prövning genom att peta i hästen lite extra vätska så, i min värld, deffinitivt.

Jag håller också med om att det kan vara lämpligt att ge extra salt. Om saltbehovet

En tsk/dag verkar väldigt lite i sammanhanget, tänk på att det är ett stort djur, och om de svettas mycket förlorar de mycket salt. I undersökningar som gjorts kan man se att de kan förlora upp till 300g salt på en dag om de går riktigt hårt. (Distanshäst under tävling) och att det även under lågintensiv träning krävs tillskott av salt för att hästen ska återhämta sig optimalt.

Det här är ganska nytt för mig, men ju mer jag läser desto rimligare låter det. Min unghäst som är under inridning och arbetar mycket lätt får ca 25g salt/dag just nu tillsammans med kraftfodret, och verkar tycka att det är gott (hon slickar hinken när pelletsarna är slut), till vuxen islandshäst som svettas mycket har jag hört rekomendationer om ca 50g efter hård träning. (Stor svettförlust)

Tillägg: Jag har fått lära mig att ett underskott av salt kan medföra att hästen dricker mindre. Men har ingen källa på det. Men kanske kan googla fram om det behövs.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 418
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 719
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 875
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit