Min häst är så svartsjuk!

Martina_m

Trådstartare
Jag har haft min häst i 3 år, och han har gått själv i hagen hela tiden fram tills nu. Han har fått 2 ponnyer som kompisar i sin hage och det fungerar jättebra, tills någon människa kommer in i hagen :grin:.

Min häst är så sjukt sällskaplig och älskar att bli gosad med. Så när vi går in i hagen, så tillåter han inte de andra två komma fram till oss, då "jagar" han iväg dem. Mest genom att lägga öronen bakåt och gör ett "utfall" mot den andra hästen. Och är den inte tillräckligt snabb får den ett litet nyp i rumpan. Sen kommer han lika glad igen och lägger huvudet i famnen igen.

Och det är som sagt bara när någon går ut i hagen, är det bara de tre i hagen så fungerar det jättebra och de är goda vänner.

Hur hanterar man en sån här svartsjuk häst som bara ska ha alla människor för sig själv? Man vill ju kunna gå in i hagen och hälsa på alla tre.

Sv: Min häst är så svartsjuk!

Man driver bort hästen om han dummar sig, och så får han inte vara med flocken förens han skärper te sig :D

Det kör jag på med mina, de brukar finna sig väldigt snabbt. De får inte ens lägga öronen bakåt åt varann när jag är där, för då får de inte vara med längre.

Haha, jag känner igen detta. :p jag har en svartsjuk häst men bara när det gäller mig. Står jag och myser med andra hästar när hon ser så står hon och skriker på mig. Bryr sig dock inte om när andra gör det.

Jag brukar vänja i boxen, då kan hon ju inte jaga bort den andra hästen. står först vid den andra hästen sen närmar jag mig henne och myser med båda.
I hagen går man ut 2 st och myser med vars en o håller dom i grimskaft. Sen ler man dom till samma ställe och myser med dom bredvid varan. Brukar funka. :laugh:

Hur beteer sig hästen när ponnyernas ägare skall hämta dom i hagen?

Jag säger som ovanstående, jag hade inte accepterat hans beteende och hade då jagat bort honom. Tillslut lär han sig att om han inte uppför sig(och tillåter de andra vara med) så får han inte vara med. Det är samma metod som hästarna själva använder om någon medlem i flocken inte sköter sig, de utesluts tills de kryper till korset. Jag får med jämna mellanrum chasa bort ranghöga hästar för att min ranglåga skall kunna känna sig bekväm om vi umgås allihopa. I min värld får ingen häst bråka/gå på varandra i min närvaro, det kan bli farligt om man hamnar emmellan. Men det såklart är ju naturligt att den ranghöga uppfostrar den ranglåge- det är det din häst gör. Han vill ha dig för sig själv och jagar då bort de andra. Men nu är det din tur att bestämma!

Jag har varit med om en häst som varje gång jag hämtade min sköthäst skulle i princip stoppa mig från att ta sköthästen. Han attackerade för att skrämmas, med strukna öron och utfall. Det bet inte på mig dock o han fick en del "stryk" med repet när han hotade :angel: Jag var tvungen att jaga bort honom för min säkerhet. Han hade troligtvis lärt sig att människor backar när han skrämmer o då blir han inte ensam i hagen. Den hästen körde dock rejält med sin aägare oxå så den enda han tillslut respekterade var mig :D

Tack för svaren!

Jag vet faktiskt inte exakt hur han är när tjejerna ska hämta sina ponnisar. Men för det mesta så tar de ju även min då, och då är det ingen fara. Han är hos en fodervärd, så har inte möjlighet själv att göra något åt saken, men ska ge tipset till fodervärden (mamman till tjejerna).

Känns ju inte kul att han är så tjurig mot de andra när man kommer in i hagen och ska gosa med dem när man är där och hälsar på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA