Min första start - Vad tänka på??

MoonFlight

Trådstartare
Har ett sto på leasing som skall starta för första gången (hos mig) på måndag och jag är så nervös inför detta. Denna start är mest för att se vilket skick hon är i då vi går licens kurs men det är uppehåll några veckor nu och jag vill se vad hon går för, hon är med ganska bra i fältet på kursen men vi kör ju inte för fullt då heller...

Men vad ska jag tänka på inför starten? Vad får jag absolut inte glömma att göra eller ta med mig?
Kommer väl åka hemifrån utan hästen eller något kan jag tänka mig.

Hur brukar ni lägga upp träningen före och efter lopp?
Ändrar ni något i foderstaten?

Tips i största allmänhet tages emot med glädje.
(Har varit med på tävling förut men det var ett tag sedan)

Sv: Min första start - Vad tänka på??

Kom på några med frågor.

Då jag inte fått min körlicens så har jag ju fått en kusk ur ligan. Hur betalar man denna gubben då??
Kommer det på avräkning samtidigt som anmälningsavgiften från stc eller hur fungerar det?

När brukar man träffa kusken? Vill dom värma upp något eller vill dom ha hästen värmd innan def??

Ta med hästen, komplett sele och vagn:D Körhjälm och byxor kan vara bra att ha ifall du måste värma själv eller vi skritta av hästen efteråt. Övrig utrustning som knäkappor, gamasher, boots, skalpers, ryckhuva etc. Beror ju på vad din häst behöver ha.

Räkning brukar komma via tex norrlands centraldebitering eller stc för uppsittningsavgift och eventuell % på insprungna pengar.

Det bästa är nog att söka upp kusken själv och fråga om han kan värma hästen och i så fall när. Även om han kommer till stallet och hämtar hästen till uppsamlinsvolten inför defilering. Endel kuskar har mycket att göra och värmer mycket före och mellan loppen och har inte tid att hämta hästen beroende på vilket stall man hamnar i. De kan då vilja att man kör den själv fram till uppsamlingsvolten.

Jag ändrar sällan någonting i träning eller foder inför ett lopp. Är det långt mellan starterna kanske jag kör ett hårdare jobb 7-10 dagar innan loppet och sen ett lugnare 3-4 dagar innan. Är det tätt mellan starterna går de ibland bara i hagen mellan loppen
Lycka till!

Tack för ditt svar. Brukar det vara samma summa alla har som uppsittningsavgift och vad ligger den på i så fall?
Vet att kusken ska starta bla i lopp 9 och min totto i lopp 11. Ska man kontakta innan tävlingsdag typ kanske skicka ett mail och fråga hur han vill göra eller är det kanske konstigt att göra det??

Ska man ha med passet? (Ska till Årjäng)

uppsittningsavgiften är samma plus procent på ev pengar, ha med passet. och har hästen inte startat på Årjäng förut och jag tror inte licenslopp räknas ska den också identifieras.
är det en mindre kusk alltså som inte kör mycket kan du ringa innan tävlingsdagen och göra upp hur du vill ha det.

Det bästa är att ringa kusken i förväg och sedan ta med grejer så du kan värma om något dyker upp. Annars kan du jaga honom tidigare på tävlingsdagen men det kan vara lite krångligt ibland. När jag åkt med hästar så har vi tagit med oss deras utrustning plus väskan med olika saker som kan vara praktiska att ha, om det blir en sista minuten ändring av utrustning (typ ryckhuva istället för tussar).

Annars som ett proffs jag känner sa: "Kommer man bara ihåg hästen och plånboken så kan man låna eller köpa resten på plats":)

Tack för ditt svar. Brukar det vara samma summa alla har som uppsittningsavgift och vad ligger den på i så fall?
Vet att kusken ska starta bla i lopp 9 och min totto i lopp 11. Ska man kontakta innan tävlingsdag typ kanske skicka ett mail och fråga hur han vill göra eller är det kanske konstigt att göra det??

Ska man ha med passet? (Ska till Årjäng)

Nej jag skulle nog inte maila...Man vet ju aldrig om de läser sina mail;) Bättre att ringa dagen innan eller samma dag. Det vanligaste är att man söker upp kusken på tävlingsdagen vilket förutsätter att man är där i god tid. Det kan vara bra om man vet hur de ser ut för innan tävlingarna har de ju civila kläder så ibland känner man inte igen dem "utan kläderna på" som jag kallar det. Kördressen alltså:laugh:

Jag har aldrig haft med mig passet annat än om jag startat i norge eller finland...
Och nej, de brukar inte ta samma uppsittningsavgift. Kan variera något. Proffs som kör åt andra proffs tar inte heller nån uppsittningsavgift utan bara körprovisionen. Och som nån annan skrev-har du med dig pengar kan du alltid köpa det du har glömt:)
Jag ska hålla tummarna att det går bra:)

Kom på att din häst kanske måste indentifieras också! Har den aldrig startat på den banan eller om det är länge sen så ska den indentifieras. Det ska göras i tid annars kan hästen strykas av sekretariatet! På vissa baner kommer de till boxarna men på andra baner måste man gå till provtagningstallet. Hästen ska då vara helt ren från grejor dvs bandage, täcken, sele etc

Jag gissar att det är Tom som ska köra åt dig?
Tidigare har han fakturerat själv, men kan ju mycket väl vara TDS-ansluten nu för allt jag vet.
Det brukar aldrig vara några problem med att få honom att värma heller.
Han har ett eget stall på banan - det är det med balkong över porten.

På Årjäng identifierar man i löpargången, närmast E18. (Det förstår du när du är där.)

Passet ska alltid vara med när man transporterar häst så det är nog bra att ta med det.
Sen skulle jag säga att åker du i god tid, så hinner alla frågor lösas på plats. Ta det lungt drick kaffe och stressa inte!

Kom ihåg att hämta ut vojlocken när du kommer fram i inskrivningen, identifiera hästen. Sen kan du ha tiden på dig att leta rätt på kusken, göra upp om värmning, om du tycker att kusken behöver värma. Är hästen enkel kanske det inte behövs...
Sen kommer det rulla på... sela på till värmning, in i stallet för att sen ut igen till loppet... plätt lätt :laugh:
Näär du väl kommer dit så kommer det lösa sig.
har du tur så får du stå i samma stall som de andra hästarna kusken ska köra, de brukar försöka göra så på vissa ställen...

precis, med gott om tid hinner man fråga och alla hjälper ju varandra så det brukar gå att fixa det mesta:)
har tom lånat sele en gång:)

Se till att vara på banan i god tid. Häng upp utrustningen så du har bra koll på allt, att huvudlaget hänger komplett på en krok, sele likaså, skydden iordning, snören till rycktussar upptrasslade och så vidare. Hämta vojlocken, snacka med kusken. Kolla upp rutinerna för identifiering när du är i sekretariatet. På vissa banor kommer de till hästens box, på andra banor ska man gå till en speciell plats där identifiering sker.

Jaha då har starten varit och är rätt nöjd även om vi inte blev placerade. Ville mest se vad hon gick för och från förra starten i höstas så har hon sänkt sin tid från 21.5 till 20.7 denna start. Ingen kanontid men åt rätt håll i alla fall. Så nu behöver hon inte kvala om i alla fall och det var ju målet men det blir svårt nu när man startat 5 ggr och har hela oplacerad och har 0 i alla fält det går att få i... poänglopp!!!!

Är det vanligt att kusen korrar så mycket att dom får friktions sår (vart typ 5-7 cm i diameter)?? Har knappt behövt göra det alls när jag kört licensloppen så tycker det är konstigt att han gick på så mycket med dom nu...

Kusen korrar?

Kusken som använt sidostång så att hästen fått skav eller "brännsår"? Eller?

Precis det jag menar...
Är det vanligt att kusken gör så att det bli brännsår??

Frågan jag ställer mig är hur mycket hästen måste ligga på stången för att det ska bli märken?

Den enda häst jag haft som fått märken var en som en speciell sulky gjorde att det skavde, men då var det inte stången under användnnig utan monteringen av stången som var orsaken.

Det räcker väl med att du tittar på starthästar runtomkring så ser du att det inte är speciellt vanligt. Håret kommer inte tillbaka på ett par veckor.

Nej det är inte vanligt (hoppas jag verkligen)
Vi har haft en som lägger sig så pass på stången att honfår brännsår av den. men då har det alltid varit något fel på henne.
Jag tror absolut inte att en kusk medvetet lägger på en stång så pass att hästen får sår av den. Snarare då att hästen går emot stången.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 608
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 392
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 670
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 305
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar