min dotters häst är förändrad

Carinamagdalena

Trådstartare
Behöver verkligen tips på hur jag ska hjälpa dotterns häst.
Vi har haft honom i över ett år och allt gick kanon tills i höstas.
från att vara den tryggaste, lugnaste häst du kan tänka dig till att ha blivit stressad och framför allt rädd för saker som han inte reagerat på tidigare.
tyvärr bor vi så man måste rida bredvid tågbana för att komma till skog eller ridhus. som sagt det har inte varit ett problem men nu blir han rädd på riktigt han börjar att små springa innan tåget kommer till att antingen hoppa åt sidan eller rusa fram. när tåget är borta ,lugnar han ner sig. han är även väldigt stressad inom sig, känns som en ballong som kan spricka när som helst när man sitter på honom.
det spelar ingen roll om jag rider eller går med honom.
det är lite märkligt men han reagerar mindre om det kommer tåg bakifrån...
min dotter får inte rida honom sen hon flög av när han fick panik.
veterinären har varit ute då han stod och skakade när det kom ett tåg, men han hittade inget fel.
det är ju iför sig bra men problemet finns ju kvar, kan inte komma på något som har hänt förutom när dottern flög av tyvärr var jag inte med då så jag vet inte riktigt vad som hände.
snälla ni tipsa mig gärna.
vill så gärna få tillbaka den trygga killen.
ps han är precis som vanligt i stallet och i hagen.
/carinamagdalena
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Ta reda på vad som hände när dottern flög av? Kan ju ha varit att hästen blev otroligt stressad av det som hände i samband med avramlingen och kopplat det med tåg på ngt vis?

Min ponny var också världens tryggaste, men en dag när jag red på fältet när vi bara haft ponnyn i ngn månad. så rusade vår dåvarande hund ut mot oss och började jaga, hästen satte då full sken hemåt med hunden hack i häl. Efter det så var ponnyn mycket misstänksam mot hundar som kom springande mot oss( blåste upp sig och kröp ihop). Men det gick sakta över då hunden lärde sig att man inte vallar hästar och när ponnyn lärt känna hunden bättre ^_^.
Jag ramlade inte av men tappade tyglarna, hade dock westernsadel att klamra mig fast i.
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Låter inte alls roligt =(. Jättebra att ni tog ut veterinär!
Ni behöver ju försöka reda ut varför han är så stressad, jag tycker att det låter som att han har en väldigt hög energinivå och därför exploderar över saker han inte brukar göra. Såvida det inte är ett trauma inblandat, att han varit med om något just gällande tåg.

Men börja kolla över:
Är det dåliga rutiner i stallet?
Är det bråk över grovfodret i hagen = han går hungrig?
Får han tillräckligt med grovfoder?
Får han för mycket kraftfoder?
Har han kanske brist på någon mineral, ex magnesium? Är höet analyserat och foderstaten uträknad?
Hur trivs han med sina hagkompisar?
Får han lika mycket motion nu som han fick tidigare?
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Tack för svar
Det har varit lite förändringar i flocken, i juli förlorade han sin bästa vän genom olycka i hagen:( han var nere efter det men repade sig och kom igen.
Det har kommit två nya "sina tjejer "enligt honom det verkar som han trivs med dom han gnäggar alltid till dom när vi kommer hem från ridningen.
Det jag märkt är att han blivit svår fångad i hagen om dom brunstar.
Han är ganska grov i sig själv han är typ 1,46, har ökat nu till 5 kg/dag kanske ska jag öka mer?
Han får givetvis mineraler oxå.
Har ridit i dag och han var stressad förr kunde det hjälpa om han hade en häst kompis med på turen men det spelar ingen roll längre.
Även i dag reagerade han på tågen som kom framifrån men inte om dom kom bakifrån.
Han är så himla go...
Har försökt att luska med min dotter och man vad som igentligen hände den där dagen hon flög av, hon minns inte så mycket mer än att han helt plötsligt rusade fram, sadeln kom på sniskan och hon flög av, mannen säger att det kom en motorcykel som gasade på högt som tusan....

Höet är analyserat:TS. 90.9 %råprotein 58g/kost smb.protein häst 21g/kg vara
Energi till häst 8,7 MJ/kg vara
Är inte duktig på att analysera så kanske får han för lite av ngt....
 
Sv: min dotters häst är förändrad

5kg hö per dag låter väldigt lite, han behöver kanske mer att tugga på?
Har för mig att magnesiumbrist kan ge stress som symptom.
Smärta kan också ge stress, kanske bäst att ta ett snack med veterinär igen. Ta lite prover, gå igenom ordentligt, kanske röntga lite och om inget hittas, diskutera om ni ska provbehandla med smärtstillande/antiinflammatoriskt för att se om det ger effekt.
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Minst 8 kg hö till en D-ponny. Min lilla tjej skulle bli helt tokig om hon bara skulle få 5 kg hö.
Smäcker D-ponny.
 
Sv: min dotters häst är förändrad

5kg per dag fick inte ens min lilla b ponny, vintertid var det runt 8kg.

Jag får det till att ponnyn inte gick med ston innan? Och nu är mer bunden vid sin flock, blivit högsta hönset när kompisen togs bort kanske? han är lite små hingstig när stona brunstar och stressar på uteritt då han vill hem till din flock.
Dvs han är stressad då han är i en position han inte vill vara i.

Tåget kan vara en reaktion på all stress han har inom sig.
Min ponny var livrädd för skuggan från telefon stolparna, totalt ologisk rädsla, men det var nytt stall, ny svag" ryttare osv. Efter hand som jag blivit säkrare och starkare i mig själv så blev han också tryggare och skuggorna var inte lika läskiga längre.
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Fem kg hö per dag till en D-ponny? :eek: Vår lilla B-ponny får 7 kg per dag...
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Tack för svar:)
Ska ta till med dem och fundera över vad som ska hända här näst givetvis kommer veterinären åter eftersom problemet finns kvar.
Mer hö ja kanske då får jag gå emot veterinärens tycke....
Men som sagt jag är beredd på Att göra allt för att hjärtat ska må så bra som möjligt.
Tänk om ändå hästar kunde prata!
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Börja med att höja upp höet till ca 10kg hö samt mineraler! Eftersom att du ger honom så extremt lite stråfoder har han förmodligen utvecklat ett magsår och därför är så nervös.

Stackars ponny! :(
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Hur beter han sig när ni rider där tåget inte går? Är det samma stress som vid tåget eller är han lugn då?
Sen ge mer hö, 5 kg är för lite. Min shettis äter mellan 6-8 kg vintertid.
Annars vet jag inte vad man kan göra.
Lycka till:)
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Jag håller också med om fodermängden i första hand.

Min första häst fick väldigt lite hö pga vår okunskap, och han visade egentligen att han mådde jättedåligt genom att krångla vid ridning, vara het och "bänglig". Han var ju konstant hungrig! :(

Fullt 10 kg kanske inte behövs till en D-ponny, det beror ju alldeles på hur foderrutinerna i stallet och höets värden ser ut, men 5 kg är definitivt för lite.

Hästar är strövande betesdjur som behöver tugga i minst en timme för att känna mättnad, hur stor mängd foder de får i sig under denna tid är mindre viktigt, inom rimliga gränser så klart.

De kan heller inte vara helt utan foder mer än ca 8 timmar, helst inte mer än 4.

Stör man deras naturliga ätbeteende genom att avvika från dessa rutiner får man problem med stress, magsår och kanske även beteenden som krubbitning och vävning.


Om höet är väldigt näringsrikt och/eller ponny överviktig kan man utöka ättiden genom att servera t.ex. nattgivan i ett hönät med lämplig maskstorlek.

Min nordis klarar sig en hel natt (ca 20-21 till ca 6-7 på morgonen) på 3-3,5 kg hö tack vare nätet. Utan nätet skulle hon behöva minst 5 kg för att hålla sig nöjd till morgonen. Ute äter hon hö fritt från marken i portioner som räcker ca 2 timmar vardera.

Så börja med att ändra utfodringen, jag tror det kommer att ge en lugnare och mer nöjd ponny. :)
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Det finns flera faktorer som jag tror kan spela in i det här.

Framför allt förändringarna i flocken. Förmodligen har hästen fått ta en annan roll där och behåller den rollen lite för mycket utanför hagen med människan.

Man kan dämpa utbrotten som man annars kan helt träna bort om man får hästen att se människan som sin ledare och överlåter åt den bestämma om det är läge att fly etc.
Dämpningen kan göras genom rätt sorts flock.
Mycket tuggtid.
Mycket hagvistelse.
Mycket motion och mental aktivering.

Jag skulle rekommendera er att ta kontakt med en problemlösare. En duktig sådan ska kunna visa er dels hur man tränar bort rädslor/triggers i hästen och hur man klarar av att kontrollera dem i så kallat skarpt läge.
Det är dumt att hålla på att laborera själv när man snabbt kan få hjälp av proffs och slippa befästa problemen ännu mer.
Snoka runt där ni bor och se om det inte finns en duktig sådan.

Jag tror inte ponnyn är omöjlig att lära lugn vid tåg. Men ni har förmodligen omedvetet gjort lite fel och förstärkt känslorna för tåget. Kanske tom skapat dem öht. Det är inte ovanligt alls att folk gör. :)
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Mer hö och ev halm att peta med hjälper dem att få ro mentalt. Sen kan de bli hispiga ibland på hösten, i alla fall så jag märker skillnad. Brukar då hålla igång och trava lite mer så de får utlopp för energin lite bättre.

Saker att tänka på:

-Är det hårt/ knöligt i hagen så ponnyn rör sig mindre?
-Magnesiumbrist kan göra hästar nerviga och oroliga/ryckiga.
-Hur hanterar du honom när han skyggar till? Blir du uppjagad och avbryter det ni höll på med? Det bästa brukar vara att bestämt rama in och fortsätta där ni var, om det är du som rider. Trava på brukar vara det som hjälper.
-är det en ung ponny? Kanske missade åldern i texten men det är rätt typiskt en snäll ponny som går lätt att rida in som sedan får ett "krisår" när de är fem. För att man kanske gått lite fort fram för att det gått bra i början. Är det en äldre ponny gäller ju inte detta. :)
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Jag har så svårt att förstå varför så många hästar får så lite grovfoder?
Är det okunskap eller skiter folk i vad hä'sten är för djur?
En häst är ett djur som är gjord för att äta nästan dygnet runt, ändå så har de i så många år fått så lite att äta, de kastar sig i sina små portioner några gånger om dagen, varför köper inte folk grovfoder med dålig näring så hästen får tugga länge.

Tycker många hästar som får för lite att äta är tjuriga och de bråkar med varandra så fort det är matdags.
Hästar som inte behöver gå hungriga är harmoniska och mår bra.
 
Sv: min dotters häst är förändrad

Det har varit lite förändringar i flocken, i juli förlorade han sin bästa vän genom olycka i hagen:( han var nere efter det men repade sig och kom igen.
Det har kommit två nya "sina tjejer "enligt honom det verkar som han trivs med dom han gnäggar alltid till dom när vi kommer hem från ridningen.
Det jag märkt är att han blivit svår fångad i hagen om dom brunstar.

Har han gått med ston förut? Min valack blir helt personlighetsförändrad när han får gå med tjejer, men så länge han går med andra pojkar och tjejerna är i hagen bredvid så är han go och glad :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp