Min dotter har fått epilepsi

R

Rex

lägger tråden här också.Min dotter har fått epilepsi.Bör jag,ska jag låta henne fortsätta rida och hålla på med hästar?Hon får bara små anfall och hon rider hemma på vår lånade ponny,så jag finns ju alltid där,än så länge.
Mycket tacksam för svar
MVH Rex

Jag tycker det beror lite på hur hon blir när hon får anfall.
Jag är själv med en tjej varje vecka när hon rider och hon har epilepsi.
Hon kan få ganska kraftiga anfall men det har inte hänt ännu.
När hon får ett kraftigt anfall så spänner hon hela kroppen och skulle hon ha nått i handen så skulle hon ju klart klämma åt det rejält.Hon har fått ett anfall på hästryggen och då ställde vi oss i mitten på manegen.Min sambo(hennes storebror)lyfte av henne och tog henne till sidan tills det var över.
Det är ju bara att ta tag i hästen när hon har ett anfall ifall det är ett kraftigt och hästen blir otålig.
Kanske lättare sagt än gjort.
Men om din dotter får anfall och ändå sitter kvar på ryggen så skulle jag inte tro att det skulle vara några problem.
Jag tycker ju klart att du ska vara där hela tiden så att du ser när det kommer ett anfall.(ifall det går att se när det är på gång)
Man vet ju inte hur hästen reagerar.

Det känns ju fel att hindra dom från att rida fast dom har epilepsi.

det tycker jag inte borde vara några större problem, om du tycker att det känns otrygt så kan ni ju bestäma att hon inte får rida när det inte är någon i närheten ;)

men dels så finns det ju medeciner (har själv varit anfalls fri sedan jag blev medecinerad) sen kommer hon lära sig att känna när ett anfall är på väg.

inan jag fick diagnosen så måde jag väldigt dåligt under en lång period och hästarna var enorma stötepelare :love:
hoppas att allt ordnar sig till det bästa, lycka till :)

Hej!
Jag har epilepsi, å min sjukdom har inte hindrat mej från hästeriet, snarare hjälpt mej. Tror jag... :) Min epilepsi hör till den svåra sorten, men det har rett ut sig. Tar jag bara mina mediciner så är det ingen fara. Men det va jobbigt när jag fick beskedet att jag var sjuk, jag fick inte rida på ett halvår då, eftersom utredningen från sjukhuset dröjde, samt att vi var tvugna att hitta en medicin som passade. Men jag lever mitt lev som vanligt. Har tävlat, å jobbat i hästbranschen. Hoppas att din dotter kan fortsätta rida, det tror jag, lycka till!
/ Anna :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 377
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden