Min 5åriga tjej.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min 5åriga tjej.

när var hur? vet du om det är vid vissa tillfällen eller så?
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Ta inte det här på fel sätt nu, men jag kan tänka mig att det kan bero på att hon känner sig otrygg med situationen hemma. Har läst flera av dina trådar men inte svarat innan.

Barn känner av mer än man tror av hur föräldrarna mår och vad som händer runt omkring. Du mår inte bra, din fru mår inte bra. Antagligen mår inte hon heller så bra och/eller är det ett undermedvetet sätt att få uppmärksamhet. Och nu menar jag inte att ni inte ger henne uppmärksamhet, men även om ni gör ert bästa når ni kanske inte fram till henne helt och fullt när ni inte mår så bra själva.

Så summan av kardemumman så tror jag att det är nåt psykiskt och att det kommer att ordna sig med tiden som ert liv i övrigt kommer att ordna sig!!
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Jag har haft ungefär samma problem med min dotter..hon var torr på dagen vid 2 års ålder, torr på natten i en månad vid tre men fick tyvärr vattenkoppor så då gick nattkisseriet åt skogen.

Pratade med BVC som sa att det löser sig bara jag inte gör för stor affär av det..
När vi var på 5 1/2 års-kollen så var hon fortfarande inte torr på natten..vi pratade om en medicin som man kan få utskriven men dom ville helst vänta till hon var 6 fyllda, fick utskrivet tvättbara underlägg till sängen.

Var sedan stenhård med drickandet ( hon fick bara lite att dricka ) efter 18.00 och väckte henne för att kissa vid 22.00..det tog ungefär 2 månader sedan var hon torr..visst hände det ngn olycka ibland men nu har hon varit helt torr i tre månader..

Prata med BVC för ibalnd behöver man bara den där lilla extra hjälpen, dom kollar även upp så att det inte är ngt annat rent medicinskt..

LYCKA TILL
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Det finns ärftliga störningar, vanligare på pojkar än flickor, som gör att njurarna inte går in i "nattläge" och koncentrerar urinen mera under natten.
Mot detta så finns det mediciner.
Om det är så, så skaffa medicin.
Det är jättejobbigt för både barnet och familjen med detta nattkissande.

På dagen så kan det vara att hon glömmer att gå och kissa tillräckligt ofta.
Mot det så hjälper det med fasta kisstider varje dag.
Var 3dje timma är lagom.
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Är det på dagarna också eller bara på nätterna?

Min dotter var sängvätare för att hon sov så hårt. Hon vaknade inte och det var svårt att väcka henne. Efter att vi opererat bort hennes tonciller och polyper sov hon mycket bättre, kunde tillgodogöra sig sömnen bättre och därmed sov hon inte heller lika tungt. Efter det har det bara hänt en gång.

Hon kissade i sängen nästan varje natt trots att vi tog upp henne och kissade henne medans hon sov. Hon var ledsen och tyckte att det var jättejobbigt, det höll på tills hon var 9 och opererades. Det var stora mängder och det räckte inte med underlägg, täcke och kudde fick också bytas.

Summasummarum, ibland kan anledningarna och hjälpen finnas på ett sätt som man inte alls kan föreställa sig! Därför gav jag dig rådet att besöka en läkare.
 
Sv: Min 5åriga tjej.

hmmmmmmm
jag vet inte men det
kanske bara är en enkel URINVÄGSINFEKTION
behöver inte vara otrygghet
för de flesta ungar sitter på marken UTE på dagis och leker
och sedan så sprider sig urinvägsinfektion som en löpeld
på dagis
så ta ett urinprov på henne och för till sjukhuset
och om det INTE är det då kan man fortsätta att utreda
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Välkommen i klubben ;)

Min pojke född 0011 har idag tid för utredning på barnmottagningen. Han kissar ner sig flera ggr varje vecka. Ibland flera ggr varje dag. Han kan inte sova en hel natt utan att kissa så vi måste väcka honom varje natt så han får tömma sig. Det håller inte alltid, ibland har han ändå kissat ner sig på morgonen. Det har vi hållt på med i två år nu..

Du Julle som tror det hänger ihop med otrygghet har nog missuppfattat något. En del barn, framför allt pojkar, är sena med att bli torra. Och bara som stöd för mitt exempel så har min andra pojke knappt kissat ner sig en enda gång sedan han blev helt torr vid tre års ålder.
 
Senast ändrad:
Sv: Min 5åriga tjej.

ankans skrev:
när var hur? vet du om det är vid vissa tillfällen eller så?

Hon glömer bort att gå på toa. så mäst på dagarna. på dagis framför allt. det är presis som hon inte käner att hon behöver gå.
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Julle skrev:
Ta inte det här på fel sätt nu, men jag kan tänka mig att det kan bero på att hon känner sig otrygg med situationen hemma. Har läst flera av dina trådar men inte svarat innan.

Barn känner av mer än man tror av hur föräldrarna mår och vad som händer runt omkring. Du mår inte bra, din fru mår inte bra. Antagligen mår inte hon heller så bra och/eller är det ett undermedvetet sätt att få uppmärksamhet. Och nu menar jag inte att ni inte ger henne uppmärksamhet, men även om ni gör ert bästa når ni kanske inte fram till henne helt och fullt när ni inte mår så bra själva.

Så summan av kardemumman så tror jag att det är nåt psykiskt och att det kommer att ordna sig med tiden som ert liv i övrigt kommer att ordna sig!!

Kan vara troligt. tänker över det.
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Mitt dagis har fasta "kiss-turer" så även om barnet själv inte kommer ihåg att gå så blir det av ändå. Kan inte dagispersonalen helt enkelt se till att flickan regelbundet kommer på toa? När det är mycket på gång och bråttomt ut osv så tar dom sig inte tid till att gå på toa av sig själva.

Jag gör hemma så också till min nästan 5-åring. På morgonen när vi stiger upp skall han först o kissa (han går sällan själv utan uppmaning), på dagen innan vi går ut skall han också och kissa, samma på eftermiddagen innan vi går ut. Och alltid mellan tandborstningen och sagoläsandet förstås. Jag har inte lagt ansvaret fullt på honom ännu, då skulle det nog bli till att tvätta vinteroverallen oftare.
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Min flicka nu snart 7 år blev torr dagtid vid två års ålder. Sen vid fyra blev hon torr på nätterna. Sen vid fem så började hon kissa på sig på dagen men torr på natten. Det var jobbigt som fasiken. Hon kunde kissa på sig flera gånger om dagen. Men jag gjorde ingen stor affär av det. Sen så slutade hon med det, ja då började hon kissa på natten istället. *suck* Så jag sätte på henne blöjor. Så var det nån som sa väck henne de sista du gör innan Du lägger Dig. Ja då började jag med det. Ja då kom nån annan och sa Nej gör inte det , då vänjer hon sig vid att du ska väcka henne. *suck*
Så då tänkte jag som så att en dag så blir hon väl torr av sig själv får väl ta det goda med det onda... så sagt och gjort. Jag slutade komma på ideér föratt hon skulle sluta kissa. Hon slutade tvärt att kissa isängen. Nu har hon inte kissat i sängen på flera månader :bump:

Men därimot så har min sambo en son på snart sju år som bajsar på sig :crazy: vad gör man åt det???????
Han talar inte om att han bajsat på sig heller..
Men han går även på toaletten och bajsar ibland, så han känner ju att han är nödig. Nån fler med detta problem??
Vad göra???:confused:
 
Sv: Min 5åriga tjej.

jodå det är bara och gå in och kissa i bruken
här kollas alla av syster vickis:rofl: :devil:
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Men därimot så har min sambo en son på snart sju år som bajsar på sig :crazy: vad gör man åt det???????
Han talar inte om att han bajsat på sig heller..
Men han går även på toaletten och bajsar ibland, så han känner ju att han är nödig. Nån fler med detta problem??
Vad göra???:confused:[/QUOTE]

pojakar är ju senare än flickor
men jag tänkte nog mest på att pojken är nog så uppe i leken att han inte hinner uppfatta att han måste på toa
eller att han INTE känner att han får den tiden eller vill ta sig den tiden det tar till att sitta på toa för då kan det hända något annat spännande utanför som han missar

och sedan när väl olyckan är framme så skämms han så
för att han är ju stor nog att förstå att han INTE ska göra så

gå försiktigt till väga
kolla så han inte har förstoppning och be honom ta med en tidning när han går in på toa precis som pappa
låt honom sitta där i fred
och BERÖMM honom när han gjort det på toa
och skäll INTE på honom om det råkar komma i byxan

lycka till
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Basilika skrev:
Du Julle som tror det hänger ihop med otrygghet har nog missuppfattat något. En del barn, framför allt pojkar, är sena med att bli torra. Och bara som stöd för mitt exempel så har min andra pojke knappt kissat ner sig en enda gång sedan han blev helt torr vid tre års ålder.

Vaddå missuppfattat nåt??:confused: Jag vet med att det är precis så som du beskriver, en del är senare andra tidiagre. För en del går det i vågor. Och det kan bero på urinvägsinfektion. Såna här problem kan bero på tusen olika saker, ofta även psykiska, så då kan det ju vara lämpligt att kolla upp alla möjliga orsaker!! Jag lade bara fram en teori, precis som ni andra gjort!!
 
Sv: Min 5åriga tjej.

gå försiktigt till väga
kolla så han inte har förstoppning och be honom ta med en tidning när han går in på toa precis som pappa
låt honom sitta där i fred
och BERÖMM honom när han gjort det på toa
och skäll INTE på honom om det råkar komma i byxan

Nä nån förstoppning är det inte. Efter att ha sett många förstoppningar i mitt yrke så kan jag säga att det är det inte. Och vi har alltid tidningar på "huset". Men jag frågade en gång pojken vad mamma säger när han bajsat på sig. Och enligt pojken så blir hon arg.. Jag pratade med mina arbetskamrater om detta. Det trodde ju att pojken ville ha uppmärksamhet. Detta är ju ett sätt att få det. Mamma blir arg när han bajsar på sig, då "ser hon honom". Och hos oss så blir vi över oss givna föratt han inte sagt nåt. Ínte arga, men vi är ju rädda att det ska bli sår i rumpan eftersom han inte talar om när det händer. Så här bli han ju oxå "sedd" när han gör ner sig. Pojken har haft leukemi men är nu frisk från den. Har ibland funderat på om det blev en jätte omställning för honom. Förut så var det bara han som "fanns". Till att nu har det blivit "normalt" igen. Tror inte att bajseriet har nåt med sjukdommen att göra då han är på kontroller med jämna mellanrum.
Men visst kan det bara vara så att pojkar är senare än flickor. Men han blev iaf fortare torr nattetid än min dotter. De är lika gamla..
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Tingan skrev:
Nä nån förstoppning är det inte. Efter att ha sett många förstoppningar i mitt yrke så kan jag säga att det är det inte. Och vi har alltid tidningar på "huset". Men jag frågade en gång pojken vad mamma säger när han bajsat på sig. Och enligt pojken så blir hon arg.. Jag pratade med mina arbetskamrater om detta. Det trodde ju att pojken ville ha uppmärksamhet. Detta är ju ett sätt att få det. Mamma blir arg när han bajsar på sig, då "ser hon honom". Och hos oss så blir vi över oss givna föratt han inte sagt nåt. Ínte arga, men vi är ju rädda att det ska bli sår i rumpan eftersom han inte talar om när det händer. Så här bli han ju oxå "sedd" när han gör ner sig. Pojken har haft leukemi men är nu frisk från den. Har ibland funderat på om det blev en jätte omställning för honom. Förut så var det bara han som "fanns". Till att nu har det blivit "normalt" igen. Tror inte att bajseriet har nåt med sjukdommen att göra då han är på kontroller med jämna mellanrum.
Men visst kan det bara vara så att pojkar är senare än flickor. Men han blev iaf fortare torr nattetid än min dotter. De är lika gamla..

jo nog har jag oxå sett en och annan förstoppning på mitt jobb :rofl:
hur kul nu det är när dom spyr S*** i ställe för ja resten behöver jag INTE berätta för då åker min frukost upp :crazy:
ja som du skriver i ditt inlägg
verkar det ju INTE va fel på grabben utan mamman
så det gäller väll att börja iden ändan då
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Vad anser personalen på förskolan det kan bero på?
Har hon varit torr tidigare?
Jag kan ju tala om att en sådan sak som att känna när man är kissenödig när man är van att kissa på sig kan vara svårt. Jag själv låg med kateter i 5 dagar när jag låg inne för min ridolycka och på dom dagarna hann min hjärna glömma hur det kändes när blåsan var tillräckligt full för att vara lagom att kissa och då är jag ändå vuxen människa som inte kissat på mig på tid och evighet.
Efter att ha missat en gång och lyckades kissa ner sängen (tur jag inte kände mig minsta skamsen över det) så var jag tvungen att gå efter klockan varje gång jag ringde in efter bäcken (var sängliggandes i 6 veckor). Jag minns inte hur lång tid det tog innan jag kunde gå efter kroppen signaler igen och inte efter klockan men flera dagar med nogrann kontroll krävdes det om inte minst en vecka.
Så om dottern oavsätt anledning kissar på sig frekvent kan det faktiskt vara så att hjärnan har tappat sin förmåga att tolka signalerna och hon inte helt enkelt känner när hon är kissenödig.
Vissa gånger kan det handla om att barnet är så uppe i lek att dom inte märker att dom är kissenödiga innan det är försent och dom inte klarar av att hålla sig.
Mitt råd är att alla i hennes närhet påminner henne att sätta sig på toaletten vid vissa klockslag och ev också lägga in någon belöning för att hon sitter där en stund för att utvecklas till att få belöning när det kommer kiss i toaletten och mer bara ett "ops, sådant händer" om det hamnar i byxorna.
Först och främst bör urinvägsinfektion uteslutas för där gör inga belöningar eller täta toabesök på bestämda tider under.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 546
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Modest
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp