Min 5åriga tjej.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min 5åriga tjej.

Har ni testat med belöningssystem om ni nu är säkra på att det inte är ett fysiskt problem?
Min dotter blev hysteriskt rädd (regäl fobi) för toaletter i 6 års ålder efter att ett barn hade spolat när hon satt och kissade. Hon började kissa och bajsa på sig och jag stod som ett stort frågetecken innan jag fick fram varför. Hon hade inte kissat på sig dagtid sedan hon var tre och aldrig någosin bajsat i annat än blöja, potta eller toalett med undantag för när hon bara var någon vecka gammal.
Vi fick börja om från pottan i vardagsrummet, potta in på toaletten, på toaletten, spola osv. Det tog nästan 2 år innan hon var helt trygg med toaletter utan efterverkningar.
Vi satte upp belöning helt enkelt med ett steg mer i taget och ökade krav i lagom takt efter vad det gick att pressa utan att hon slog kraftigt backut.
När det gäller toalettvanor så är det svårt att få barnet att bajsa/kissa om barnet inte anser sig ha tid/ork/lust att göra detta på toan. Tvinga barnet att sitta där går men inte att kissa och/eller bajsa.
Just därför brukar det bästa vara att höja motivationen att vilja kissa och/eller bajsa på toaletten.
Hos min dotter var det pengar som gällde och som hjälpte som yttre motivation.
Har ni inte testat det så gör det. Det kan kännas konstigt att belöna sådant som man själv anser vara självklart men så länge som själva målet uppfylls så anser jag att det inte spelar så stor roll. Det som spelar roll är att man når målet och att både barn och vuxen strävar åt samma håll på vägen.
Bajseriet kan också handla om kontroll. Ju mindre kontroll en människa upplever den har över livet desto större är risken att den utvecklar kontrollbehov.
Det en enskild människa kan kontrollera så väl som barn som vuxen är just toalettvanor, mat och sovvanor.
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Tranan skrev:
Hon glömer bort att gå på toa. så mäst på dagarna. på dagis framför allt. det är presis som hon inte käner att hon behöver gå.

Här tycker jag de kan ta ansvar, precis som någon annan skrev, ta kisspauser regelbundet. Kan de inte ställa upp på det om du pratar med dem?
 
Sv: Min 5åriga tjej.

vickis-pajala skrev:
Men därimot så har min sambo en son på snart sju år som bajsar på sig :crazy: vad gör man åt det???????
Han talar inte om att han bajsat på sig heller..
Men han går även på toaletten och bajsar ibland, så han känner ju att han är nödig. Nån fler med detta problem??
Vad göra???:confused:

pojakar är ju senare än flickor
men jag tänkte nog mest på att pojken är nog så uppe i leken att han inte hinner uppfatta att han måste på toa
eller att han INTE känner att han får den tiden eller vill ta sig den tiden det tar till att sitta på toa för då kan det hända något annat spännande utanför som han missar

och sedan när väl olyckan är framme så skämms han så
för att han är ju stor nog att förstå att han INTE ska göra så

gå försiktigt till väga
kolla så han inte har förstoppning och be honom ta med en tidning när han går in på toa precis som pappa
låt honom sitta där i fred
och BERÖMM honom när han gjort det på toa
och skäll INTE på honom om det råkar komma i byxan

lycka till[/QUOTE]

En vänninnas dotter har haft precis samma problem, många långa utredningar, svaret var psykologiskt i hennes fall, hennes hem förhållanden är jättebra, men hennes pappa finns bara där från och till, glömmer födelsedagar, skaffat ny sambo och barn. Flickan hittade på saker om sin pappa inför sina kamrater osv, ljög för sig själv. Så det handlade om dåligt självförtoende i hennes fall, det blev jobbigt i skolan för henne när hon började där....

Nu har hon slutat, tack och lov, men någon form av hjälp ska man nog söka, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt för det är svårt att ta tag i själv
 
Sv: Min 5åriga tjej.

Har inte läste hela tråden, så du kankse får samma tips.
Om hon glömmer(har inte tid) så måste du eller personalen se till att hon tar sig tid.
Ha rutiner som att: innan maten går vi alla och kissar och tvättar händerna eller: före vi går ut går alla och kissar etc etc.
Man behöver ju inte peka ut just henne.
Har haft många barn med det problemet och med lite struktur så har det hjälpt. Man får hitta på tillfällen där man kan lägga in kisspauser.
Vid olika brytningspunkter på dagen brukar vara ok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 549
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 894
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Modest
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp