Min 4-åring kickar efter skänkeln

G

Goldi

Hur tycker ni jag ska hantera mitt 4-åriga sto som inte gillar när jag ska flytta henne för skänkeln. :devil: Hon blir sur och kickar ofta "emot". Jag varvar med att nonchalera detta med att säga ifrån och lägga på skänkeln tills hon slutar.
Jag förstår att det är för att det blir jobbigt då jag kommer åt henne. Hon är dessutom känslig för övrigt tex när jag borstar henne på sidorna.
Har ni tips och idee´r eller egen erfarenhet ? :idea:
Rider ibland för instruktör så det gäller att hon inte är för nära.

Sv: Min 4-åring kickar efter skänkeln

Flytta henne med vikthjälper istället och lägg inte skänkeln för långt bak.

Slut varva nochalans med att säga till. Du blir väldigt inkonsekvent då, ibland så är det i hästens ögon okej att slå, ibland inte. Bestämt dig för en linje.

Vad säger din instruktör? Förstår hon hjälpen? Flyttar hon för spödutt?

Ston kan vara sjukt jobbiga med det, tips är att inte trycka länge med skänkeln, utan nästan lyfta ut benen och släppa helt ibland, och sen nudda lite. När hon tjurar så släpp, sen när hon går bra håller du mer kontakt med sidorna så att hon vänjer sig.
Ston får man trixa med, lirka med och fjäska för, det ger ofta snabbare resultat än att köra den hårda linjen.

Jag förstår att det är för att det blir jobbigt då jag kommer åt henne. Hon är dessutom känslig för övrigt tex när jag borstar henne på sidorna.
Tror du att hon kan vara spänd och öm i kroppen på grund av ridningen (eller att hon växer) och dessa reaktioner märker du vid borstning? :idea:

Mitt råd är att träna på hästens premisser. Lyssna och samarbeta. Annars försvinner glädjen. Öppen och ödmjuk dialog mellan häst och människa.
Man vinner inget av kvalitet genom att vara "tjurig" och driva igenom sina eller intstruktörens idéer bara för att visa vem som bestämmer ifall hästen bara protesterar, man förlorar förtroende och detta är något som kan vara svårt att få tillbaka.
Håller f ö med Centaur. :bow:

Red för instruktör i lördags, första gången igen efter vintern. Har haft hjälp av en annan i vinter.
Hon tyckte jag skulle backa bandet, sänka kraven. Så vi gjorde ett lugnt pass med mest skritt och så fort hästen gjorde rätt så fick hon långa tyglar. Travade lite på långa tyglar. Och hon slutade kicka. Var väldigt avslappnad efter ett tag. Instruktören sa att hästen hade prestationsångest, så det tolkar jag att vi har gått för fort fram och krävt för mkt. Väldigt skönt och befriande att få rätt hjälp. :bow: Så nu sänker jag tempot rejält, och fortsätter med min guldhäst !!!!!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 284
Senast: Raderad medlem 148099
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 370
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 399
Senast: Vitsippan
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama