Millers träningsmetod

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare mackelee
  • Startdatum Startdatum
M

mackelee

Läste Ni Travronden idag (29/5) ang. artikeln om Buck I St Pat och hur hon blivit hanterad som föl?

Först tänkte jag "Vad f-n..."
Sedan funderade jag lite och tänkte "Kanske..."
Sedan, medans morgonkaffet kokade upp, tänkte jag "Men vad f-n" igen...

Vad tänker Ni?:confused::confused::confused:

(För Er som inte har Travronden; Millers träningsmetod gick i detta fall, i korta drag, ut på att man satte sele på fölet redan under dess första levnadsdag. Kort därpå spändes en liten lätt vagn på som fölet fick springa med i hagen jämte stoet.)

Sv: Millers träningsmetod

Inget jag skulle syssla med, tycker att föl ska leka, äta och sova!
Tror inte man vinner något på Millers träningsmetod, de hinner lära sig ha sele och dra vagn tids nog ändå.

Senast ändrad:

Old news, travronden läser buke? :p

Träningsmetod är det ju inte direkt, snarare handlar det om tidig tillvänjning?
Personligen tror jag inte att det är nödvändigt, hästarna är så otroligt lättlärda nuförtiden. Å andra sidan kan man ju inte påstå att han gör fel heller när han nu har fostrat den blivande eitloppsvinnaren....

Old news, travronden läser buke? :p

Träningsmetod är det ju inte direkt, snarare handlar det om tidig tillvänjning?
Personligen tror jag inte att det är nödvändigt, hästarna är så otroligt lättlärda nuförtiden. Å andra sidan kan man ju inte påstå att han gör fel heller när han nu har fostrat den blivande eitloppsvinnaren....

Om konsekvensen blir att folk börjar sela på sina fölungar får vi verkligen hoppas att hon inte vinner elitloppet.

Jag skulle vilja påstå att de har en fantastisk TUR som ändå har fått hästen att vilja samarbeta med människor, med det upplägget.

Inget jag skulle syssla med, tycker att föl ska leka, äta och sova!
Tror inte man vinner något på Millers träningsmetod, de hinner lära sig ha sele och dra vagn tids nog ändå.

Håller med dig, tror inte det gör någon större skillnad och är knappast anledningen till att hon är med i Elitloppet..

Jag skulle inte göra så, men säger heller inte att det är fel.
Men tycker inte att vi har några problem med våra hästar även om man inte startar så tidigt med dem som på dag 1.
Hela uppväxten handlar det ju om att vänja dem vid det som komma skall, men för den delen tycker jag det känns helt onödigt att ha vagnar på föl!

Jag förstår inte vad man ska tjäna på det.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 003
Senast: LenaH
·
Avel Hej. Tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet inom just avel och betäckning. Jag lämnade in mitt sto i onsdags förra vecka och...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 441
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar