Miljöträning *buketävling"

Sv: Miljöträning *buketävling"

Tålamod är bra! En kvart var inte så värst länge ändå ;)

KL

Tycker det är så kul att läsa om era framsteg!

Haha.. diademet var det en kompis som glömde på min ponnys boxdörr. Hennes häst skulle göra reklam för Livrustkammarens utställning "Hov och tass etc..". Då skulle han ha en stor, fin krona på sig. Så vi övade lite först med hennes dotters diadem ur en tidning. Allt för att inte sabba den dyra kronan om han skulle få spel. Några andra kompisar hittade kronan och fotade och messade mig.
Vi skojade om att min gamla ponny får nöja sig med att få en plastkrona ur Barbie-tidning och fotas med kass mobilkamera i sin box. Hennes fina häst får åka till studio och fotas modelljobb i riktig guldkrona med äkta stenar, cape, ljussättas och så av riktig fotograf. Don efter "person". ;)

Nu har ni en kung och en prinsessa i stallet då :D

Det står i rubriken.

Men kära nån, kan inte diskussionen ta slut nu?

Jag glömde tillägga att jag menar inte att vara otrevlig. Men alla tycker olika, gör olika osv. Just därför är inte din diskussion relevant i denna tråden.

Dessutom har alla mina hästar gått efter mig över presenning, helt utan pisk! Använder aldrig det när jag arbetar på marken. :)

Som sagt ursäkta om jag framstår som otrevlig, det är ej min avsikt.

Jag glömde tillägga att jag menar inte att vara otrevlig. Men alla tycker olika, gör olika osv. Just därför är inte din diskussion relevant i denna tråden.

Dessutom har alla mina hästar gått efter mig över presenning, helt utan pisk! Använder aldrig det när jag arbetar på marken. :)

Som sagt ursäkta om jag framstår som otrevlig, det är ej min avsikt.

Tänkt inte på rubriken, tack för påpekende.
Ska komma ihåg att inte ifrågasätter vissa moment på din tävlings list, (är inte av den tävlings typ).

Vill tacka Tuaphua för den upplyssning om pressening träning.

Det ena jag och Amigo har inte gört av din lista är presening, vet att det ingå i NH men aldrig förståt vitsen med det??
:bow:
Kommer en häst att råka ut för det i sin vardag eller ngt som liknar det?

hopphästar ska hoppa över det o inte kliva på det- felpoäng.

Nej det är mer paraplyer eller fladdrande svarta sopsä'ckar som kan komma på drift.
Ställ ut en soptunna på en ovan plats o hästen kommer garanterat att reagera.
Mina hästar har fått servera sig själva genom att tömma höt ur säcken.

Sen vänjer sig hästar vid att saker inträffar på en specifik plats. när det sker oväntat mitt ute i skogen är det likväl läskigt, så det man ska ha är förtroendet som Thua pratar om:bow:

Mina hästar går gärna med huvudet under paraplyet med mig o fattar betydelsen- ej blöt om öronen.

att unga hästar ej vill gå i vattenpölar är bara sunt o är det som har räddat hästana i tusentals år.

läs om hästar som fastnar i diken o kärr.

Sund miljöträning tar man med tiden o sådant som den verkligen kommer att bli utsatt för .

den ska vänja sig vid att man lyfter på fötterna, tittar på tänderna, åker till främmande platser, går ut själv med matte bakom osv osv.

Man kan inte vänja dem vid allt för reaktionen blir sällan ändå som man har trott- hästar är olika.

Senast ändrad:

Även om hästar är hundvana så räcker det med att de blir jagade EN gång för att i fortsättningen bli mkt oroliga.
Hästar fattar skillnaden på en aggressiv hund eller en som är tyst o innehar ett annat kroppsspråk-

de läser oxå av sin ägare om den är trygg i alla situationer eller inte. då kan man ha tränat hur mkt som helst utan att det funkar.

Ofta är det de osäkra som vill "immunicera" sina hästar mot allt- för de har aldrig gett hästen den tryggheten som det innebär med att bara vara lugn.
En sann o trovärdig ledare/ mentor som hästen sätter sig i knät på när det "blåser".

Åh vad roligt! Jag är självklart med, bara idag så har vi:

Träffa en hund

Gå över en presenning

Rygga ifrån marken

Rida barbacka

Träffa kor

Rycka/klippa manen

Spola av hästen

Möta en traktor

Trampa i vattenpöl

Gå lös efter dig

Hoppa över ett dike

Möta bilar

Lukta på ett paraply

Träffa barn

Låta en främmande person klappa den

Klia på och i öronen

Klappa överallt på kroppen

Linda benen (räcker med bara ett om du inte brukar göra det)

Träffa en katt

Lastas på en transport

Ledas utan att dra eller buffa

Stå still när du hoppar upp

Spraya med flugspray

Galoppera på en äng/slätt/åker

Komma på inkallning

Rida i repgrimma

Gå på asfalt

Gå på grus

Löslongeras

Gå undan för tryck

Stretcha

Stanna när du ber den

Hästen ska stå still i boxen fast du har öppet

:banana: Det mesta ser helt genomförbart ut, även om vi får vänta med att galoppera och hoppa tills ponnyn är igångsatt igen :)

Prinsessa? :O

Skulle min 28 gubbe vara prinsessa? Haha.. Så gammal och snuskig är bara en riktig gubbe.:p

Idag har vi gjort lite nya läskigheter. De hade byggt upp byggnadsställningar utanför stallarna upp till taknockarna. Det målades, borrades, hamrades och sågades i stort sett samtidigt där. Vi stod en bra stund där i livet och kollade iom att jag behövde prata med en kompis.

Därefter gick vi en lång runda bort till en ny beteshage. Jag gick först med mina två. Vi mötte en traktor som slog bredvid vägen. Det for in stenar och slamrade. Mina killar var rätt coola. De brydde sig inte mycket iom att jag inte gjorde det.

Axel: Håller med om att förtroendet är det viktiga. Det är kul att man genom rätt kroppspråk, energi etc kan påverka även en okänd häst att göra saker matte/husse inte klarat under många års träning. Bara man gör rätt och inger förtroende..
Däremot tycker jag att man genom rätt sorts miljöträning kan göra dem snäppet ännu säkrare. Och det är bra om man vill kunna låta någon mindre kunnig hantera dem någon gång framöver eller om man kanske skadar sig själv och måste kunna rida dem hem från en tur rejält skadad tex. Man vet aldrig när det kan vara bra att de är tränade så.
Men få klarar nog av att miljösäkra sin häst själv, lite så där utöver det vanliga. Det ska man lära sig av proffs. För det är mycket som ska läsas korrekt och timeingen måste vara säker för att man ska kunna få effekt av det.

Vill så gärna svara dig och tuapua men som du se mina ? hör inte hemma på den har tråd.
Vi för nog starta en ny om "miljöträning" innanför och uttanför paddocken.

Vill så gärna svara dig och tuapua men som du se mina ? hör inte hemma på den har tråd.
Vi för nog starta en ny om "miljöträning" innanför och uttanför paddocken.

Självklart får du skriva i denna tråd. Du har missuppfattat, likaså axel. Jag har aldrig påstått att detta är en tråd om NH, eller diskussion huruvida vad som är rätt respektive fel. Utan endast denna "buketävling". Det är ingen tävling, utan bara en kul grej. Kallar det så bara, då de som vill vara med ska utmana sig själva och hästen. Fick inspiration från en liknande tråd på hund.

Har skrivit att det inte är något tvång, att varken vara med eller göra allting.

Hoppas du förstår vad jag menar nu! Välkomnar alla och vill inte att någon ska känna sig utanför :)

Det enda jag menar är; att jag blir less på diskussioner som ej är relevanta för tråden.

Sorry :p Tyckte han såg så feminim ut :o

Säg åt honom att ta det som en komplimang!

*Knapplån*

Anledningen till att jag låter den här tråden ligga kvar under hästhantering och inte skicka den till gnägg, är att det finns unghästsnacktrådar under ridning, varför ska det då inte få finnas lite mer "lekfulla" hästhanteringssnackstrådar under hästhantering.

Så snälla, förstå Jarnroos rätt och bli inte ledsna för att de frågor ni vill ta upp, passar bättre i en egen tråd.

Mvh

Moderator

Jag är också gärna med! Min fegis behöver miljötränas. :D
Hittills kan vi:

Träffa en hund

Gå över en presenning

Rygga ifrån marken

Rida barbacka

Träffa kor

Rycka/klippa manen

Spola av hästen

Möta en traktor

Trampa i vattenpöl

Gå lös efter dig

Hoppa över ett dike

Möta bilar

Lukta på ett paraply

Träffa barn

Klia på och i öronen

Linda benen

Träffa en katt

Lastas på en transport

Spraya med flugspray

Komma på inkallning

Rida i repgrimma

Gå på asfalt

Gå på grus

Löslongeras

Gå undan för tryck

Stretcha

Stanna när du ber den

Korna kommer bli mest utmaning - hans största skräck. :grin:

Hej! Vilken rolig tråd. Ponnybuset har gjort det mesta och lite till men några punkter är ju kvar ser jag:)

Träffa en hund

Gå över en presenning

Rygga ifrån marken

Rida barbacka

Träffa kor

Rycka/klippa manen

Spola av hästen

Möta en traktor

Trampa i vattenpöl

Gå lös efter dig

Hoppa över ett dike

Möta bilar

Lukta på ett paraply

Träffa barn

Klia på och i öronen

Träffa en katt

Lastas på en transport

Spraya med flugspray

Komma på inkallning

Rida i repgrimma

Gå på asfalt

Gå på grus

Löslongeras

Gå undan för tryck

Stretcha

Stanna när du ber den

Har en rätt ohanterad 7 åring som nog är den coolaste ponny jag mött. Dottern var med på en rolig träning för bara någon vecka sen, typ working equitation, helt på lek.

Så jag måste bara visa en liten videosnutt från en av övningarna även om det inte finns med på listan. Han har aldrig varit utsatt för något av detta men han är så himla nyfiken på allt vilket nog syns här:D

http://www.youtube.com/watch?v=sovCVSPcolE

Det jag och min medis har hunnit med än så länge är: (är inte många kvar nu :p)

Träffa en hund
Gå över en presenning
Rygga ifrån marken
Rida barbacka
Träffa kor
Spola av hästen
Möta en traktor
Trampa i vattenpöl
Gå lös efter dig
Hoppa över ett dike
Möta bilar
Lukta på ett paraply
Träffa barn
Klia på och i öronen
Träffa en katt
Spraya med flugspray
Komma på inkallning
Rida i repgrimma
Gå på asfalt
Gå på grus
Löslongeras
Gå undan för tryck
Stanna när du ber den

Liknande trådar

Hästhantering Nu börjar vi få slut på idéer för miljöträning av lilla herr häst. Han är en kallblodstravare på snart 4 år, rids i alla gångarter och...
Svar
11
· Visningar
3 072
Senast: Centaur
·
Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 884
Senast: akleja
·
Hundträning Nu ska vi träna miljöträning! :) Från nu på måndag till den 31 augusti ska vi hinna få så många kryss på listan nedan som möjligt, det...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 664
Senast: Minta
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI