Miljöträning *buketävling"

Sv: Miljöträning *buketävling"

Jag är på!

Träffa en hund
Gå över en presenning
Rygga ifrån marken
Rida barbacka
Träffa kor
Rycka/klippa manen
Spola av hästen
Möta en traktor
Trampa i vattenpöl
Gå lös efter dig
Hoppa över ett dike
Möta bilar
Lukta på ett paraply
Träffa barn
Låta en främmande person klappa den
Klia på och i öronen
Klappa överallt på kroppen
Linda benen
Träffa en katt
Lastas på en transport
Ledas utan att dra eller buffa
Stå still när du hoppar upp
Spraya med flugspray
Galoppera på en äng/slätt/åker
Komma på inkallning
Rida i repgrimma
Gå på asfalt
Gå på grus
Löslongeras
Gå undan för tryck
Stretcha
Stanna när du ber den
Hästen ska stå still i boxen fast du har öppet

Så långt har vi kommit :D

Det jag tycker är vitsen med miljöträning är att vänja hästen vid en massa saker under kontrollerade former, där hästen i lugn och ro får bekanta sig med saker som de kanske skulle reagera väldigt starkt på i skarpt läge.

Det har för mig gett en lite tryggare häst, vi har varit tvungna att jobba en hel del med i hennes ögon läskiga saker för att hon är en rätt nervig häst som reagerar först och tänker sen.

Jag håller på med HN i den dagliga hantering, men har långt innan jag började med det, haft med mig ett säkerhetstänk.

Att se till att introducera nya/läskiga saker på ett sätt som gör att hästen inte riskerar att göra både sig, mig och andra illa om vi plötsligt stötte på tex en person med ett paraply runt hörnet.

Så tänker jag. :)

Kram, Maya

Senast ändrad:

Jag är på! :banana:

Fast jag får skippa ridövningarna då jag har en åring :D

Träffa en hund
Gå över en presenning (La ut en i hagen som hon efter lite funderingar klev upp på, sen stod hon där ett bra tag innan hon gick ner. Verkade trivas där :D Shettisen däremot försökte äta upp den! :rofl:
Rygga ifrån marken
Rida barbacka
Träffa kor (Får, gills det? ;))
Rycka/klippa manen (Nepps, kommer inte på fråga! :D)
Spola av hästen
Möta en traktor
Trampa i vattenpöl
Gå lös efter dig
Hoppa över ett dike
Möta bilar
Lukta på ett paraply
Träffa barn
Klia på och i öronen
Linda benen
Träffa en katt
Lastas på en transport
Spraya med flugspray
Galoppera på en äng/slätt/åker
Komma på inkallning
Rida i repgrimma
Gå på asfalt
Gå på grus
Löslongeras
Gå undan för tryck (Jobbar på det iaf :-) )
Stretcha
Stanna när du ber den

Får gå med henne till granngårdens kossor nån dag och se hur hon reagerar :-)

Gå under presenning: inte gjort.. måste testat när vi får tag i en..

Hoppa över en stock/pinne: gjordes senast i veckan

Klättra upp och ner för en brant backe: check

Möta älg: svårt här på våran lilla halvö att hitta någon:p

Gå slalom mellan träd: gör vi ofta

Prassla med en höpåse överallt på hästen: check, så även torvplast, spånplast etc

Låta ett barn leda hästen: det gör jag bara inte med någon av dem. De är inte safe nog

Upptäck ett nytt ställe: check med lillkillen.. Vi var vid vattnet. Zebbe har redan sett allt här..
Badbild:
GanskaSnuskigt.jpg

Ta en porträttbild på er häst och visa här:
Min är alltså den röda.
TinoHilton.jpg

Ta en exteriörbild på er häst och visa här: kvar på listan

Ny utmaning?;):
lg.jpg

1103.jpg

För att folk tycker det är spännande och man kan tjäna pengar på det i kurserna? ;)

Nej, men det kan ju vara bra att hästarna får lära sig gå på saker som känns onaturliga. Det ser märkligt ut och kanske ev låter lite annorlunda. Jag brukar låta mina göra sånt för att det ska gå mest. En vacker dag kanske man måste över något äckligt. Då litar de på mig och är inte så brydda av att gå över. De har gått över annat förr. Vi går på upphittad silageplast etc när vi får chansen.

Vi hade hoppträning i ett stall jag stod i. De hade hoppat vattenmatta och många hade ramlat av och hästar vägrat eller hoppat jättestort. Jag gick ut på volten med min dressyrhäst och skuttade över. De gapade och svor sedan och muttrade om "hur fan dressyrhästen hoppade utan att blinka".
Han hade ju gått över diverse annat, pressenningar, folie, polisband som rör sig etc. För honom var det inget konstigt trots att han aldrig sett en sån. Och han litar ju på matte.

Nya utmaningar:

Sitta bak och fram

Ligg på hästen(huvud bak är ena vägen och ansiktet fram och fötter på rumpan andra):

Lillhjrtat.jpg

Min NH gå utt på att komma över hinder utt i skogen, bro, vätten, träd, stenmur, täggtråd, vilt, två ben med deras 2-wheel/4-wheel och crazy dog´s.
Preseninger som kan övertäka ett hål eller virket med spik bruka vi undvika om vi skulla komma på sånt.
Traffik van så klart dock jag har mer förtroenda för mig själv och hästen an vad jag har för bilister (dom har jag igen kontrol över) så jag undvika asfalt om jag kan.

Det behöver väl inte finnas en "vits" med det? Jag tycker iaf det är ett utmärkt sätt att träna bort rädslor på hästar och bygga ett starkare band :)

Det behöver väl inte finnas en "vits" med det? Jag tycker iaf det är ett utmärkt sätt att träna bort rädslor på hästar och bygga ett starkare band :)

Jag har lite annan sätt att bygga band.
Vet inte hur NH folk göra här men jag minns när jag var i USA där jag jobbet på en häst inakudering(?). Det kom en träner från nonstäns och ett gäng folk med sin häster som skulla träina NH, lång lina och lång pisk, runt-runt gick dom, över bommer och sånt.
Sen var det presening där dom skulla piska hästen över, så klart, tvärstopp, vägran, och alla sätt att komma runt och slipa pisk i rumpen.

För mig trygghet och förtroenda av hästen för mig är vid min "AXEL", där ska han känna sig trygg, gå jag över vätten, bro, eld eller en presening, han ska vara trygg att följer mig.
Att piska och driva skapa inte förtroenda i en häst som jag se det.
Ursökte stavning.

Haha.. diademet var det en kompis som glömde på min ponnys boxdörr. Hennes häst skulle göra reklam för Livrustkammarens utställning "Hov och tass etc..". Då skulle han ha en stor, fin krona på sig. Så vi övade lite först med hennes dotters diadem ur en tidning. Allt för att inte sabba den dyra kronan om han skulle få spel. Några andra kompisar hittade kronan och fotade och messade mig.
Vi skojade om att min gamla ponny får nöja sig med att få en plastkrona ur Barbie-tidning och fotas med kass mobilkamera i sin box. Hennes fina häst får åka till studio och fotas modelljobb i riktig guldkrona med äkta stenar, cape, ljussättas och så av riktig fotograf. Don efter "person". ;)

Tjo!

Saker vi gjort är här:
Träffa en hund -nästan oundviktligt när man bor i tätort.
Rygga ifrån marken - fröken måste ju ut ur stallet när hon gått in..:)
Rida barbacka - gör vi nästan varje dag. Nu duger sadeln, men då får hon skav av gjorden istället..
Spola av hästen - spolar bara benen- vi har inget varmvatten..
Möta en traktor
Trampa i vattenpöl - bara en?? Räknas leka i vattenpöl??
Gå lös efter dig
Möta bilar - varje dag, sommarhage på andra sidan vägen.
Lukta på ett paraply- fröken hämtades ur hagen i ösregn igår- klart matte har paraplyet med då!
Träffa barn - igen, tätort..
Låta en främmande person klappa den - tätorten igen.. Alla vill klappa!
Klia på och i öronen - gillar fröken massor.
Klappa överallt på kroppen - klappa, är det som att leta fästingar??
Lastas på en transport -jupp
Spraya med flugspray
Galoppera på en äng/slätt/åker - varje chans som ges:-)
Komma på inkallning
Rida i repgrimma -rider i kapson- kanske kan räknas? Rider mycket sällan på bett.
Gå på asfalt
Gå på grus
Gå undan för tryck -jupp
Stretcha
Stanna när du ber den - vi övade övergångar för rösten idag.-)
Hästen ska stå still i boxen fast du har öppet - hon rymmer iaf inte
Träffa en katt
Träffa kor

Går att lösa:
Linda benen (räcker med bara ett om du inte brukar göra det)
Gå över en presenning - ska bara plocka fram den.
Hoppa över ett dike

Händer inte:
Löslongeras - hon vill ju inte, vill bara vara med mej i mitten och gosa.. Jag har inte hjärta att jaga iväg henne..
Rycka/klippa manen - lång arabman ska inte friseras! Kanske räknas att den flätas varje dag? Eller att jag klipper svansen istället? Eller klipper pälsen runt nåt sår??:-)

/ Lavinia, som snart är klar med det hon kan fixa

Träffa en hund

Gå över en presenning

Rygga ifrån marken

Möta en traktor

Trampa i vattenpöl

Hoppa över ett dike

Möta bilar

Lukta på ett paraply

Träffa barn

Klia på och i öronen

Spraya med flugspray

Komma på inkallning

Gå på asfalt

Gå på grus

Gå undan för tryck

Stretcha

Stanna när du ber den

Okej.

Denna tråden är iaf till för de som vill vara med i "tävlingen". :)
Så utan att låta otrevlig så kan du diskutera det i en tråd som passar bättre.

Händer inte:
Löslongeras - hon vill ju inte, vill bara vara med mej i mitten och gosa.. Jag har inte hjärta att jaga iväg henne..
Rycka/klippa manen - lång arabman ska inte friseras! Kanske räknas att den flätas varje dag? Eller att jag klipper svansen istället? Eller klipper pälsen runt nåt sår??:-)

/ Lavinia, som snart är klar med det hon kan fixa

Självklart! :laugh: Fläta på! Det är själva grejen bara. Till en början var min pålla mycket skeptisk till att jag ryckte manen. Men nu tycker hon det är super-mysigt.

Alla mina 3 hästar fixar alla punkterna.
Den 4:e är bara 14 månader & inte inriden ;)

Liknande trådar

Hästhantering Nu börjar vi få slut på idéer för miljöträning av lilla herr häst. Han är en kallblodstravare på snart 4 år, rids i alla gångarter och...
Svar
11
· Visningar
3 072
Senast: Centaur
·
Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 884
Senast: akleja
·
Hundträning Nu ska vi träna miljöträning! :) Från nu på måndag till den 31 augusti ska vi hinna få så många kryss på listan nedan som möjligt, det...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 664
Senast: Minta
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka