Miljötipstråden!

Fast hundar är inte köttätare. De är allätare precis som oss, och klarar sig bra på en väl balanserad vegetarisk kost. Men, ingen tvingar dig.

KL:
Det är ju underligt faktiskt, hur många som går in i tråden och anser sig tvingade eller att de måste i varje vända försvara varför de inte följer eventuella tips som ges. Ingen här anklagar någon, ingen här tvingar någon. Om tråden inte ger er något positivt, så läs den inte.
Jag tänker. Eller iaf för min del menar jag så visst är det nedslående speciellt som du som verkar leva betydligt mer klimatanpassas bättre än vad jag gör. Men att hitta vettiga alternativ som inte kostar skjortan är väldigt svårt.
Som jag som aldrig flyger eller gör något ”onödigt” kommer nog aldrig kunna komma ner i klimatpåverkan utan rejäla investeringar. Förutom maten då, det borde vara förhållandevis lätt att åtgärda mest att jag snabbt ledsnar på enbart vegetariskt och veganskt vet jag knappt hur man lagar ens.
 
Nej, det var inte en pik till just dig, eller till någon annan. Bara en allmän observation om hur svårt det verkar vara att hålla en pepp- och tipstråd igång i detta ämne utan att folk ska känna sig anklagade eller attackerade.

Men kom med tips då. Du verkar ju verkligen ha lyckats, dela med dig!
 
Hur sjutton avgör man sin sopsortering i jämförelse med grannarna :confused:??? Ska jag börja gå runt och lyfta på locken på folks tunnor..... :rofl:
Vi är två hushåll (4 vuxna, sommartid även airbnbgäster). Vi har ett sopkärl, minsta storleken som finns, som töms en gång i månaden och är ändå sällan fullt. Sommarstugan bredvid oss har dubbelt så stor tunna som de fyller på några helger...

Min livsstil är svår att översätta till generella tester. Producerar alla animalier på gården med enbart naturbete, lokalproducerat grovfoder och säd som vi får från frökontrollen istället för att den ska förbrännas. Vi har alltså eget kött, mjölk(produkter) ägg, kyckling och naturgödsel. Odlar alla basgrönsaker/rotfrukter för hela året och fäskgrönt för sommarhalvåret.

Vi köper begagnade elektronikprodukter så långt det går om vi behöver förnya, samma med möbler. Köper extremt sällan kläder/skor och föredrar hårdtvål istället för flaskprodukter. Köper inte alkohol, har ett hus som håller värmen tack vare oss och hundarna med litet tillskott av luftvärmepump under kallaste månaderna.

Kort sagt så lever vi med extremt låg konsumtionsnivå, extremt lite avfall och hög nivå av recycling/upcycling. Inte reser vi heller.
 
Jag tänker. Eller iaf för min del menar jag så visst är det nedslående speciellt som du som verkar leva betydligt mer klimatanpassas bättre än vad jag gör. Men att hitta vettiga alternativ som inte kostar skjortan är väldigt svårt.
Som jag som aldrig flyger eller gör något ”onödigt” kommer nog aldrig kunna komma ner i klimatpåverkan utan rejäla investeringar. Förutom maten då, det borde vara förhållandevis lätt att åtgärda mest att jag snabbt ledsnar på enbart vegetariskt och veganskt vet jag knappt hur man lagar ens.
Jag vet inte om jag läser ditt inlägg helt rätt, hänger inte riktigt med tror jag. Men jag tänker att eftersom miljövänlighet i mångt och mycket handlar om minskad konsumtion så kan det också leda till rejält minskade levnadskostnader. Det har det gjort för mig i alla fall, även om t.ex. maten blivit dyrare. Och ja, det kan vara svårt att byta kost, men kanske försöka göra det gradvis? Utmana dig själv att laga veganskt en gång i veckan eller månaden eller vad som passar dig? Finns massa bra tips på mat i vegetariskt-tråden här på Buke t.ex. :)
Är det jag kanske? Eller någon annan 😅?
Ingen specifik, bara allmän observation :)
Men kom med tips då. Du verkar ju verkligen ha lyckats, dela med dig!
Jag har redan tipsat om flera saker. Fråga på om du vill ha tips om något specifikt (men säg inte huset för det har vi ju redan fastslagit att du inte kan ändra på).
 
Gjorde om testet lite. Med vegetarisk kost och minskade storleken på huset blev det nu 2,6 🌍
 

Bifogade filer

  • 786729C7-4565-4B88-A427-A943760DD6EE.webp
    786729C7-4565-4B88-A427-A943760DD6EE.webp
    30,5 KB · Visningar: 14
Jag har redan tipsat om flera saker. Fråga på om du vill ha tips om något specifikt (men säg inte huset för det har vi ju redan fastslagit att du inte kan ändra på).

Jag vill inte ha tips om något specifikt. Var bara nyfiken på hur du gör för att komma under 1.
 
Vi är två hushåll (4 vuxna, sommartid även airbnbgäster). Vi har ett sopkärl, minsta storleken som finns, som töms en gång i månaden och är ändå sällan fullt. Sommarstugan bredvid oss har dubbelt så stor tunna som de fyller på några helger...

Min livsstil är svår att översätta till generella tester. Producerar alla animalier på gården med enbart naturbete, lokalproducerat grovfoder och säd som vi får från frökontrollen istället för att den ska förbrännas. Vi har alltså eget kött, mjölk(produkter) ägg, kyckling och naturgödsel. Odlar alla basgrönsaker/rotfrukter för hela året och fäskgrönt för sommarhalvåret.

Vi köper begagnade elektronikprodukter så långt det går om vi behöver förnya, samma med möbler. Köper extremt sällan kläder/skor och föredrar hårdtvål istället för flaskprodukter. Köper inte alkohol, har ett hus som håller värmen tack vare oss och hundarna med litet tillskott av luftvärmepump under kallaste månaderna.

Kort sagt så lever vi med extremt låg konsumtionsnivå, extremt lite avfall och hög nivå av recycling/upcycling. Inte reser vi heller.
Bor du i ett passivhus? Eller hur håller huset värmen?
 
För att återknyta till tipstanken med tråden så tycker jag att det är inspirerande med det initiativ som går ut på att minska sin klimatpåverkan med typ 7% varje år, och efter 10 år har man minskat ned till mindre än hälften. Minns inte exakt vilka siffror man byggde upp det kring, men jag tror att känslan av att problemet är övermäktigt gör att man gör mindre än man kan, för man är så fokuserad på det man inte kan och att det man gör inte räcker. Att be mig halvera mina utsläpp, mitt köttätande eller mina bilresor känns inte möjligt...men 1 dag i veckan, ja det grejar jag nog!

Så att genomföra mindre, men genomförbara åtgärder, som bit för bit på längre sikt gör att man totalt sett gör en större förändring, är nog mitt bästa tips.

(Har för mig att det var det som Björn Ferry och Heidi Andersson gick med i och visat i ett antal olika program, artiklar o.s.v. så där kan man hitta mer inspiration.)
 
Jag vill inte ha tips om något specifikt. Var bara nyfiken på hur du gör för att komma under 1.
Och som jag skrivit innan i tråden handlar det om en total omställning av livsstil som inte riktigt går att radda upp i en lista på förändringar. Jag lever inte heller i någon illusion om att alla vill eller kan leva som jag.

Jag har märkt långt innan jag startade denna tråden att människor kan bli väldigt provocerade (observera, människor inte du) av hur jag lever. Hade jag velat starta en tråd där jag skriver allt om hur jag lever och låtit folk kritisera och ifrågasätta min livsstil så hade jag startat en dagbokstråd om det. Nu gjorde jag inte det, jag startade en tips- och pepptråd. Jag tipsar och peppar gärna, men i min erfarenhet är det inte konstruktivt att en person ska gå in och föreläsa om hur just den gör.

Allas förutsättningar är olika, så hur jag lever är oftast inte relevant för andra. Vi har ju redan sett exempel på det i diskussionen mellan dig och mig: Jag stänger ner största delen av mitt hus på vintern, du kan/vill inte göra det. Så att jag ska dra alla exempel på hur jag lever för att folk i tråden ska berätta för mig hur det är fel, hur de inte kan göra så, eller att vad jag gör inte spelar någon roll för världen i stort, det tror jag bara slösar energi (inte bara min, utan även världens, för som några varit inne på är internet också en miljöbov) och inte leder till något. Bättre då att folk kan gå in i tråden och fråga, tipsa, eller peppa.
 
Det är en minoritet svenskar förunnat att leva så att man kan odla egna animaliska och för den delen proteinprodukter så där finns det inte så mycket att hämta. Vad som behövs är åtgärder en majoritet av svenskar kan utföra.

En viktig del är helt enkelt att sluta slänga så mycket mat. Köp det som behövs till hushållet och inte mer.

https://www.naturvardsverket.se/Mil...arar för den absolut,cirka 26 kilo per person.

Från butik och konsumtionsled slängdes cirka 1,2 miljoner ton under 2018 i Sverige. Data om matavfall från livsmedelsindustrin under 2018 kommer senare under våren. Hushållen svarar för den absolut största delen, 917 000 ton. Det motsvarar cirka 95 kilo per person och år. Svenska hushåll häller ut cirka 224 000 ton mat och dryck via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kilo per person.

Ja en del återvinns via förbränning till biogaser, men då räknar man inte in produktionskostnaden ( och fraktkostnaden). När jag gick och handlade häromdagen, reflekterade jag över det. Det låg enorma berg av frukt och grönt som avokado, mango, bananer och liknande som med säkerhet färdats långa vägar och dessutom är färskvaror så en hel del slängs med stor sannolikhet. Spontanköp inte den där fina buketten snittblommor, vatten är en stor bristvara i världen även om inte just Sverige har akuta problem (minns den varma, torra sommaren när vattnet sinade på flera håll?) och snittblommor och liknande använder stora mängder vatten som kan gå till andra grödor.

Tvätta inte så ofta, faktum är att har man balkong så går det ofta bra att vädra kläderna rena, se till att tvätta när maskinerna är fulla. Duscha snabbt varannan/var tredje dag, nope du stinker inte. Sluta med hårvårdsprodukter som mousse och spray iaf i vardagen.

Fråga dig själv, behöver jag den där nya mobilen som din leverantör erbjuder gratis eller till kraftigt rabatterat pris? Meddela leverantören orsaken till att du avböjer. Varför inte sätta miljövarning på nya mobiler som cigaretter har varningar för risken att röka? Behöver jag renovera pga design och inte behov?

Alltför ofta urartar sådana här trådar till att säga, det här och det här och det här gör jag, implicit att jag gör det bättre än andra svenskar. Det blir en negativ och meningslös diskussion. Vänd det gärna till vad kan just jag göra, inte vad gör jag bättre än andra svenskar. Som dessutom inte kan leva på andra sätt än de gör om inte svenskar flyttar ut på landet, vilket i sin tur innebär miljöpåverkan i form av bilar.

Visst kan vi sluta äta animaliska produkter och minska antalet sällskapsdjur som hästar - och vilket hallåande det blev om det pga en obskyr hänvisning i en forskningsrapport, miljömuppar och liknande haglade. Hästar återvinns inte heller utan de bränns vilket ger dem ännu mer miljöpåverkan. Obs! En liten del av mitt inlägg så fastna gärna inte på det. Särskilt som det är en minoritet i Sverige förunnat att kunna ha häst eller för den delen rida på ridskola.
 
För att tillägga, glömde att jag i VGV tråden, funderar på att köpa en konstgjord orkidé. Nu är frågan, skulle en konstgjord orkidé göra mindre miljöpåverkan än att jag köper ett antal riktiga per år och dödar och jag köper en ny? Jag köpte i natt - man ska egentligen aldrig handla på natten - en tröja och en klänning som egentligen är onödiga, jag har kläder hemma men de var fina och jag har inte köpt något nytt på extremt länge - se där en klassisk försvarelsemekanism.
 
Det är en minoritet svenskar förunnat att leva så att man kan odla egna animaliska och för den delen proteinprodukter så där finns det inte så mycket att hämta. Vad som behövs är åtgärder en majoritet av svenskar kan utföra.

En viktig del är helt enkelt att sluta slänga så mycket mat. Köp det som behövs till hushållet och inte mer.

https://www.naturvardsverket.se/Miljoarbete-i-samhallet/Miljoarbete-i-Sverige/Uppdelat-efter-omrade/Avfall/Matsvinn/#:~:text=Hushållen svarar för den absolut,cirka 26 kilo per person.



Ja en del återvinns via förbränning till biogaser, men då räknar man inte in produktionskostnaden ( och fraktkostnaden). När jag gick och handlade häromdagen, reflekterade jag över det. Det låg enorma berg av frukt och grönt som avokado, mango, bananer och liknande som med säkerhet färdats långa vägar och dessutom är färskvaror så en hel del slängs med stor sannolikhet. Spontanköp inte den där fina buketten snittblommor, vatten är en stor bristvara i världen även om inte just Sverige har akuta problem (minns den varma, torra sommaren när vattnet sinade på flera håll?) och snittblommor och liknande använder stora mängder vatten som kan gå till andra grödor.

Tvätta inte så ofta, faktum är att har man balkong så går det ofta bra att vädra kläderna rena, se till att tvätta när maskinerna är fulla. Duscha snabbt varannan/var tredje dag, nope du stinker inte. Sluta med hårvårdsprodukter som mousse och spray iaf i vardagen.

Fråga dig själv, behöver jag den där nya mobilen som din leverantör erbjuder gratis eller till kraftigt rabatterat pris? Meddela leverantören orsaken till att du avböjer. Varför inte sätta miljövarning på nya mobiler som cigaretter har varningar för risken att röka? Behöver jag renovera pga design och inte behov?

Alltför ofta urartar sådana här trådar till att säga, det här och det här och det här gör jag, implicit att jag gör det bättre än andra svenskar. Det blir en negativ och meningslös diskussion. Vänd det gärna till vad kan just jag göra, inte vad gör jag bättre än andra svenskar. Som dessutom inte kan leva på andra sätt än de gör om inte svenskar flyttar ut på landet, vilket i sin tur innebär miljöpåverkan i form av bilar.

Visst kan vi sluta äta animaliska produkter och minska antalet sällskapsdjur som hästar - och vilket hallåande det blev om det pga en obskyr hänvisning i en forskningsrapport, miljömuppar och liknande haglade. Hästar återvinns inte heller utan de bränns vilket ger dem ännu mer miljöpåverkan. Obs! En liten del av mitt inlägg så fastna gärna inte på det. Särskilt som det är en minoritet i Sverige förunnat att kunna ha häst eller för den delen rida på ridskola.
Håller med om att vi alla kan göra något. Och om det är något som är positivt med pandemin så är det att jag har blivit väldigt mycket bättre på att tillaga maträtter av det jag har i skafferi, kyl och frys innan jag handlar nytt. Jag vill ju inte åka till affären mer än jag absolut måste!

Men det finns saker som jag anser "omöjliga", även om de i teorin skulle funka. Att cykla till jobbet till exempel. En och en halv mil kanske inte låter så långt. Men 1,5 mil i -18 grader, i ösregn, eller i mörker på hyfsat trafikerad smal väg. Nä.... Likaledes funkar det inte heller med kollektivtrafiken. Den finns liksom inte tillgänglig på det sätt som skulle behövas för att det skulle funka att använda sig av den. Det kanske är förfärligt av mig, men jag skulle inte kunna tänka mig att lägga 2-3 timmar på att ta mig till jobbet när samma sträcka tar 15 minuter med bil....

Jag konsumerar egentligen inte speciellt mycket prylar. Dessutom ÄLSKAR jag loppis- och second handfynd och mitt hus är till stor del inrett med just återbrukade inredningsdetaljer.

Jag har just nu en tråd om vilken läsplatta jag ska köpa. Behöver jag en läsplatta? Nja, jag skulle självklart kunna klara mig utan. Där har jag väldigt svårt för att bedöma min miljöpåverkan. Är det bättre att jag skaffar läsplatta, och läser e-böcker, än att jag gynnar den tryckta bokmarknaden. Jag vet faktiskt inte. Jag lånar mina e-böcker från bibliotek generellt, och jag lånar också pappersböcker därifrån. Men just nu känns det mer pandemivänligt att hålla sig hemma med en läsplatta än att åka till ett fysiskt bibliotek.

Vad vet jag? Det finns så otroligt många aspekter......
 
Ett annat tips som är bra för både plånbok och miljön. Stäng av alla elektroniska prylar istället för att de står på standby - något jag själv är riktigt usel på. Ha bara nödvändiga lampor på i rummet du är i och låt dem inte stå och lysa slentrianmässigt. Nej inte stora grejer men realstiska saker man kan göra i vardagen utan att den påverkar oss.
 
Att ligga på 0,7 är inte möjligt i Sverige om man räknar med påverkan från hela välfärdssystemet och effekterna av eventuellt sparade på börsen. Visst kan man i sin privata konsumtion leva snålt men vi har ändå en samhällsapparat som slukar oerhörda resurser. Viktigt att tänka på så det blir tydligt var stora förändringar kan göras.
Precis.
Vi gjorde också ett sånt test och hamnade på att vi behövde 2 jordklot. Kollade vi närmare var hälften "allmänna saker", sånt som vi inte direkt kan påverka.
 
Precis.
Vi gjorde också ett sånt test och hamnade på att vi behövde 2 jordklot. Kollade vi närmare var hälften "allmänna saker", sånt som vi inte direkt kan påverka.

Men då gör man saker man kan påverka och kommer ner i 1.5 jordklot eller 1.25 jordklot. Alltid något är bättre än ingenting.
 
Och som jag skrivit innan i tråden handlar det om en total omställning av livsstil som inte riktigt går att radda upp i en lista på förändringar. Jag lever inte heller i någon illusion om att alla vill eller kan leva som jag.

Jag har märkt långt innan jag startade denna tråden att människor kan bli väldigt provocerade (observera, människor inte du) av hur jag lever.

Nej jag tror inte folk blir provocerade hur du lever, däremot när du menar dig ligga på (0,4)-0,7 jordklot. Dessutom vägrar du faktiskt hårdnackat berätta hur du tagit dig dit, att ha några rum kalla på vintern, nja, tveksamt om det ger så stor minskning i klotanvändning. Om jag inte fattade helt fel så hade du innan ditt spartanska leverne möjliggjort det, mao du har genom mer kanske tom mkt konsumtion gjort det möjligt att leva mindre senare i livet.Du har med medel skaffat och köpt in det du nu kan luta dig tillbaka på.

Tar ett ex. En bekant till mig (är) var fotograf med värden som arbetsfält, det var snabba puckar på att vara först på plats givetvis med flyg- året runt, nära daglidax. När karriären till slut innebar en god säkrad inkomst för resten av livet och då möjlighet på ett annat sätt att leva spartanskt och miljömässigt så kan man ju inte bara skippa den överkonsumtion man haft på vägen dit.

Ett annat ex. teoretiskt skulle man kunna köpa på sig kläder för 20 år framåt( inget svårt jag har kläder äldre än så) samt byta ut alla vitvaror, tv, datorer ett år ( inte konstigt om man bygger helt nytt hus) för att nästa år då räkna helt noll på de punkterna och då dra ner sin klotanvändning.

Det är som att köpa en elbil och inte behöva räkna in den tillverkningskostnaden bara för den går på el.

Personligen tror jag , men bara tror, att ingen i Sverige kommer under 2 kanske 2,5 jordklot. Eller mer. Samhällsstrukturen och välfärden måste ingå och det måste vara oerhört betungande för miljön och resurser att leva som vi gör. Vård, omsorg, sjukhus, skola, vägnät, tåg, stor IT struktur, media.
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 795
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp