Solceller, tilläggsisolera vinden, treglasfönster, ventilation med värmeväxlare. Bland annat. Men jag har inte råd just nu.
Tar bara ditt exempel. Det är såklart belastande för miljön att byta ut allt till mer klimatsmart också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Solceller, tilläggsisolera vinden, treglasfönster, ventilation med värmeväxlare. Bland annat. Men jag har inte råd just nu.
Att ligga på 0,7 är inte möjligt i Sverige om man räknar med påverkan från hela välfärdssystemet och effekterna av eventuellt sparade på börsen. Visst kan man i sin privata konsumtion leva snålt men vi har ändå en samhällsapparat som slukar oerhörda resurser. Viktigt att tänka på så det blir tydligt var stora förändringar kan göras.
Tur att inte alla lever som jag... 4,1 jordglober behövs då...
Fyllde även i att jag gör av med mindre sopor än grannen men det har jag faktiskt ingen aning om egentligen
Tar bara ditt exempel. Det är såklart belastande för miljön att byta ut allt till mer klimatsmart också.
Ja, det måste man ta med i beräkningen. Jag tror är det bästa är att vårda och laga så långt det går.
Insektsmjöl, jo, skulle väl kunna funka kanske. Vegansk hund- eller kattmat, inte en chans för min del.För er som vill kolla mer på vad ni ger era husdjur:
Förmänskligad djurmat
Alternativa proteinkällor till djur
Insektsmjöl, jo, skulle väl kunna funka kanske. Vegansk hund- eller kattmat, inte en chans för min del.
Insektsmjöl, jo, skulle väl kunna funka kanske. Vegansk hund- eller kattmat, inte en chans för min del.
Jag reagerade på det i inslaget också, det känns väldigt svårt att få fram en bra vegansk kost till katt. Till hund går det lättare.Det är väl inte ens försvarbart att ge katter vegansk kost?
Det är väl inte ens försvarbart att ge katter vegansk kost?
Odla mer själv. Grejen är att man ska hinna med det också. Och sluta äta kött/fisk. Det är vad jag skulle kunna göra. Skulle inte köpa elbil då det är alldeles för dyrt och ohållbart.Det är inte hopplöst. Lite i taget så kan du definitivt minska din personliga påverkan. Och stirra dig inte blind på tester, utan försök se framåt på vad du kan förändra
Till hund går det lättare.
Ett sätt att minska sin klimatpåverkan måste ju vara att jobba mindre. Det finns fler vinster på det även i andra områden, t ex mindre stress.
Beror nog till stor del vad man jobbar med men absolut borde det även påverka trycket på klimatet. Mindre jobb - mindre inkomster - mindre spenderande och färre resorEtt sätt att minska sin klimatpåverkan måste ju vara att jobba mindre. Det finns fler vinster på det även i andra områden, t ex mindre stress.
Hur tänker du då? Hur påverkas klimatet av att jag jobbar sex timmar istället för åtta? Till exempel.
Beror nog till stor del vad man jobbar med men absolut borde det även påverka trycket på klimatet. Mindre jobb - mindre inkomster - mindre spenderande och färre resor
Jobbar du färre timmar så kan det resultera i färre resor till jobbet, mindre lön = mindre konsumtion, mer tid = mer tid att t ex odla. Mindre stress och mindre psykisk ohälsa (t ex utbrändhet) tror jag också kan ha klimatfördelar.
Ja kanske. Jag som jobbar deltid har dock samma ressträcka per vecka, men visst har jag mindre pengar att spendera också. Tyvärr har det inneburit att jag fått dra in på bland annat maten och det är inte så positivt. Dessutom har den lägre inkomsten gett ett enormt stresspåslag.
Men så är det för mig.
Men alltså, nu menar jag ju alltså om möjligheten finns. Inte att man ska behöva dra in på mat och dylikt? Jag förstår inte riktigt varför du hela tiden ska dra det så negativt.