Miljötipstråden!

Att ligga på 0,7 är inte möjligt i Sverige om man räknar med påverkan från hela välfärdssystemet och effekterna av eventuellt sparade på börsen. Visst kan man i sin privata konsumtion leva snålt men vi har ändå en samhällsapparat som slukar oerhörda resurser. Viktigt att tänka på så det blir tydligt var stora förändringar kan göras.

Håller med, vi måsta alla såklart dela på vårt välfärdssamhälle, som jag skrev i den andra tråden, Afgahnistan -om jag inte minns fel- ligger på 0,7 ? klot, vem lever så här?
 
Det är inte hopplöst. Lite i taget så kan du definitivt minska din personliga påverkan. Och stirra dig inte blind på tester, utan försök se framåt på vad du kan förändra :)
Odla mer själv. Grejen är att man ska hinna med det också. Och sluta äta kött/fisk. Det är vad jag skulle kunna göra. Skulle inte köpa elbil då det är alldeles för dyrt och ohållbart.
Har kollat upp solceller men avvaktar med det.
 
Till hund går det lättare.

Det är väl dock väldigt komplext och inget man ska laborera med själv eftersom risken för bristsjukdomar är mycket stor. Den forskning jag sett på hundar med vegansk kost var också väldigt kortsiktig, men det kanske finns fler långsiktiga studier idag? Var ett par år sedan som jag kollade.
 
Jobbar du färre timmar så kan det resultera i färre resor till jobbet, mindre lön = mindre konsumtion, mer tid = mer tid att t ex odla. Mindre stress och mindre psykisk ohälsa (t ex utbrändhet) tror jag också kan ha klimatfördelar.

Ja kanske. Jag som jobbar deltid har dock samma ressträcka per vecka, men visst har jag mindre pengar att spendera också. Tyvärr har det inneburit att jag fått dra in på bland annat maten och det är inte så positivt. Dessutom har den lägre inkomsten gett ett enormt stresspåslag.
Men så är det för mig.
 
Ja kanske. Jag som jobbar deltid har dock samma ressträcka per vecka, men visst har jag mindre pengar att spendera också. Tyvärr har det inneburit att jag fått dra in på bland annat maten och det är inte så positivt. Dessutom har den lägre inkomsten gett ett enormt stresspåslag.
Men så är det för mig.

Men alltså, nu menar jag ju alltså om möjligheten finns. Inte att man ska behöva dra in på mat och dylikt? Jag förstår inte riktigt varför du hela tiden ska dra det så negativt.
 
Men alltså, nu menar jag ju alltså om möjligheten finns. Inte att man ska behöva dra in på mat och dylikt? Jag förstår inte riktigt varför du hela tiden ska dra det så negativt.

Jag beskrev bara hur det blev för mig. Att du menade när möjlighet finns framgick inte i inlägget jag svarade på, så hur skulle jag veta det?
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 794
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp