Miljötipstråden!

Det är väl dock väldigt komplext och inget man ska laborera med själv eftersom risken för bristsjukdomar är mycket stor. Den forskning jag sett på hundar med vegansk kost var också väldigt kortsiktig, men det kanske finns fler långsiktiga studier idag? Var ett par år sedan som jag kollade.
Jag har inga studier på rak arm, men har gett min förra hund nästan vegansk kost (enstaka animalierester då och då) i tre år, han var frisk och kry. Det var dock inte särskilt lätt, utan krävdes väldigt mycket jobb. Det var för nästan tio år sen dock, nu tror jag det finns mer foder ute, så att en inte behöver stå och blanda i vitaminpulver och hålla på.

Det jag gillade mest med inslaget jag länkade var kritiken av att vi ger våra djur kött och andra produkter som produceras endast för djurmat, när vi mycket väl skulle kunna ge dem mat baserat på vårt matavfall. (nåja, inte kattmat om alla blev veganer, men nu är ju långt ifrån alla det)

Jobbar du färre timmar så kan det resultera i färre resor till jobbet, mindre lön = mindre konsumtion, mer tid = mer tid att t ex odla. Mindre stress och mindre psykisk ohälsa (t ex utbrändhet) tror jag också kan ha klimatfördelar.
Jag är med på allt utom mindre lön. Mindre konsumtion, ja, men att köpa miljövänliga alternativ av det som måste köpas är dyyyyrt.
 
Jag har inga studier på rak arm, men har gett min förra hund nästan vegansk kost (enstaka animalierester då och då) i tre år, han var frisk och kry. Det var dock inte särskilt lätt, utan krävdes väldigt mycket jobb. Det var för nästan tio år sen dock, nu tror jag det finns mer foder ute, så att en inte behöver stå och blanda i vitaminpulver och hålla på.

Det jag gillade mest med inslaget jag länkade var kritiken av att vi ger våra djur kött och andra produkter som produceras endast för djurmat, när vi mycket väl skulle kunna ge dem mat baserat på vårt matavfall. (nåja, inte kattmat om alla blev veganer, men nu är ju långt ifrån alla det)


Jag är med på allt utom mindre lön. Mindre konsumtion, ja, men att köpa miljövänliga alternativ av det som måste köpas är dyyyyrt.
Jag skulle aldrig i livet ge min katt vegetarisk kost eller hund om jag hade någon. Lika lite som jag skulle ge köttbullar till hästarna ;).
 
Jag har inga studier på rak arm, men har gett min förra hund nästan vegansk kost (enstaka animalierester då och då) i tre år, han var frisk och kry. Det var dock inte särskilt lätt, utan krävdes väldigt mycket jobb. Det var för nästan tio år sen dock, nu tror jag det finns mer foder ute, så att en inte behöver stå och blanda i vitaminpulver och hålla på.

Det jag gillade mest med inslaget jag länkade var kritiken av att vi ger våra djur kött och andra produkter som produceras endast för djurmat, när vi mycket väl skulle kunna ge dem mat baserat på vårt matavfall. (nåja, inte kattmat om alla blev veganer, men nu är ju långt ifrån alla det)


Jag är med på allt utom mindre lön. Mindre konsumtion, ja, men att köpa miljövänliga alternativ av det som måste köpas är dyyyyrt.

Ett alternativ, istället för att ägna resurser åt att ta fram vegansk kost, kan ju också vara att hålla mindre mängder med sällskapsdjur. Det är ju trots allt inte bara maten som påverkar där, även om det är en stor del av det. Alternativt om man t ex har hund och gård - barfa från eget kött. Vi har funderat en del på slaktkanin och jag skulle absolut kunna tänka mig att byta ut en del av hundfodret till egenuppfött kött.

Ja, att vara klimatsmart är ju också en tydlig klassmarkör numera! Ej att förglömma.
 
Jag beskrev bara hur det blev för mig. Att du menade när möjlighet finns framgick inte i inlägget jag svarade på, så hur skulle jag veta det?

Jag tyckte det var ganska självklart att vi givetvis inte ska tvinga på folk deltidsanställningar som de inte har råd med? My bad, får vara tydligare nästa gång då.
 
Självklart för dig kanske. För mig var det tydligen inte lika uppenbart att det var så du tänkte.

Det är ju ingen i tråden som pratat om tvång, så varför skulle det gälla just mitt inlägg? Aja, hur som helst. Jag vidhåller att det finns många vinster miljömässigt att gå ner i tid. Utan att vi för den delen ska tvinga människor till svält.
 
Det är ju ingen i tråden som pratat om tvång, så varför skulle det gälla just mitt inlägg? Aja, hur som helst. Jag vidhåller att det finns många vinster miljömässigt att gå ner i tid. Utan att vi för den delen ska tvinga människor till svält.

Jag har inte heller pratar om tvång. Ingen är tvingad att arbeta. Men det jag menar är att deltid = mindre pengar = mindre möjligheter att välja "rätt".
 
Jag har inte heller pratar om tvång. Ingen är tvingad att arbeta. Men det jag menar är att deltid = mindre pengar = mindre möjligheter att välja "rätt".

Jag skrev att det för mig var uppenbart att jag inte pratade om att tvinga på folk deltidsanställningar, du skrev att det inte var tydligt för dig. Då pratar du ju om tvång. Men vi kan släppa det, jag har ju redan förklarat vad jag menar.
 
Jag skrev att det för mig var uppenbart att jag inte pratade om att tvinga på folk deltidsanställningar, du skrev att det inte var tydligt för dig. Då pratar du ju om tvång. Men vi kan släppa det, jag har ju redan förklarat vad jag menar.

Ok, jag tolkade det som att du menade att det bästa är att alla ska jobba deltid även om det innebär en avsevärd minskning i inkomst. Att det skulle innebära en miljövinst i sig.
 
Ok, jag tolkade det som att du menade att det bästa är att alla ska jobba deltid även om det innebär en avsevärd minskning i inkomst. Att det skulle innebära en miljövinst i sig.

Fortfarande så menar jag där möjlighet finns. Men nu har jag upprepat mig på tok för mycket, så jag föreslår att vi kanske kan gå vidare i tråden istället? Jag har ju redan förklarat vad jag menar.
 
Jag skulle aldrig i livet ge min katt vegetarisk kost eller hund om jag hade någon. Lika lite som jag skulle ge köttbullar till hästarna ;).
Fast hundar är inte köttätare. De är allätare precis som oss, och klarar sig bra på en väl balanserad vegetarisk kost. Men, ingen tvingar dig.

KL:
Det är ju underligt faktiskt, hur många som går in i tråden och anser sig tvingade eller att de måste i varje vända försvara varför de inte följer eventuella tips som ges. Ingen här anklagar någon, ingen här tvingar någon. Om tråden inte ger er något positivt, så läs den inte.
 
Fast hundar är inte köttätare. De är allätare precis som oss, och klarar sig bra på en väl balanserad vegetarisk kost. Men, ingen tvingar dig.

KL:
Det är ju underligt faktiskt, hur många som går in i tråden och anser sig tvingade eller att de måste i varje vända försvara varför de inte följer eventuella tips som ges. Ingen här anklagar någon, ingen här tvingar någon. Om tråden inte ger er något positivt, så läs den inte.

Jag antar det är en pik till mig? I så fall ber jag om ursäkt och ska försöka hålla med mer och diskutera mindre.
 
@sthu Jag förstår ärligt talat inte hur du läser mina inlägg. Lika lite som att någon komma in i tråden och påstå att ALLA måste ställa bilen, lika lite skulle jag väl påstå att ALLA ska börja jobba deltid? Eller för den delen att ALLA ska bli veganer.

Jag förstår inte hur du läser mina inlägg heller, så då har vi det gemensamt.
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 794
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp