Jag har inga studier på rak arm, men har gett min förra hund nästan vegansk kost (enstaka animalierester då och då) i tre år, han var frisk och kry. Det var dock inte särskilt lätt, utan krävdes väldigt mycket jobb. Det var för nästan tio år sen dock, nu tror jag det finns mer foder ute, så att en inte behöver stå och blanda i vitaminpulver och hålla på.Det är väl dock väldigt komplext och inget man ska laborera med själv eftersom risken för bristsjukdomar är mycket stor. Den forskning jag sett på hundar med vegansk kost var också väldigt kortsiktig, men det kanske finns fler långsiktiga studier idag? Var ett par år sedan som jag kollade.
Det jag gillade mest med inslaget jag länkade var kritiken av att vi ger våra djur kött och andra produkter som produceras endast för djurmat, när vi mycket väl skulle kunna ge dem mat baserat på vårt matavfall. (nåja, inte kattmat om alla blev veganer, men nu är ju långt ifrån alla det)
Jag är med på allt utom mindre lön. Mindre konsumtion, ja, men att köpa miljövänliga alternativ av det som måste köpas är dyyyyrt.Jobbar du färre timmar så kan det resultera i färre resor till jobbet, mindre lön = mindre konsumtion, mer tid = mer tid att t ex odla. Mindre stress och mindre psykisk ohälsa (t ex utbrändhet) tror jag också kan ha klimatfördelar.