Miljötipstråden!

Jag försöker alltid vara så miljösnäll som det går, men har haft svårt att få till det så som jag vill. Jag vet att det slängs onödigt med mat här, men det är långt ifrån alltid möjligt att köpa så små förpackningar av något att det hinner gå åt innan det blivit dåligt och allt passar inte att frysa in :/ Vill laga matlådor, men har inte alltid tid och köper då färdigmat, är även godisberoende (men försöker köpa miljösnällt godis också).

Annars samåker jag varje gång det blir bilresor, reser öht extremt sällan, cyklar till jobbet, har inte igång elprodukter som inte används, återvinner allt som kan återvinnas här och shoppar sällan. När jag väl shoppar så är det väl genomtänkta grejer av bra kvalitet. Hundarna, ja de äter kött, men även där tänker jag på vilket kött, hur maten tillverkats osv.

Vet inte riktigt vad mer jag kan göra...
 
Nej jag tror inte folk blir provocerade hur du lever, däremot när du menar dig ligga på (0,4)-0,7 jordklot. Dessutom vägrar du faktiskt hårdnackat berätta hur du tagit dig dit, att ha några rum kalla på vintern, nja, tveksamt om det ger så stor minskning i klotanvändning. Om jag inte fattade helt fel så hade du innan ditt spartanska leverne möjliggjort det, mao du har genom mer kanske tom mkt konsumtion gjort det möjligt att leva mindre senare i livet.Du har med medel skaffat och köpt in det du nu kan luta dig tillbaka på.

Tar ett ex. En bekant till mig (är) var fotograf med värden som arbetsfält, det var snabba puckar på att vara först på plats givetvis med flyg- året runt, nära daglidax. När karriären till slut innebar en god säkrad inkomst för resten av livet och då möjlighet på ett annat sätt att leva spartanskt och miljömässigt så kan man ju inte bara skippa den överkonsumtion man haft på vägen dit.

Ett annat ex. teoretiskt skulle man kunna köpa på sig kläder för 20 år framåt( inget svårt jag har kläder äldre än så) samt byta ut alla vitvaror, tv, datorer ett år ( inte konstigt om man bygger helt nytt hus) för att nästa år då räkna helt noll på de punkterna och då dra ner sin klotanvändning.

Det är som att köpa en elbil och inte behöva räkna in den tillverkningskostnaden bara för den går på el.

Personligen tror jag , men bara tror, att ingen i Sverige kommer under 2 kanske 2,5 jordklot. Eller mer. Samhällsstrukturen och välfärden måste ingå och det måste vara oerhört betungande för miljön och resurser att leva som vi gör. Vård, omsorg, sjukhus, skola, vägnät, tåg, stor IT struktur, media.
Ja, jag har levt med större förbrukning innan, och lever också väldigt mycket på tidigare generationers förbrukning. Det är inget jag försöker hymla med. Och såklart blir det olika beroende på hur en räknar vad en lägger in i vad som är 'min' förbrukning och inte. Jag sitter liksom inte och ljuger för att jag vill bedyra hur bra jag är eller något, och jag vet ju och har upprepat nu tusen gånger att jag vet att inte alla kan leva som jag, och att en del av hur jag lever är 'betalt' innan med tidigare utsläpp.

Jag skulle gärna ta in någon som kunde räkna ut exakt min klimat- och miljöpåverkan, men samtidigt tror jag inte att det har så stor betydelse. Vad som har betydelse är att vi alla gör så gott vi kan. Därav startade jag en tråd om tips och pepp, inte om hur jag lever. Så jag är tacksam om vi kan hålla oss till det, oavsett vad du tycker eller tror om mina utsläpp, kalkylers korrekthet, eller hur dina vänner lever. Jag har inget intresse av att sitta och beskriva min livsstil i detalj, men som jag redan sagt, är det någon specifik sak du undrar över hur jag gör är du välkommen att fråga.
 
Sänka inomhustemperaturen är en enkel sak man kan göra.

Min bror var på besök hos mig och klagade på att det var kallt i köket (håller på att renovera).
-Går inte att arbeta här, det är minusgrader!
Varpå jag lite förnärmat svarade:
-Det är inte alls minus! Titta här, termometern visar 4 plus och det är långt ifrån minus, hade det varit minus hade vattnet i kranen frysit!

Jag har sänkt temperaturen i hela huset och det är faktiskt ganska skönt att ha lite svalare och istället använda en tjock tröja (i köket behövs en extra i lammull under).
 
Sänka inomhustemperaturen är en enkel sak man kan göra.

Min bror var på besök hos mig och klagade på att det var kallt i köket (håller på att renovera).
-Går inte att arbeta här, det är minusgrader!
Varpå jag lite förnärmat svarade:
-Det är inte alls minus! Titta här, termometern visar 4 plus och det är långt ifrån minus, hade det varit minus hade vattnet i kranen frysit!

Jag har sänkt temperaturen i hela huset och det är faktiskt ganska skönt att ha lite svalare och istället använda en tjock tröja (i köket behövs en extra i lammull under).
Inte helt enkelt i lägenhet alla gånger, här bestämmer fastighetsägaren temperaturen och ser till att element osv håller sådan temperatur som ger den värmen.
 
Precis.
Vi gjorde också ett sånt test och hamnade på att vi behövde 2 jordklot. Kollade vi närmare var hälften "allmänna saker", sånt som vi inte direkt kan påverka.
Ja och 2 klot totalt är då väldigt lite, skulle säga orimligt lite det med i ett land som Sverige. I WWF kalkylator är 2 jordklot vad som går åt till samhället dvs skola, vård, infrastruktur, försvar och annat. Då är inte ens sparande på börsen inräknat. Klarar man sig på 3 jordklot har man en låg men inte omöjlig förbrukning. Vid ett blixtnedslag mitt i livet kan man kanske klara sig på det men över en livstid kan det vara svårt och en livstid är vad jorden bryr sig om.
 
Jag har suttit och filat på ideer om pump hydro batterier som är i storleken att en gård eller ett företag skulle kunna ha det som en batteri källa. Reservoarerna är modulära och alla delar är från hyllan artiklar Det enda jag inte har hittat som man kan ta från hyllan är just turbinen. iden är att de som har solceller ska kunna spara på överskottet i en reservoar i form av vatten.
Jag vet att detta inte är för enskilda hushållet men det är en ide.
 
En enorm fråga? Jag vet inte riktigt om du är ute efter något specifikt men som det står i inlägget du citerade så handlar det mycket om en ny inställning till saker och ting. Ja, oftast till saker och ting specifikt; jag avsäger mig konsumtionshets, prylar, och försöker komma ihåg att jag aldrig kan köpa eller konsumera mig till lycka. Så till exempel tappade jag en sak i mitt handfat för några månader sen. Handfatet sprack. Många andra hade varit snabba på att skaffa nytt men handfatet fungerar fortfarande så jag byter inte. Ett exempel av tusentals, så är det något mer specifikt du undrar över får du gärna fråga.
Det verkar ju vara persontransport och bostad som har mest påverkan. Jag fick 3,5 jordklot, då är jag ändå vegetarian (som äter fisk någon gång i veckan), köper det mesta begagnat eller tillverkar själv (har inte köpt kläder på 3 år tex), komposteras osv, har inte flugit sedan 2009, bor 4 personer i en villa på 67 kvm. Så jag tänker att det faktum att jag kör bil till jobbet och att jag bor i hus får ett stort genomslag.
 
Det verkar ju vara persontransport och bostad som har mest påverkan. Jag fick 3,5 jordklot, då är jag ändå vegetarian (som äter fisk någon gång i veckan), köper det mesta begagnat eller tillverkar själv (har inte köpt kläder på 3 år tex), komposteras osv, har inte flugit sedan 2009, bor 4 personer i en villa på 67 kvm. Så jag tänker att det faktum att jag kör bil till jobbet och att jag bor i hus får ett stort genomslag.
Så tror jag också.
 
Tar nga
Jag sitter liksom inte och ljuger för att jag vill bedyra hur bra jag är eller något, och jag vet ju och har upprepat nu tusen gånger att jag vet att inte alla kan leva som jag, och att en del av hur jag lever är 'betalt' innan med tidigare utsläpp.

Jag skulle gärna ta in någon som kunde räkna ut exakt min klimat- och miljöpåverkan, men samtidigt tror jag inte att det har så stor betydelse. Vad som har betydelse är att vi alla gör så gott vi kan. Därav startade jag en tråd om tips och pepp, inte om hur jag lever. Så jag är tacksam om vi kan hålla oss till det, oavsett vad du tycker eller tror om mina utsläpp, kalkylers korrekthet, eller hur dina vänner lever. Jag har inget intresse av att sitta och beskriva min livsstil i detalj, men som jag redan sagt, är det någon specifik sak du undrar över hur jag gör är du välkommen att fråga.

Men du berättar ju inte hur du lever, vem kan då veta om det inte går eller inte?

Tips och pepp är jättebra men , alltså, nog måste du förstå att de flesta här inne fattar att man kan sänka temperaturen i några rum och köpa mindre kläder? är dina 0,7 klot ett sorts lockbete med nämnda förslag? att det kan bli så av det?

Och med @Sedna ´s inlägg i bakhuvudet så kanske mer 2,7 klot är rimligt för dig och med din förberedande arbete inför det: 3,7- jag bara gissar.
 
Det verkar ju vara persontransport och bostad som har mest påverkan. Jag fick 3,5 jordklot, då är jag ändå vegetarian (som äter fisk någon gång i veckan), köper det mesta begagnat eller tillverkar själv (har inte köpt kläder på 3 år tex), komposteras osv, har inte flugit sedan 2009, bor 4 personer i en villa på 67 kvm. Så jag tänker att det faktum att jag kör bil till jobbet och att jag bor i hus får ett stort genomslag.

Tänker samma här, fick 3,8 , och jättekonstiga frågor, aldrig resor, aldrig semester, inga nära nog klädinköp, sparsamt med vitvaror, inget smink, bara tvål och nåt schampoo, ja du fattar.Ja jag har ju då också bil och hus.

Och Hur kan det vara bättre med vattenslukande importerade avokados eller mandlar än inhemskt egenuppfött kött på naturbetesmark?
 
Det verkar ju vara persontransport och bostad som har mest påverkan. Jag fick 3,5 jordklot, då är jag ändå vegetarian (som äter fisk någon gång i veckan), köper det mesta begagnat eller tillverkar själv (har inte köpt kläder på 3 år tex), komposteras osv, har inte flugit sedan 2009, bor 4 personer i en villa på 67 kvm. Så jag tänker att det faktum att jag kör bil till jobbet och att jag bor i hus får ett stort genomslag.
Jo, det är nog resande och bostad. Som jag nämnt innan cyklar jag, aldrig bil. Ibland (2-3 gånger om året nu) tåg.

Sen är det lite tråkigt att testet lägger så stor vikt vid materialet bostaden är byggd av, förstår ju att det påverkar generellt men är ju lite sent påtänkt när en väl flyttat in. Jag bor i hus dock så tror storlek och energieffektivitet påverkar mer än hus vs lägenhet.

Tar nga


Men du berättar ju inte hur du lever, vem kan då veta om det inte går eller inte?

Tips och pepp är jättebra men , alltså, nog måste du förstå att de flesta här inne fattar att man kan sänka temperaturen i några rum och köpa mindre kläder? är dina 0,7 klot ett sorts lockbete med nämnda förslag? att det kan bli så av det?

Och med @Sedna ´s inlägg i bakhuvudet så kanske mer 2,7 klot är rimligt för dig och med din förberedande arbete inför det: 3,7- jag bara gissar.

Har jag sagt att folk inte förstår det? Nej? Det är bara det att mitt personliga avtryck ÄR INTE VAD TRÅDEN HANDLAR OM.

Hur mycket en ska räkna in infrastruktur och annat som jag inte bestämt själv kring är en definitionsfråga. Jag räknar personligen in det jag utnyttjar idag. Jag kan ju inte rimligen vara ansvarig för att jag gått i skolan en gång i tiden till exempel.

KL:

Kan vi snälla, SNÄLLA, släppa test och testresultat och diskussioner kring vad som är rätt och fel att räkna på? Det är inte det tråden är menad för.
 
Jo, det är nog resande och bostad. Som jag nämnt innan cyklar jag, aldrig bil. Ibland (2-3 gånger om året nu) tåg.

Sen är det lite tråkigt att testet lägger så stor vikt vid materialet bostaden är byggd av, förstår ju att det påverkar generellt men är ju lite sent påtänkt när en väl flyttat in. Jag bor i hus dock så tror storlek och energieffektivitet påverkar mer än hus vs lägenhet.



Har jag sagt att folk inte förstår det? Nej? Det är bara det att mitt personliga avtryck ÄR INTE VAD TRÅDEN HANDLAR OM.

Hur mycket en ska räkna in infrastruktur och annat som jag inte bestämt själv kring är en definitionsfråga. Jag räknar personligen in det jag utnyttjar idag. Jag kan ju inte rimligen vara ansvarig för att jag gått i skolan en gång i tiden till exempel.

KL:

Kan vi snälla, SNÄLLA, släppa test och testresultat och diskussioner kring vad som är rätt och fel att räkna på? Det är inte det tråden är menad för.
Jag trodde trä var ett klimateffektivt material?
 
Ja, jag har levt med större förbrukning innan, och lever också väldigt mycket på tidigare generationers förbrukning. Det är inget jag försöker hymla med. Och såklart blir det olika beroende på hur en räknar vad en lägger in i vad som är 'min' förbrukning och inte. Jag sitter liksom inte och ljuger för att jag vill bedyra hur bra jag är eller något, och jag vet ju och har upprepat nu tusen gånger att jag vet att inte alla kan leva som jag, och att en del av hur jag lever är 'betalt' innan med tidigare utsläpp.

Jag skulle gärna ta in någon som kunde räkna ut exakt min klimat- och miljöpåverkan, men samtidigt tror jag inte att det har så stor betydelse. Vad som har betydelse är att vi alla gör så gott vi kan. Därav startade jag en tråd om tips och pepp, inte om hur jag lever. Så jag är tacksam om vi kan hålla oss till det, oavsett vad du tycker eller tror om mina utsläpp, kalkylers korrekthet, eller hur dina vänner lever. Jag har inget intresse av att sitta och beskriva min livsstil i detalj, men som jag redan sagt, är det någon specifik sak du undrar över hur jag gör är du välkommen att fråga.

Tycker det är skitpeppande att läsa samtliga inlägg av dig här!!
 
Sänka inomhustemperaturen är en enkel sak man kan göra.

Min bror var på besök hos mig och klagade på att det var kallt i köket (håller på att renovera).
-Går inte att arbeta här, det är minusgrader!
Varpå jag lite förnärmat svarade:
-Det är inte alls minus! Titta här, termometern visar 4 plus och det är långt ifrån minus, hade det varit minus hade vattnet i kranen frysit!

Jag har sänkt temperaturen i hela huset och det är faktiskt ganska skönt att ha lite svalare och istället använda en tjock tröja (i köket behövs en extra i lammull under).

Det är ju en grej som jag tror många kan förbättra sig på. Jag har skött mig bra förr men har en dipp nu där jag satt igång elementen. Vilket är helt galet i min lägenhet då den håller en bot över 20 grader utan att elementen startas alls öht. Men kombo trött och ynklig och hatar att frysa blev bara "nä nu jävlar". Det blir iof bara några grader varmare men ändå, totalt onödigt egentligen. Stänger dem åtm när jag åker hemifrån igen. Jag blev iaf mer pepp att inte ha dem igång av att läsa tråden!
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 795
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp