Miljötipstråden!

Sänka inomhustemperaturen är en enkel sak man kan göra.

Min bror var på besök hos mig och klagade på att det var kallt i köket (håller på att renovera).
-Går inte att arbeta här, det är minusgrader!
Varpå jag lite förnärmat svarade:
-Det är inte alls minus! Titta här, termometern visar 4 plus och det är långt ifrån minus, hade det varit minus hade vattnet i kranen frysit!

Jag har sänkt temperaturen i hela huset och det är faktiskt ganska skönt att ha lite svalare och istället använda en tjock tröja (i köket behövs en extra i lammull under).
Jag förstår inte hur folk orkar leva med kallt i huset, jag avskyr att frysa och jag fryser redan när temperaturen går ned under 20 grader. Då har jag ändå alltid på mig tre lager tröjor inkl stickat, halsduk och även sockor. Idag har jag även på mig tights under jeansen och dubbla filtar i knäet. Jag blir helt passiv när jag är frusen och kan inte tänka på något annat än att bli varm.
 
Tips: Om ni kollar Youtube så ställ in upplösning efter skärm/behov. Den automatiska drar ofta i överkant (till exempel 144 istället för 360 på telefonen går fint, eller 750 istället för HD om det ändå inte är något där HD är så viktigt och så vidare).
 
Jag förstår inte hur folk orkar leva med kallt i huset, jag avskyr att frysa och jag fryser redan när temperaturen går ned under 20 grader. Då har jag ändå alltid på mig tre lager tröjor inkl stickat, halsduk och även sockor. Idag har jag även på mig tights under jeansen och dubbla filtar i knäet. Jag blir helt passiv när jag är frusen och kan inte tänka på något annat än att bli varm.
Alltså, så kallt som i köket har jag inte i hela huset utan det beror på att köket renoveras. I stora rummet är det ungefär 15 grader och det är ganska lagom att sitta i med långkalsonger och ulltröja. Förutom då att jag sparar energi är det skönare eftersom jag går ut och in hela tiden och skulle jag gå i t-shirt inomhus så måste jag ta på mig varenda gång jag går ut. Sen gillar jag mina tröjor också :)
 
Alltså, så kallt som i köket har jag inte i hela huset utan det beror på att köket renoveras. I stora rummet är det ungefär 15 grader och det är ganska lagom att sitta i med långkalsonger och ulltröja. Förutom då att jag sparar energi är det skönare eftersom jag går ut och in hela tiden och skulle jag gå i t-shirt inomhus så måste jag ta på mig varenda gång jag går ut. Sen gillar jag mina tröjor också :)
Vi har mellan 18 och 20 grader inne och jag har alla de här lagren kläder på mig och filtarna.
 
Ett annat tips är att släcka lampor i rum man inte vistas i. Häromkring slösas kopiöst, granngården som ser ut som upplyst industri fastän ingen ens bor där permanent. Ser för djäkligt ut dessutom. Min gård är nedsläckt förutom då en gammal gjutjärnsgatlykta där jag har en led-lampa på 4 W. Egentligen skulle jag vilja släcka den också men har den mest för att det skall synas att det bor folk här för inbrottstjuvars skull.
 
Vi har mellan 18 och 20 grader inne och jag har alla de här lagren kläder på mig och filtarna.
Jag håller helt med. Det går inte att ha kallare inne än ca 20 grader utan att jag ska frysa konstant. Jag går runt med ulltofflor och mössa på mig inne samt massor med kläder. Ser det som så att jag kompenserar min lite högre inomhustemperatur under vintern med att det ska vara bra varmt på sommaren innan jag skulle få för mig att behöva en AC (något som är en riktig energislukare).
 
Jag håller helt med. Det går inte att ha kallare inne än ca 20 grader utan att jag ska frysa konstant. Jag går runt med ulltofflor och mössa på mig inne samt massor med kläder. Ser det som så att jag kompenserar min lite högre inomhustemperatur under vintern med att det ska vara bra varmt på sommaren innan jag skulle få för mig att behöva en AC (något som är en riktig energislukare).
AC är något jag aldrig skulle skaffa mig i Sverige, inte i bil och definitivt inte i hus. Borde förbjudas utom på sjukhus eller så är min inställning.
 
Här är det 13-15 grader på morgnarna vid uppstigning i huset i den här kylan, det är vad radiatorerna mäktar med att hålla i fortvarighet. Tar en stunds eldande att få upp till 20 grader som de andra trivs bättre med.

Men jag brukar också gå ut i T-shirt i 15 minusgrader och tycker det är härligt.
 
Tyvärr är de flesta miljöriktade motioner rent ut sagt lantbygdsfientliga. Jättebra med miljökrav när det är riktiga förbättringar men när det som bestäms direkt motarbetar de som då kan producera den närodlade maten så skjuter man sig ordentligt i foten.
Jag håller med här också, realpolitiken lämnar en del att önska, det var mycket därför jag skrev samtliga partier är dåliga när det gäller miljö.
 
AC är något jag aldrig skulle skaffa mig i Sverige, inte i bil och definitivt inte i hus. Borde förbjudas utom på sjukhus eller så är min inställning.

Har luftvärmepump som är effektiv energimässigt. Kan köras som AC de där 3 allra värsta sommardagarna, när man vill ha lite kyla. Förbud vore märkligt, med tanke på hur mycket annat skit man kan slösa energi på.
 
Här är det 13-15 grader på morgnarna vid uppstigning i huset i den här kylan, det är vad radiatorerna mäktar med att hålla i fortvarighet. Tar en stunds eldande att få upp till 20 grader som de andra trivs bättre med.

Samma! Min stadsboende familj var ute förra helgen och huttrade om hur kallt det var. 18 grader inomhus efter några timmars eldande. De har 24 i sina lägenheter. Galenskap.
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 795
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp