Miljötipstråden!

Men bara lägg av. Lägg Av. Det är väl fan bättre att vi gör så mycket vi kan än att som du sitta och gnälla på andra som gör så mycket de kan för att ett test på internet inte räknar som du vill? Gå och skriv till testmakarna då om det är så viktigt för dig.

Nej jag har inte gnällt på andra, jag bara menar att testet visar fel siffror.
Det är jättebra att minska på konsumtion och göra vad man kan, det tycker jag verkligen men jag förstår inte varför det blir så känsligt när jag skriver att det omöjligt kan bli 0,7 klot?
 
Nej jag har inte gnällt på andra, jag bara menar att testet visar fel siffror.
Det är jättebra att minska på konsumtion och göra vad man kan, det tycker jag verkligen men jag förstår inte varför det blir så känsligt när jag skriver att det omöjligt kan bli 0,7 klot?

Ser inte att det är känsligt på något sätt, enbart tjatigt? Det var ju inte tjafs om testet i fråga som var syftet med tråden.
 
Jag bara undrar hur andra som har häst, katt , hus och kör ibland med bil kan komma så mkt lägre. Är det olika test på olika ställen som visar olika? kan man prova flera?

O_o Du kan väl göra så många olika test du känner för? Vem skulle hindra dig?
 
Ser inte att det är känsligt på något sätt, enbart tjatigt? Det var ju inte tjafs om testet i fråga som var syftet med tråden.

Jamen det blev nog en liten missuppfattning från min sida från förra tråden då @Nahar menade sig ligga mellan 0,4-0,7 klot jag uppfattade och skrev något om att jag önskade ( då @Nahar skrev något om att han skulle starta en tråd om detta) en annan tråd hur det ovan motiverades/vad som gjordes, jag tycker det går hand i hand med tips, så ja jag trodde väl det skulle förklaras hur man kommer dit, ja.

Jag sticker inte under stol med att jag skulle vilja veta hur man gör för att komma dit och trodde det skulle bli mer raka tips hur man lever sitt liv då.
 
Jamen det blev nog en liten missuppfattning från min sida från förra tråden då @Nahar menade sig ligga mellan 0,4-0,7 klot jag uppfattade och skrev något om att jag önskade ( då @Nahar skrev något om att han skulle starta en tråd om detta) en annan tråd hur det ovan motiverades/vad som gjordes, jag tycker det går hand i hand med tips, så ja jag trodde väl det skulle förklaras hur man kommer dit, ja.

Jag sticker inte under stol med att jag skulle vilja veta hur man gör för att komma dit och trodde det skulle bli mer raka tips hur man lever sitt liv då.
Denna tråd är INTE den tråd du bad om, det har jag skrivit tydligt i trådstarten. Det är det jag stör mig på, att du inte respekterar att detta är en tipstråd, inte att du har kritik mot testet/testen (kritik som jag själv tog upp i tråden innan du ens skrev i den). Jag har också redan skrivit i tråden varför jag ligger så lågt, och du har redan kritiserat det för att du tycker att testet inte tar med det ena och det andra som du friskt antar att jag använder/bär ansvar för. Kan vi lämna det där nu och låta tråden återgå till vad den är skapad för?
 
Jag blir så fruktansvärt besviken och uppgiven. Hur i helvete ska vi nånsin komma nånstans om det inte ens går att starta en tipstråd utan att det direkt urartar i kritik och gnäll? När en kan säga "låt oss hjälpa varandra" och få tillbaka "nej, du gör fel"? Herregud...

Tycker det är många som varit hemskt tråkiga i sina svar. Klart man kan göra mer än vad man redan gör i typ princip ALLA fall. Även om det bara är småsaker.
 
Som @monster1 sa, något av det viktigaste, kanske det viktigaste, man kan göra är att genom sin röst visa politiker hur viktigt miljön är. Så länge politiker och partier ser hur andra frågor ger mer röster och större inflytande kommer dessa frågor att prioriteras, från brottslighet till migration till den enskilda ekonomin/pensionen till rent klimatförnekande eller vaga, det där sköter den privata marknaden bäst. Hint: det gör den inte eftersom den är vinstdriven och miljövänliga åtgärder under de första åren/årtionden inte är det.

Kanske också sluta med skyttegravskriget och alla anklagelser om 'miljömuppar' och storstadsmänniskor som inte förstår sig på landsbygden lätt haglar? Och vice versa, klagandet över alla landsbygdsbor som kör bil överallt och gnäller på bensinskatten.
 
Nej inte alls, jag brinner starkt för miljön och försöker verkligen att inte konsumera.

Och det gör jag inte, men jag har häst och katt och så då hus som värms upp och bil som jag kör med ibland. Hur kan det bli så högt för mig när jag knappt konsumerar något annat?

Jag tror att svaret på ditt höga värde ligger i just huset, bilen, hästen och katten.
 
Vi använder luftvärmepumpen som AC på sommaren. Det drar inte alls lika mycket el som när vi kör den på värme resten av året.
Men producerad w i värme av en värmepump per watt man tillför brukar väl ligga något i stil med 5/1. Vid kyla har de flesta pumpar jag läst om haft motsvarande utbyte vid kyla varit 1-2/1. Dvs mycket mer energieffektivt att värma än kyla. Sen värmer vi väl normalt mycket mer i Sverige med -20 ute och +20 inne på vintern än på sommaren när vi kanske vill förändra temperaturen tio grader eller så.

Jag själv har bergvärme och har inte alls koll på vad som är det mest miljövänliga sättet att värma huset. Att bygga varianter av passiv-hus är säkert bra men vet inte hur långt man klarar sig på det på vintrarna.
 
Men producerad w i värme av en värmepump per watt man tillför brukar väl ligga något i stil med 5/1. Vid kyla har de flesta pumpar jag läst om haft motsvarande utbyte vid kyla varit 1-2/1. Dvs mycket mer energieffektivt att värma än kyla. Sen värmer vi väl normalt mycket mer i Sverige med -20 ute och +20 inne på vintern än på sommaren när vi kanske vill förändra temperaturen tio grader eller så.

Jag själv har bergvärme och har inte alls koll på vad som är det mest miljövänliga sättet att värma huset. Att bygga varianter av passiv-hus är säkert bra men vet inte hur långt man klarar sig på det på vintrarna.
Jag vet faktiskt inte mer än att jag inte reagerar på någon horribel höjning av elförbrukningen på sommaren när vi kör AC (mestadels på nätterna, men också ibland under riktigt heta eftermiddagar). Där vi bor (södra delen av landet) har vi - med våra mått mätt - en extremkall period just nu, och det syns rejält på förbrukningen. Men då har vi som kallast haft -18 grader. Annars brukar vintrarna här ligga på temperaturer -5 grader till +5 grader. Vi brukar försöka ligga runt 20 grader inomhus, vare sig vi värmer eller kyler. Det vill säga, om det är 25 grader inomhus när jag går och lägger mig på sommaren så ställer jag in till att kyla ner luften till runt 20 grader. Alltså inget extremt. Att ligga vaken halva natten och svettas när man har möjlighet att sätta på AC och sova bra, det har jag lite svårt för att motivera.....
Här är vår elförbrukning de senaste åren:
Screenshot (116).webp
 
Tips till kattägare
Byt ut betonitsanden mot något trä-, pappers- eller majsbaserat. Finns både som klumpbildande och inte klumpbildande.

Själv har jag bytt till remiss eller toalätt, beroende på vad som finns hemma i butiken. Jag hade tur, katterna accepterade bytet.
 
Om man vill få ned köttkonsumtionen men har svårt att få med sig alla i hushållet på det vegetariska tåget, kan man istället konsekvent se till att halvera den ingående köttmängden i recepten och istället lägga till ett bra växtbaserat protein som eget tillbehör. En av finesserna är då också att man har bättre råd att välja bra kött för både djurskydd, gom och klimat.

(Det brukar tipsas ofta om att stoppa in annat som rivna rotfrukter osv i vissa rätter för att ”dryga” ut köttet, men det funkar exakt inte alls för vissa i hushållet. Även om köttmängden minskar rejält eftersom ingen mat alls ätes av vissa.)
 
Mina stora poster är bilen (nej tänker inte cykla 6,6 mil för att jobba eller vänta 5h på nisseplatsen), djuren (tycker det är lite fel att räkna på hur mycket djur kostar i månaden men men) min del av samhällsviktiga delar i samhället (kan jag inte göra så mycket åt).

Tips
Ge fan i att flyga, ta tåget på semestern.

Odla groddar och skott på köksbänken och ät som grönt under vintern i stället för att köpa långväga grönt.

Vad som är att äta klimatsmart beror på dina förutsättningar.
 
Tips till kattägare
Byt ut betonitsanden mot något trä-, pappers- eller majsbaserat. Finns både som klumpbildande och inte klumpbildande.

Själv har jag bytt till remiss eller toalätt, beroende på vad som finns hemma i butiken. Jag hade tur, katterna accepterade bytet.
Jag bytte till softcat som är väldigt likt bentonitsand. Dammar mindre och doftar hö, katt och jag är båda nöjda:D
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 795
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp