Miljötipstråden!

Som TS mfl bett om flera gånger tycker jag att vi försöker hålla tråden positiv och fokuserad på tips och råd istället för att hacka på varandra och/eller random internet-tester. Vill man fortsätta diskutera hur många jordklot det är rimligt att kunna leva på eller liknande får man gärna starta en ny tråd. Allt som skrivs i denna tråd som inte tillhör ämnet "miljötips" kommer att raderas hädanefter.

/Mod
 
Åh, den måste jag testa. Har provat olika typer av pelleterade eller mer grovkorniga varianter som katterna ratat, softcat ser ju klart mer "sandigt" ut!
Ja, min katt är väldigt kräsen med att det ska vara mjukt för tassarna, så hon ratade pellets och Öko-Cat. Vi testade en majsvariant också, men den luktade för mycket (för både henne och mig).
 
Jag vill slå ett slag för lokalodlat, grönsaker efter säsong och att utnyttja vå fina natur åt bär- och svampplockning.

Jag har möjlighet att odla själv och kommer satsa på att odla mer den här säsongen så jag kan frysa ner en del. Men även i lägenhet kan man odla sallat och tomater t ex. så att man har över sommaren i alla fall :)
 
Jag vill slå ett slag för lokalodlat, grönsaker efter säsong och att utnyttja vå fina natur åt bär- och svampplockning.

Jag har möjlighet att odla själv och kommer satsa på att odla mer den här säsongen så jag kan frysa ner en del. Men även i lägenhet kan man odla sallat och tomater t ex. så att man har över sommaren i alla fall :)

Kryddor är perfekt att ha på friland eller i låda, en kruka timjan växer i flera år och skördas några gånger i veckan. Gräslök, mynta, oregano är andra favoriter som bara växer utan särskild skötsel (utom myntan kanske som måste vaktas)
 
Jag vill slå ett slag för lokalodlat, grönsaker efter säsong och att utnyttja vå fina natur åt bär- och svampplockning.

Jag har möjlighet att odla själv och kommer satsa på att odla mer den här säsongen så jag kan frysa ner en del. Men även i lägenhet kan man odla sallat och tomater t ex. så att man har över sommaren i alla fall :)
Värt att komma ihåg att en inte ska köra långt för att plocka dock, då är det bättre att köpa :)
 
Jag vill slå ett slag för lokalodlat, grönsaker efter säsong och att utnyttja vå fina natur åt bär- och svampplockning.

Jag har möjlighet att odla själv och kommer satsa på att odla mer den här säsongen så jag kan frysa ner en del. Men även i lägenhet kan man odla sallat och tomater t ex. så att man har över sommaren i alla fall :)
I år har jag hela min lilla frys så full av blåbär som det bara går :) ! Det är första gången på länge som det faktiskt har blivit ordentligt med bär i skogarna, och jag älskar när det går att fylla på. Plockade en lika stor mängd och gav bort till mamma och pappa också.
 
Jag använder Greenwoods natural fiber till Megara. Den annonseras som miljövänlig och gjord av 100% naturligt växtmaterial som kan komposteras - har ingen kompost tyvärr. Den verkar dock importeras från Kanada så hur miljömässig den faktiskt är, tycker jag är tveksamt.
 
Vi har icas klumpande ekokattsand, fungerar utmärkt. Den luktar sågspån så jag misstänker att det är någon cellulosafiber. Annars är ju ett tips för dom som har trädgårdar eller mark att låta stora träd stå samt plantera nya träd gärna av löv. Det blir färre och färre större träd kvar i villaområdena, dessutom får de ofta stryka på foten vid nyexploateringar och utbyggnader av olika slag. Det är svårt att få upp dom i samma ålder och storlek då marken innehåller så mycket annat än jord i dag (fyllnadsmassor, kabel- och rörgravar, bärlager för vägar osv osv) så man får verkligen vara rädd om de stora träd som finns. Ett normal stort träds klimatgärning: Träd binder ju koldioxid, faktiskt så mycket som 578 kg under sin livstid (i medeltal). Det motsvarar ungefär 3000 km körda med en bensinbil. Ca 1,5 års bilkörning för medelsvensson. Att plantera ett träd är alltså en klimatgärning, att bevara ett träd likaså. När man fäller trädet och eldar upp det i sin vedspis släpps alla 578 kg kol ut i atmosfären.
 
Jag använder Greenwoods natural fiber till Megara. Den annonseras som miljövänlig och gjord av 100% naturligt växtmaterial som kan komposteras - har ingen kompost tyvärr. Den verkar dock importeras från Kanada så hur miljömässig den faktiskt är, tycker jag är tveksamt.
Att frakta med båt är faktiskt inte så farligt om de använder svavelfri olja, runt 10 w/km/ton. olja innehåller ca 10 kWh per liter.
 
Jag använder Greenwoods natural fiber till Megara. Den annonseras som miljövänlig och gjord av 100% naturligt växtmaterial som kan komposteras - har ingen kompost tyvärr. Den verkar dock importeras från Kanada så hur miljömässig den faktiskt är, tycker jag är tveksamt.
Bentonitsand bryts vad jag vet främst i Indien, och den är ju tyngre också, så jag tror nog det är en miljövinst ändå. Själva brytningen av bentonit är ju inte heller en särskilt trevlig verksamhet.
 
Mitt tips för dagen är tålamod. I väntan på att en eldriven kompostkvarn ska dyka upp begagnad inom cykelavstånd (ha!) eller att det gått tillräckligt lång tid sen jag var tvungen att byta telefon (mer troligt) så ställde jag mig ett par timmar och klippte flis med sekatör istället. Jag tror nog att väldigt stor miljövinst kan komma av att försöka hitta lite lugn och nöjdhet i nuet, och inte jaga så mycket efter mål och den där lyckan som finns bakom nästa kulle, bakom nästa inköp, bakom nästa stressmoment :)
 
Mitt tips för dagen är tålamod. I väntan på att en eldriven kompostkvarn ska dyka upp begagnad inom cykelavstånd (ha!) eller att det gått tillräckligt lång tid sen jag var tvungen att byta telefon (mer troligt) så ställde jag mig ett par timmar och klippte flis med sekatör istället. Jag tror nog att väldigt stor miljövinst kan komma av att försöka hitta lite lugn och nöjdhet i nuet, och inte jaga så mycket efter mål och den där lyckan som finns bakom nästa kulle, bakom nästa inköp, bakom nästa stressmoment :)
Mhm men man får sjuka blåsor i händerna av att klippa flis med sekatör, jag har också provat. En bekant brukar däremot hacka upp all sin trädgårdskompost på en huggkubben med en yxa. Det är nog lite mer effektivt. Hon har väldigt fin jord och väldigt fin kompost :).
 
Mitt tips för dagen är tålamod. I väntan på att en eldriven kompostkvarn ska dyka upp begagnad inom cykelavstånd (ha!) eller att det gått tillräckligt lång tid sen jag var tvungen att byta telefon (mer troligt) så ställde jag mig ett par timmar och klippte flis med sekatör istället. Jag tror nog att väldigt stor miljövinst kan komma av att försöka hitta lite lugn och nöjdhet i nuet, och inte jaga så mycket efter mål och den där lyckan som finns bakom nästa kulle, bakom nästa inköp, bakom nästa stressmoment :)
En kompostkvarn är väl egentligen en ganska onödig pryl? Inte riktigt på nivån lövblåsare men ganska umbärlig tycker jag.
 
En kompostkvarn är väl egentligen en ganska onödig pryl? Inte riktigt på nivån lövblåsare men ganska umbärlig.
Nja det tar väldigt långtid för kvistar och annat grovt att kompostera sig, eldar man släpper man ut allt kol i atmosfären. Vid kompostering binds kolet i marken istället.
 
Mhm men man får sjuka blåsor i händerna av att klippa flis med sekatör, jag har också provat. En bekant brukar däremot hacka upp all sin trädgårdskompost på en huggkubben med en yxa. Det är nog lite mer effektivt. Hon har väldigt fin jord och väldigt fin kompost :).
Med mjuka vantar blev det inga blåsor. Får i och för sig inga blåsor när jag går med lien heller. Är vant-glad :laugh: Yxa ska jag ta till när jag fått ner det till något lite mer behändigt är 2x2 meter stora slyhögar. Det går inte riktigt att lägga på kubben:laugh:
En kompostkvarn är väl egentligen en ganska onödig pryl? Inte riktigt på nivån lövblåsare men ganska umbärlig.
Beror väl på. Har en stor odling som ska täckas, och det jag tar med lien tänkte jag ge till hästarna. Vi har problem med övergödning på grund av intensiv djurhållning i trakterna, så det blir väldigt mycket sly. Bättre då att jag rensar slyn, har den som täckmaterial, och får mer slåtter till hästarna som i sin tur leder till att mindre av deras foder behöver köpas av närmsta kobonde som dels kör med traktor och dels gödslar som tusan :)

EDIT: Mitt tips var ju inte att alla ska köpa kompostkvarn heller. Mitt tips var att det är bra om vi tänker efter kring vad vi verkligen behöver i livet, så lite underligt om du då kritiserar mig för att inte tänka efter kring om jag verkligen behöver en kompostkvarn?:p
 
Hur kan övergödningen på andras marker påverka din? Är det någon form av översilningsmark du har? :)
Min mark har inte varit min så länge och övergödning tar lång tid innan den försvinner, det är det främsta problemet. Sen går det diken genom vissa delar från grannarna också, plus då översilningsmark/våtmark på sina ställen.
 
Mitt tips för dagen är tålamod. I väntan på att en eldriven kompostkvarn ska dyka upp begagnad inom cykelavstånd (ha!) eller att det gått tillräckligt lång tid sen jag var tvungen att byta telefon (mer troligt) så ställde jag mig ett par timmar och klippte flis med sekatör istället. Jag tror nog att väldigt stor miljövinst kan komma av att försöka hitta lite lugn och nöjdhet i nuet, och inte jaga så mycket efter mål och den där lyckan som finns bakom nästa kulle, bakom nästa inköp, bakom nästa stressmoment :)
Finns kanske firmor som hyr ut? Vill själv ha en :o
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 795
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp