Angående maskiner etc så kan man ju låna många maskiner, t.ex. över helgen. Visst lite transport för att hämta, men jämfört med att alla med villa har en maskin som används en gång om året borde den resan vara mer okej. Man kan också hyra verktyg.
Har man inte bil kanske det dock är ganska krångligt att hyra maskiner man behöver frakta hem på släp.
Personligen så brinner jag mycket för maten och önskar det vore lättare att köpa lokalproducerat på affären. Jag har nyligen förstått hur krångligt och dyrt det är att få sälja sina produkter i en vanlig mataffär vilket är helt bakvänt för mig, dels ur klimatsynpunkt men också andra aspekter, som matsäkerhet m.m. Såhär på vintern blir jag mest irriterad över de prunkande grönsaksdiskarna.
Vi odlar mycket egen mat, har egna höns nu som precis börjat ge ägg och har en del eget viltkött. Jag hade tidigare bin vars honung vi ännu har kvar och kanske skaffar nya bin i år. Resten av maten skulle jag gärna köpa så lokalt som möjligt men har inte tagit steget till Reko-ringen. Det är helt enkelt lite krångligt. Så för egen del handlar det mycket om det motstånd jag känner mot att köpa importerad frukt och grönsaker. Jag gör det, men jag värderar mina inköp mycket mer än förr. Köper inte tomater, gurka och paprika slentrianmässigt mitt i vintern. Jag kan göra det någon enstaka gång, men färska grönsaker till en sallad köper vi sällan på vintern.
Vill man ha praktiska råd och recept kan man också läsa Johan Rockströms bok Eat Good.
Jag har inte lagat mat ur den men har skummat och gillade vad jag såg.
Tipsar också om att Nelson har börjat märka upp påsar med svenskodlade frön vilket är toppen.