Miljötipstråden!

Fast det beror ju lite på också hur många som bor på samma yta. En pers på 200 m2 är generellt mindre effektivt än fem pers på samma, även om den enda personen är mer miljömedveten. Plus då att bostadsbrist leder till fler nybyggen, så vinsten är också indirekt med mindre bostäder.

Men, det är ju lite från fall till fall. Jag bor för närvarande själv på 200 m2, så ska inte kasta sten i glashus :angel:
Så det bästa vore att ta in fler folk i huset, är det mer miljövänligt mot att täta fönster t.ex? Vi är två på 300 kvadratmeter här men är inte på väg att flytta ännu.
 
Så det bästa vore att ta in fler folk i huset, är det mer miljövänligt mot att täta fönster t.ex? Vi är två på 300 kvadratmeter här men är inte på väg att flytta ännu.
Som sagt, det får väl avgöras från fall till fall men jag ser inte varför det är antingen eller vad gäller fönster och antal personer. Men byggbranschen är en av de mest miljövidriga delarna av vårt samhälle på fler sätt än klimatmässigt, så ja, att utnyttja redan befintlig yta till max är bäst ur miljösynpunkt.
 
@Nahar Den är det alltså. Att slippa ha bil vore så otroligt skönt, det är ju bara stök, hoppas det kommer en dag då man kan vara utan.
Jag håller själv tummarna för att det kommer bättre lösningar för att slippa ha egen bil, även för oss på landet till exempel. Jag kan cykla och gå nu, men vissa grejer är ändå svårt. Tror att mer bildelande/bredare taxiliknande tjänster måste till om vi ska klara klimatkrisen.
 
Jag hoppar ofta över att duscha någon av dagarna på helgen, men duschar alltid innan jobbet på vardagarna.

Vi brukar stänga av värmen på nätterna, om det funkar med utomhustemperaturen. Det gör det oftast, men nu när det har varit -10 grader, eller ännu kallare, på nätterna har det inte funkat. Då kyls huset helt enkelt ut alldeles för mycket. Vi har värmepump med timer så i normalfall brukar jag stänga av den på sena eftermiddagen, elda i kaminen under kvällen, och ha värmepumpen till att gå igång på morgonen en stund innan vi stiger upp. Men nu har det alltså varit för kallt för att det ska funka.
Det här hade jag glömt, brukade stänga av värmepumpen någon dag eller två, beroende på väder. Sparar det el bör det väl vara snällt mot miljön också. :) Fast det är kanske mindre bra miljömässigt att elda i kaminen?
 
Jag gillar att försöka se över det jag gör "hela tiden". Tex trivs jag bra med att minska avfall genom att köpa schampo o duschtvål (ja, det finns vettiga "allt i ett 😅") på dunk och fylla på flaskan i duschen. Att ha bomullrondeller jag tvättar tillsammans med handdukarna till ansiktsvattnet jag använder dagligen och senaste är tandkrämstabletter. Har också en disktrasa jag kokar och samma med ett kaffefilter.
 
Jag gillar att försöka se över det jag gör "hela tiden". Tex trivs jag bra med att minska avfall genom att köpa schampo o duschtvål (ja, det finns vettiga "allt i ett 😅") på dunk och fylla på flaskan i duschen. Att ha bomullrondeller jag tvättar tillsammans med handdukarna till ansiktsvattnet jag använder dagligen och senaste är tandkrämstabletter. Har också en disktrasa jag kokar och samma med ett kaffefilter.
På tal om sånt så har jag inhandlat en öronskrapa i trä som ska ersätta bomullspinnar. Om det var bra nog för vikingarna så är det bra nog för mig, tänker jag. Och bra mycket billigare blir det också :D
 
Det här tycker jag utvecklades till en tänkvärd och inspirerande tråd! Den har lett till att jag skruvat ner inomhustemperaturen idag och vänt på påsen med frysgrönsaker för att konstatera att middagen kommer från Belgien. :down: Mina egna tips är att spara grönt, välj eventuella fonder och aktier med omsorg! Kungsörnen gör utmärkt pasta, det är inte bara Barilla som kan den saken. Olivoljan har jag helt ersatt med raps/solros, märker ingen skillnad personligen till det sämre. Vänd på varorna i affären, se varifrån de egentligen kommer.

Men elbil, hur är det med det, är det totalt sett en miljövinst att ersätta en befintlig bil med en sån? Bilåkandet är min största synd och jag sneglar på elvarianterna med jämna mellanrum. Men jag ser bara gruvor och barnarbete framför mig, kanske obefogat?
Rapsolja är en favvo här hemma! Blev lite ledsen dock när jag kollade på flaskorna på Coop och upptäckte att rapsen var importerad från Baltikum. Bor ju i slättbygd där det odlas massor av raps. Fast det ordnade sig, två företag i rekoringen säljer olja gjord på raps odlad nån mil härifrån 🙂
 
Jag gillar att försöka se över det jag gör "hela tiden". Tex trivs jag bra med att minska avfall genom att köpa schampo o duschtvål (ja, det finns vettiga "allt i ett 😅") på dunk och fylla på flaskan i duschen. Att ha bomullrondeller jag tvättar tillsammans med handdukarna till ansiktsvattnet jag använder dagligen och senaste är tandkrämstabletter. Har också en disktrasa jag kokar och samma med ett kaffefilter.
Jag har disktrasor i lin som jag tvättar med handdukarna. Jag har totalt tre stycken och har inte köpt någon ny på två år? Och jag köpte en diskborste i trä och tagel tror jag det var? Jag gissar att jag har haft samma diskborste i ett år, minst!
 
Just det där att bara låta det spola när man borstar tänderna är något många inte tänker på. Jag erkänner mig skamset skyldig till att låta vattnet rinna när jag diskar :o
 
Sedan är det fascinerande att Sverige exporterar blåbär, lingon, hjortron, svamp osv, och samtidigt importerar både samma bär och sylt från andra länder.

Svenska jordgubbar är det absolut bästa som finns :d men bara häromdagen var jag på ICA och där sålde de jordgubbar i ask. Att leva efter årstiderna som man gjorde i ye olden days är bara det en bra början.
 
Sedan är det fascinerande att Sverige exporterar blåbär, lingon, hjortron, svamp osv, och samtidigt importerar både samma bär och sylt från andra länder.

Svenska jordgubbar är det absolut bästa som finns :d men bara häromdagen var jag på ICA och där sålde de jordgubbar i ask. Att leva efter årstiderna som man gjorde i ye olden days är bara det en bra början.

Det finns ofta svenska jordgubbar i frysdisken. :)
 
På tal om disktrasor: Jag tvättar mina wettextrasor och cellulosasvampar i 90c (tillsammans med städtrasor, lakan m.m.) och de håller i åratal. Tror inte jag köpt disktrasa/disksvamp sen 2017? Och så vill jag slå ett slag för diskborste med kokosfiber, jädrar va bra de skrubbar!
 
På tal om disktrasor: Jag tvättar mina wettextrasor och cellulosasvampar i 90c (tillsammans med städtrasor, lakan m.m.) och de håller i åratal. Tror inte jag köpt disktrasa/disksvamp sen 2017? Och så vill jag slå ett slag för diskborste med kokosfiber, jädrar va bra de skrubbar!

Bra tips, men ta 60 grader för miljöns skull.
 
Tyvärr är det ju så att inte allt blir rent i 60 grader. Men visst ska vi tvätta i så låg temperatur som möjligt, fulla maskiner, och skippa torktumlare/torkskåp så mycket det går :)

Jag har aldrig varit med om att behöva tvätta i 90 grader. Är det fläckar då eller vad gör det så svårtvättat?
 
Jag har aldrig varit med om att behöva tvätta i 90 grader. Är det fläckar då eller vad gör det så svårtvättat?
Fett, bakterier (städtrasor till toa, kattolyckor, näsdukar m.m.), lakan som är riktigt solkiga, och lite annat smått och gott. Använder hellre milt tvättmedel på grund av enskilt avlopp med gammal avskiljningsteknik. Med det sagt är det ju inte några jättemängder. En 90-tvätt varannan månad ungefär :)
 
På tal om sånt så har jag inhandlat en öronskrapa i trä som ska ersätta bomullspinnar. Om det var bra nog för vikingarna så är det bra nog för mig, tänker jag. Och bra mycket billigare blir det också :D

Jag har sett rengöringsbara tips på insta men är än så länge för feg för det 😅 köper åtm pinnar av papper o ekologisk bomull.
 
Det här tycker jag utvecklades till en tänkvärd och inspirerande tråd! Den har lett till att jag skruvat ner inomhustemperaturen idag och vänt på påsen med frysgrönsaker för att konstatera att middagen kommer från Belgien. :down: Mina egna tips är att spara grönt, välj eventuella fonder och aktier med omsorg! Kungsörnen gör utmärkt pasta, det är inte bara Barilla som kan den saken. Olivoljan har jag helt ersatt med raps/solros, märker ingen skillnad personligen till det sämre. Vänd på varorna i affären, se varifrån de egentligen kommer.

Men elbil, hur är det med det, är det totalt sett en miljövinst att ersätta en befintlig bil med en sån? Bilåkandet är min största synd och jag sneglar på elvarianterna med jämna mellanrum. Men jag ser bara gruvor och barnarbete framför mig, kanske obefogat?
Detta är intressant. Jag har också bytt till svensk rapsolja men ibland får man verkligen leta efter den! Det tycker jag är irriterande. Hyllan med oljor är helt enorm, måste det verkligen finnas så många olika oljor? Men jag är glad att jag hittat svensk rapsstekolja som är gjord för att steka i. Den kallpressade är ju egentligen bäst för sallader etc. Denna stekolja blir bubblig som smör, och luktar smör! Är riktigt nöjd med den.
 

Liknande trådar

Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
19 794
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp