Twister2007

Trådstartare
Jag drabbas (Inte jätte ofta) av migrän, men jag får endast så att jag inte ser på halva ögat/sidan. Och jag ska på koll Imorrn och få medicin. är det någon som vet om de är farligt. migrän:)
 
Nej, det är inte farligt men kan vara jobbigt och ställa till det med skola och jobb osv. Det finns mediciner att ta med det är inte alla ggr de hjälper.
Är du orolig?
 
Det är inte farligt, bara väldigt jobbigt, speciellt om man då får aura som det kallas när man upplever synstörningar. Jag får också så, kan bli i stort sett halvblind när ett anfall är på gång. För mig är stress den största boven, men jag blir också helt klart påverkad av hormoner, får t ex nästan alltid migrän veckan innan mens. Jag skulle säga att en stor del av att leva med migrän är att bena ut vad som triggar skallebanket och försöka undvika det.
 
Det är inte farligt, bara väldigt jobbigt, speciellt om man då får aura som det kallas när man upplever synstörningar. Jag får också så, kan bli i stort sett halvblind när ett anfall är på gång. För mig är stress den största boven, men jag blir också helt klart påverkad av hormoner, får t ex nästan alltid migrän veckan innan mens. Jag skulle säga att en stor del av att leva med migrän är att bena ut vad som triggar skallebanket och försöka undvika det.
Okej, men de är inte en hjärntumör eller så?😱😭🥺
 
Okej, men de är inte en hjärntumör eller så?😱😭🥺

Nej, migrän beror i stort sett aldrig på något sådant. Den kommer från centrala nervsystemet, inte själva hjärnan även om det känns som att det är där smärtan sitter. Om du har börjat få anfall nu och inte haft det tidigare i livet så antar jag att det hör till rutinerna att göra en grundlig kontroll för att helt säkert utesluta det, även om risken är minimal. Baserat på ditt användarnamn så gissar jag att du är tonåring? Det är ofta i den åldern som migrän bryter ut första gången om man har en benägenhet för det. Benägenheten är oftast ärftlig, så man kan tyvärr inte göra så mycket åt den.
 
Nej, migrän beror i stort sett aldrig på något sådant. Den kommer från centrala nervsystemet, inte själva hjärnan även om det känns som att det är där smärtan sitter. Om du har börjat få anfall nu och inte haft det tidigare i livet så antar jag att det hör till rutinerna att göra en grundlig kontroll för att helt säkert utesluta det, även om risken är minimal. Baserat på ditt användarnamn så gissar jag att du är tonåring? Det är ofta i den åldern som migrän bryter ut första gången om man har en benägenhet för det. Benägenheten är oftast ärftlig, så man kan tyvärr inte göra så mycket åt den.
Ja, när jag va typ 11 så ramla jag av och blev träffad o huvudet och svimma. Mamma tror att de är därför kan de stämma?
 
Ja, när jag va typ 11 så ramla jag av och blev träffad o huvudet och svimma. Mamma tror att de är därför kan de stämma?

Då är läget såklart annorlunda, och då förstår jag bättre varför de vill röntga för att se om det finns några beständiga skador. Min spontana tanke är att du förmodligen hade märkt av det tidigare om olyckan hade något med saken att göra, och att du skulle fått andra slags problem än huvudvärk av migräntyp. Men jag är verkligen inte medicinskt utbildad, bara en erfaren migränhavare. Försök att andas så gott du kan och lita på att du är i goda händer hos vården.
 
Migrän kan också vara hormonellt betingat och du är ju i en ålder (baserat på ditt användarnamn) då hormonerna ändras ganska radikalt i kroppen.
Jag har både hormonell och stressutlöst migrän, både med och utan aura (då synen försvinner) det är ett jävla skit men man lär sig leva med det
 
Ja, jag ska tydligen röntga:(
Jag fick också göra en skiktröntgen av huvudet/hjärnan som del i en huvudvärksutredning, det är inte helt ovanligt och görs inte för att en misstanke om tumör finns utan för att man vill utesluta det. Jag tyckte att det var skönt att veta att jag kollades upp noggrant, allt såg bra ut.
Ramlade för övrigt också illa som tonåring och fick en rejäl hjärnskakning, efter det började huvudvärksproblemen komma smygande men det var inte förrän över 10 år senare som jag utreddes (det är inte alls säkert att hjärnskakningen har något med saken att göra).
 
Jag började få migrän när jag var runt 23 år från att aldrig ha haft ont i huvudet. Gjorde också en röntgen, kändes mest för att utesluta annat och under perioder har jag migrän flera ggr i månaden. Insett att det är stress- och hormonrelaterat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 728
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har jättemycket huvudvärk och vet inte vad jag ska göra åt det. Det gör ont bakom höger öga och ibland bakåt tinningen. En gång har...
Svar
7
· Visningar
717
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 593
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 795
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp