Middagsdilemma - hur skulle ni göra?

Ja lite förändringar , eller äger Du dina vänner , är dom inte fria att få en lugn dag under helgen :)

Sen är det skillnad på folk som regelbundet sviker, men att få ändra sig då och då ska man unna dina vänner.
Klart de får göra vad det vill, men då kan de väl skriva att "Tack, men vi har tyvärr fått förhinder på lördag" - inte komma med en massa dravel till bortisar.

...eller så biter man i det sura äpplet och kommer på middag glad i hågen fastän man kanske hellre hade blivit hemma just då. Man låter givetvis inte värdinnan få veta att man hellre hade myst på soffan.

Man bjuder såklart på middag, men en stor del av livet är att kunna hantera lite förändringar utan att ta det så himla personligt.

Så där tycker jag att tonåringar ofta resonerar. De kan helt enkelt inte föreställa sig att andra personer också har liv som är värda någonting. Självklart har jag inget bättre för mig än att lägga tid och pengar på att handla, planera mat och förbereda - helt i onödan för att någon i sista sekunden känner för att vara "lite spontan". :turd:

Så där tycker jag att tonåringar ofta resonerar. De kan helt enkelt inte föreställa sig att andra personer också har liv som är värda någonting. Självklart har jag inget bättre för mig än att lägga tid och pengar på att handla, planera mat och förbereda - helt i onödan för att någon i sista sekunden känner för att vara "lite spontan". :turd:
Fast dom andra har ju också ett liv eller ?
Och är detta sista sekunden ?
Det är måndag idag , långt till helgen .

Är inte sista sekunden.

Klart de får göra vad det vill, men då kan de väl skriva att "Tack, men vi har tyvärr fått förhinder på lördag" - inte komma med en massa dravel till bortisar.

...eller så biter man i det sura äpplet och kommer på middag glad i hågen fastän man kanske hellre hade blivit hemma just då. Man låter givetvis inte värdinnan få veta att man hellre hade myst på soffan.
Ja fast folk vill gärna förklara sig och komma med bortförklaringar och ursäkter :D
Oavsett hade jag inte brytt mig iaf, kolla med några andra vänner kanske :)

Förutom det där med att de föreslog att enbart hon kommer på fredagen, så låter alltsammans för mig inte alls som vänner låter. Det låter mer som att man har en (mer eller mindre jobbrelaterad eller möjligen släktrelaterad) plikt att klara av.

Och då inkluderar jag att jag uppfattar ordet "bortförklaringar" som en del av det. Om man ser på andras ursäkter - hurdana de nu är - som bortförklaringar, så verkar det hela för mig handla mer om plikt än om vänskap.

Förutom det där med att de föreslog att enbart hon kommer på fredagen, så låter alltsammans för mig inte alls som vänner låter. Det låter mer som att man har en (mer eller mindre jobbrelaterad eller möjligen släktrelaterad) plikt att klara av.

Och då inkluderar jag att jag uppfattar ordet "bortförklaringar" som en del av det. Om man ser på andras ursäkter - hurdana de nu är - som bortförklaringar, så verkar det hela för mig handla mer om plikt än om vänskap.
Jag får också en "plikt"-känsla och då känns det inte så meningsfullt. Jag vill helst att det ska vara kul att träffas och något alla ser fram emot, inte något man ska klara av som en punkt i ett stressat program.

Skrev nu och föreslog att vi tar det en annan gång - en dag då det passar alla bättre, utan några "aber".
Han svarade att det passar honom (och hans fru) på lördag.
Hon svarade att "du får bestämma. Passar det XX så passar det mig också".

Ehh...jag bestämde ju redan ett datum för inbjudan. De tackade ja, hon kom med en massa förklaringar, jag skrev att det var synd att de inte ville komma och att vi tar det en annan gång, hon skrev att de kommer ändå, jag skrev välkomna. Jag sov på saken och kände olust.

Nu ställde jag in. Skrev att det tyvärr gick troll i den här inbjudan och att vi tar det en annan gång.

Jag tycker att just det här känns too much "Vi hade också sett framemot en helg där det inte var program varje dag, vilket fallet skulle bli om vi kommer till dig på lördag...
För sedan på söndag är det ju XXX och då har vi även planer."
Nä, jag vill inte!

Jag får också en "plikt"-känsla och då känns det inte så meningsfullt. Jag vill helst att det ska vara kul att träffas och något alla ser fram emot, inte något man ska klara av som en punkt i ett stressat program.
Jag vill givetvis att mina gäster ska ha lust att komma på middag - inte att de ska komma för att jag ska vara nöjd. Typ så.

Han svarade att det passar honom (och hans fru) på lördag.
Hon svarade att "du får bestämma. Passar det XX så passar det mig också".

Ehh...jag bestämde ju redan ett datum för inbjudan. De tackade ja, hon kom med en massa förklaringar, jag skrev att det var synd att de inte ville komma och att vi tar det en annan gång, hon skrev att de kommer ändå, jag skrev välkomna. Jag sov på saken och kände olust.

Nu ställde jag in. Skrev att det tyvärr gick troll i den här inbjudan och att vi tar det en annan gång.

Jag tycker att just det här känns too much "Vi hade också sett framemot en helg där det inte var program varje dag, vilket fallet skulle bli om vi kommer till dig på lördag...
För sedan på söndag är det ju XXX och då har vi även planer."
Nä, jag vill inte!

Tycker du gjorde helt rätt och ställde in, jag fick känslan att de hade kommit till dig av plikt inte för att de ville.

Eh? Bara det här svaret? Allvarligt , dom hade fan fått stanna hemma!!
Joo, de låter lite själviska och de vill absolut "opta" helgen för sig själva utan att tänka på andra. Och så överförklarar de vilket gör saken etter värre.

Fast ibland har man ju vänner som bara är sådana och som man får ta lite som de är med gnäll och ynkerier för de tänker inte efter och hör inte hur eländet låter för andra. Dvs de tycker de är bra som kommer "trots att" det är så eländigt jobbigt och man ska vara lite extra tacksam. (Någon annan gång är det man själv som lyckas skicka iväg ett hemskt mail. Och de inser nog att det var lite hemskt :D)

Det blir nog bra och ha inte dåligt samvete.

Hur hade du känt om de bara skrivit kort att de fått ändrade planer och var tvungna att ställa in?
Sedan hört i efterhand att de bara stannade hemma?

Jag tolkar det som att de vill ses, tackade ja och efter lite funderade kommit fram till vad som redan var planerat sedan tidigare och vad de orkar med, Försöker lösa på annat sätt med fredagen där för att kunna träffas men då det inte gick återgå till ursprunget för att de verkligen vill träffas.

Det är inte alltid lätt att få ihop det och veta vad man orkar/inte orkar.

Försök att inte ta åt dig för mycket och tänka negativt det kommer störa dig något enormt, Ring till din vän och förklara hur du upplever det istället för att skriva text. Det är ju hur lätt som helst att misstolka varandra då :)

Jag tolkar det som att de vill ses, tackade ja och efter lite funderade kommit fram till vad som redan var planerat sedan tidigare och vad de orkar med, Försöker lösa på annat sätt med fredagen där för att kunna träffas men då det inte gick återgå till ursprunget för att de verkligen vill träffas.

Fast det var ju dom själva som fick välja datum?

Fast det var ju dom själva som fick välja datum?
Kvinnan och jag sågs på en promenad den 1 maj och då pratade vi lite och bestämde att vi skulle styra upp nåt inkommande helg eftersom det var länge sedan vi sågs "på riktigt" och för att paret inte hade nåt inbokat då och dessutom skulle vara barnlösa. Jag tyckte senare samma dag att det nog var min tur att bjuda, så jag bjöd dem på pajmiddag inkommande lördag. Den tackade de ja till genast.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 275
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 194
Senast: lundsbo
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
Relationer Har tagit paus från dejtade och tog bort min tinder för jag kände jag föll för fel killar och mådde dåligt i en period. Åkte till stan i...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
19 674
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve