• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Athina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 083
A

Athina

Någon som är haj på det här med Mentaltest av hund?

Resultatet av ett MH-test säger mig inte speciellt mycket, utan mer "godkänd vad bra!"

Så vad säger detta resultat egentligen?
Gk : GK
TG : 45
KJ : 24
KS : 18
T : 10
S : -5
F : 5
N : 35
H : 24
D : 16
Skottfast : Ja
Poäng: 172
Provålder: 778

(Provdatum: 060617)

Sv: MH-test

Det låter inte som ett MH (Mentalbeskrivning Hund) utan snarare som Korningens mentaldel, och om den kan jag än så länge nästan ingenting. Finns nog en massa andra här som vet??

En hund kan inte få "betyget" underkänd på ett MH (då är det något annat förmodligen som är gjort), eftersom det endast är ett test som visar just den hundens reaktioner på vissa givna situationer. Finns inget rätt/fel så att säga.

Vissa reaktioner är mindre önskvärda än andra ur avelssynpunkt etc., men fel är den ju inte, eftersom den endast visar den specifika hundens reaktion på just det momentet.

Ja men är det ett bra resultat då?
Läste på ett annat forum där någon skrev att en Schäfer måste ha mer än 130...
:confused: - blir jag då

Jag trodde att det var MH du menade och har inte orkat kolla. Men nu när jag gluttar så verkar det vara ett mentaltest :) Mycket intressantare! Tyvärr är jag inte inläst på nya mentaltestet och kan inte säga något. Om ingen annan svarar i kväll eftere sonen lagt sig så kan jag hjälpa till!

Tolkar inte det du skrivit som ett vanligt MH, så om det är bra eller inte i förhållande till rasen vet jag inte. Kolla med PIRU, som säkerligen har bra koll.

Det är kornings mentaltest, inte ett MH.
Googla så att du får upp ett korningsprotokoll så kan du se vad hunden har för poäng i varje ruta.
Det är dessutom det gamla systemet om jag inte är helt ute och cyklar (har ingen koll alls på det nya).

En hund som fått full "pott" enligt testet får 300p, det är det "perfekta" enligt testet.
Men vad man själv vill ha beror ju både på ras och på vad man själv vill ha. Sen får man räkna in att det finns faktorer som kan väga in som dagsform, bedömmning och att man har hunnit sätta mer egen prägel på hunden än vid MH som görs tidigare.

Det är kornings mentaltest, inte ett MH.
Googla så att du får upp ett korningsprotokoll så kan du se vad hunden har för poäng i varje ruta.
Det är dessutom det gamla systemet om jag inte är helt ute och cyklar (har ingen koll alls på det nya).

Ja men det hade jag ingen koll på, jag kan inget om det här, det är därför jag frågar.
Som jag sa, jag sökte själv bara på föräldrarnas namn och hittade detta bla.
http://www.alteralven.com/mental6.pdf
MENTAL STATISTIK
Statistik över mentaltester, utförda under perioden 2005-01-01 - 2006-09-20, sorterade efter prov datum.
Då kan ju en som är novis inte veta att det är korningens mentaltest, eller om det är de gamla eller nya bedömnings sättet...
:confused::crazy:

En hund som fått full "pott" enligt testet får 300p, det är det "perfekta" enligt testet.
Men vad man själv vill ha beror ju både på ras och på vad man själv vill ha. Sen får man räkna in att det finns faktorer som kan väga in som dagsform, bedömmning och att man har hunnit sätta mer egen prägel på hunden än vid MH som görs tidigare.

Ja nu sökte jag på korningsprotokoll och hittade detta,
http://www.freewebs.com/vincemh/korning.htm

Där står det att för att vara godkäd måste man ha minst 300p???

A jag fattar ingenting, så är det bara.

Jamen titta på länken jag visade dig! Jämför din hunds poäng med Koefficenten på varje ruta så ser du hur din hund presterat.

Som jag skrivit så är 300p max (idealet) på det gamla testet vilket är det hunden har gjort.

Senast ändrad:

Okey. Öppna två flikar så att du ser min länk brevid den här.
Titta på första rutan, tillgänglighet. (Står som TG på din lista)
Koeff: 15

Din hund har 45 på det momentet. Det är alltså 15*3. Din hund har alltså fått sitt kryss i rutan med "3" vilket betyder att hunden är tillgänglig och öppen.

På nästa rutan så gör du likadant
Kamplust jakt (kj)
Koeff: 8
DIn hund har fått 24

Alltså har han fått ett kryss i rutan med "3" här med. "stor lust att förförlja och grad av bytesintresse"

När det står minus så betyder det minus koefficenten
tex -2 och det är koefficent 8 så är det -16.
Tex att hunden fått obetydlig kamplust jakt så får den krysset i -2 rutan.

Forstätt i listan så ser du hur hunden har reagerat på varje moment.

(lite svårt att veta hur man ska förklara över nätet)

Senast ändrad:

Ja nu sökte jag på korningsprotokoll och hittade detta,
http://www.freewebs.com/vincemh/korning.htm

Där står det att för att vara godkäd måste man ha minst 300p???

A jag fattar ingenting, så är det bara.

Det är den nya korningen i länken ovan, och i ditt första inlägg var det de gamla MT, det nya började gälla 1/1 -07.
På det nya är max 600 och godkänd 300, och på det gamla var max 300 och godkänd 100.

Här kommer lite som kanske kan vara till hjälp. Det som är kursivt är inget officiellt, utan kan ses som lite stödord som jag tagit från en kurs jag gick på.

Tillgänglighet:Intresse av främmande människor Tillgänglig, öppen Lätt att få kontakt med, balanserad

Kamplust, jakt: Lust att förfölja och grad av bytesintresse Stor Hög intensitet, bytesmedveten

Kamplust, social: Lust att kämpa med eller mot något Måttlig Svarar kraftfullt på kampinviter

Temperament: Anpassningsförmåga Nyfikenhet Mycket livlig Störs ofta av omgivningen

Skärpa: Förmåga att bli arg Obetydlig utan kvarstående aggressivitet

Försvarslust: Vilja att försvara Liten Svarar tveksamt eller avvaktar

Nervkonstitution: Grundstressnivå, Koncentrationsförmåga, Avreaktionsförmåga Nervösa tendenser Ngt. okonc., probl. Vid avreaktion, el. uppr. Felbet.

Hårdhet: Förmåga att skapa minnesbilder Måttligt hård Glömmer snabbt, ej störande självständig

Dådkraft: Förmåga att övervinna rädsla Stor Övervinner med enstaka tidstillägg

Skottfast: Ja
Poäng: 172

Liknande trådar

Övr. Hund I söndags den 14/9 åkte vi till Arvika BK för att göra MH på lillskiten. En resa på ca 75 mil ToR. Resan gick väldigt bra, även om vi...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
15 580
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka