Mest/bäst regntäcke för pengarna!

Dubonnet

Trådstartare
Vill ta del av allas funderingar och tyckanden! Har regntäcken i alla prisklasser men tycker inte att något är bättre än något annat. Dvs de håller vätan ute lika kasst, särskilt sen de är tvättade en gång. Vi har ganska ofta kombinationen regn och blåst så jag behöver vara säker på att det håller en hel dag! Hade ett en gång som var beställt på Exclusiv, och det höll i evigheter! Nu har de inget sådant längre så jag vill ha tips!! :d

Sv: Mest/bäst regntäcke för pengarna!

Alltså, mina Horseware Rambo-täcken har aldrig nånsin läckt fastän jag tvättat nån tjocklek ganska ofta.

Jag har regntäcken från JN Sweden och Bucas och dom läcker inte! En hel dag ute i ösregn och hästen är torr när jag tar av täcket. Är supernöjd med dom! :)

Horseware täckena :bow: Tror aldrig att det har regnat igenom för oss, varken Amigo, Rhino eller Rambo.

Vi har inga problem med våra Hansbo och Shiretäcken, jättenöjd med båda märkena. Flera är runt 10 år gamla och jag tvättar dem ofta.
Om de blir kass efter bara en tvätt kanske du ska byta tvättmedel. Sen ska man aldrig centrifugera vattentäta täcken vilket jag vet många gör. Inte sagt att du gör det.

Har Horseware (Amigo och Rambo), Shires, Bucas och ett märkeslöst från Ullared som används flitigast. De håller fint i ösregn och då är mina hästar ute långa dagar.

Bucas och horsewares täcken är väl de som har hållt bäst för regn och blåst. De andra har inte alls varit så bra. Nu räknar jag inte täcket som dåligt om det skulle komma in lite vid bogen/halsen. Kommer det uppe på ryggen är det en annan femma

Mina från HW Rambo/Rhino har aldrig läckt. Likaså mitt Bucas Smartex som nu har mer än 10 år på nacken! Har även mycket bra erfarenhet av Shires utetäcken, ligger bra i pris också:)

Hade ett gammalt täcke från Bucas som var säkert minst 10 år gammalt. Under tiden jag hade det (2002-2010) impregnerades det aldrig och hästen var torr och fin ändå.

Just nu har jag det röda täcket med halvkass passform (större D-ponny) från Hööks som hittills stått pall för mycket väta. Inköpt i höstas.

Annars: Börjes billigaste ligger kalas på araben och håller tätt för mig och stallägaren. Helt klart godkänt betyg från oss.

Bucas :bow:
Valacken har haft sitt i säkert 8 år och det läcker aldrig igenom. Det är tvättat flera gånger men sen impregnerat. Köpte även ett bucas smartex rain till stoet, riktigt bra täcken!

Bucas :bow:
Valacken har haft sitt i säkert 8 år och det läcker aldrig igenom. Det är tvättat flera gånger men sen impregnerat. Köpte även ett bucas smartex rain till stoet, riktigt bra täcken!

*Vääldigt OT*
Men är Bucas smartex rain fleecefodrade (med detdära materialet så man kan lägga det på en blöt/svettig häst) eller ofodrade?

Shires, Bucas, Weatherbeata, BR, ThreeHorses Shire kopior (har säkert glömt några nu) håller alla helt hundra i skånsk vind och regn på tvären aldrig läckt igenom så länge täckena är hela.
Händer att man får ett måndags exemplar men det märker man redan första gången det får ett rejält regn och då är det bara att gå tillbaka och reklamera.

De tunna bucas jag har nu har båda bara tunt bomullsfoder på insidan men blev dock osäker nu på om det är smartex eller någon annan modell.

*KL*

Har vanliga hööks på mina som går på lösdrift. Aldrig haft problem med läckage :) Torra fina hästar trots ösregn.

Horsewaretäckena jag har har aldrig läckt igenom sålänge ytlagret är helt.

Mitt gamla Bucas smartex med fleecefoder håller också tätt år ut och år in.

Däremot det nyare Bucas Irish turnout som jag köpte, läckte nästan direkt, i heldagsregn. Supertrist eftersom det var ett så bra täcke i övrigt. :(

Beror på hur hästarna beter sig i hagen tycker jag.

Jag har ett billigaste från börjes som andas och har hållt tätt. Men efter att jag flyttade hästen till ett ställe med mer aktiva hästar i hagen, om man säger så, så har det blivit en del revor så täcket håller inte tätt längre på dessa punkter.

Men passform och funktion var det inget fel på, däremot kvaliten då....

Men jag ser täcken, just regntäcken, som förbrukningsvara och ett sådant billigt täcke håller i ett år (höst+vår) så då gör det inget tycker jag. Det kostar typ 400kr.
Så jag fortsätter nog med ett likadant fast nytt till nästa höst.

Köper jag ett för dubbla priset så kanske det ändå går sönder på samma sätt...?

PB268392.jpg

PB268387.jpg

Ja Bucas Smartex Rain är fleecefodrat med antibakteriellt foder som du kan lägga direkt på blöt häst. Finns i medium och tjock vintertäcke med, eller som stalltäcke/coolertäcke. Detta är grymma täcken enligt min mening:bow:Ponnyns alla bucastäcken höll i säkert 15 år, läckte aldrig igenom!

Smartex serien är ju Bucas dyraste serie, sen finns det Irish serien, den har inte fleece, och freedom serien (deras budgettäcken med nya färger varje år).

Har ett Källquist Jacko regntäcke med halvhals som håller bäst tätt av de täcken jag har erfarenhet av. Inget läckage efter flera dagars ihållande regn ;) Det tåler en hel del bus också ;)

Har även två fleecefodrade regntäcken från Haglunds som håller otroligt bra de också! Och de kostade inte många hundralappar ;)

Fast det beror ju helt och hållet på hur starkt yttertyget är i det regntäcket du köper. Två täcken kan ha samma pris men olika slitstyrka i tyget! Oftast, men inte alltid får man det man betalar för. Ett regtäcke från hööks med 400D i yttertyget går inte att jämföra med ett från HW Rambo med 1000D. Om min häst inte gick med snälla hästkompisar skulle jag ex aldrig köpa ett HW Rhino då det är sämre i slitstyrka än ex Rambo... Det är ju olika hur man resonerar men istället för att behöva köpa nytt varje år är det ju bättre att lägga pengar på ETT slitstarkt täcke som håller i flera år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: inverterad
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 452
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31