Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
¨

Eller så är du så van att du inte ens lägger märke till det längre. Låter mer troligt för mig om du verkligen är en besserwisser.
Eller så är mina områden sådana som få har något att tillägga om?
Jag är en rätt typisk kulturtant. Få män brukar ha nåt att tillägga där. Konst, trädgårdar, scenkonst - inga manliga arenor i allmänhet. Plus politik och integration. Där är få så insatta att det blir något annat än bara resonemang.

Visserligen möter jag ibland attitydproblem hos en del manliga elever som kommer från länder där kvinnans ställning är annorlunda. Fast oftast löser det sig i och med att jag är gammal nog att vara deras mor samt att jag är rätt rak i ryggen... Ska man sätta sig på mig är det rätt hårdjobbat.

Men bland etniska svenska män ser jag det inte. Kanske borde putsa glasögonen

Erfarenheten är verkligen inte att de män som säger sig gilla starka/smarta/självständiga kvinnor faktiskt gör det, ställda inför verkligheten. Det kan nog snarare räknas som ett manligt könsrollsrelaterat beteende att säga sig gilla sådant där som inte direkt traditionellt är förknippat med kvinnor och kvinnlighet. De män som verkligen gillar sådant, verkar inte behöva säga det.
:D
För att lyckas bättre i dejtandet så kanske jag borde öva på min våpighet?

Det är möjligt, jag vet bara att jag vid ett flertal tillfällen har känt mig väldigt attraherad av en kvinna när det har visat sig att hon är intelligent och jag har aldrig känt mig "hotad" av det utan snarare tänkt att det vore kul att vara ihop med en sådan person eftersom vi skulle kunna ha väldigt intressanta diskussioner.

Jag tycker sällan det blir intressanta diskussioner i ämnen där man har extremt ojämna kunskaper. Bättre att hålla sig till ämnen där kunskaperna åtminstone är på samma våningsplan. Utanför yrket är det oftast inte intressant att föreläsa. Och likadant tänker jag om andras expertområden. Jag har liksom inget att tillföra diskussionen, som är intressant för motparten då.

Jag tror det ligger en del i att en del män tror att de kan föra intressanta diskussioner om i princip allt, och gärna vara lite mer expert än experterna för att de snappat upp nån enstaka detalj i nåt tvprogram. När de istället skulle tillföra mer genom att vara tysta en stund, lyssna och sedan ställa antingen ödmjuka frågor eller byta till nåt ämne med mer jämn kunskapsnivå.

snarare tänkt att det vore kul att vara ihop med en sådan person eftersom vi skulle kunna ha väldigt intressanta diskussioner.

Det där är intressant. Jag ser det där så ofta men det har undantagslöst varit så att mannen som sagt sig vilja ha en stark/intelligent/vältalig kvinna är ytterst nöjd med det - så länge kvinnan håller med honom i hans åsikter eller låt er honom få sista ordet.

Jag säger givetvis inte att detta kan appliceras på dig.

Eller så är mina områden sådana som få har något att tillägga om?
Jag är en rätt typisk kulturtant. Få män brukar ha nåt att tillägga där.

Den manstyp jag tänker på, har alltid något att tillägga, oavsett område. Om inte annat så vet han hur urbota fånigt kultur är, eller så var han på opera en gång och pratar i trekvart om den stora upplevelsen. Jag uppfattar det inte som fråga om vare sig klass eller etnicitet, faktiskt.

:D
För att lyckas bättre i dejtandet så kanske jag borde öva på min våpighet?

Gäller ju att stå ut med de som faller för ens uppövade våpighet också. :D

Jag tycker sällan det blir intressanta diskussioner i ämnen där man har extremt ojämna kunskaper. Bättre att hålla sig till ämnen där kunskaperna åtminstone är på samma våningsplan. Utanför yrket är det oftast inte intressant att föreläsa. Och likadant tänker jag om andras expertområden. Jag har liksom inget att tillföra diskussionen, som är intressant för motparten då.

Jag tror det ligger en del i att en del män tror att de kan föra intressanta diskussioner om i princip allt, och gärna vara lite mer expert än experterna för att de snappat upp nån enstaka detalj i nåt tvprogram. När de istället skulle tillföra mer genom att vara tysta en stund, lyssna och sedan ställa antingen ödmjuka frågor eller byta till nåt ämne med mer jämn kunskapsnivå.

De flesta diskussioner blir väl roligare med någon som är intelligent och kan föra fram bra argument? Det behöver ju inte heller vara diskussioner om konkreta ämnen utan även vardaglig problemlösning blir ju roligare att diskutera med någon som är snabb i tanken. Men du kanske har en poäng, för jag tycker det är extra attraktivt med någon som är duktig på mina expertområden som traditionellt har setts som manliga. :)

Hahaha
Ja fortsätter det såhär så blir nog utgången ganska given vem jag tillslut faller helt och fullt för. MEN om Mr Dejt helt plötsligt börjar leverera blir det assvårt eftersom där redan finns en stark kemi och mycket gemensamt. Men dit kan jag ju också nå med Mr Ny, bara att vi inte känner varandra tillräckligt väl ännu. Ser iaf mycket fram emot att träffa honom igen. Och han VILL verkligen göra saker tillsammans mig. Han tar initiativ utan att var på :up:

Möjligen har värmen gjort mig en smula enfaldig. Det är till och med rätt troligt.

men förklara gärna det där lite utförligare. Är det verkligen vanligt? Stöter du på det?

Frågan ställd från en med oavslutade akademiska studier till en riktig akademiker ;)

Deprimerande vanligt.
Ett exempel kommer från kvinnliga ortopeders förenings möte i Stockholm i höstas.

Sju-åtta kvinnliga ortopeder sitter i bastu på högsta våningen på konferenshotell i Stockholm. Vi pratar med varandra, diskuterar och har det väldigt trevligt.
In kommer en man i 60-årsåldern som bara inte kan låta bli att lägga sig i vårt samtal. Det är nästan så han säger "sitter ni här alldeles ensamma, flickor?"
Han berättar hur mycket pengar han tjänar, hur ofta han bor på hotell, hur mycket han reser etc etc osv. Jag Jag Jag.

Vi ignorerar honom så gott vi kan men han ger sig inte, här ska tuppas i hönsgården och de här flickorna (vuxna kvinnor i åldrarna 25-55) ska få förmånen att ta del av en Mans åsikter, som är mycket bättre än våra. Vi tröttnar till slut och säger "Kan du vara snäll och sluta störa oss? Vi diskuterar med varandra och är inte intresserade av dina åsikter"
Han blir lite paff och lite purken men han har ju hört att vi pratar om nåt som låter som sjukvård. "Ja, hörni, är ni sjuksystrar?"

"Nej. Vi är ortopedläkare."

Ger han sig? Nej Han fortsätter lägga sig i. Vi ignorerar nu aktivt. Han spricker nästan av förnärmelse och till slut tar han till det ultimata vapnet som får alla kvinnor att dåna av lycka:

Han börjar göra armhävningar. På golvet. Naken. I en trång bastu.

Vi skrattar.

Senast ändrad:
OK, jag fattar vad du menar även om ditt exempel inte var så applicerbart på mig själv eftersom just intelligens alltid har varit något som jag har tyckt är väldigt attraktivt hos en eventuell partner. Men jag antar att det kan användas på alla egenskaper som traditionellt har setts som typiskt manliga?

I mitt fall brukar det vara så, om jag dejtar en man, att han så gott som alltid säger att han verkligen uppskattar starka, välutbildade och intelligenta kvinnor.
Det kan ha varit en, kanske två, som verkligen har menat det. För egentligen känner de flesta sig hotade.

Jag har upplevt att de män som säger sig "gilla intelligenta kvinnor som kan föra en diskussion", medvetet eller omedvetet utgår från att de själva är smartare än genomsnittskvinnan.

Problemet blir att de inte alls är förberedda på att de själva inte har kapacitet att bidra särskilt mycket till en diskussion med en intelligent kvinna. För att dölja denna brist, eller kanske rentav ärligt omedvetna om detta, så börjar de ofta försöka "utbilda" kvinnan i ämnen som hon redan kan bättre än dem.

Alla försök att avbryta dylika ovälkomna (och inte sällan helt felaktiga) föreläsningar resulterar i att mannen höjer rösten, talar långsammare och tydligare samt ignorerar alla invändningar mot felaktigheter.

Det finns såklart män som på riktigt uppskattar intelligens hos sina medmänniskor (oavsett kön), men jag har aldrig hört en sådan man lyfta fram detta.

Det finns såklart män som på riktigt uppskattar intelligens hos sina medmänniskor (oavsett kön), men jag har aldrig hört en sådan man lyfta fram detta.
Precis. Den som verkligen uppskattar det visar det istället i den aktuella situationen.

Jag blev akut inkallad till ett möte en gång. Ett långrandigt möte som gått i stå, pga ett problem man tampades med. Jag svepte en blick över tavlan och gick sen fram och placerade ett finger på lösningen. (Den manliga) VD:n utbrast leende "Det är därför jag älskar att ha dig här."

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
617
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 037
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka