Mera dejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror det ligger en del i att en del män tror att de kan föra intressanta diskussioner om i princip allt, och gärna vara lite mer expert än experterna för att de snappat upp nån enstaka detalj i nåt tvprogram. När de istället skulle tillföra mer genom att vara tysta en stund, lyssna och sedan ställa antingen ödmjuka frågor eller byta till nåt ämne med mer jämn kunskapsnivå.

Jag har funderat en stund över detta fenomen och faktiskt kan jag mest minnas kvinnor som försökt vara världsmästare mot mig. En vän har större bekymmer än jag. Hon undervisas stup i ett om sina (många) specialområden. Hon har en ganska anspråkslös framtoning och det är kanske det som gör att folk tror att de behöver undervisa henne.

För egen del får jag några exempel i minnet som alla har varit kvinnor. Som den nyinflyttade uppfödaren i grannskapet som presenterade sitt nya sto. Den kommer från Flyinge! sa hon, inte utan lite av vadsägerdunudå. Ah svarade jag intresserad - vilket av Flyingestona är mamma till den? Lite snopet sa hon att den kom från Flyinge by. Jag har mött spekulanter som sagt att de kunde hjälpa mig med kontakter till duktiga ryttare. Etc.
Världsmästare finns det gott om. Och som sagt - de flesta just JAG mött är kvinnor.

Jag har uppfattat detta fenomen som ett allmänt besserwisserbeteende. Inte könsrelaterat. Och tänkt att när just män använder det mot kvinnor så får det inslag av macho fast beteendet är icke könsbundet?

Jag har uppfattat detta fenomen som ett allmänt besserwisserbeteende. Inte könsrelaterat. Och tänkt att när just män använder det mot kvinnor så får det inslag av macho fast beteendet är icke könsbundet?

Är det inte betydligt vanligare med manliga besserwisserar så att det på grund av detta ses som ett manligt beteende?

Det finns såklart män som på riktigt uppskattar intelligens hos sina medmänniskor (oavsett kön), men jag har aldrig hört en sådan man lyfta fram detta.

Eftersom det var jag som startade diskussionen om detta genom att påtala att jag tycker intelligens är attraktivt så känner jag att den här kommentaren åtminstone delvis är riktad mot mig. Jag vill därför påpeka att jag verkligen helt ärligt uppskattar intelligens hos mina medmänniskor trots att jag påtalade att så är fallet. :)

Deprimerande vanligt.
Ett exempel kommer från kvinnliga ortopeders förenings möte i Stockholm i höstas.

Sju-åtta kvinnliga ortopeder sitter i bastu på högsta våningen på konferenshotell i Stockholm. Vi pratar med varandra, diskuterar och har det väldigt trevligt.
In kommer en man i 60-årsåldern som bara inte kan låta bli att lägga sig i vårt samtal. Det är nästan så han säger "sitter ni här alldeles ensamma, flickor?"
Han berättar hur mycket pengar han tjänar, hur ofta han bor på hotell, hur mycket han reser etc etc osv. Jag Jag Jag.

Vi ignorerar honom så gott vi kan men han ger sig inte, här ska tuppas i hönsgården och de här flickorna (vuxna kvinnor i åldrarna 25-55) ska få förmånen att ta del av en Mans åsikter, som är mycket bättre än våra. Vi tröttnar till slut och säger "Kan du vara snäll och sluta störa oss? Vi diskuterar med varandra och är inte intresserade av dina åsikter"
Han blir lite paff och lite purken men han har ju hört att vi pratar om nåt som låter som sjukvård. "Ja, hörni, är ni sjuksystrar?"

"Nej. Vi är ortopedläkare."

Ger han sig? Nej Han fortsätter lägga sig i. Vi ignorerar nu aktivt. Han spricker nästan av förnärmelse och till slut tar han till det ultimata vapnet som får alla kvinnor att dåna av lycka:

Han börjar göra armhävningar. På golvet. Naken. I en trång bastu.

Vi skrattar.
Fantastisk historia! Han får klart för sig att det sitter typ 50 års sammanlagd kvalificerad utbildning i bastun och alla är kvinnor. Eftersom de inte ger efter för hans fasoner tar han till det enda han kan komma på där han trots allt troligen slår dem: fysisk styrka.

Så otroligt patetiskt :laugh:

Är det inte betydligt vanligare med manliga besserwisserar så att det på grund av detta ses som ett manligt beteende?
Var och en har sin egen erfarenhet att relatera till.
Min är inte så.

Men generellt vet jag inte. Kanske kan jag tro att de oftare är manligt? Eller kanske oftare uppmärksammas som manligt?
Vad vet jag.

Var och en har sin egen erfarenhet att relatera till.
Min är inte så.

Men generellt vet jag inte. Kanske kan jag tro att de oftare är manligt? Eller kanske oftare uppmärksammas som manligt?
Vad vet jag.

I den värld jag rör mig i är det fler män och det är kanske därför som jag även har stött på fler manliga besserwissrar, så du har nog rätt i att det är beroende av den egna erfarenheten.

Eftersom det var jag som startade diskussionen om detta genom att påtala att jag tycker intelligens är attraktivt så känner jag att den här kommentaren åtminstone delvis är riktad mot mig. Jag vill därför påpeka att jag verkligen helt ärligt uppskattar intelligens hos mina medmänniskor trots att jag påtalade att så är fallet. :)

Det @Houdinie skrev formulerade perfekt varför såna där yttranden skaver. Om du säger att du uppskattar intelligenta kvinnor så bygger det på dels att normalkvinnan är ointelligent, att en intelligent kvinna alltså är en avvikelse, dels att du framställer dig själv som självklart intelligentare än normalkvinnan.

Det @Houdinie skrev formulerade perfekt varför såna där yttranden skaver. Om du säger att du uppskattar intelligenta kvinnor så bygger det på dels att normalkvinnan är ointelligent, att en intelligent kvinna alltså är en avvikelse, dels att du framställer dig själv som självklart intelligentare än normalkvinnan.
Jag gillar intelligenta män.
Vad säger det om mig och min manssyn? :D

(sorry, jag blev tvungen)

Fast nu skrev @hestmannen att han uppskattade intelligens hos sina medmänniskor och finner det attraktivt. Jag tycker inte riktigt om ordet intelligens, men uppskattar också att umgås med människor som klarar att föra och förstå logiska resonemang och som har kunskaper inom olika områden.

Jag ser inte att det innehåller någon som helst information om könsrelaterade genomsnittliga intelligensnivåer.

Fast nu skrev @hestmannen att han uppskattade intelligens hos sina medmänniskor och finner det attraktivt. Jag tycker inte riktigt om ordet intelligens, men uppskattar också att umgås med människor som klarar att föra och förstå logiska resonemang och som har kunskaper inom olika områden.

Jag borde ha citerat ett av hans tidigare inlägg, inte det sista, istället.

Jag anser mig vara betydligt intelligentare än normalmänniskan, alltså oavsett kön. :) Intelligens följer väl som det mesta här i världen någon slags normalfördelning, vilket per definition säger att personer som är extra intelligenta avviker från genomsnittet?

Precis som att nästan alla män tycker att de är signifikant bättre än genomsnittet på att köra bil.

Vilket jag också tycker ;)

Men kan i alla fall backa upp det med en gedigen provförarutbildning, 8 års yrkeserfarenhet och många 10-tusentals mil....

Jag jobbade under ganska långt tid i en kvinnodominerad miljö och det var rent vidrigt.

Det var konstant en massa skitsnack bakom ryggen på någon eller några. Alltid någon som skulle mästra alla andra och dom som inte följde med den strömmen blev mobbade.
Överhuvudtaget var det svårt att få folk att följa regler, och alla beslut skulle fattas i någon slags konsensus anda. Hela tiden stryka medhårs och tassa på tå för att allt skulle flyta smidigt.

Nu jobbar jag i en mer mansdominerad miljö och upplever inte alls samma sak. Det är rak kommunikation. Ingen som läser in en massa skit som inte finns i det man säger. Folk gör vad dom ska och det är mycket, mycket sällan något tjafs eller skitsnack.

Men jag kanske bara hade otur förut och råkade träffa på avskummet av kvinnor och blivit kompenserad av universum för det nu genom att få arbeta med gräddan av män! :)

Precis som att nästan alla män tycker att de är signifikant bättre än genomsnittet på att köra bil.

Vilket jag också tycker ;)

Men kan i alla fall backa upp det med en gedigen provförarutbildning, 8 års yrkeserfarenhet och många 10-tusentals mil....
Och för att återknyta till trådämnet
Det är attraktivt med män som är bra på att köra bil. Och tvärtom.
/tanten -bra på bilkörning :angel:

Fast anledningen till att jag skrev om kvinnor specifikt är att det här är en dejtingtråd och att jag är heterosexuell.
Och att du av någon anledning ser det motiverat att lyfta fram att du gillar intelligenta kvinnor. Det är viktigt för dig att lyfta fram det till och med i den här diskussionen. Trots att du borde ha förstått hur låg trovärdighet det har att säga sådant. Förstår du öht varför det skaver?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
617
Senast: MJLee
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 760
Senast: Mineur
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 037
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Remisser 1177