Mer frågor!

G

Gilan

Vilken himla tur att Buke finns ibland och framförallt att dte finns så många bra människor här.

1. Hundmat? Jag kommer behöva vänja min valp med nåt nytt foder eftersom det han äter idag hos uppfödaren typ inte finns att få tag på i närheten av mej. Hur gör jag? Vad för märke på foder bör man välja?(det ska vara bra och lätt att få tag på)blöt lr torrfoder?

2.Försäkring? Min valp har en sk valpkullsförsäkring. Vad betyder det? Behöver man någon ytterliggare försäkring?


3. Promenaderna. Hur gör ni när ni fått hem valp? Hur länge går ni? Har ni den i koppel då? lr är det bättre att typ åka ut lite mer i skogen och ha valpen lös?
 
Sv: Mer frågor!

1. Hundmat? Hur gammal är din valp? Om du ska byta foder på valpen så ska du blanda ut det nya fodret med det gamla i ca 1-2 veckor. man börjar med att bara ge lita av det nya fodret tillsammans med det gamla sen ökar man på mer och mer med det nya fodret. Det är svårt att rekomendera nått forder då alla kommer säga olika foder till dig. När min hund var valp gav jag honom Royal canine valp foder och idag ger jag honom Specific foder. Jag har alltid gett honom torrfoder.

2.Försäkring?
När jag köpte min valp så ringde jag direkt runt till olika försäkringsbolag och hörde vilket som passade oss bäst. För mig är det en självklarhet att försäkra sin hund och jag skulle aldrig haft en hund oförsäkrad. Jag vet inte riktigt vad den valpkullsförsäkringen innebär men det kan väl din uppfödare berättta för dig om du frågar?

3. Promenaderna. Jag har tidigt vant min hund vid att gå långt och han orkar gå långa promenader och ofta. Så länge man inte låter en valp springa för mycket ( inte cykla med dem eller ut och springa med dem) Att gå är inga problem. Man märker på dem hur mycket dem orkar. Jag hade min hudn lös redan från början. Detta för att han skulle lära sig att följa mig. Många väntar med att släppa dem tills dem är äldre. Jag tror det är lättare att få hunden at stanna hoss en om man lär dem direkt och att dte blir till en vana. Sen gick jag ju självklart inet lös med honom vid gator utan inet nära vägar. Men självklart gick jag även med han i koppel för att han skulle vänja sig vid det och lära sig att gå fint i även koppel.
Vad är det för ras du har?
 
Sv: Mer frågor!

1.Det bästa hade ju varit om du kunde köpa med dig ett parti av den hundmaten som uppfödaren använder. Jag tycker torrfoder är bäst. Hunden får allt den behöver och det är praktiskt och lätt att ta med sig.


2. Du behlver en ytterligare försäkring. Ring runt och kolla innan du får hem valpen så att du vet att den är försäkrad från första dagen. Mycket kan hända.

3. Precis som du själv föreslår är det bättre att ha valpen någonstans där den kan leka fritt. Valpar behöver inte motion, de behöver bara leka.

Lycka till! Vad är det för ras?
 
Sv: Mer frågor!

Tack båda 2 för svaren. Får hem valpen på Onsdag, det är en flatcoated retriver å den är 8:a veckor när jag hämtar den.

För angående motionen så har jag läst i vissa valpböcker att man bara ska gå med dom 10 min per dag å öka sakta 1 timmas promenad/aktivitet ska dom typ inte ha förräns dom är 6-8 månader. Men blev lite osäker på om detta kan stämma?!

Jag får med 2 kg hundmat av det märket som uppfödaren har så kan blanda lite nytt med det gamla:) Har bara alltid undrat skillnaden mellan blöt och torrfoder och varför man ger vad.:P

Jag är bara så nervös..detta är min första egna hund. Och första gången jag har hand om en valp..så vill inte göra nåt fel.
 
Sv: Mer frågor!

1. Fråga uppfödaren om hon/han har något att rekommendera?? Flatten är en relativt stor hund och det är viktgit med ett bra foder speciellt under uppväxten!!

2.Försäkringsfrågan kan jag inte svara annat än VIKTIGT!!! Om du inte har råd att lägga ut 15000 överlopps kan det va bra att försäkra hunden! Flatten är en busig ras och risken att hunden skadar sig finns!

3.Vi gick med valpen mestadels lös. I koppel bara för att öva hur man går i koppel. Vi hade henne lös för att lära in en säker inkallning. Det är så lätt med små valpar att använda sig av deras naturliga rädsa att bli lämnad. När hunden är äldre och modigare kan det va svårare.. Från 4-5 månader började vi gå promenader men mycket korta till att börja med. Lycka till med din valp!!:)
 
Sv: Mer frågor!

Det har ju inte så mycket med skillnaden på torrt och våtfoder att göra. Desto viktigare är kvaliteten på fodret.

Torrfoder är lättare att förvara, tar mindra plats. Färskfoder är oftast smakligare för hundar och därför blir det svårt att börja med torrfoder om man en gång gett hunden färskfoder.

Jag rekomenderar att du börjar med den fodersort (färsk eller torr) som uppfödaren har. Sedan frågar du runt lite och läser på om foder innan du bestämmer dig för vad som passar bäst till dig och din hund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 186
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp