Mentaltest

MsSleepalot

Trådstartare
ni som gjort det på era hundar, hur gick ni tillväga? Hur gammal ska hunden vara? Funkar alla raser? Hur går det till?

Sv: Mentaltest

man gör det när hunden är menatalt förbered på det olika åldrar för olika raser jag gjorde det vid 16 måander på min rottweiler.
Inga förbredelser alls då får du de rätta signalerna hos hunden, tränar man så får du ju värden som inte stämmner.

Samtliga raser kan göra MH ´
ska du tävla måste du gjort MH

Ett mentaltest görs när hunden är 24-48 månader. Jag gjorde mitt test inofficiellt eftersom att jag dels ville reda ut problem med min hund, men också för att få all extra tid och hjälp för henne att avreagera. Vi gick en helgkurs och det hela gick riktigt bra över alla förväntat och jag hade lugnt kunnat gå ett off. test med henne.

Det är svårt att förklara alla moment...

Labradorklubben har en bra beskrivning över hur en mentalbeskrivning går till. Det är inte riktigt samma moment som i ett mentaltest, men många moment är likadana och några skiljer sig åt.

Tyvärr går det inte att länka direkt till sidan, men gör så här:
http://www.labradorklubben.se/

Gå in på JUM uppe i menyn -> sen MH-beskrivning i vänster meny

Med bruksraserna brukar det vara så att man först gör en mentalbeskrivning (MH) och det sker då hunden fyllt 12 månader. Det finns ingen övre åldersgräns och hunden kan heller inte bli godkänd eller underkänd. Som namnet säger så är det en beskrivning och inget test. bild på del av protokoll
Som du ser på bilden så är det inga siffror eller poäng.

Då hunden fyllt två år men inte fyra kan man göra ett mentaltest (MT eller korning). Ett Mt går till i princip på samma vis som ett MH men innehåller lite fler delmoment. Under ett MT poängbedöms hundens mentala egenskaper såsom skärpa, dådkraft, tillgänglighet osv. 100 poäng är godkänt och 300 poäng är max. här kan du se ett protokoll Det är min förra hund som fick 126 poäng.

Alla raser kan göra både MH och MT, men bara vissa raser kan få titeln Korad. Man ska också tänka på att testerna är utformade för brukshundar och det som vi vill se hos bruksraserna kanske man inte vill ha hos andra raser. Exempelvis vill vi gärna ha skärpa och försvar i en brukshund, medan det kanske inte är önskvärt i en sällskapsras.

Många uppfödare av bruksraser anordnar test för sina egna kullar. Vill man göra det på egen hand så kan man vända sig till närmsta brukshundklubb och hoppas på att komma med på ett test där. Det blir ofta fullt och är det för många hundar anmälda går man efter en prioritetsordning. Det är alltså inte först till kvarn som gäller.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 255
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 984
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 776
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar