Mentaltest, MH, mentalbeskrivning ?

PrittePuff

Trådstartare
Får jag göra nåt av det med min blandras?

Jag har en blandras (snack om blandrasers vara eller icke vara undanbedes!) och jag skulle vilja göra nånslags mentalbedömning på henne.
Bara för att det verkar roligt och otroligt lärorikt och intressant! Är man välkommen med blandras på nåt? Eller har dom gjort om reglerna på det senaste? Hur gör man för att få komma med?

Sv: Mentaltest, MH, mentalbeskrivning ?

Google alltså, så himla bra grej! :idea:

BPH:
Alla hundar som är registrerade i Svenska Kennelklubben får delta. Oregistrerade hundar och blandraser kan delta om de har en tävlingslicens från SKK.

MH:
Hund som inte är registrerad hos SKK får delta på en mentalbeskrivning om hunden ska utbildas till tjänstehund. Ägaren ska då visa ett intyg från läraren.

Sen finns det, om man googlar (eller använder annan valfri sökmotor på internet), information om "tester som är precis som MH men som är öppet för alla och inte registreras någonstans" lite varstans.

Senast ändrad:

Nån som har egna erfarenheter om att göra nåt liknande med sin blandrashund?

Det blåbäret säger stämmer fint.

Det du skulle kunna göra är att höra av dig till närmaste BK och erbjuda din hund som testhund när figuranter ska utbildas. Då blir det som ett riktigt MH fast inte registrerat.

*kl*

Det nya testet bph är väl även öppet för blandisarna om jag inte minns helt fel?

/Camilla

Blueberry har redan svarat på det längre upp i tråden... ;)

Hittade detta på skk:s hemsida:

BPH är anpassat för alla hundar, oavsett ras. Även oregistrerade hundar kan delta. För alla hundar gäller att de måste ha fyllt 1 år, vara id-märkta och vaccinerade. Ägaren eller föraren måste vara medlem i Svenska Kennelklubben eller i en specialklubb/rasklubb. Inledningsvis kommer det att finnas sju banor runt om i landet och alla hundar är välkomna även om fem raser har företräde: american staffordshire terrier, rhodesian ridgeback, nova scotia duck tolling retriever, lagotto romagnolo och shetland sheepdog.

/Camilla

SKK har ju tagit fram ett nytt "test" som ska vara öppet för alla hundar kallat BPH. Det verkar inte finnas så många ställen man kan genomföra det på än bara:(
Kolla SKKs sida det finns en hel del att läsa om det där.

Jag kan rekommendera BPH, jag gjorde det med min hund i somras. Jättekul och intressant!

Fortsätter på min egna tråd istället för att skapa ny!

BPH

Nu har jag skaffat tävlingslicens och reggat oss hos SKK:)

Men så slog det mig att det kanske är åldersgräns. det jag hittar är att dom måste vara 1 år, men kan hunden vara hur gammal "som helst"? Hittar inget åldersgräns uppåt, men är det nån här som vet mer?

Hon är ju 4år nu

Nej, tror inte det finns någon övre åldersgräns, har bara sett att hunden ska vara minst 12 månader.

Jag undrar detsamma, tycker att det hade varit intressant att MH-testa min hane, men han fyller 5 i maj.
Blir MH:t missvisande när han är så gammal?

Ja, det blir det eftersom en 5 årig hund har så mycket livserfarenhet och träning bakom sig att beskrivningen troligtvis ser helt annorlunda ut än för en färsk hund.

12-18 månader är ett åldersspann när de flesta (brukshundar) gör MH.

Jag misstänkte det.
Är det lönlöst att göra det då, eller tar de med det i bedömningen på något vis?
Det är klart, det har ju hunnit hända en del i hans liv sedan han var 12-18 månader..

Alltså... MH-beskrivningen är ju ett avelsutvärderande verktyg, som endast har verklig användning om huvuddelen av en kull/en hunds avkommor har genomfört det så att man kan följa den "röda tråden" bland avkommorna.

För den enskilde hunden/hundägaren har ju MH:t ingen som helst användning egentligen (om man inte vill tävla bruks då det krävs genomfört MH), utan då är det ju mer för "en kul grej" som kan vara intressant att se.

Och nej, beskrivaren ska inte ta med ålder eller annat i åtanke när MH:t genomförs. De ska bara sätta kryssen där de passar bäst för vad hunden framför dem gör just då och där.

Jo, det vet jag :) Men eftersom det är ganska sällsynt att hundar gör MH inom vår ras överhuvudtaget, och vår hane är far till 3 kullar, så tänkte jag att det kanske kan vara någon form av början, och att det kan peppa valpköpare att köra MH på avkommorna.
Men skulle det inte bli så, skulle det ändå vara en kul grej att testa.

Okej, tack!

Funderar lite på det där... Sigge är 3½ och det har av olika anledningar inte blivit av, men jag är sugen på att gå. Mest/enbart för skojs skull då, det vore riktigt roligt. Han ska inte användas i avel och släktingarna är inte MHade.
Funderar på om det "ses ner" väldigt mycket om man kommer med en såpass gammal hund?

+Araslei

Jag tror inte att nån skulle "se ner på en", kanske vissa extreminsnöade mentalfantaster skulle fundera på varför man var där med en så gammal och världsvan hund :D.

Däremot så kan det ju vara svårt att komma till på MH då det är viss turordning (vissa BHK har alltid platser över och vissa är det lögn i helvete att få plats på).

Men det är ju ens egna pengar, och tycker man att det skulle vara kul och lyckas få plats, så är det ju bara att anmäla sig och genomföra det :).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 405
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 922
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025