Mentalt trött?

L

liljekonvall

Hur vet jag att min hund får lagom träning,stimulans och motion.Min snart 10 månader blandrastik (golden/labrador/schäfer) har jag haft i lite drygt 2 1/2 månad nu.Hon är fin i pälsen, har ett lagom hull(skulle vilja hon gick upp något) och verkar på det hela må bra i mina ögon.Men hur vet jag att hon får det hon behöver.Jag tränar mycket vardagslydnad under våra promenader och även enbart lydnad lite då o då.Hemma kör vi mer lite trix o bus.Hon brukar få vara lös i skogen och springa av sig rejält ett par ggr i veckan o även ibland ha "lekkamrater" med sig o då busa ordentligt.Hemma har hon alla slags leksaker hon kan ha(som inte är lättuggade!)och vi har en hund(lite äldre som inte vill leka/busa något)till hemma som sällskap.Jag har även börjat köra lite personspår med henne(går jättebra:love:)Jag har inga större problem med henne men jag tycker hon aldrig verkar trött.Visst sover hon ett par timmar tex efter att vi vart i skogen men sen är det full fart igen.Hon tuggar på den stackars gamla hunden(som inte säger något)och bollar rullas flitigt.Hon kommer med leksaker till knäet o vill leka hela tiden.Tittar man för länge på henne blir hon busig direkt.Jag brukar säga åt henne att lägga sig ibland och det funkar en stund.Jag upplever henne inte som överstimulerad då hon verkligen kopplar av o sover tungt där emellan.Är det här bara valp/unghundsbus eller är hon understimulerad? Snälla ni där ute,Har ni tips o råd till mig?:bump:

Sv: Mentalt trött?

Det är ju för böveln Labrador i henne! De blir faktiskt aldrig trötta :D Galna mest hela tiden när de är unga. Håll koll på överstimulans, det är du som kommer att få sätta taket, för hon kommer bara att köra ;) Om hon sover ordentligt och inte verkar stressad/rastlös så är det nog lagom. När mina hundar har tråkigt så vankar de på nätterna och väcker mig tiiiidigt på morgonen. Då har jag vett att skämmas... Eller om de flyger upp allt för snabbt direkt jag rör på mig (eller så är de bara kissnödiga ;))

Att få rasa av sig i skogen ett par gångr i veckan tycker jag är jätteviktigt. Mina hundar har verkligen haft behov av det som unga. Mina Labradorer bara springer och springer för springadest skull. De har massor av spring i benen som unghundar. Jag brukar säga det till alla som frågar om rasval om de har möjlighet att låta hunden vara lös varje dag och bara få röra på sig lös.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 860
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka