Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har funderat på det. Att det kanske inte är runt för inne s.a.s. Det kanske är därför jag inte får till det. Jag provade aldrig innan jag fick barn.
Jag har lite problem med urinläckage vid ansträngning nu efter graviditeterna.Har du andra problem också eller "bara" menskoppen?
Jag hoppas kunna opereras i höst, så snart kanske menskoppen sitter där den ska igen!
@Koltrast Det där med att man ska ha en större kopp om man är över 30 även om man inte fött barn, som det brukar stå vid storleksvalet, köper jag inte riktigt. Sedan kan man ju behöva en större pga blodmängden men det är ju något annat.
Usch nu påminde du mig.. Jag vill inte byta men jag måste snart. Min kopp har börjat bli lite väl sunkig och luktar lite illa trots kokning.
Den har verkligen gjort sitt jobb senaste 10 åren!
Vissa märken har bytesrätt om det blir fel med storleken!Jag är rätt sugen på att testa då jag har rätt riklig mens och jag tycker det kan vara svårt/jobbigt/dyrt att byta tampong och binda så himla ofta. Men jag är orolig för att det skall kladda och jag är framför allt livrädd att jag inte skall få ut den Ibland har jag svårt bara att få ut tamponger, får dra i snöret för kung och fosterland. Koppen är ju av silikon och lär väl bli ännu svårare att få grepp om då.
Finns det någon guide om vilken typ och storlek man skall köpa? De är ju dessutom rätt dyra...
Åhå, finns det? Då skall jag genast googla runt och se vilka som har bytesrätt! Blev ju lite taggad igen på mmenskopp nu när jag läst tråden. Tackar!Vissa märken har bytesrätt om det blir fel med storleken!
Tamponger suger ju åt sig fukt och torkar upp, gissar att det är därför de kan vara svåra att få ut? Så blir det inte med menskopp.
Jag tyckte det var svårt att få ut min men nu efter första mensomgången så har jag fått in snitsen och nu går det jättebra!
Krysta så den åker ner, släpp vakumet med ett finger och sen glider den ut jättelätt!
Tycker inte det känns kladdigt, men jag har iofsväldigt liten blödning.
Innan jag fått in tekniken så kändes det kladdigt men inte nu när jag lärt mig hur man gör
Älskar min menskopp!
Men sedan jag fick mitt andra barn för fyra år sedan så har den inte fungerat så bra, den läcker, sitter inte kvar etc. Provat olika storlekar.
Nu äntligen har jag fått bekräftat det jag redan anat, musklerna gick sönder under förlossningen och det är därför koppen inte längre sitter där den ska.
Så har man fött barn och menskoppen trillar ut KAN det vara ett tecken på trasiga olagade muskler
Så skönt att du har fått hjälp!Nu efter att jag är opererad verkar koppen sitta bättre på plats igen.
Det ska bli spännande att se hur det fungerar vid ridning och träning, det har inte alls fungerat medan musklerna var trasiga.
Jag ska byta spiral snart och vet inte hur jag ska göra m koppen första tiden.. Har läst rekommendationer om att avvakta m menskopp under några månader så att spiralen ”sätter sig” ordentligt.
Hur gör ni andra?
Har ni använt direkt vid ny spiral eller har ni pausat?
När jag började m kopp hade spiralen suttit i flera år så då var det ju bara att köra på..
Jag har samma erfarenhet som dig innan jag gick sönder - märkte inte av den alls vid ridning. Eller annan aktivitet heller för den delen.Så skönt att du har fått hjälp!
Jag märker inte ens av koppen vid ridning. Väldigt smidigt!
Okej, tack!När jag bytte spiral använde jag binda första perioden, på barnmorskans inrådan. Sen körde jag med kopp och det har gått bra.