Menskoppstråden!

Hur försiktiga är ni med olja?
Står överallt att man ska tvätta den i oljefri tvål, inte använda oljebaserat glid isv. Antar att siliconet kan ta skada?
Jag tvättar m olja och smörjer m olja för att hålla slemhinnorna glada, hoppas inte koppen kommer typ gå sönder ;)

Har funderat på det. Att det kanske inte är runt för inne s.a.s. Det kanske är därför jag inte får till det. Jag provade aldrig innan jag fick barn.

Har du andra problem också eller "bara" menskoppen? :)
Jag hoppas kunna opereras i höst, så snart kanske menskoppen sitter där den ska igen!

@Koltrast Det där med att man ska ha en större kopp om man är över 30 även om man inte fött barn, som det brukar stå vid storleksvalet, köper jag inte riktigt. Sedan kan man ju behöva en större pga blodmängden men det är ju något annat.

Jag var över 30 år när jag köpte min första kopp och hade fött barn men det var den lilla storleken som passade mig bäst.

Usch nu påminde du mig.. Jag vill inte byta men jag måste snart. Min kopp har börjat bli lite väl sunkig och luktar lite illa trots kokning.
Den har verkligen gjort sitt jobb senaste 10 åren!

Jag använder Lunettes kopprengöring morgon och kvällen när jag tömmer. Jag tycker att den tar bort en del av lukten och gör koppen rätt fräsch igen. Min äldsta kopp är nog nästa 5 år nu tror jag och den är ofärgad har inte missfärgats speciellt mycket. Men jag märker på lukten om jag slarvar med att använda kopprengöringen. Men efter 10 år kan det ju vara dags att byta ändå kanske... har inte använt kopp så länge.

Haft i 10+ år och enda gången den inte är perfekt är när vi är på landet = inget rinnande vatten mer än i köket. Och en gång förresten när jag fotade en hel dag på tävling där det bara fanns bajamajor...

Dottern har använt kopp sedan andra mensen, fungerar hur bra som helst, fast hennes är ju verkligen pytteliten :-)

Dra ut snett håller jag med om, inte rakt ner, mer som att jag vill vicka ut den. Men jag kommer ihåg paniken första gången den skulle ut och jag hade stoppat in den för långt.

Jag upplever att jag är lite slappare (eller kladdiga :D) dom första två dagarna av mensen och då är det lättare att både peta in och få ut menskoppen, däremot händer det också oftare att det blir läckage. Tror ni det behövs en större då?

Jag är rätt sugen på att testa då jag har rätt riklig mens och jag tycker det kan vara svårt/jobbigt/dyrt att byta tampong och binda så himla ofta. Men jag är orolig för att det skall kladda och jag är framför allt livrädd att jag inte skall få ut den :nailbiting: Ibland har jag svårt bara att få ut tamponger, får dra i snöret för kung och fosterland. Koppen är ju av silikon och lär väl bli ännu svårare att få grepp om då.
Finns det någon guide om vilken typ och storlek man skall köpa? De är ju dessutom rätt dyra...

Jag är rätt sugen på att testa då jag har rätt riklig mens och jag tycker det kan vara svårt/jobbigt/dyrt att byta tampong och binda så himla ofta. Men jag är orolig för att det skall kladda och jag är framför allt livrädd att jag inte skall få ut den :nailbiting: Ibland har jag svårt bara att få ut tamponger, får dra i snöret för kung och fosterland. Koppen är ju av silikon och lär väl bli ännu svårare att få grepp om då.
Finns det någon guide om vilken typ och storlek man skall köpa? De är ju dessutom rätt dyra...
Vissa märken har bytesrätt om det blir fel med storleken!

Tamponger suger ju åt sig fukt och torkar upp, gissar att det är därför de kan vara svåra att få ut? Så blir det inte med menskopp.

Jag tyckte det var svårt att få ut min men nu efter första mensomgången så har jag fått in snitsen och nu går det jättebra!
Krysta så den åker ner, släpp vakumet med ett finger och sen glider den ut jättelätt!

Tycker inte det känns kladdigt, men jag har iofsväldigt liten blödning.
Innan jag fått in tekniken så kändes det kladdigt men inte nu när jag lärt mig hur man gör :)

Vissa märken har bytesrätt om det blir fel med storleken!

Tamponger suger ju åt sig fukt och torkar upp, gissar att det är därför de kan vara svåra att få ut? Så blir det inte med menskopp.

Jag tyckte det var svårt att få ut min men nu efter första mensomgången så har jag fått in snitsen och nu går det jättebra!
Krysta så den åker ner, släpp vakumet med ett finger och sen glider den ut jättelätt!

Tycker inte det känns kladdigt, men jag har iofsväldigt liten blödning.
Innan jag fått in tekniken så kändes det kladdigt men inte nu när jag lärt mig hur man gör :)
Åhå, finns det? Då skall jag genast googla runt och se vilka som har bytesrätt! :up: Blev ju lite taggad igen på mmenskopp nu när jag läst tråden. Tackar!

Älskar min menskopp!

Men sedan jag fick mitt andra barn för fyra år sedan så har den inte fungerat så bra, den läcker, sitter inte kvar etc. Provat olika storlekar.
Nu äntligen har jag fått bekräftat det jag redan anat, musklerna gick sönder under förlossningen och det är därför koppen inte längre sitter där den ska.

Så har man fött barn och menskoppen trillar ut KAN det vara ett tecken på trasiga olagade muskler :)

Nu efter att jag är opererad verkar koppen sitta bättre på plats igen.
Det ska bli spännande att se hur det fungerar vid ridning och träning, det har inte alls fungerat medan musklerna var trasiga.

Nu efter att jag är opererad verkar koppen sitta bättre på plats igen.
Det ska bli spännande att se hur det fungerar vid ridning och träning, det har inte alls fungerat medan musklerna var trasiga.
Så skönt att du har fått hjälp!
Jag märker inte ens av koppen vid ridning. Väldigt smidigt!

Jag ska byta spiral snart och vet inte hur jag ska göra m koppen första tiden.. Har läst rekommendationer om att avvakta m menskopp under några månader så att spiralen ”sätter sig” ordentligt.
Hur gör ni andra?
Har ni använt direkt vid ny spiral eller har ni pausat?

När jag började m kopp hade spiralen suttit i flera år så då var det ju bara att köra på..

Jag ska byta spiral snart och vet inte hur jag ska göra m koppen första tiden.. Har läst rekommendationer om att avvakta m menskopp under några månader så att spiralen ”sätter sig” ordentligt.
Hur gör ni andra?
Har ni använt direkt vid ny spiral eller har ni pausat?

När jag började m kopp hade spiralen suttit i flera år så då var det ju bara att köra på..

När jag bytte spiral använde jag binda första perioden, på barnmorskans inrådan. Sen körde jag med kopp och det har gått bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30