Menskoppstråden!

Min egen gissning: Kan det vara då att dina muskler ännu inte är tillräckligt starka för att hålla koppen när du springer och att den glider lite, lite och att det är tillräckligt? Så var det för mig. Det gick över när jag använt koppen ett tag.

Kan du prova glidmedel när du ska ta ut den? Jag trycker ihop den så mycket som behövs på mitten när jag ta ut den. Läcker det så läcker det jag är ju ändå på toa då. Men det brukar det inte göra. Bara om koppen är väldigt full.
Kanske, jag vet inte. Det rimmar ju inte jättebra med att jag har svårt att rubba den, men vem vet.

Jag blöder som sagt rätt mycket vissa dagar och första gången jag provade den var en sådan dag och då slutade det med att den blev för full på ganska kort tid.

@Koltrast Det där med att man ska ha en större kopp om man är över 30 även om man inte fött barn, som det brukar stå vid storleksvalet, köper jag inte riktigt. Sedan kan man ju behöva en större pga blodmängden men det är ju något annat.

@Koltrast Det där med att man ska ha en större kopp om man är över 30 även om man inte fött barn, som det brukar stå vid storleksvalet, köper jag inte riktigt. Sedan kan man ju behöva en större pga blodmängden men det är ju något annat.
Ja, det tycks ha varit ett misstag att gå efter det. Jag vill inte köpa en ny direkt...äsch då!:mad:

Jag tror inte ryttare riktigt har problemet med svag bäckenbotten muskulatur ... :idea:

Köpte en PinkCup för några år sedan men det har aldrig funkat med den, gör så snabla ont att både sätta in och ta ut, och den skaver när den väl är inne. Gav upp några år men för två månader sedan köpte jag en Monthly Cup och den fungerade på första försöket :love: Var tvungen att testa igen med den gamla men nej, gick inte!

Jag tycker det är absolut lättast att ta i och ur den sittande på toaletten. Rullar ihop den lite snett så det blir en spets, stoppar in ett finger och liksom skjuter in koppen längs med fingret, drar ut fingret och vrider på koppen lite så vecklar den ut sig där inne.
När den ska ut så krystar jag ner den så jag får grepp med två fingrar och kan dra lite i den (krysta samtidigt) och sen följa koppväggen med ett finger och trycka på den så vacumet släpper, fortsätter trycka ihop koppen och låter den glida ut ihop med fingret. Gör inte ont alls till skillnad från med den andra:banana:

Den har en kula i änden som ger bra grepp och som inte känns alls. Kan rida med den utan problem

[QUOTE="em-pirre, post: 18627445, member: 83391"]Sitter du på huk då du tar ut den? In med ett finger som lossar vacuumet, krysta och sen lirka ut. Själv brukar jag bara klämma ihop den och dra...

Jag blöder betydligt mer än du, men får hjälp av tranexamsyra. Jag har största koppen, en mindre hade jag ju fått tömma var och varannan timme...[/QUOTE]

Exakt så gör jag + knycklar ihop den så gott som det går, men det hjälps inte. Gör svinont ändå. :(

Märker ni koppen vid ridning?

Nä, aldrig. Känner den inte alls vid någon aktivitet. Ibland när jag är disträ och tömmer den utan att tänka på det kan jag vara tvungen att gå tillbaka in på toaletten för att känna efter så att jag verkligen kom ihåg att sätta in den. Men det är också skillnad, den andra jag har som inte passar mig kan jag känna av lite.

[QUOTE="em-pirre, post: 18627445, member: 83391"]Sitter du på huk då du tar ut den? In med ett finger som lossar vacuumet, krysta och sen lirka ut. Själv brukar jag bara klämma ihop den och dra...

Jag blöder betydligt mer än du, men får hjälp av tranexamsyra. Jag har största koppen, en mindre hade jag ju fått tömma var och varannan timme...

Exakt så gör jag + knycklar ihop den så gott som det går, men det hjälps inte. Gör svinont ändå. :([/QUOTE]
Då kanske det inge är din grej. Binda eller tampong kanske funkar bättre.

Min fyller 10 år i år, är lite orolig över att behöva byta ut den så småningom. Minns inte vilket märke det är och det står inte på den. Tänker dock inte byta så länge den fortfarande är hel och funkar :up:

Usch nu påminde du mig.. Jag vill inte byta men jag måste snart. Min kopp har börjat bli lite väl sunkig och luktar lite illa trots kokning.
Den har verkligen gjort sitt jobb senaste 10 åren!

Älskar min menskopp!

Men sedan jag fick mitt andra barn för fyra år sedan så har den inte fungerat så bra, den läcker, sitter inte kvar etc. Provat olika storlekar.
Nu äntligen har jag fått bekräftat det jag redan anat, musklerna gick sönder under förlossningen och det är därför koppen inte längre sitter där den ska.

Så har man fött barn och menskoppen trillar ut KAN det vara ett tecken på trasiga olagade muskler :)

Usch nu påminde du mig.. Jag vill inte byta men jag måste snart. Min kopp har börjat bli lite väl sunkig och luktar lite illa trots kokning.
Den har verkligen gjort sitt jobb senaste 10 åren!

Jag har kört min i diskmaskinen, det gör den som ny igen! :o Efter kokningen alltså. Vet inte hur bra diskmedlet är för den men min har inte rasat sönder trots några sådana behandlingar..

Älskar min menskopp!

Men sedan jag fick mitt andra barn för fyra år sedan så har den inte fungerat så bra, den läcker, sitter inte kvar etc. Provat olika storlekar.
Nu äntligen har jag fått bekräftat det jag redan anat, musklerna gick sönder under förlossningen och det är därför koppen inte längre sitter där den ska.

Så har man fött barn och menskoppen trillar ut KAN det vara ett tecken på trasiga olagade muskler :)
Har funderat på det. Att det kanske inte är runt för inne s.a.s. Det kanske är därför jag inte får till det. Jag provade aldrig innan jag fick barn.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30