Menskoppstråden!

Diva-cup har jag. Håller med tumme+långfinger och trycker ihop med pekfingret. Samma när den tas ut. Det tog lite tid att få in snitsen men så himla värt det!
Jag klippte av piggen helt, annars kändes den.
Jag får jobba på min teknik!

Min pigg kändes inte men tror den gjorde att jag satte in koppen längre in vilket inte blev helt bra.

Diva-cup har jag. Håller med tumme+långfinger och trycker ihop med pekfingret. Samma när den tas ut. Det tog lite tid att få in snitsen men så himla värt det!
Jag klippte av piggen helt, annars kändes den.

Alltså trycker jag in ena sidan, så vakuumet släpper. Drar aldrig i den utan den får hjälp av tyngdlagen och rätt vinkel liksom.

Oj, du kanske skulle komplettera m något som minskar dina blödningar?
Jag blir lite öm efter uttaget men gör det ju bara en gång per dag. Förstår att det är jobbigt när du måste tömma så ofta!

Har du en hård eller mjuk?

Jo, det kanske hade varit någonting... Innan menskopp har jag använt XL tampong + X-lång binda samtidigt, vilket hållit i 2-3 h innan det också läckt. Så har det sedan hållit på i 8-12 dagar beroende på. :/
När jag nu efter 10-11 års menshelvete upptäckte menskoppen kändes det som en skänk från ovan enda tills jag behövde ta ut den. Vill så gärna att den ska fungera! :(

Jag har en väldigt mjuk tror jag. Fleurcup tror jag den heter. I minsta storleken.

Alltså trycker jag in ena sidan, så vakuumet släpper. Drar aldrig i den utan den får hjälp av tyngdlagen och rätt vinkel liksom.
Hmm, känns som att jag måste dra i den.. Annars skulle den nog stanna kvar för evigt 🤣

Jag har min rätt långt in, annars känns det som den ska trilla ut (i mitt huvud).
Haha, min känns inte som att den ska trilla ut. Och glider nog lite uppåt av sig själv, men då verkar den ändå hamna rätt. När jag satte in den långt tror jag det blev snett..

Jo, det kanske hade varit någonting... Innan menskopp har jag använt XL tampong + X-lång binda samtidigt, vilket hållit i 2-3 h innan det också läckt. Så har det sedan hållit på i 8-12 dagar beroende på. :/
När jag nu efter 10-11 års menshelvete upptäckte menskoppen kändes det som en skänk från ovan enda tills jag behövde ta ut den. Vill så gärna att den ska fungera! :(

Jag har en väldigt mjuk tror jag. Fleurcup tror jag den heter. I minsta storleken.
Men om du blöder så mycket ska du kanske ha en större kopp?

Jag köpte monthlycup och den är väldigt mjuk 😊

Min fyller 10 år i år, är lite orolig över att behöva byta ut den så småningom. Minns inte vilket märke det är och det står inte på den. Tänker dock inte byta så länge den fortfarande är hel och funkar :up:

Jag har haft min kopp i två cykler nu och har inga problem med att få den på plats, men att få ut den är efter de första två dagarna ett helvete! Jag blöder en hel del och behöver tömma den ett par gånger om dagen, så jag blir nästan skinnflådd. Än tänker jag inte ge upp, men hittills har jag övergått till tampong efter tre dagar.

Dessutom skaver den när jag springer, trots att tappen är avklippt och sitter rätt. Har jag fel kopp eller ska jag bara ge det mer tid?

Jo, egentligen borde jag väl det, men den lär ju inte bli lättare att få ut direkt, och det är redan snudd på outhärdligt som det är nu :(

Tack! Får titta på den!
Sitter du på huk då du tar ut den? In med ett finger som lossar vacuumet, krysta och sen lirka ut. Själv brukar jag bara klämma ihop den och dra...

Jag blöder betydligt mer än du, men får hjälp av tranexamsyra. Jag har största koppen, en mindre hade jag ju fått tömma var och varannan timme...

Har själv funderat på att gå över till menskopp men efter att läst hur obehagligt det är för många av er att ta ut koppen samt att den kan ge skav känner jag inte så pepp på det :down:. Tamponger funkar ändå bra för mig...

Jag har haft min kopp i två cykler nu och har inga problem med att få den på plats, men att få ut den är efter de första två dagarna ett helvete! Jag blöder en hel del och behöver tömma den ett par gånger om dagen, så jag blir nästan skinnflådd. Än tänker jag inte ge upp, men hittills har jag övergått till tampong efter tre dagar.

Dessutom skaver den när jag springer, trots att tappen är avklippt och sitter rätt. Har jag fel kopp eller ska jag bara ge det mer tid?

Om du överhuvudtaget känner den när du har den inne så sitter den fel eller så är den för stor/passar dig inte. Menskoppen känns inget när den sitter som den ska och är i rätt storlek. Min gled neråt under dagen (framåt eftermiddagen) det första året men efter det har den inte gjort det. Jag gissar att musklerna var för svaga i början och tränades upp av koppen.

Vad är det som gör det svårt att få ut den? Släpper inte vacuumet eller är det själva uttagandet som skaver?

Har själv funderat på att gå över till menskopp men efter att läst hur obehagligt det är för många av er att ta ut koppen samt att den kan ge skav känner jag inte så pepp på det :down:. Tamponger funkar ändå bra för mig...

Jag får inget skav av den alls. Och då tycker jag att tampongens tråd känns obehaglig så jag är nog rätt känslig.

När jag plockar ut den ser jag först till att få bort vacuumet genom trycka på koppen så att det blir en liten glipa där luften kan smita in. Sen drar jag försiktigt samtidigt som jag trycker med bäckenmusklerna (som om man gör nummer 2) och då glider den ut utan problem.

Om du överhuvudtaget känner den när du har den inne så sitter den fel eller så är den för stor/passar dig inte. Menskoppen känns inget när den sitter som den ska och är i rätt storlek. Min gled neråt under dagen (framåt eftermiddagen) det första året men efter det har den inte gjort det. Jag gissar att musklerna var för svaga i början och tränades upp av koppen.

Vad är det som gör det svårt att få ut den? Släpper inte vacuumet eller är det själva uttagandet som skaver?
Den sitter kvar utan att kasa ner och högre upp kan den inte sitta, för då läcker den. Det känns som att den hamnar rätt och sitter utan att kännas, bortsett från när jag springer.

Vakuumet släpper, men jag kan ju inte vika ihop den helt när den ska ut, för då läcker den (tror jag, åtminstone, jag kanske ska våga lite mer nästa gång), så det blir trångt och trögt att få ut den. Trångt, torrt och rivigt.

Den sitter kvar utan att kasa ner och högre upp kan den inte sitta, för då läcker den. Det känns som att den hamnar rätt och sitter utan att kännas, bortsett från när jag springer.

Vakuumet släpper, men jag kan ju inte vika ihop den helt när den ska ut, för då läcker den (tror jag, åtminstone, jag kanske ska våga lite mer nästa gång), så det blir trångt och trögt att få ut den. Trångt, torrt och rivigt.
Prova en mindre eller och en mjukare?

Min egen gissning: Kan det vara då att dina muskler ännu inte är tillräckligt starka för att hålla koppen när du springer och att den glider lite, lite och att det är tillräckligt? Så var det för mig. Det gick över när jag använt koppen ett tag.

Kan du prova glidmedel när du ska ta ut den? Jag trycker ihop den så mycket som behövs på mitten när jag ta ut den. Läcker det så läcker det jag är ju ändå på toa då. Men det brukar det inte göra. Bara om koppen är väldigt full.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30