Jag har fått mina menskoppar och börjat prova så smått. Och det har naturligtvis lett till fler frågor och funderingar till er menskoppsproffs
En av mina tidigare frågor var om det gör ont att ta ut menskoppen. Nej, var svaret jag fick. Nu upplever jag det tyvärr inte så, utan jag tycker att det gör ont. Inget outhärdligt på något sätt, men klart obehagligt. Jag vet inte om jag misslyckas med att släppa på vakumet ordentligt (hur gör ni det?) eller om jag har kass teknik, men om ni har nåt vettigt tips så dela gärna med er.
Nästa fundering rör motsatsen - när jag sätter in den. Det är lite samma historia där som vid uttag, det gör ont. Åter igen, inte katastrofalt ont, men det känns ordentligt. Och när den väl är på plats vet jag inte hur jag vet att den har vecklat ut sig som den ska
Kan man underlätta det på nåt vis? Lite glidmedel, går det att ha på den för att lättare kunna föra in den, eller kommer det göra att den sedan sitter sämre på plats?
Och hur vet jag att den är öppen som den ska? Jag kan definitivt inte få in något finger runt för att känna efter
Använder Lunette model 1, som är den mindre storleken. Jag har riklig mens de första dagarna och köpte därför även en större, men tanken på att försöka få dit en ännu lite större menskopp ger mig ångest, så det struntar jag i tills jag kommit överens med den jag använder nu.
Det ska absolut inte göra ont. Har du haft ont även med tampong? Alltså det ska nog inte göra ont även om man drar ut den med våld. Det låter väldigt konstigt.
Vät koppen, sitt t.ex. på huk. Vik den, och för in den. Snurra lite grann på den, så vecklar den ut sig. Då man ska ha ut den brukar jag klämma på den, och sedan vinkla den ordentligt åt ett håll för att släppa in luft. Plopp.