Menskopp, help!

Jag har fått mina menskoppar och börjat prova så smått. Och det har naturligtvis lett till fler frågor och funderingar till er menskoppsproffs :angel:

En av mina tidigare frågor var om det gör ont att ta ut menskoppen. Nej, var svaret jag fick. Nu upplever jag det tyvärr inte så, utan jag tycker att det gör ont. Inget outhärdligt på något sätt, men klart obehagligt. Jag vet inte om jag misslyckas med att släppa på vakumet ordentligt (hur gör ni det?) eller om jag har kass teknik, men om ni har nåt vettigt tips så dela gärna med er.

Nästa fundering rör motsatsen - när jag sätter in den. Det är lite samma historia där som vid uttag, det gör ont. Åter igen, inte katastrofalt ont, men det känns ordentligt. Och när den väl är på plats vet jag inte hur jag vet att den har vecklat ut sig som den ska :confused:
Kan man underlätta det på nåt vis? Lite glidmedel, går det att ha på den för att lättare kunna föra in den, eller kommer det göra att den sedan sitter sämre på plats?
Och hur vet jag att den är öppen som den ska? Jag kan definitivt inte få in något finger runt för att känna efter :o

Använder Lunette model 1, som är den mindre storleken. Jag har riklig mens de första dagarna och köpte därför även en större, men tanken på att försöka få dit en ännu lite större menskopp ger mig ångest, så det struntar jag i tills jag kommit överens med den jag använder nu.

Det ska absolut inte göra ont. Har du haft ont även med tampong? Alltså det ska nog inte göra ont även om man drar ut den med våld. Det låter väldigt konstigt.

Vät koppen, sitt t.ex. på huk. Vik den, och för in den. Snurra lite grann på den, så vecklar den ut sig. Då man ska ha ut den brukar jag klämma på den, och sedan vinkla den ordentligt åt ett håll för att släppa in luft. Plopp.

Det ska absolut inte göra ont. Har du haft ont även med tampong? Alltså det ska nog inte göra ont även om man drar ut den med våld. Det låter väldigt konstigt.

Vät koppen, sitt t.ex. på huk. Vik den, och för in den. Snurra lite grann på den, så vecklar den ut sig. Då man ska ha ut den brukar jag klämma på den, och sedan vinkla den ordentligt åt ett håll för att släppa in luft. Plopp.

Ja, tampong kan också göra ont, men oftast när jag har lite mindre mens och då har jag bara antagit att det är för att det blir torrt. Och en menskopp suger ju inte åt sig allt på det sättet, så det borde ju inte vara att det blir torrt...

Jag har fått mina menskoppar och börjat prova så smått. Och det har naturligtvis lett till fler frågor och funderingar till er menskoppsproffs :angel:

En av mina tidigare frågor var om det gör ont att ta ut menskoppen. Nej, var svaret jag fick. Nu upplever jag det tyvärr inte så, utan jag tycker att det gör ont. Inget outhärdligt på något sätt, men klart obehagligt. Jag vet inte om jag misslyckas med att släppa på vakumet ordentligt (hur gör ni det?) eller om jag har kass teknik, men om ni har nåt vettigt tips så dela gärna med er.

Nästa fundering rör motsatsen - när jag sätter in den. Det är lite samma historia där som vid uttag, det gör ont. Åter igen, inte katastrofalt ont, men det känns ordentligt. Och när den väl är på plats vet jag inte hur jag vet att den har vecklat ut sig som den ska :confused:
Kan man underlätta det på nåt vis? Lite glidmedel, går det att ha på den för att lättare kunna föra in den, eller kommer det göra att den sedan sitter sämre på plats?
Och hur vet jag att den är öppen som den ska? Jag kan definitivt inte få in något finger runt för att känna efter :o

Använder Lunette model 1, som är den mindre storleken. Jag har riklig mens de första dagarna och köpte därför även en större, men tanken på att försöka få dit en ännu lite större menskopp ger mig ångest, så det struntar jag i tills jag kommit överens med den jag använder nu.

Det kan göra ont om du klämmer livmodertappen.Den kan sitta ganska långt ned, och särskilt när man sitter på huk (min är då ca 4-5 cm från mynningen). Då är det viktigt att du får menskoppen runt tappen, så vid isättning; veckla ut den ganska långt ned, för att sedan skjuta upp den högre upp.
När den sitter rätt ska den vara helt rund, inte oval. Känner du runt den (så långt du når), så kan du känna om den är rund eller ihopklämd i ett ovalt läge.
Glidmedel tror jag inte påverkar det hela, när man har riklig mens är man ju inte direkt torr i slidan, men den sitter inte med hjälp av friktion utan med muskulaturen i slidan.

Varför det gör ont när du tar ut den vet jag inte, det har aldrig hänt mig. Jag släpper vakuumet genom att pressa den åt sidan. Detta moment kan leda till spill om koppen är full, men det känns som ett måste.

Hoppas du blir lite hjälpt av detta, och fortsätt gärna fråga!

Jag får också ont/obehag av menskopp, både när jag sätter i den, tar ut den och medans den sitter inne. Jag har provat massvis med olika tekniker och tips, men det bara är så att den gör ont på mig. Jag undviker faktiskt att använda den på grund av det, utan använder den endast när behovet är som störst.

För att känna att den har vecklat ut sig som den ska brukar jag ta tag i piggen på botten och skruva runt koppen lite. Är den helt utvecklad och rund så snurrar den runt utan problem (åtminstone på mig).

För mig gjorde det också ont i början innan jag fick in tekniken. Har nu testat en hel mensperiod och är SÅ nöjd!

I början var det som sagt lite problem med insättning och lite läckage men kom på att jag vinklade koppen för lite bakåt. När jag gjorde det fanns det plötsligt mkt mer plats för koppen att vecklas ut ordentligt :up:

Väcker tråden igen med förhoppning om lite tips eller råd.

Menskoppen fungerar nu riktigt bra till vardags och även rätt hyfsat vid löpning. När jag rider fungerar det dock inte alls och den läcker mycket. När jag känner efter så verkar koppen sitta som vanligt, inte ha glidit upp/ned eller tappat formen.

Finns det någon som haft eller har samma problem? Självklart är ju en lösning att använda tampong just vid ridning men koppen är ju så himla smidig! Tacksam för all input :bow:

Väcker tråden igen med förhoppning om lite tips eller råd.

Menskoppen fungerar nu riktigt bra till vardags och även rätt hyfsat vid löpning. När jag rider fungerar det dock inte alls och den läcker mycket. När jag känner efter så verkar koppen sitta som vanligt, inte ha glidit upp/ned eller tappat formen.

Finns det någon som haft eller har samma problem? Självklart är ju en lösning att använda tampong just vid ridning men koppen är ju så himla smidig! Tacksam för all input :bow:

Samma problem här fortfarande trots att jag bytte till en lite större o hårdare. Sjukt trist :(

Inget svar på era frågor, men såg nyss att groupon.com äntligen börjat sälja menskoppar som deals. :)

:( Min nya är skitsvår o ta ur,ett jäkla vakuum o att den är både stor och hård. Men lik fasen läcker den precis som den mindre, mjuka.

Köpte du en Lunette?

Jag har precis börjat med kopp igen, hade en Diva förut.

Den här (Lunette) får jag PRECIS in och sen vecklar den ut sig och suger sig bak till tja ryggraden eller något. Hade världens sjå med att få ut den nu på kvällen :rofl: Tänkte nästan väcka sambon men hans fingrar är ju inte mindre än mina.

Köpte du en Lunette?

Jag har precis börjat med kopp igen, hade en Diva förut.

Den här (Lunette) får jag PRECIS in och sen vecklar den ut sig och suger sig bak till tja ryggraden eller något. Hade världens sjå med att få ut den nu på kvällen :rofl: Tänkte nästan väcka sambon men hans fingrar är ju inte mindre än mina.

Känner precis igen beskrivningen:p

Nä Meluna Sport. Så nu funderar jag på o testa Lunette oxå. Eller byta strl eller nått. Har dålig koll nu,var detta din första? Läcker den?

Men gud som jag läser. Funkade Diva bra? Jämfört med denna?

Tänker mest om min kopp beter sig som andras som inte läcker så kanske ingen funkar på mig :(

Känner precis igen beskrivningen:p

Nä Meluna Sport. Så nu funderar jag på o testa Lunette oxå. Eller byta strl eller nått. Har dålig koll nu,var detta din första? Läcker den?

Men gud som jag läser. Funkade Diva bra? Jämfört med denna?

Tänker mest om min kopp beter sig som andras som inte läcker så kanske ingen funkar på mig :(

Jag vill minnas att divan både är mjukare och lättare att få ut, har inte haft problem med läckage. Nu har jag så konstiga mensar att det ska mycket till för att det ska läcka. Men jag har svårt att tänka mig att NÅGOT smiter ut från Lunette:n... Har en bakåtliggande livmoder och det är hemskt uppenbart när jag försöker få tag på koppen :rofl:

Igår red jag min plus-size ponny och drabbades av läckage. Vet inte om jag inte fått dit den ordentligt eller om vakuumet släppte under ridning.

Jag köpte en menskopp för flera år sedan den heter "mooncup". Då sa dom att om man är över 30 ska man ha den stora storleken. Jag har inga som helst problem att få in den och jag känner inte av den. Tycker den är oerhört smidig och praktisk jämfört med bindor och tamponger. Dock gör det jäävligt ont när jag ska ta ut den. Det är precis när kanterna runt öppningen på menskoppen ska passera slidöppningen. Vakumet har släppt så det är inte det. Jag har provat att klämma ihop den, lirka ut den. Slapna av och krysta. Men har inte fått in tekniken. Så jag gav upp koppen i några år men har nu testat den igen men fyy vad ont det gjorde att ta ut. Nu undrar jag om jag kanske borde ha en mindre storlek. Jag har inte fött barn men är 40 + med något rikliga blödningar och rider så klart då. Någon som har tips på hur jag ska ta ut eller på en mindre kopp eller kanske en kopp som har mindre kanter runt öppningen?

Jag köpte en menskopp för flera år sedan den heter "mooncup". Då sa dom att om man är över 30 ska man ha den stora storleken. Jag har inga som helst problem att få in den och jag känner inte av den. Tycker den är oerhört smidig och praktisk jämfört med bindor och tamponger. Dock gör det jäävligt ont när jag ska ta ut den. Det är precis när kanterna runt öppningen på menskoppen ska passera slidöppningen. Vakumet har släppt så det är inte det. Jag har provat att klämma ihop den, lirka ut den. Slapna av och krysta. Men har inte fått in tekniken. Så jag gav upp koppen i några år men har nu testat den igen men fyy vad ont det gjorde att ta ut. Nu undrar jag om jag kanske borde ha en mindre storlek. Jag har inte fött barn men är 40 + med något rikliga blödningar och rider så klart då. Någon som har tips på hur jag ska ta ut eller på en mindre kopp eller kanske en kopp som har mindre kanter runt öppningen?

Testa en mindre.

Har också besvär (?) av kanterna, både in och ut. Funderar på att köpa en mjukare igen. Börjar tro att det är mitt myom som ställer till det och lossar vakuumet emellanåt, har fått läckage på natten tom :mad: Behöver nog mjukare material som följer kroppen lite bättre.

Jag kämpar vidare med min menskopp eftersom jag verkligen VILL få det att fungera!

Men alltså. Läckage. Eller läckage är nog fel ord, den sitter mest där inne som en käck accessoar känns det som. Mensen hamnar då inte där i, utan minst lika mycket hamnar i bindan som jag än så länge har som backup :cautious:
Vad gör jag för fel?

Jag har en lunette, den mindre modellen. Funderade på om jag skulle prova den större, men jag är väldigt skeptisk till det. Jag har börjat få in tekniken nu, så jag kan få menskoppen både in och ut utan några större problem med att det gör ont, men en större tror jag inte går. Jag kan absolut inte få upp något finger bredvid för att känna efter om den vecklat ut sig, och kan än mindre snurra lite på den som jag läst att man ska kunna göra för att se så den är öppen ordentligt.
Jag har försökt sätta den högre, lägre, mer lutad, mindre lutad etc. men den hamnar ändå alltid på samma ställe och i samma vinkel. Tror inte jag har så mycket utrymme att flytta runt den på... Men det borde väl också innebära att där den hamnar måste vara "rätt", eller?

Jag tänker INTE erkänna mig besegrad. Det här SKA fungera :mad:

Jag kämpar vidare med min menskopp eftersom jag verkligen VILL få det att fungera!

Men alltså. Läckage. Eller läckage är nog fel ord, den sitter mest där inne som en käck accessoar känns det som. Mensen hamnar då inte där i, utan minst lika mycket hamnar i bindan som jag än så länge har som backup :cautious:
Vad gör jag för fel?

Jag har en lunette, den mindre modellen. Funderade på om jag skulle prova den större, men jag är väldigt skeptisk till det. Jag har börjat få in tekniken nu, så jag kan få menskoppen både in och ut utan några större problem med att det gör ont, men en större tror jag inte går. Jag kan absolut inte få upp något finger bredvid för att känna efter om den vecklat ut sig, och kan än mindre snurra lite på den som jag läst att man ska kunna göra för att se så den är öppen ordentligt.
Jag har försökt sätta den högre, lägre, mer lutad, mindre lutad etc. men den hamnar ändå alltid på samma ställe och i samma vinkel. Tror inte jag har så mycket utrymme att flytta runt den på... Men det borde väl också innebära att där den hamnar måste vara "rätt", eller?

Jag tänker INTE erkänna mig besegrad. Det här SKA fungera :mad:
Prova en större i alla fall. Den ska ju sitta väldigt lågt ner.

Hej menskoppsmaffian! :D Väcker upp och lånar den här tråden.
Köpte min menskopp (Lunette 1) i början av hösten och har nu använt den under några mensar. I princip fungerar den jättebra och jag är nöjd med att slippa skav, torrhet o.s.v., men jag har ett problem: den klättrar uppåt! När jag sätter in den är den nära mynningen men efter en stund har den försvunnit så pass långt in att jag får anstränga mig för att få tag om bottnen på den (piggen är borta, den skavde något oerhört). Det är ingen skillnad som koppen är full eller om det bara finns litet på bottnen. Jag känner alltså inte att den flyttar sig, utan det är först när jag ska ta ut den som jag får börja rota runt.. Det är inget jätteproblem utan jag kan nog leva med det, men det skulle ju vara trevligare om den hölls där jag placerat den :p Någon annan som har en kopp som uppför sig på samma vis?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar