Menskopp, help!

Tänkte också köpa mig en kopp, men sitter och funderar på vilken storlek jag ska ha egentligen...

Jag har inte fött barn, men blöder ganska rejält de första dagarna under mensen..
Vågar jag satsa på en storlek 2 tro?
Gör det!

kl

Menskopp ÄR underbart, och jag är också lite ledsen över att det tog så många år innan jag provade. Jag led verkligen. Största tampongsorten fick jag byta nästan varje timme, och det läckte och var besvärligt. Värst var det då man var hos någon utan papperskorg på toan, för jag vågar INTE spola ner nåt sånt i toan. Och bindor är klibbiga och svettiga, och jag upplever att de luktar lite illa också. Och prasslar. Och skaver.

Viktigaste är nog att inte ge upp ifall koppen läcker. Man får prova en annan i såna fall.

Angående att spilla, jag har använt menskopp i sju-åtta år och är en sölpelle utan dess like, spiller jämt dricka och mat etc. Men med menskoppen har det bara hänt en enda gång att jag liksom gjort en ofrivilligt knyck medan jag höll den, full, i handen. Splosh! Ni vet hur blod ser ut när man sprider ut det - det var på golv, väggar, duschdraperi, badkar... :nailbiting: Såg ut som om jag hade slaktat en gris i badrummet. Men det var lätt undanstädat efter att skratt-attacken gått över. Och som sagt - en gång på sju år!

ta med dig en 33cl petflaska med vatten, och skölj av den direkt i toaletten så slipper du springa runt.

@landet Så kan jag göra också, bla I USA där det sällan finns vatten på toa var en sportflaska modell mindre i handväskan underbart! Poängen är att många här skriver att det inte kladdar, rinner osv och jag ville bara saga att, -Jo tyvärr för vissa kommer det att kladda, rinna osv.

Men hur mycket det än kladdar och rinner vid tömning så är det ändå så enormt underbart att kunna gå en timme mellan tömningar, att inte blöda igenom flera ganger per dag, att slippa bloddoften, slippa svetten osv.

Men hur mycket det än kladdar och rinner vid tömning så är det ändå så enormt underbart att kunna gå en timme mellan tömningar, att inte blöda igenom flera ganger per dag, att slippa bloddoften, slippa svetten osv.
Och slippa få slut på tamponger/bindor, slippa att springa och köpa nya, slippa att behöva kasta något i en papperskorg etc. Ibland när jag går förbi mensskyddshyllan i en affär så riktigt njuter jag av det faktum att jag inte behöver tänka på att handla sådant.

Ok, nybörjarfråga:

Gick helt ok med första insättningen, mycket lättare än jag trodde! Dock kände jag av den lite när jag rörde på mig, särskilt piggen. Har nu klippt av drygt halva piggen men känner fortfarande av koppen - kan det vara så att jag inte får upp den tillräckligt långt pga ovana och därför bör lugna mig med att klippa av hela piggen?

Den ska egentligen inte in så djupt, men piggen stör nog. Klipp av den så nära botten som möjligt. Jag fattar inte alls poängen med piggen.

Om jag trycker med handen mot underlivet så känner jag koppen med handen, men jag känner inte att av den annars.

Den ska egentligen inte in så djupt, men piggen stör nog. Klipp av den så nära botten som möjligt. Jag fattar inte alls poängen med piggen.

Är bara rädd för att jag ska klippa av piggen, sedan komma på att menskoppen ska längre in för att sitta bra och då inte få ut den för att jag klippt bort piggen :angel:

Är bara rädd för att jag ska klippa av piggen, sedan komma på att menskoppen ska längre in för att sitta bra och då inte få ut den för att jag klippt bort piggen :angel:

Jag tar bara tag i koppen med två fingrar och drar ut den (efter att ha släppt på vacuumet). Mycket lättare än med pigg.

Den ska som sagt inte sitta långt in alls.

Ok, nybörjarfråga:

Gick helt ok med första insättningen, mycket lättare än jag trodde! Dock kände jag av den lite när jag rörde på mig, särskilt piggen. Har nu klippt av drygt halva piggen men känner fortfarande av koppen - kan det vara så att jag inte får upp den tillräckligt långt pga ovana och därför bör lugna mig med att klippa av hela piggen?
Har du mens nu? För jag känner inte min när jag har mens, men någon gång har jag satt in den när jag trott att jag skulle få mens, dvs i förtid, och då känner jag av den. Så om du inte har mens, avvakta.

Har du mens nu? För jag känner inte min när jag har mens, men någon gång har jag satt in den när jag trott att jag skulle få mens, dvs i förtid, och då känner jag av den. Så om du inte har mens, avvakta.

Aha ok, det kan ju vara bra att veta! Jag är precis i slutet så det kan säkert påverka.

Jag känner inte av koppen trots att jag inte har mens. Det är just det som är så fint med menskopp; att man kan sätta i den innan mensen börjar.

Jag känner inte av koppen trots att jag inte har mens. Det är just det som är så fint med menskopp; att man kan sätta i den innan mensen börjar.
Sant, jag brukar inte heller känna av den, men jag kan tänka mig om det är helt nytt att man känner efter.
Tänker tillbaka till när jag testade tampong första gången, inte så kul:p

Jag måste ha min pigg, för att min kopp inte ska läcka så måste jag föra in den långt in, får inte tag i den utan piggen. Så förstår varför piggen är där från början.

Men nog måste du väl kunna få tag i ändan av koppen med ett eller två fingrar?

På sidan där jag beställt ifrån informeras man om att behålla piggen ett tag just ifall ens optimala ställe för menskoppen är lite längre in än precis vid slidöppningen.

Personligen tyckte jag att koppen satt rätt bra (förutom piggen) men jag väntar ändå lite med att klippa av hela för att testa lite till.

Jag måste ha min pigg, för att min kopp inte ska läcka så måste jag föra in den långt in, får inte tag i den utan piggen. Så förstår varför piggen är där från början.
Jag klarar mig inte heller utan piggen, vi ser alla olika ut, även på insidan.

Jag använder enbart piggen o är den hal måste jag ta en bit papper runt den. Visst kan jag få ut den utan men då hade jag garanterat sölat mer eftersom hela poängen för mig är att inte behöva tömma så ofta. Vilket iofs inte är några problem men lite onödigt kan jag tycka :p

Jag har fått mina menskoppar och börjat prova så smått. Och det har naturligtvis lett till fler frågor och funderingar till er menskoppsproffs :angel:

En av mina tidigare frågor var om det gör ont att ta ut menskoppen. Nej, var svaret jag fick. Nu upplever jag det tyvärr inte så, utan jag tycker att det gör ont. Inget outhärdligt på något sätt, men klart obehagligt. Jag vet inte om jag misslyckas med att släppa på vakumet ordentligt (hur gör ni det?) eller om jag har kass teknik, men om ni har nåt vettigt tips så dela gärna med er.

Nästa fundering rör motsatsen - när jag sätter in den. Det är lite samma historia där som vid uttag, det gör ont. Åter igen, inte katastrofalt ont, men det känns ordentligt. Och när den väl är på plats vet jag inte hur jag vet att den har vecklat ut sig som den ska :confused:
Kan man underlätta det på nåt vis? Lite glidmedel, går det att ha på den för att lättare kunna föra in den, eller kommer det göra att den sedan sitter sämre på plats?
Och hur vet jag att den är öppen som den ska? Jag kan definitivt inte få in något finger runt för att känna efter :o

Använder Lunette model 1, som är den mindre storleken. Jag har riklig mens de första dagarna och köpte därför även en större, men tanken på att försöka få dit en ännu lite större menskopp ger mig ångest, så det struntar jag i tills jag kommit överens med den jag använder nu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar