Menskopp, help!

Jag satsar på högre upp!

Jag har svenska menskoppen och det läckte i början när jag lyssnade på råden om att en menskopp ska sitta längre ner än tampong. För mig funkar det problemfritt när den liksom omsluter livmodertappen. Jag måste dock låta den veckla ut sig ganska långt ner och sen putta upp den till rätt plats.

Jag har funderat på att skaffa mig en menskopp när jag är i Sverige igen. Jag använder normal storlek i OB tamponger i början av mensen, större tampong behövs inte då det skaver som det är med vanlig, Blöder inte så mycket, har inte fött barn och är under 30. Däremot så måste den fungera vid ridning och är det den hårdare som gäller då? Känns lite som att den hårdare borde skava eller kännas obehaglig? Hur vet man att koppen sitter rätt?

Sitter koppen rätt, högt upp nog, känner du den inte alls även om du väljer den styvaste skulle jag vilja säga. (baserat på egen erfarenhet alltså)
Ju mjukare kopp desto mer krångel tycker jag, svårare att få den att veckla ut sig på plats och svårare att ta ut sen. Jag krystar lite om koppen inte är full o tung och det fungerar dåligt på en mjuk kopp.
Även om koppen är hård relativt sett är det inte hårdplast vi pratar om, själv känner jag ingen skillnad alls på dem när de väl är på plats. De känns inte alls, det är därför man riskerar att glömma att man har dem ;)

Sitter koppen rätt, högt upp nog, känner du den inte alls även om du väljer den styvaste skulle jag vilja säga. (baserat på egen erfarenhet alltså)
Ju mjukare kopp desto mer krångel tycker jag, svårare att få den att veckla ut sig på plats och svårare att ta ut sen. Jag krystar lite om koppen inte är full o tung och det fungerar dåligt på en mjuk kopp.
Även om koppen är hård relativt sett är det inte hårdplast vi pratar om, själv känner jag ingen skillnad alls på dem när de väl är på plats. De känns inte alls, det är därför man riskerar att glömma att man har dem ;)
Tack för svar!

Inspirerad av tråden så har jag nu min första menskopp kokandes på spisen :D
En Lunette modell 2 blev det. Första reaktionen var väl "Hur f*n ska jag få in den där" :confused: men det får väl bli ett senare problem :p.

Dock har jag en fråga...ska åka till Sydostasien om ett tag, kommer troligen ha mens då och funderar på om det är ok att skölja ur den med deras kranvatten eller om jag ska satsa på att skölja med flaskvatten? Är ju inget problem på hotellrummet men om jag blöder mycket och behöver tömma ute på t.ex. restaurangtoaletter så kan det ju vara svårt med vattenflaska.

Inspirerad av tråden så har jag nu min första menskopp kokandes på spisen :D
En Lunette modell 2 blev det. Första reaktionen var väl "Hur f*n ska jag få in den där" :confused: men det får väl bli ett senare problem :p.

Dock har jag en fråga...ska åka till Sydostasien om ett tag, kommer troligen ha mens då och funderar på om det är ok att skölja ur den med deras kranvatten eller om jag ska satsa på att skölja med flaskvatten? Är ju inget problem på hotellrummet men om jag blöder mycket och behöver tömma ute på t.ex. restaurangtoaletter så kan det ju vara svårt med vattenflaska.
jag hade nog kört med flaskvatten, läste på någon sida att i värsta fall ska man bara tömma och sätta in igen. Bättre med mens på den vid insättning än dåligt vatten. men se till att testa den innan du åker så du får kläm på det på hemma plan. Du kan testa den även när du inte har mens, mest för att träna.

jag hade nog kört med flaskvatten, läste på någon sida att i värsta fall ska man bara tömma och sätta in igen. Bättre med mens på den vid insättning än dåligt vatten. men se till att testa den innan du åker så du får kläm på det på hemma plan. Du kan testa den även när du inte har mens, mest för att träna.

Ok! Lär väl egentligen inte bli så stort problem ändå, blöder bara rikligt under ett par dagar så det är väl bara då jag ev behöver byta nån mer gång än morgon/kväll.
Har mens nu så jag hinner träna en mens innan jag åker, lyckades utan större problem få in den för en stund sen. Känner inte av själva koppen alls men piggen sticker ut någon cm ur själva mynningen så jag antar att jag behöver klippa av en bit. Vågar dock inte förrän jag tränat på att ta ut den ett par gånger :o. Har petat lite på den och den sitter ju väldigt....fast :D

Gör så att du krystar så kommer koppen någon cm längre ner och sen kniper du tag om nederdelen på den så att den vecklar ihop sig lite. Då kommer det in luft i den och vakumet släpper. Sen är det bara att ta ut den, då sitter den inte fast längre. Piggen kan du klippa av helt när du känner att du fått in snitsen.
Det där är ju något man får in rutin på med tiden, men jättebra att du tränar nu inför resan så att du inte behöver oroa dig då.

Har provat min kopp för första gången. Jag fick den inte att veckla ut sig helt, hur jag än vred på den. Nästa gång får jag nog be sambon om hjälp :p
Resultatet av att den inte vecklade ut sig hel (i botten, tyckte det var vakuum när jag skulle ta ur den) var att hela utsidan var slemmig och blodig, även om det mesta hamnat i koppen.

... Alltså, kan även en som är för trång för en tampong ha en menskopp? Bara ett finger gör redan ont :o:cautious:

Sökte och fann denna tråd. Den var ju flera sidor lång! :up:

Jag ska försöka hinna läsa igenom den. Men tänkte slänga ut en fråga till er.
Jag har använt menskopp i många år nu, fler än fem så det är nog dags att byta ut den.
MEN! jag har problem. Efter att jag fött mitt andra barn för två år sedan har det varit ett rent helvete vid varje mens :down: :(
Jag får inte koppen att veckla ut, den åker ofta ut och gör ont. Eventuellt har jag fått ett mindre bakre framfall (om jag förstått det rätt). Och ev sitter tappen längre ner också..
Min nuvarande kopp heter Diva Cup.

Så vad tycker ni jag ska prova för kopp? Troligen behöver jag en stadigare som orkar hålla ut sig.

Till alla er som har bekymmer med att koppar inte vecklar ut/läcker vill jag tipsa om denna lilla skönhet!

http://gronabarnmorskan.se/se/femmycycle/

Jag har endast haft den en mens, jag älskade mina gamla koppar men har haft problem livmodertappen (bl.a.) och därför haft problem ibland med läckage..

Denna är för mig helt outstanding eftersom när min tapp vandrar omkring sitter den nedanför och suger upp allt. Sedan, den känns inte! Supertunn, smidig. Enda felet är att den är rejält hal, så när jag tvättar den måste jag stoppa in lillfingret i ringen för att inte tappa den. :D

Aldrig sett en liknande, fullkomligt älskar (hittills :angel:).

Till alla er som har bekymmer med att koppar inte vecklar ut/läcker vill jag tipsa om denna lilla skönhet!

http://gronabarnmorskan.se/se/femmycycle/

Jag har endast haft den en mens, jag älskade mina gamla koppar men har haft problem livmodertappen (bl.a.) och därför haft problem ibland med läckage..

Denna är för mig helt outstanding eftersom när min tapp vandrar omkring sitter den nedanför och suger upp allt. Sedan, den känns inte! Supertunn, smidig. Enda felet är att den är rejält hal, så när jag tvättar den måste jag stoppa in lillfingret i ringen för att inte tappa den. :D

Aldrig sett en liknande, fullkomligt älskar (hittills :angel:).
Ser ut som ett cervixpessar ungefär? Men ser också liten ut, hur mycket rymmer den?

Ser ut som ett cervixpessar ungefär? Men ser också liten ut, hur mycket rymmer den?

30 ml ca. Den är större än mina andra, och då har jag största storleken på alla..

Tanken är att den ska sitta nedanför tappen och utformningen samt vacuum suger ner blodet i den. Och det fungerar faktiskt.

30 ml ca. Den är större än mina andra, och då har jag största storleken på alla..

Tanken är att den ska sitta nedanför tappen och utformningen samt vacuum suger ner blodet i den. Och det fungerar faktiskt.
Oj, min gamla Diva cup rymmer bara 15 (var tvungen att springa och kolla).

vad bra att den här tråden väcktes till liv!
Jag har funderatlänge på att skaffa menskopp men aldrig riktgit förstått mig på hur den fungerar och även om det var många bra tips i tården så känner jag mest ett stort :confused:

Hur vet man om man behöver en styvare modell eller inte och om livmodertappen normal eller om man har problem me den. Jag har ju inge problem med den idag...

jag vill inte slänga ut en massa pengar för att prova mig fram då kan ajg liga gärna fortsätta med tampongerna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar