Menskopp, help!

Hej menskoppsmaffian! :D Väcker upp och lånar den här tråden.
Köpte min menskopp (Lunette 1) i början av hösten och har nu använt den under några mensar. I princip fungerar den jättebra och jag är nöjd med att slippa skav, torrhet o.s.v., men jag har ett problem: den klättrar uppåt! När jag sätter in den är den nära mynningen men efter en stund har den försvunnit så pass långt in att jag får anstränga mig för att få tag om bottnen på den (piggen är borta, den skavde något oerhört). Det är ingen skillnad som koppen är full eller om det bara finns litet på bottnen. Jag känner alltså inte att den flyttar sig, utan det är först när jag ska ta ut den som jag får börja rota runt.. Det är inget jätteproblem utan jag kan nog leva med det, men det skulle ju vara trevligare om den hölls där jag placerat den :p Någon annan som har en kopp som uppför sig på samma vis?
Funkar den bra så är det väl inget problem att den sitter högt upp?

Köpte min menskopp (Lunette 1) i början av hösten och har nu använt den under några mensar. I princip fungerar den jättebra och jag är nöjd med att slippa skav, torrhet o.s.v., men jag har ett problem: den klättrar uppåt! När jag sätter in den är den nära mynningen men efter en stund har den försvunnit så pass långt in att jag får anstränga mig för att få tag om bottnen på den (piggen är borta, den skavde något oerhört). Det är ingen skillnad som koppen är full eller om det bara finns litet på bottnen. Jag känner alltså inte att den flyttar sig, utan det är först när jag ska ta ut den som jag får börja rota runt.. Det är inget jätteproblem utan jag kan nog leva med det, men det skulle ju vara trevligare om den hölls där jag placerat den :p Någon annan som har en kopp som uppför sig på samma vis?
Fast den ska ju inte sitta vid mynningen utan längre upp, så din placerar sig där den sitter bäst för din kropp även om den inte sitter där den är lättast för dig att greppa. ;) Om du låtit piggen sitta kvar hade det kanske varit enklare? :idea:

Själv tog jag bort piggen och hade den långt upp men upplevde aldrig att det var ett problem att få ut den. :p

Jag upplever att den sätter sig där den ska. Oavsett hur man försöker placera den. Ut kommer den alltid på nåt sätt...

Annars kanske du kan prova tvåan? @miniea

@miniea Min vandrar oxå uppåt, jag har även bakåtliggande livmoderhals så ibland kan det vara lite klurigt att få ut de. Jag väljer att sätta den ganska högt upp från början.

Tack för svaren! Antagligen är nog allting som det ska ändå, som sagt är det inte svårt att få ut den, lite meckigt bara. Att jag har korta fingrar bidrar nog också :p Att lämna kvar piggen var inget alternativ, den stack mig så fort jag böjde mig framåt (och det gör jag ganska ofta i mitt jobb) och skavde i största allmänhet. Ska nog köpa en storlek större så småningom, koppen blir full lite onödigt fort de värsta dagarna, så jag får ju testa mig fram och se om det gör någon skillnad.

Puttar upp gammal tråd.
Sitter och tittar på menskopp på nätet då jag tänkte göra slag i mina funderingar och faktiskt köpa en. Men vilken sort?
Över 30, inte fött barn. Relativt riklig mens första dygnen men inte sen.

Som jag förstått finns:
Lunette, verkar finnas olika varianter
Mooncup
Organicup
Divacup

Puttar upp gammal tråd.
Sitter och tittar på menskopp på nätet då jag tänkte göra slag i mina funderingar och faktiskt köpa en. Men vilken sort?

Som jag förstått finns:
Mooncup
Organicup
Divacup

Svenska menskoppen har en egen menskopp också. Jag har den och är nöjd!

Puttar upp gammal tråd.

Som jag förstått finns:
Mooncup
Organicup
Divacup
Ta en stor om du har riklig mens. Sen får man chansa. Vissa passar bättre och andra sämre.

Puttar upp gammal tråd.

Som jag förstått finns:
Mooncup
Organicup
Divacup
Lunette är hård i materialet. Jag har en Organicup och en meluna i reserv. Undviker meluna då den är färgad, organicup är toppen!

Puttar upp gammal tråd.

Som jag förstått finns:
Mooncup
Organicup
Divacup
Jag har en Diva som jag varit mycket nöjd med. När den fyllde tio år tyckte jag att det var dags för en ny. Då blev det en Meluna sport då jag uppfattade att den skulle vara lättare att få på plats då den var lite hårdare. Den är betydligt smidigare att ha med att göra utan tvekan, men, den läcker, från början väldigt mycket. Nu är det lite bättre o får se om det kan upphöra om jag kan placera den annorlunda.
Det jag vill sa sagt är att jag rekommenderar Divan alla gånger!;)

Jag har en kopp som uppför sig som din, men det är nog mer min kropp som uppför sig så. Jag har haft en hel del problem med att få in den rätt, en del skav och irritation fick jag i början. Antagligen för att den satt fel. Sedan en dag tröttnade jag på att det skavde så jag tog i med musklerna och "drog" upp den och har insett att den ska sitta längre upp än vad jag själv får in den. Får jag bara in den så att den inte skaver så fixar kroppen upp den mer eller mindre på rätt plats där den ska vara. Jag brukar också få rota runt nästan, jag har korta fingrar och koppen vrider sig lite när den sitter rätt så den blir svårare att få rätt grepp om. Jag klippte av piggen till hälften pga skav, skulle nog inte ha gjort det så här med facit i hand och jag är van vid den. Två gånger har jag blivit stressad av att inte få tag i den... jag kan ju inte precis be nån unge att dra ut den :eek:O_o:wtf: men jag rotade fram min pincett så jag tänkte att istället för att bli stressad nästa gång den vägrar komma ut så kan jag knipsa åt i piggen med pincett och dra lite så kan jag dra ut med fingrarna sedan. Min kropp verkar vilja ha den lite på sniskan (den läcker trots det inte, märkligt nog, trodde den skulle göra det med tanke på att den sitter rätt snett) och långt upp.

Ibland har jag blivit lite rädd att jag ska glömma den där, den känns ju liksom inte! :D:p

Ibland har jag blivit lite rädd att jag ska glömma den där, den känns ju liksom inte! :D:p
Det är superskönt att det går att glömma den! Jag behöver oftast bara tömma den två gånger om dagen, däremellan kan jag glömma bort att jag blöder. Älskar det!

Men det har hänt att jag på väg till jobbet ringer sambon för att fråga om menskoppen ligger i badrummet eller om jag har den i mig. :p

Jag har återupptagit menskoppsanvändandet. Den här gången blev det en Lunette för jag trodde Divacupen inte fanns längre. Jag minns att jag gillade Divacupen bättre än Lunette, men kanske ska ge den nya några fler försök.

Menskopp är fantastiskt! Hur har jag kunnat använda bindor och tamponger i så många år, trots att jag vet hur bra kopp är för min kropp!

Det är superskönt att det går att glömma den! Jag behöver oftast bara tömma den två gånger om dagen, däremellan kan jag glömma bort att jag blöder. Älskar det!

Men det har hänt att jag på väg till jobbet ringer sambon för att fråga om menskoppen ligger i badrummet eller om jag har den i mig. :p
Jag är lite rädd att jag ska glömma den länge, kan man göra det? Men annars är det skönt att den inte känns, till skillnad mot bindor och tampong. Tampong kan jag inte använda och har aldrig kunnat, de skaver och gör sig konstant påminda. Detta är en befrielse så sätt. Jag har bara lite svårt att slappna av i musklerna när jag ska trycka in den, ibland går det inte alls faktiskt just eftersom jag spänner mig.

Puttar upp gammal tråd.

Köpte min för ett år sen. Över 25, inte fött barn men då det blivit ett och annat "OHHERREGUD DET SER UT SOM NÅGON AVRÄTTATS I MINA TROSOR!!!!" under årens lopp så köpte jag Lunettes stora kopp. Tror inte det fanns mer än lunette att välja på när jag köpte min på apoteket. Bästa köpet någonsin. Olika märkens stora kopp är olika stora. Lunettes stora är typ något annats märke's mindre variant (har jag för mig). Jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli tokfel med en lunette *partisk* :D

Jag är rädd att jag ska glömma min inne, även om jag vet att den är ute. Den känns ju inte alls :p
aMFy9Fr.gif

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar