Menskopp, help!

Hoppas det är okej att jag återupplivar den här tråden med lite nybörjarfrågor :)

Jag har tittat på en del videor och blir allt mer sugen på att prova menskopp. Jag ser massor av fördelar, som att jag inte behöver tänka på att ha med X antal tamponger långa dagar i stallet, på tävlingar, under långa bilresor och annat då jag är borta många timmar. Och vad jag förstår ska den jobbiga, torra känslan med tampong inte vara ett problem med menskopp. Och, framförallt, det blir billigt och jag behöver inte lämna ett enormt berg av mensskydd efter mig här på jorden :up:

Men... Nybörjarfrågorna!
1. Hur vet jag vilken menskopp jag ska välja? Jag förstår att det är lite trial and error, och att den första jag köper kanske inte kommer bli den jag älskar mest. Men jag har kollat runt och det finns ju MASSOR av märken och modeller.
Jag är en 25-årig kvinna (duh) med medel till riklig mens, inte fött några barn och eftersom jag är en aktiv ryttare och löpare tror jag att jag har skapligt med muskler även down under. Ska jag ha en fastare/hårdare kopp då? Och framförallt, vilka märken är bra?
2. Gör det ont att ta ut en menskopp? Det är min största oro, att sätta in den och hålla på är nog ingen fara, men gör det inte ont att bryta "vakumet" (som ska uppstå vad jag förstår) och plocka ut den?
3. När det är dags att tömma koppen ska man ju skölja ur den innan man sätter in den på nytt. Hur kladdig historia är det? :o Det är ett par meter mellan toalett och handfat hos mig, så jag kommer alltså behöva resa mig och knalla omkring. Kan jag förvänta mig att jag behöver torka blod över halva golvet efter det, eller är koppen ganska "ren" och droppfri efter det att man tömt ut dess innehåll i toaletten?
4. Steriliseringen. Den ska kokas? Har ni en egen "menskoppskastrull" för det, eller hur gör man? Det KÄNNS sjukt ohygieniskt att ta en vanlig liten kastrull och koka något som samlat mensblod, och även att stoppa in något som legat i en kastrull och kokat, men det kanske mer är en känsla än att det faktiskt ÄR ohygieniskt. Eller så får jag bara köpa en speciell kastrull :D Hur gör ni? Hur gör man?
5. Jag vet att svaret på den här frågan "ska vara" ja, men... Kan man rida med menskoppen? Vågar man (efter att man hittat rätt kopp och vant sig) rida med vita ridbyxor på tävling? Kan man springa med menskopp? Bada? Ligga på stranden och sola? Sova en hel natt? Dansa?

Hoppas som sagt att det är okej att jag lånar den här tråden för mina frågor, och att någon tittar in och svarar :bump:

@Miljon hur man vet vilken man ska välja vet jag inte. Köpte min på apoteket.

men kan svara på att det gör inte ont att varken sätta i den eller ta ut den.

Ja man kan bada, sola göra allt som man gör de dagar man inte har mens. Känner mig tryggare med menskopp än med tampong.

1. Hur vet jag vilken menskopp jag ska välja? Jag förstår att det är lite trial and error, och att den första jag köper kanske inte kommer bli den jag älskar mest. Men jag har kollat runt och det finns ju MASSOR av märken och modeller.Jag är en 25-årig kvinna (duh) med medel till riklig mens, inte fött några barn och eftersom jag är en aktiv ryttare och löpare tror jag att jag har skapligt med muskler även down under. Ska jag ha en fastare/hårdare kopp då? Och framförallt, vilka märken är bra?
Man utgår från mensmängd, tänker jag (så gjorde jag). Jag har riklig mens, och tog Lunettes största. Funkar helt underbart perfekt! Första koppen jag köpte (minns inte vilken) var mjuk och läckte. Jag tror absolut du kan prova med största. Fast nu vet jag inte vad du menar med riklig mens.
2. Gör det ont att ta ut en menskopp? Det är min största oro, att sätta in den och hålla på är nog ingen fara, men gör det inte ont att bryta "vakumet" (som ska uppstå vad jag förstår) och plocka ut den?Nej. Jag brukar ta tag i koppen med fingertopparna, och böja den åt sidan så att den kan ta in luft. Sen lossnar den enkelt.

3. När det är dags att tömma koppen ska man ju skölja ur den innan man sätter in den på nytt. Hur kladdig historia är det? :o Det är ett par meter mellan toalett och handfat hos mig, så jag kommer alltså behöva resa mig och knalla omkring. Kan jag förvänta mig att jag behöver torka blod över halva golvet efter det, eller är koppen ganska "ren" och droppfri efter det att man tömt ut dess innehåll i toaletten?Jag har aldrig spillt. Med stor, stabil kopp är det inga som helst problem. Utsidan är ju så gott som ren, så det droppar inte alls. Jag brukar tömma i handfatet ibland. Garanterat droppfritt.

4. Steriliseringen. Den ska kokas? Har ni en egen "menskoppskastrull" för det, eller hur gör man? Det KÄNNS sjukt ohygieniskt att ta en vanlig liten kastrull och koka något som samlat mensblod, och även att stoppa in något som legat i en kastrull och kokat, men det kanske mer är en känsla än att det faktiskt ÄR ohygieniskt. Eller så får jag bara köpa en speciell kastrull :D Hur gör ni? Hur gör man?

Ärligt talat är jag inte så noga. Jagt sköljer mellan byten, och skurar rent för hand efter mensen är slut. Kokar typ aldrig längre. Det fanns en bukefalist som tvättade sin i diskmaskinen :D

5. Jag vet att svaret på den här frågan "ska vara" ja, men... Kan man rida med menskoppen? Vågar man (efter att man hittat rätt kopp och vant sig) rida med vita ridbyxor på tävling? Kan man springa med menskopp? Bada? Ligga på stranden och sola? Sova en hel natt? Dansa?
JAAA! Man kan fan göra vad som helst. Helt underbart.

@Miljon

Jag tror inte att man får länka men jag har idag beställt en menskopp från menskoppen.se. Det verkar vara en kanonsida med massor av nybörjarinfo och det bästa är att man kan fylla i ett formulär där man får personlig feedback angående vilken kopp som kan tänkas passa.

Jag kan återkomma när jag fått min kopp och testat första gången. Om allt fungerar som det ska så låter det ju superbra; bekvämt, ekonomiskt och miljövänligt :)

Det är jag som kör min i diskmaskinen:D Sköljer såklart av den noga innan, sen ställer jag den i bestickskorgen. Som jag skrev innan har jag haft min sedan 2008, så den håller för det.

@Miljon
Det största argumentet är väl att man blir så rörlig, på ett helt annat sätt än med andra mensskydd. Du kan ligga på stranden hela dagen och bada i havet med en menskopp, det är inte alls som med tampong. Kanske måste du tömma den mitt på dagen när du har som rikligast mens, men annars tömmer jag morgon och kväll. Och kan sova hela natten utan att tömma.

Jag har väldigt riklig mens och måste tömma flera gånger per dag i början, sen räcker det med att tömma den morgon och kväll, men det är ändå en stor befrielse jämfört med tidigare när jag blödde igenom både binda + tampong när jag red. Jag har aldrig brytt mig om att koka den, tvättar den med tvål och ser till att de små hålen är öppna och innan jag ställer bort den så gnuggar jag även igenom den med handsprit.

Önskar att menskoppar fanns när jag fick mens första gången, vilken befrielse det är och vad pengar jag bokstavligt talat har slängt bort varje månad på menshelvetet!

Tack för alla svar!
Det låter ju nästan för bra för att vara sant, och vanligtvis blir jag skeptisk då. Men det här VERKAR faktiskt just så bra :eek:
Jag ska bara komma på vilken menskopp jag ska köpa, sedan klickar jag hem en. Jag har funderat på det här i flera år så nu får det f-n vara dags :D

@lady_vip Haha, vad smart :D

@Miljon Är också nybörjare o har haft problem med att min läckt vid ridning. Men helsåld! Slängde/gav bort alla tamponger direkt.
1. Lika förvirrad som du på den punkten.
2. Nä, inte ett dugg :) När jag har ont av spiralen är det väl inte superinspirerande o ta ut den men inget som gör ont så. Jävligt mycket mer besvär o ont av tampong för min del. Ryser bara jag tänker på det, hur fan stod man ut :eek:
3. Jag tycker det är slabbigt. Men jag är rätt lat med o tömma den också så ibland är den rätt full. Max 3 ggr/1 dag av mensen. Men vill tömma den hemma helst o då är det ju inga problem. Det är ju det som är det bästa kan jag tycka, att den annars bara sitter där o inte stör o inget jävla snöre.
4. Slarvar med o koka o använder den nästan alltid ist för trosskydd. Men diskmaskinen tyckte jag lät smart, haha.
5. Jag kommer nog aldrig våga det eftersom min hittills läckt just vid ridning enbart. Men däremot så har den ju inte läckt mycket så det har räckt att ha ett trosskydd i (vilket jag iofs hatar men undviker gärna o förstöra sadeln) så har det inte varit några problem. Resten tror jag inte är några problem öht! Sova tex är ju det bästa att man slipper bry sig om den. Enda jag tycker känns lite konstig o föreställa sig är sådana konstiga yogagrejer upp o ner längre stunder, även om det väl borde vara ok det oxå, typ rinna ner i koppen igen när man vänder sig rätt, haha :D

Nä det känner man inte, det skvalpar ju mot koppen liksom :D

Men det är inte kul o känna när man sitter på hästen mitt i en träning att "oj, nu klämde jag nog ut nåt över kanten...". Tänkte försöka slippa uppleva det fler gånger genom o testa andra koppar :o

Nu har jag beställt, men jag är rädd att jag inte kommer hinna få den förrän efter jag haft mens, och nästa mens kommer när jag är på resa och det känns inte som ett bra första-tillfälle för menskoppen. Jag måste alltså kanske vänta ända till juli innan jag kan utvärdera... :cautious:

Det blev Lunette iallafall, en i varje storlek för säkerhets skull :D

3. När det är dags att tömma koppen ska man ju skölja ur den innan man sätter in den på nytt. Hur kladdig historia är det? :o Det är ett par meter mellan toalett och handfat hos mig, så jag kommer alltså behöva resa mig och knalla omkring. Kan jag förvänta mig att jag behöver torka blod över halva golvet efter det, eller är koppen ganska "ren" och droppfri efter det att man tömt ut dess innehåll i toaletten?Jag har aldrig spillt. Med stor, stabil kopp är det inga som helst problem. Utsidan är ju så gott som ren, så det droppar inte alls. Jag brukar tömma i handfatet ibland. Garanterat droppfritt.

Jag vill bara ge en liten varning här, är det så att man har riklig mens så kan det bli som för mig: tiden det tar för mig att ta ut koppen och tömma den så rinner det såpass mycket blod att det droppar/rinner under tiden.... Jag måste alltid ta ut koppen, lägga papper mellan benen, skölja ur koppen, göra en glipa mellan papperet och snippan, få upp koppen, torka bort mesta blodet, ta nytt papper under, ta och städa bort resten av blodet... Jag fyller alltså en kopp på under en timme när jag blöder som mest! Läckage har jag däremot inte bara jag tömmer i tid. För mig fungerar INTE en hård kopp, min kropp trycker omkring den. En mjuk däremot följer med så kroppen är nöjd.

Tänkte också köpa mig en kopp, men sitter och funderar på vilken storlek jag ska ha egentligen...

Jag har inte fött barn, men blöder ganska rejält de första dagarna under mensen..
Vågar jag satsa på en storlek 2 tro?

Tänkte också köpa mig en kopp, men sitter och funderar på vilken storlek jag ska ha egentligen...

Jag har inte fött barn, men blöder ganska rejält de första dagarna under mensen..
Vågar jag satsa på en storlek 2 tro?

Var själv osäker vilken storlek jag skulle ha, har inte heller fött barn o blöder väldigt mycket i början.. Men det blev en lunette storlek 2 och det fungerar utmärkt :up: Skulle inte kunna tänka mig en mindre, speciellt inte första dagarna.

3.

Jag vill bara ge en liten varning här, är det så att man har riklig mens så kan det bli som för mig: tiden det tar för mig att ta ut koppen och tömma den så rinner det såpass mycket blod att det droppar/rinner under tiden.... Jag måste alltid ta ut koppen, lägga papper mellan benen, skölja ur koppen, göra en glipa mellan papperet och snippan, få upp koppen, torka bort mesta blodet, ta nytt papper under, ta och städa bort resten av blodet... Jag fyller alltså en kopp på under en timme när jag blöder som mest! Läckage har jag däremot inte bara jag tömmer i tid. För mig fungerar INTE en hård kopp, min kropp trycker omkring den. En mjuk däremot följer med så kroppen är nöjd.

ta med dig en 33cl petflaska med vatten, och skölj av den direkt i toaletten så slipper du springa runt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar